HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr Part Deux: Miniträff hos Swen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/27 :  20:49:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
HiFi Norr är ju ett rätt färskt gäng så vi har ännu inte hunnit känna så mycket på varande och för att råda bot på det så tog vi en lite mindre formell miniträff i ordets rätta bemärkelse hemma hos Swen som liksom mig också bor i Skellefteå.

Vi blev bara tre men det gör inte saken mindre rolig, man får lite mer tid att snacka och lära känna varandra jämfört med det gäng på 12 personer som fanns på förra träffen där det blir för många för att hålla en mer gemensam konversation.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/28 :  09:31:58  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ah trevligt!!!

Mer bilder tack...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/28 :  10:42:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Mer bilder kommer

Metal (närmast) och Swen sitter hård-koncentrerar sig!



REL Storm III-subben skymtar bortanför soffkanten, den spelade med riktigt fint utan att sticka ut bortsett från några riktigt elaka resonanser men de problemen tillskriver vi rummet Just i sweetspot var basen betydligt mjukare men det räckte att flytta ut en plats åt endera hållet, kanske speciellt på vänster sida för att resonanserna började bråka, Swen det är nog läge att du sambeställer lite basfällor med mig iallafall

För vinyluppspelningen stod en gammal trotjänare från 70-talet, kanske inte i det bästa skick men för en novis inom vinyl så tycker jag det lät riktigt bra och fick lite blodad tand för vinyl, kanske blir en spelare när läget är rätt ändå.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/28 10:42:48
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/28 :  10:44:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Spelaren kommer från Thorens och är modellen TD-150MkII med original tonarm och pick-up, tyvärr glömde jag ta en bild av RIIA-steget men det är för protokollet en Pro-ject Phonobox SE.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/28 :  10:51:41  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
nICE....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/28 :  11:08:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Är det en HIFI-kisse vi ser på bilden ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:02:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Han sitter och spinner i takt med tallriken!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:06:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Hinner inte lägga upp mer bilder innan efter helgen så jag avslutar med att gå från en snurra till en annan, nåväl den snurrar inte men rund och god var den bärandes Swen's sambos signatur - MUMS!


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:08:00  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Attans missade en go fika

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:15:48  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
En TD-150 är inte helt fel.
Serva tallrikslagret och leta bättre arm och du har en skön spelare.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2005/07/28 :  22:38:12  Show Profile Send Swen a Private Message  Reply
Jo, jag är riktigt förtjust i min Thorens. Är dock rätt så grön i vinylvärlden men ivrig att lära mig mer! Mitt första steg efter att jag köpt spelaren var att skaffa en Pro-ject Phonobox SE vilket visade sig vara en rejält steg uppåt. Kanske inte så konstigt då jag dessförinnan körde till phonoingången på min surroundförstärkare Numera används den förstärkaren bara till film. Vad som används till 2-kanal kommer så småningom att avslöjas i denna tråd

Lite mer om vinylsvarven. Jag kommer inom en nära framtid att byta kablage i spelaren och troligtvis också pickup. Kablaget blir Van Den Hul, vilket jag blivit rekommenderad av Ljudshopen. Vilken pickup det blir har jag inte luskat ut än (förslag mottages med tacksamhet ) Har också tankar på att byta ut tonarmen i framtiden, kanske till en SME.

PS. Den som är skarpsynt kan ana vilka högtalare som huserar hemma hos mig
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:39:50  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
jag vet vad det är för högtalare

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2005/07/29 :  16:03:55  Show Profile Send Swen a Private Message  Reply
Medlemmar i Hifi Norr får inte gissa!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/29 :  18:56:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Synd att hifi norr medlemmar inte får gissa. men får vi ge ledtrådar då??

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2005/07/29 :  19:18:35  Show Profile Send Swen a Private Message  Reply
Ok, ingan annan verkar ju vara sugen på att gissa så ge en ledtråd du!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/07/29 :  20:01:43  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Okej då, första ledtråden är:
Aluminium element.

(sug på den ni)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Swen
Medlem, HiFi Norr

317 Posts

Posted - 2005/07/30 :  11:47:45  Show Profile Send Swen a Private Message  Reply
borta...

Edited by - Swen on 2005/08/01 00:01:11
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/30 :  17:59:23  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Så ni passar på att träffas när man befinner sig utomlands

Svårt att ligga på topp som vanligt. Måste säga att skivspelaren gör sig fin på bild, helt klart.. är väldigt vinylkåt men väldigt grön på området. Verkar luta mot en project RPM 9 men är inte säker. Har precis fått jobb så nu verkar det lätta på eknoomifronte så den spelaren är inte omöjlig...

Vilken låt gav hifinirvana på träffen då?

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/31 :  10:14:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Så där ja, då var man åter på plats

Högtalare ja...


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/31 :  19:11:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Ljudkällan som också fungerar som en bild dito är en Primare V25.

Anläggningen tjänstgör med andra ord också som en bit i ett hembiosystem, men då jobbar den integrerade 2-kanalsförstärkaren som används i "hifi-domänen" enbart som förstärkare och en surroundförstärkare driver center och surroundkanaler samt agerar processor till frontarna (som alltså kommer från Acoustic Energy).

Tar och pillar in en av Swen's egna bilder då mina bilder på spelaren blev ur fokus


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/31 :  23:55:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Swen: Du har en knasig länk till din bild där, den länkar direkt till ftp:// istället för till http:// så jag lägger in bilden här, tar du bort din bild för den gör att sidan frågar efter lösenord varje gång man laddar den


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/07/31 :  23:58:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Här har vi en bild på högtalaren i fråga, en AE Aegis Evo 3.



Och nu kvarstår i princip bara förstärkaren


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/07/31 23:59:20
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/01 :  00:02:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Drar in ännu en av Swen's egna bilder på den bortglömda RIAA'n Pro-Ject Phonobox SE.


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/01 :  00:03:45  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Fina bilder, och grymt snygga högisar...

Hur lät det?

Bättre än hos dig jonas?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/01 :  00:29:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det är lätt att vara egenkär men jag svaret är nog nej Kanske också lite orättvist att jämföra på det sättet med tanke på de stora skillnaderna i prisklass på framför allt högtalarna. De här högtalarna spelar inte i samma division som resten av Swen's egen anläggning och om/när Swen fixar högtalare som presterar lite bättre så kommer det att bli en tuff match!

Om man ska anmärka på något specifikt så är det framför allt balansen i mellanregistret, ett mellanregister som är för layed back jämförelse med den övriga återgivningen vilket på många skivor gör att rösten inte träder fram ur det myriad av ljud som annars kan finnas i en låt.

Sedan kändes basen ganska odefinierad och slapp men det har inget överhuvudtaget med anläggningen att göra ut med rummet och dess resonanser just i basen som bråkar. Några riktigt elaka resonanser fanns också i det inte allt för låga basregistret, speciellt om man inte satt nålad i sweetspot, en lite tråkig effekt då man kanske inte alltid är ensam i soffan när man lyssnar.

Nu spelas det som sagt var i en betonglåda så det är egentligen precis vad man kan förvänta sig i de flesta lägenheter - jag gjorde ett lamt försök att få Swen att köpa lite basabsorbenter till främre hörnen men det funkade inte så bra - förstår att det inte känns motiverande att åtgärda något i lägenheten då hus väntar inte så långt runt knuten.

Huruvida Swen har några planer att ta akustiktjuren runt hornen i huset vet jag inte.

Swen, vad säger du? Kommer du att fixa något med akustikbehandlig eller kommer du att optimera högtalarplacering för bästa ljud i rummet med de givna förutsättningarna? Högtalarplaceringen i lägenheten kunde filas lite på då högtalarna såg ut att stå olyckligt nära lika avstånd från sido och främre väggen vilket inte gör basresonanserna bättre.

Nu spelar ju Swen's rum på sin sista vers och kanske rent av är nästa rum redan funnit så det ska bli intressant att höra samma anläggning ännu en gång i ett helt annat rum med helt andra förutsättningar.

Min anläggning spelar väldigt på gränsen mellan högupplöst och vasst, något som jag gillar - dvs när det inte i vissa låtar kliver över till det vassa. Hos Swen finns inga som helst tendenser till detta, många inte allt för framträdande detaljer drunknar lite i det övriga ljudet, lite allmänt förlåtande men man riskerar å andra sidan ingen lyssningströtthet.

Det blir intressant att se vilka framtida högtalare som kan tänka sig att finna sin väg in i Swen's anläggning.

Det var väl en lätt sammanfattning av mina intryck.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/01 00:31:01
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/01 :  00:33:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Hade varit att läsa lite om Metal's intryck då vi inte snackade nåt om de ljudliga intrycken hemma hos Swen. Tyvärr är Metal datorlös under semestern men med lite tur hittar han hit snart och kan förmedla lite "känslor"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000