HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Aldhissla system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2006/09/28 :  20:57:43  Show Profile Send Aldhissla a Private Message  Reply
Här är lite info och bilder om mitt lilla system.

Förstärkare: NAD C320BEE
CD spelare: NAD C521BEE
Skivspelare: NAD C555 (rega P2), Ortofon Rondo Bronze Pickup
Phonosteg: NAD PP2
Högtalare: Aurum Cantus Moon Goddess
Kablar: Högtalarkabel Svalanders flätade kopparkabel, signal Qed Qunex 4s
Bänk: Solid Tech Duo
Övrigt: Supra LoRad strömkabel och grendosa.

Först en övergripande bild hur det såg ut innan min nya bänk.


Förstärkaren C3200BEE


CD C521BEE


Skivspelaren som det står NAD på men är väldigt lik en Rega P2 med RB250 arm.


Högtalarna är golvare från Aurum Cantus



Solid Techs trevliga Duo bänk




Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt

Edited by - Aldhissla on 2007/03/27 22:09:05

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/29 :  00:22:03  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Välkommen hit!
Trevligt system.

Din NAD lp-spelare ÄR en Rega P2, byggd AV Rega t.o.m.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/29 :  00:39:51  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Fint system, välkommen till forumet!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/09/29 :  12:45:36  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Trevligt med ett enhetligt system. Elektronik inköpt på hifiklubben misstänker jag. =)

Hur tycker du 555:an står sig mot 521:an?
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/10/02 :  15:35:32  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
"Aurum Cantus Moon Goddess" har den basreflexport bakåt?

Då bör du ställa den mellan 80 och 120 cm från bakväggen.
Det ger en förstärkning av nedre frekvensområdet.

Och välkommen, jag är ganska ny själv här...
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2006/10/02 :  16:25:20  Show Profile Send Aldhissla a Private Message  Reply
Tackar för alla svar.

Moon Goddess högtalarna har som sagt basreflexporten bakåt. Problemet är att mitt lyssningsrum är 3.15 m i djupet. Så flyttar jag för långt fram hamnar de väldigt nära lyssningspositionen, just nu står de 35 cm från bakvägg något inlutade (på översta bilden stod de något närmare). Har tänkt att prova att flytta fram dem en bit till, hur långt kan vara rimligt tro?

Angående CD:en vrs Skivspelaren så den största skillnaden som hörs tydligt med en gång är en kraftigare bas från skivspelaren, högre volymmässigt och dovare. När det blir mycket och snabbt tycker jag CD reder ut det bättre, skivspelaren "dränker" ofta mellanregistret i basen. Fast sen så är det ju skillnad på en "picturedisc" och en "riktig" vinyl skiva. Lyssnar man på Opus3 showcase vinyl så är det synd att säga att den inte är minst lika precis. Dessutom är blåsinstrumenten härliga att lyssna till. CD:n är nog min favorit just nu allround. Fast nog sjutton låter Johnny Cash bättre på vinyl.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/02 :  17:36:09  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Testa att flytta burkarna till 110cm mätt från centrum elementen till bakväggen.
Skaffa en testskiva med ett svep 20-20000khz och testa dig fram utifrån detta mått.
Men utgå EX: i från detta.
Ställ burkarna 110cm från bakvägg till centrum element och 200cm mellan dem.
Testa och sitt 2meter mätt från ena högtalaren till lyssnins position, eller så myket du kan eftersom rummet var bara 3,15 djup.
Mät in noga så att måtten blir lika på bägge högtalarne, mät även in så att du verkligen sitter i mitten(mellan högtalarna) och givetvis att högtalarna står lika långt från sidoväggarna.
För exakt placering måste jag veta bredd och djup mätta åvan golvlister eller minus tjockleken på dem.
Enklast är nog att dra av tjockleken på listena och mäta efter golvet.
Jag kan räkna ut var de skall så efter det gyllene snittet, då får man måtten där högtalarna skappar minst stående vågor och man får ganska rak frekvensgång. (så bra det bara går utan akstikmoduler)

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:17:53  Show Profile Send Aldhissla a Private Message  Reply
Rummet är 380 cm brett och 315 cm djupt.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/10/03 :  08:48:52  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Går det ha högtalarna stående i rummets längdriktning?

Om inte, så kan 6 dm från bakvägg till membran vara bästa lösningen.
Det är en femtedel av djupet 3,15. Man vinner tajthet genom att resonans motverkas.

Edited by - Sundström on 2006/10/05 10:19:21
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2006/10/05 :  22:31:09  Show Profile Send Aldhissla a Private Message  Reply
Att ha lyssningen i längsriktningen funderade jag på när jag började inreda men gav upp då det är planerat att hänga upp en TV på väggen (skulle hamnat i fönstret i så fall. Andra hållet hade man blivit tvungen att runda ena högtalaren då man skulle gå in i rummet då den hamnar mitt framför dörren.)

Har flyttat fram högtalarna till 7.85dm (från membran) och provat någon dag. Tycker att de har blivit lite tightare. Får fortsätta någon dag med styrketräningen för att finslipa placeringen.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2007/03/27 :  22:16:53  Show Profile Send Aldhissla a Private Message  Reply
Lite bilder på min nya pickup. En Ortofon MC Rondo Bronze.





Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt

Edited by - Aldhissla on 2007/03/27 22:17:46
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2008/07/11 :  18:33:46  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Snyggt system du har. Kanske skulle köpa likadant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000