HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 GainClone - Snabbreportage.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/20 :  18:58:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Köpte för nåt år sedan nästan ett par GC-kort av en medlem här på HifiForum. Kna ha varit Zix eller Pix eller nåt åt det hållet (kommer inte ihåg - sorry). Men jag åtlovade att, då säljande medlem inte hann med något bygge, att det skulle bli nån form av bild reportage. Hur som helst. Den har varit klar ett bra tag nu och det blir en turbo-tråd? Mest för inspration för kommande GainClone byggare på HF.

Det var dessa korten. Inverterad sak:




Verkade inte överdrivet komplicerat för en nybörjare som mig. Beställde på ELFA lite smått o gott:




Det enda som var lite halvkass var de mycket snålt tilltagna lödöarna. Jag fick skrapa lite lack för att få tillräckligt bra fäste för lite kondingar osv...

/M


rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/20 :  19:30:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Blev naturligtvis upptagen med annat. Men here goes...



Planerade först två stycket monoblock med ungefärlig konfig som detta.



Trafo + kort och lite annat, men lytarna jag valt var lite stora.


Skrotade den tanken och hittade samtidigt lämplig kylfläns på Tradera.




Kretsen är förövrigt baserat på inverterade 3875 chip.



Med mer yta att röra mig på valde jag denna nätdel:




/M


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/20 :  19:37:41  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Försök på nya layout med kort, nätdel och halv likriktarbrygga på mdf:




Med tillgänglighet till div. material, maskiner och ytbehandling, så trixade jag samman denna låda. I 19mm mdf. Front av 28mm ek. Försänkta skruvar med inborrade "muttrar" i locket för att hålla samman klabbet. Sidorna är "grundade".




Efter ytbehandling av mdf:en så blev den så här(fingeravtryck på locket):



Färgen är antracitgrå. Blir bra i kombo med Ek.

/M

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/20 :  19:49:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Nu går det raskt framåt.


Testriggen bestod i en urgröpt dvd-spelare (United R.I.P) med hela Gainclonen monterad i. Konstaterade att det spelade. Väl gjort flyttades allt över till lådan jag gjort. Viss ändring i planlösning. Trafon är placerad så att jag kan byta den till en större. På bild är det en 200VA 2x18 trafo. Utrymme finns för en 500VA 2x18 trafo (ifall man skulle få lust att testa). Likaså nätdelskortet är lite större än vad som behövs. Utrymmet var tänkt att "radda" upp två par 10000µF lytar extra, för att biffa nätdelen om det skulle behövas... Intern eldragning med vanlig väggtråd faktiskt. Signal-delen med fin-kabel dock.

Nya hemmet:




Bakstycket består i en armeringsplatta. Vinklar till bakplatta av alu-rack. WBT-look-alike. WBT rca´n. Nätintag med säkring köpt på Kjellen.




/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/20 :  19:53:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Locket på:




Fronten behandlas med varm linolja och gnuggas babystjärt-len. Blå diod monteras på nätdelen skruvterterminaler. Lämpligt motstånd väljs för att ta ned diodens ljusstyrka till accepterbara nivåer:





Och här spelar GainClonen med övriga kompisar...




Klart...

/M
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/20 :  20:24:06  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Underbart!
- Snyggt bygge dessutom!

Mvh magnus Eriksson
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/20 :  20:25:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Snyggt litet bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/20 :  20:42:45  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Så perfekt, jag sitter med två MDF-lådor som skall färgas mattsvart. Så vad för färg/grundfärg/lack har du använt?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Peppar
Member

59 Posts

Posted - 2006/09/20 :  21:13:23  Show Profile Send Peppar a Private Message  Reply
Ursäkta min okunnighet men vad är det för något du har byggt? Ett slutsteg eller?
Är det bra ljudmässigt?
Mvh
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/09/20 :  22:15:59  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Gött bygge! Finishen på MDF:en blev ju kanon. Hur tycker du den låter?


Peppar:
Ursäkten för din okunnighet godtas under förutsättning att du kollar dessa länkar för mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gainclone
http://c.webring.com/hub?ring=gaincloneamplifi

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Peppar
Member

59 Posts

Posted - 2006/09/20 :  22:23:50  Show Profile Send Peppar a Private Message  Reply
Oj det verkar ju inte vara så pjåkiga grejjer det där
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/21 :  04:47:54  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Ber om ursäkt jag med... Det är ett slutsteg som byggts.
quote:
Så perfekt, jag sitter med två MDF-lådor som skall färgas mattsvart. Så vad för färg/grundfärg/lack har du använt?
KMJ- det är industriprylar som använts. Grundfärgen och topplacken är inte lekmannamässigt kommersiellt tillgänglig. Men grundfärgen kan väl sägas vara en slags "sprutspackel" (slätar de mest härjade ytor). Topplacken är 2-komponents (15-glans). Lackad två ggr.

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/21 :  05:42:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Det blev ju skitsnyggt!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/21 :  05:44:45  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Snyggt, Rannagarden

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/21 :  08:09:03  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
tackar, då blir det att stryka spackel och sedan ta nån enkel fär ovanpå och hålla tummarna.
Sa jag att det var riktigt snyggt förresten? Det är det iallafall.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/09/21 :  12:00:24  Show Profile Send kyan a Private Message  Reply
Jag har kollat på att bygga en egen gainclone. Jag är väl ingen elektronik expert men tycker att det kanske kan vara lagomt att börja med en sådan. Jag funderar på vad som menas med att den är inverterad? Det verkar ju finns båda modellerna.

Sen funderar jag på var det är bäst att köpa kretskort? Finns ju några olika ställen att köpa ifrån, dessutom så skiljer de sig en aning också. De olika korten alltså.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/21 :  15:09:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Ja. En som nappa direkt! kyan. Jag rekommenderar vilken dag som helst en GainClone som startbygge för en som vill bygga nåt eget - inte för svårt och inte för lätt. För att krydda lite så rekommenderar jag att man bygger nätdelen själv. Löd de färdiga korten och komponenter osv. Men bygg egen nätdel. Så har man iaf planerat och utformat lite grann själv.

Att jag köpte inverterade var för att det kom upp ett tillfälle att hugga dessa kort för en hundring. Jag vet inget om någon hörbar skillnad mellan inverterad eller icke. Finns ju som sagt väldans massa olika sorter. Och eg. så är det väl bara att köpa nån.

De där "röda" korten är rätt populära. Så får man med de dubbla likriktarbryggorna oxå. Bara att knäcka kortet efter om man vill ha monoblock osv.


Tack för kommentarer. Lyssnings-intryck kommer.

/M
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/21 :  22:15:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Mycket snyggt och det var ju ett raskt bygge, du kan få komma och avsluta några av mina?

Du får gärna förklara hur du kopplat bäbisblåa dioden, lite bättre!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/23 :  18:58:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Magils - Jag misstänker att du klurat ut hur man kopplar dioder by now.


Andra nyfikna kan kika vidare:

Jag kopplade dioden rakt efter likriktarbryggan som lämnar ca 24V (om jag inte minns helt tokigt?). Likriktarbryggans ena + och - sitter ju skruvade i skruvblocken. Brun är + och blå är -. Jag skruvade dionen i samma block.



Hittade lite kopplingstråd och räknade fram det rätta motståndet och lade på ett styvt antal ohm för att få ned styrkan i dessa hestiga blå dioder. Lödde och krympslangade för att inte råka få kortis ut i fall att. Borrade ett 5-6mm hål nån cm djupt, och borrade med ett 4mm borr utifrån. Dioden ligger mitt inne i trästycket.

/M
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/24 :  17:57:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jo, det vet jag nog, men jag fick för mig att du kopplade direkt på trafon/230 AC alltså, så det var det jag blev nyfiken på....jag vet att man kan använda LED direkt på AC, men har aldrig lyckats beräkna några bra värden på R, respektive om man skall ha en "avlastnings"-diod parallellt åt andra hållet...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/24 :  19:19:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Har iofs gjort det oxå, men i ett annat projekt(diod rätt i vägguttaget). Och jag minns inte exakta värden, men det var en HEL del Ohm. Gjorde det besvärligare för mig att jag inte hade nån diod att koppla växelvis med. Såå jag satte ett motstånd parallellt med dioden och lät således lite av krämen gå den vägen istället. Både jag och dioden lyser fortfarande.

/M
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/09/28 :  19:54:05  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
När vi ändå är inne på dioder... så har jag en liten fråga.
Kan det inte ha någon betydelse att man bara belastar den ena kaalen med en diod? Jag vet att den drar väldigt lite ström, men ändå det blir ju skillnad till de olika kanalerna?

comfortably numb
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/28 :  20:05:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Väldigt snyggt bygge! Väldigt snygg ek-front!
Går i liknande funderingar, men inte med gainclone då.
Liten och snygg låda, inte allt för många watt.

Imponerad Johannes...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/28 :  23:08:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
När vi ändå är inne på dioder... så har jag en liten fråga.
Kan det inte ha någon betydelse att man bara belastar den ena kaalen med en diod? Jag vet att den drar väldigt lite ström, men ändå det blir ju skillnad till de olika kanalerna?
Hade jag faktiskt inte tänkt på... Det är ingen dual mono konstruktion. Bägge korten/kanalerna delar på + och -. Min multimeter visar ingen V-skillnad mellan + och -. Men slugt tänkt av dig, Magoo.

Och nej, man skall väl inte beskylla den för att vara en watt-monster. Men det duger till i denna konfiguration.

/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000