HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifi-träff hos Skurt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:27:56  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Skrev en inbjudan för några dagar sen i Audiogrupp Öst men har nog annonserat om en träff lite för nära inpå - eller så är det ingen som vill komma och hälsa på mig Tänkte se om det fanns någon som inte är med i Audiogrupp Öst men vill komma.

Som sagt träff på Söndag den 8e oktober, någon gång mitt på dagen fram till obestämd tid (se hur mycket vi orkar). Det bjuds på fika och kanske även mat beroende på hur många vi blir. Möjlighet att lyssna till bl a Goldmund, Sonic Frontiers och McIntosh. Vill man ta med sig någon kulig apparat så får man naturligtvis det, vore t ex kul att höra hur SF-CDn (20-bit) står sig mot modernare alternativ och SACD/DVD-Audio. Musiken som spelas kommer antagligen vara blandad då jag tar för givet att ni har med egna skivor De format som kan spelas är då vinyl (33/45-varv), CD/HDCD samt DVD-video (2-kanal).

Platsen är hemma hos mig vilket är i Jakobsberg, Järfälla nordväst om Stockholm (en timme från Västerås om någon från det hållet vill komma). Det går att ta sig hit från Centralen via pendeltåg och buss (ca 35 min från Centralen). Beskrivning om hur man kan ta sig hit samt karta kan fås via PM.

PS.
Vi har två hundar som kommer vara hemma, så hundallergiker kanske inte är aktuella - fast jag har haft vänner här som sagt att de är hundallergiker men som inte har märkt av något, så den som är allergisk får väl avgöra.

/Erik

Edited by - PG Jeppsson on 2006/10/09 19:16:38

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/10/04 :  21:43:36  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Kul initiativ

Skulle gärna dyka upp på träffen men gick och blev sjuker igår ...så det ser inte så lovande ut inför helgen för min del

/Cyber

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/05 :  09:35:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply



Har STHLM stängt

Hallå...

Träff på G ju.... Vakna grabbar.... Söndagsträff.. Vi vill se bilder av gott fika.. kompisar som ses o har kul... Hallå....var är ni?????

här borde det ju vara KÖÖÖÖÖÖÖÖ för att komma.. Klart skoj utrustning skall ju kollas in... Så vakna till nu grabbar.. Vinterdvalan är INTE igång ännu..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/05 :  09:35:53  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
mayro är entusiastisk till max i vanlig ordning...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/05 :  09:47:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


självklart... Sthlm är stoooort.. Och därifrån ser man nog minst ifrån tror jag.. Och jag är ju därifrån och vet det finns mycket roligt folk där.. Och ändå tyst som .. ja...

Och denna träff med mcintoch. sonic frontier osv är ju relativt sällsynt även om mässbilder har visat sådana grejor..

Och att se lite fikabord o stoj är alltid roligt ju...Ännu roligare att vara med...

Så vakna till nu.. En höstsöndag är lite hifi med polare klart skoj.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/10/05 :  09:48:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag kan inte, är som indianer, tror att min själ tas ifrån mig när jag hamnar på bild.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/05 :  10:03:12  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Möjlighet att lyssna till bl a Goldmund, Sonic Frontiers och McIntosh. Vill man ta med sig någon kulig apparat så får man naturligtvis det, vore t ex kul att höra hur SF-CDn (20-bit) står sig mot modernare alternativ och SACD/DVD-Audio. Musiken som spelas kommer antagligen vara blandad då jag tar för givet att ni har med egna skivor De format som kan spelas är då vinyl (33/45-varv), CD/HDCD samt DVD-video (2-kanal



för att inte tala om detta

quote:
Det bjuds på fika och kanske även mat beroende på hur många vi blir.




Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/10/05 10:03:51
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2006/10/05 :  12:01:09  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Har STHLM stängt

Man kan nästan tro det ibland angående aktiviteten i klubbstugan Men men, det blir i alla fall 2 träffar hos mig innan detta år är slut

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/05 :  12:12:42  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


quote:
Jag kan inte, är som indianer, tror att min själ tas ifrån mig när jag hamnar på bild.


det finns speciella filter inom hifi-fotandet som gör att det INTE är farligt att hamna på bild. Visste du inte det? Och har inte kameran som fotar det så har knaak detta inbyggt som skydd för troende av din sort Claes irland... Det vet jag bestämmt efter otaliga bilder av mindre bra kvalitet man hamnat på vid olika öppningsermonier...

så åk du bara på träff Ingen fara alls...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/06 :  00:37:19  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Jag vill höra!

Någon som vill köra?

Skjutsa mig med bil sista biten från stan?

It's a long way to Järfälla from Ingarö if you wanna rock'n'roll.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2006/10/06 :  00:45:03  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Jag kommer gärna, trodde det bara var NN och jag som bodde upp o norr

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/06 :  16:17:21  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Det är bra Mayro mana på dem bara!!


Då är vi i alla fall 4 pers, upp till 6 pers om de två "kanske-personerna" kommer. Jag lämnar utrymme för 2 pers till, först till kvarn. Kanske kan locka lite ytterligare genom att erbjuda kaffe från en sån här:


Jag är fortfarande under upplärning, men jag tycker nog att jag ändå lyckas göra rätt så gott kaffe. Ni får väl höra domarna efter träffen

Den här dök upp i brevlådan idag också, har lite annat kul också förstås:


Ännu ett fynd för en 100-lapp (går på ca $50-$150 i USA på Ebay). Antagligen ingen som vet vad det är, eller? Ni kan få några ledtrådar för att luska ut vad det kan vara för speciellt med den. Artist ser ni ju redan (Eliot Fisk). Ledtråd:

1. Det är 45 RPM

2. Skivnumret är MAL-6.

Någon som vet? Hur många ledtrådar behövdes?

Sen angående söndagen så tänkte jag att jag slår upp dörrarna kl.12 så får ni droppa förbi efter att det passar. Tänkte att vi fikar vid 13-14 tiden och äter något vid 17-18 tiden. Låter det bra? Någon som kommer ha med sig något? Någon kan väl åtminstone ta med någon schysst signalkabel (RCA)?

Mitt mobilnummer kanske kan vara bra att ha: 0708-943 543

/Erik

Edited by - Skurt on 2006/10/06 16:19:43
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/06 :  16:56:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Skurt, ta ner grejorna till Skåne, och meddela att du har en träff på gång, inom en timme har du tio deltagare

Jag saknar lite reportage från klubbstugorna, norr om Skåne, ASO hade en del trevliga reportage, men i övrigt har ju inte klubbstugorna rosat marknaden på reportagesidorna.

Så pojkar och flickor, var inte rädda för att ordna, och
delta på träffarna som anordnas i stugorna, ni har mycket att vinna på det, så även vi andra forumsdeltagare

I morgon har Eojeud VinylAvLäsarSällskap träff i Malmö, vi ska undersöka vinylutbudet i Öresundsregionen, och jämföra några olika modeller av Music Hall vinylavläsare, MMF-5 och MMF-7, några olika riaa och Bubbels hem-kok .

Kamera kommer att medtagas.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/06 :  18:33:37  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
quote:
Skurt, ta ner grejorna till Skåne, och meddela att du har en träff på gång, inom en timme har du tio deltagare


Nu förstår jag inte riktigt, ni kan väl komma hit Det låter trevligt det där VALS, hoppas det blir lyckat!

Något foto kan vi nog lägga ut i alla fall, om ingen annan har med sig kamera så får väl min duga.

/Erik
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/06 :  18:38:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Nu förstår jag inte riktigt, ni kan väl komma hit


Lite långt och vi har fullt upp med våra träffar här

Ser fram i mot bildreportage från Stockholmia.............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:52:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi börjar med lite bilder och jag passar på att tacka Skurt för en trevlig dag med massor av vinyl.

Det spelades på det här



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:56:03  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Heliga ko vad vackert det lät :)

Micke fick naturligtvis lov att flytta och pilla på högtalarna ett tag, men sen fick man också höra honom säga nåt i stil med "ja, nu finns väl inget direkt att klaga på"(!!!)

Det hade säkert gått att klaga lite, men det kändes mer självklart att stampa takten och flina. Skiva efter skön skiva. =)

Tack, Skurt, för en mycket inspirerande lyssningsdag med härligt ultramanuellt kaffe!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/10/08 :  21:25:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kaffet ja, apparaten ser ni ovanför. Vad som inte syns är hur manuell den är. Varje kopp blir himmelskt god men tar 5 minuter att bli klar.



Mer från det stora landet i väster och just det här exemplaret har en historia som kretsar kring hamburgare.....
Ni får snart reda på hur.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/10/08 :  21:29:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Skall vi flytta denna tråden till bildreportage kanske?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/10/08 :  21:35:21  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Vill bara hälsa att ASO lever i allra högsta grad och att träffar är planerade i höst. Säkert blir det ett och annat reportage. Inte från alla träffar kanske men något bildreportage blir det.
Roligt att övriga audiogrupper också håller igång.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/10/09 :  18:47:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ett biffigt slutsteg om nätta 60 kg och 500W med mycket låg dist.



En Goldmund svarv med Zyx pic up





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/09 :  18:53:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
huiiiijj.. Ajajajaj att stockholmarna INTE är kanonvakna då saker som detta inbjuds att klämma på.. Som tidigare skrivits så skulle skånegänget påminna om huliganer på en HIF-DIF-AIK match för att komma in o beskåda om en träff utlysts av denna kaliber ju..

Kö från Järfälla till Rinkeby skulle ringla sig fram..

Mcintoch ÄR bara så jäkla läckra....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/10/09 19:04:07
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:05:48  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
STORT tack ska ni ha som var här för en mycket trevlig dag och förr all hjälp!

Som ni kanske förstår har jag varit lite upptagen sen ni gick Efter att ha provat lite olika placeringar av högtalarna så kom jag ju fram till att ni hade helt rätt i era bedömningar. Ni får ursäkta, men jag har inte lika vältränade öron som er tror jag. Jag behöver lite tid innan jag uppfattar skillnader. Men ni märkte väl att jag hajade till när vi körde Chris Jones-skivan, en så stor förändring i basåtergivning kunde inte ens jag missa Trodde först att det var Nagras försteg (fick vi någon bild på det?) men tror nu att det mer handlade om placeringen av högtalare. Jag och Nagra provade att placera bas-delarna på insidan om diskantpelarna, jag kan lugnt säga att ni inte missade något. Bumligare bas har jag nog knappt hört och alla detaljer försvann, tror ett större rum samt stativ till diskanterna behövs för att en sån placering ska fungera.

Efter att även Nagra gått fortsatte jag laborerandet, med ofrivillig middagsrast , med placering och försökte även dämpa mellan diskanterna genom att nåla upp en filt mellan. Blev inte en så stor förändring som jag hoppats. Till slut hittade jag en placering och dämpning som jag än så länge är ruskigt nöjd med, kanske att det är lite för mycket dämpning mellan nu samt dämpning av övre delen av vägen också kanske skulle innebära en liten förbättring. Jag kanske har aningen bredare mellan högtalarna än när ni lämnade och jag sitter nog aningen närmre högtalarna också. Så här såg det ut i morse:



Som kanske framgår av bilden har jag även försökt att dämpa vid första reflexen också, med ganska gått resultat. Ingen optimal dämpning, tänk hur det skulle låta med lite mer proffesionella åtgärder. Man kan nog i alla fall sammanfatta resultatet så här: Eva Cassidy har aldrig låtit så övertygande som hon gjorde igår kväll när hon sjöng "Heaven, I'm in heaven" Att jag satt fram till kl. 4:45 imorse säger väl det mesta

Det blev ungefär som du sa Micke, om inte bättre. Dämpningen mellan diskanterna innebar mycket riktigt ett större djup och många fler och klarare detaljer. Mer kropp i instrumenten (så som du beskrev pianot på Dobrogorz & Lindström-skivan), men även mer energi/liv och en otrolig närvarokänsla. Med dämpningen fick jag tillbaka mycket av den breda ljudbild jag hade innan (jag bara måste ha den när jag lyssnar på klassiskt, det är inte samma sak utan ). Men inte på alla inspelningar, verkar som systemet svarar bättre mot hur det är inspelat vad gäller storlek på ljudbild. Det bästa av två världar? Tycker också att så som det är dämpat i mitten nu så tar det även bort en del av den oönskade basåtergivningen tillsammans med dämpningen på sidorna.

För att bekräfta att jag inte hade drömt allt inatt ringde jag en vän som lyssnar mycket på musik och är bekant med hur det brukar låta hos mig men inte direkt är hifi-intresserad. Hans kommentar var ungefär "nu är jag ju i samma rum som artisten" Den placering jag hade när ni kom känns just nu som lite pinsam vilket slöseri på sån bra elektronik!

Kul att ni gillade kaffet också, och kul med Mickes kommentar som, om jag tolkade den rätt, var helt i linje med min egen smakupplevelse av blandningen, dvs. mycket kropp och riktig smak från robustan samtidigit som man får den finare mer delikata smaken från arabican. För den som undrar var blandningen 50% robusta från Java samt 50% arabica från Etiopien, med arabica från Costa Rica blir det kanske snäppet godare... men bara kanske

Jag ska försöka åstadkomma en till träff så snart som möjligt, då hoppas jag dock att mina gäster har med sig lite fler skivor än vad ni hade STORT tack igen, det har aldrig låtit så bra och jag trodde aldrig att anläggningen kunde låta så här bra i det rummet, framför allt inte med så små och enkla justeringar!

/Erik
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:10:24  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Usch, vad dammigt det var kring grejerna ser jag nu på bilderna. Helt klart ofördelaktigt ljus

Helt OK för min del om inlägget flyttas till bildreportage. Ska ändra lite på rubriken i alla fall.

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:16:16  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Då flyttar vi den

Vinylavläsaren går ju inte av för hackor.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:31:18  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply



vad är de där för högtalare? Berätta lite mer om dom...är det band eller vad?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000