HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hörlursförstärkare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/09/26 :  21:15:24  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag har länge letat efter ett elektronik-projekt att sysselsätta mig med. Det där med motstånd, volt och mikrochip verkar sköj.
Problemet är att jag aldrig hållt i en lödkolv i hela mitt liv. Jag lärde mig maskinskrivning i skolan.

Men skam den som ger sig. Om man inte provar så kan man aldrig lära sig.

Med en lite kotte på 2 år hemma och allmänt liten lägenhet så blir det mer och mer lyssnande i hörlur. Så varför inte bygga en liten hörlursförstärkare?


"Learning by doing"

Ryssen
100.000-klubben

8249 Posts

Posted - 2006/09/26 :  21:19:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kul,vad är det för krets?Orkar den driva lurar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/09/26 :  21:22:36  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Projektet som föll mig i smaken heter Cmoy och är baserat (i mitt fall) på opa2134



Råttbo? Nej då, det är glasklart...



Färdig produkt.

Pluspoäng till den som gissar rätt på vilken högtalare som den står på.

Denna lilla pryl ger 11ggr förstärkning om jag fattat rätt vilket med min mp3-spelare borde bli någonstans 140mw. Jag har än så länge bara spelat den med mina Koss portapro men det är ju klart mer tryck i ljudet nu. Klart skönare ljud.

Nu tar jag gärna emot stående ovationer på mina fina lödningar och kabeldragningar..

"Learning by doing"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/09/26 :  21:36:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hehe snygg kabeldragning. Att kasta in 1000 extra kablar brukar alltid förvirra någon ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/09/26 :  21:38:53  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Ja, speciellt förvirrar det mig!

Dock var detta innan jag upptäckte att det fanns program på datorn där man kan simulera placeringen av komponenterna först..

Men som sagt; man måste börja någonstans...

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/27 :  07:42:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Härligt ett Sigge bygge som min syster skulle säga

Välkommen till DIY tokarnas värd

Själv brukar jag börja med att rita komonentplaceringen på ett rutat a4 papper. Då kan man labba lite med placeringen utan att behöva löda om massa saker


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/09/27 :  14:47:31  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
vad kör du för matning? klarar opa2134 att driva lurar?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/09/27 :  16:17:20  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Matas med 9volts batteri som splittas i +4,5 och -4,5

Jag har som sagt bara testat med Koss Portapro än som är på 60 ohm.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8249 Posts

Posted - 2006/09/27 :  21:29:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
klarar opa2134 att driva lurar?

Skulle tro att det blev bättre med en utgångsbuffer,men då ökar ju strömförbrukningen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000