HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr - Ett återbesök ... hos Swen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/25 :  11:30:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
I lördags var det åter igen dags för träff för HiFi Norr. Det var ganska länge sedan vi hade träff senast då sommaren med alla de åtaganden och många konkurrerande alternativ till tidsfördriv inte lämnar så mycket tid över till dylika audiofila aktivitet.

Nåja, nu är sommarens stiltje brutet i och med vår träff hemma hos Swen.

Det är egentligen andra träffen hos vi har hållit hemma hos Swen, men då rörde det sig om en miniträff där bara undertecknad samt Metal deltog.

Miniträff hos Swen

Förändringarna är på vissa plan små...


...men på andra plan betydligt större.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/10/30 10:52:52

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/10/25 :  12:23:10  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Kom igen nu da!
har väntat på att få se lite bilder och intryck...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:11:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Är rädd att jag har tappat lite av fotolusten vilket påminner sig om få bilder.

De obligatoriska fika- och matbilderna glömde jag helt bort

Det lilla som finns ska ni få

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:52:35  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tror jag har någon bild också som eventuellt får plats, men jag väntar på fler bilder från dig Euphonic.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/26 :  07:51:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Själva ljudanläggningen i sig är sedan förra besöket oförändrad.

Den stora förändringen är istället att Swens anläggning har flyttat ut och bort ifrån det betonginrutade vardagsrummet i den tidigare lägenheten och istället hittat in till vardagsrummet i det hus som han och hans sambo bott i sedan ungefär ett år tillbaka.

Förändringen vad gäller förutsättningar vid ljudåtergivning är förstås som skillnaden mellan natt och dag.


"Tjock-TVn" har även uppdaterats med en mindre påverkande "platt-TV"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/10/26 08:02:51
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/26 :  08:02:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Den tidigare lägenheten hade liksom så många betongrum några riktigt elaka resonanta frekvenser som hela tiden gjorde sig påminda. Även här tyckte flera av oss att basen var lite överbetonad.


Rummet är som synes rätt så stort och ganska kalt. Även om detta inte betydde någon ljudmässig katastrof.

Jag återkommer till ljudet lite senare

I soffan från vänster har vi Snoop som tog sig tid att åka upp från Ö-vik, Metal, Hellblz och i nästa soffa sitter vår värd

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/26 :  08:11:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
På plats fanns även undertecknad - förstås - samt Krellman som valt att lämna allt vad heter CD hemma till förmån för vinyl.


Här i full fart med att byta "det svarta guldet"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/30 :  10:36:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vinylspelaren, en gammal och lite sliten Thoréns TD-150MKII utrustad med en enkel PU men som ändock låter riktigt trevligt!



Spelaren stod tidigare på bänken tillsammans med den övriga utrustningen men nu i det mer "permanenta" boendet så tronar spelaren på en väggmonterad hylla.



Vi började att spela lite CD-skivor och konstaterade ganska rätt snabbat att basen kändes lite "på-klistrad" och efter det att subbasen stängdes av så kändes det förvisso bättre men istället en gnutta basfattigt.

När vi då bytte till vinylspelaren så kändes återgivningen fullständigt övertygande utan att blanda in subbasen.

Jag har väldigt lite erfarenhet av vinylspelare, faktiskt näst intill noll, men i mina öron så spelade denna Thoréns övertygande med en vitalitet och inte minst basåtergivning som i jämförelse med CD-spelaren, som är en Primare V25, totalt pulveriserade denna.

Ju mer jag hör av vinyl desto mer intresserad och sugen blir jag på att själv investera i vinylspelare

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/30 :  10:48:42  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vi provade även att spela CD tillsammans med lite rör för att se om det skulle tillföra lite mer vitalitet till återgivningen från kombination Primare + Arcam. Vitalitet som jag tycker i jämförelse med Thoréns + Arcam saknades, mer än bara en smula.


Jag förmodar att det inte är så svårt att gissa vem som tagit med sina rör till träffen

Fyll gärna på med era andras intryck allt eftersom.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/30 :  11:26:00  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jag håller med Euphonic, vinylen spöade skiten ur cd spelaren ganska lätt. Man kan säga att alla pusselbitar föll på plats och det var ett trevligt ljud man upplevde. Allt blev mer samspelt och än en gång blev man påmind av att vinyl är ett så underbart format.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/30 :  11:32:20  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
nämen...en till med AE och vinyl...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/10/30 :  20:09:51  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
Jag kan naturligtvis bara hålla med euphonic o snoopen om att vinylen lät bättre, mer homogent.
Men visst, det finns fortfarande en del att önska där också, med ganska enkla medel också.
Spelaren klarar lätt en lite bättre pu och det höll även swen med om också, sen en liten check på
kablar och sen skulle jag rekommendera en ännu stabilare hylla (förlåt swen) eller möjligen en speciell skiva att ställa spelaren på avsedd för ändamålet men dom brukar vara rätt dyra så jag skulle bygga nån typ dubbelhylla som man kan justera nivån på för det fanns tydligen inte nån justering på spelaren.
Jag var inte med på förra träffen hos swen i lägenheten så jag kollade i länken ovanför och det verkar som alla var eniga om att det lät trevligt då.
Och ska man sammanfatta denna ljudliga träff så var det just ordet trevlig som återkom.
(både ljudmässigt som socialt).
Vad jag främst saknade var bättre upplösning o den där musikerirummetkänslan, men som sagt, riktigt trevligt var ordet.
Vad jag också tyckte var anläggningen passade bra till det mesta vi spelade, riktigt allround och
då kommer jag till högtalarna som iaf jag tyckte var kvällens överraskning. (förutom maten,kanon)
Kvällens besvikelse måste jag tyvärr säga var en rörförstärkare som snoopen hade med.
Den var inte representativ med någon annat i rörväg jag hört.(lessen snoop).
Till "rörets" försvar måste tilläggas att den fick för lite uppvärmningstid.
Men jag tyckte iaf att den skulle orkat med swens högtalare.
Senare på kvällen kopplades den även ihop med euphonics mer tungdrivna b&w:are o det
blev ännu sämre, iaf det lilla jag fick höra, instängt o tråkigt var ordet.
Iaf så tyckte jag/vi att swen överlag lyckats bra med sin anläggning så tweaka on och
tack för en trevlig träff........vi hörs

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/10/30 :  21:56:51  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
dubbelhylla som man kan justera nivån på för det fanns tydligen inte nån justering på spelaren.

Sätt brickor bakom konsollerna i skruvhålen.Då kan ni justera in vinylavläsaren bättre

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/10/30 22:01:00
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:38:54  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Kan hålla med till stor del om intrycken av Octaven hemma hos Swen, men att den skulle låta instängt och tråkigt hos Euphonic kan jag däremot inte hålla med om

Sen där här om uppvärminings tiden vet jag inte heller om ja håller med om, hur länge väntade vi 1 timme

Här hemma räcker det gott och väll för att den ska spela ut för fullt

beror ju til störta sannolikhet också på att mina burkar nog är mycket mer lättdrivna än både swens och euphonics.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/10/30 22:43:55
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/10/31 :  11:10:37  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
ARCShark! Ingen dum ide med brickor, men fördelen med "dubbelhylla" på spikes gör att spelaren avisoleras än mer från underlaget sen är det väl en smaksak hur mycket tid o pengar man vill lägga ner.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2006/10/31 :  18:15:48  Show Profile Send Swen a Private Message  Reply
Får först passa på att tacka er som dök upp, mycket trevligt!

Tack också för era intryck och värdefulla tips angående tweak av vinylspelaren och hyllan. Jag har lyssnat rätt lite på vinyl sen jag flyttade, har tänkt fixa en bättre pickup och nytt kablage innan jag börjar använda den men får medge att den låter bra redan nu. Jag tyckte om ljudet i Snoops rörstärkare frånsett den översvulstiga basen. Tyckte dynamiken blev bättre än i Arcamen men samtidigt saknades lite rapphet. Det ska sägas att jag inte har några direkta referenser vad gäller rörförstärkare.

Rummet är inte klart än, det saknas saker på väggarna, möblemang i andra halvan av rummet + att jag inte tagit itu med kabeldragningen än. Dessutom skall nya vägghängda bakhögtalare skaffas. Men nån panik har jag inte, det får ta den tid det tar...
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/10/31 :  18:46:54  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Måste börja med att hylla vinylen precis som vid förra besöket hos Swen, cd-ljudet var inte i närheten.

Instämmer med Krellman att ordet trevligt passar bra, lättlyssnat och behagligt men lite för bastungt kanske.
Speciellt med lite lugnare musik så funkade allt bra, tyckte kanske att det kändes lite komprimerat när det spelades hårdare rock men det var via cd.

Vinylen visade framfötterna och med en lite bättre pickup med fräsch nål så blir det svårslaget.

Mkt trevlig dag med god mat och trevligt sällskap!

/F
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  08:36:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Bättre sent än aldrig, det finns lite mer bilder att visa

En liten svacka i hifi-entusiasmen har smugit sig in tillsammans med höstmörkret men besöket hos Janne på Skönt Ljud i Umeå har blixt-laddat mina hifi-batterier och ny entusiasm har infunnit sig!

En liten närmare titt på Octaven innan Snoop gav sig på att slita av damen kläderna för att blotta de rund kurvorna som döljer sig under fodralet.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  08:47:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
En liten närmare titt på Swen's phono-förstärkare som är en Pro-ject Phono Box SE.



Jag nämnde nog tidigare att intresset för vinyl hos mig ökar och sista spiken i kistan satt nu denna enkla vinylrigg så jag har beställt ett RIAA nu idag

Vad det blir för spelare får tiden utsäga, till att börja med ska jag kidnappa Krellmans gamla Kenwood-klenod, en kD-650 var det väl? för att se hur det är att spela vinyl rent handhavandemässigt

Krellman sitter i djupa funderingar kring vinyl.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/07 :  14:27:25  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Gällande AE AElite:

Mina intryck och respons gällande AE är att de är väldigt trögdrivna.
Det står 90/8 men jag tror inte riktigt på de siffrorna.
Jag fick mig en chock med när jag kopplade in de första gången,
köpte ju en ny HK avr 330 för att driva de med, men det gick liksom inte. Ok HK avr 330 är specad till 7*55 men HK ändå och uppmätt till mycket mer. Detta tyckte jag var väldigt konstigt då det teoretiskt borde räcka använde bara 5 kanaler med så man ej belaster alla kanaler samtidigt. Detta tycker jag är konstigt å jag testat min HK men en massa hägtalare och den klarat av att driva dessa bra (med att klara av menar jag låta hyffsat bra).
Det fanns inte mer att göra förutom att köpa ett Rotel slutsteg så det gjorde jag ett Rotel RB 976 MK 2 6*60 eller 3*150 i 8 ohm.
Kopplade in det och körde 60 watt på rotel slutsteget för att testa hur det lät men inte heller här spelade den ut. Först när jag kopplade in det bryggat på 3*150 (center och frontar) och lät HK ta de bakre ville de spela ut och då är det 3*150 rotel slutstegs watt. Jag vet att man ej skall hänga upp sig på watt och sådant men jag kan förstå problemet med octaven på AE, de kräver kraft någto så in i för att spela ut tycker jag och andra som lyssnat.
Min slutsats är med detta inlägg att kanske man borde mäta upp AE om det finns en liten möjlighet för det kan inte vara 90/8, utan en mer realistisk siffra borde ligga på 83-85/8.

Bara lite jag funderat på när jag läst tråden.

Mvh
Morgan (asimov66)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/11/07 14:27:59
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/11/07 :  23:44:13  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Jag nämnde nog tidigare att intresset för vinyl hos mig ökar och sista spiken i kistan satt nu denna enkla vinylrigg så jag har beställt ett RIAA nu idag. Vad det blir för spelare får tiden utsäga,


Välkommen till vinylens vänner, du kommer inte ångra dig

Vad gäller hylla, så har jag en bild i en annan tråd som jag inte hittar nu (och jag kan inte komma på hur man kommer åt den) hur som helst, det är en kraftigare variant på den hylla som Swen redan har, men jag slängde upp två 40x40 trädgårdsplattor istället för en träskiva. Nu kan jag stå bredvid och hoppa utan att nålen hoppar och har sig. Tidigare var det omöjligt att gå över golvet utan att nålen hoppade (då stod skivspelaren i en golvhylla).

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000