HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bernts 4-kanals OTL - Galenskaperna fortsätter...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:04:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Stort bygge också. Det är så mycket grejer så man lätt tappar bort sig. Strömförsörjningens
olika spänningar t.ex: +340, +170, -170, -340. Sen ska det till bias, -50 och -220V.
Jag har provkört på olika sätt i drivstegen idag och en strömkälla funkar inte som den ska.
Jag får byta ut en DN2540 bara så ska det nog ordna sig.
Sen hittade jag ett ställe i varje drivsteg där jag glömt ett motstånd. Annars verkar allt funka
som det ska. Nätaggregatet jag har orkar inte med allt dock, behöver egentligen ett som ger 510V
och ca 60mA. Men man får ju reda på om det är rätt kopplat i alla fall och det är ju huvudsaken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:23:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag har en gammal Lars Lundahl trafo som ger 375AC om jag minns rätt, den kan ska vara något.
Har själv inget behov av den.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:29:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nja, grejer finns väl men själva labbagregatet är lite klent för just detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/23 :  19:00:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
aaaa på så sätt...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/23 :  19:34:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Circlomanen har beställt bilder, här kommer några:



Fyra kanaler byggda.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/23 :  19:36:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En första provkörning:



Rören får sitta under just nu.



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/23 :  19:36:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mer provkörning:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/23 :  20:19:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Där gäller det att hålla tungan rätt i munnen,,, kanske mer fingrarna på rätt plats

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:04:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Em liten uppdatering, två kanaler i bild:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/27 :  18:08:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Just nu:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/27 :  18:17:20  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Nu spelar det snart.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/27 :  18:27:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nja, inte riktigt ändå. Jag bävar lite inför nätdelen. Det blir trångt i lådan tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/27 :  18:37:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Ser ju spännande ut Varför så många kanaler i samma låda ?
Misstänker att den blir stooooor

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/27 :  18:55:35  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Inget illament nu Bernt...
men har någon berättat för dig att du är galen?













OBS detta är menat med "glimten i ögat"!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:23:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dahlberg,
jag hade/har idéer om att köra biampat. Eventuellt bygga Orion någon gång, de är ju fenomenalt bra och drivna med såna här steg tror jag det skulle bli det ultimata. Klarheten i ljudet från OTL-steg är rätt unik och förmodligen skulle det bli en riktig killer. Nu är jag ju förtjust i banden också så det där med Orion är bara en tanke. LennArt gjorde ett så fint jobb med filtren i nuvarande högtalare att biamping känns som överkurs - men bygget var redan påbörjat och alla grejer finns så då får jag fortsätta tycker jag. Vi får se var det här hamnar.

Manga X,
Nej, det har nog ingen berättat förut. Men ett vansinnigt projekt är det ju helt klart och dessutom i helt nya marker, för vad jag vet har ingen byggt ett sånt här utgångssteg på en OTL förut. Alltså det här sättet att driva slutrören. Så någon ska väl vara galen nog att prova fullt ut...

En kul grej är att jag har fått mail från hela världen om slutsteget jag spelar på nu. Jag måste säga att det är rätt kul att få internationell uppmärksamhet för ett hobbyprojekt. Det finns ju ytterst få byggen av den här typen - av förklarliga skäl.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:35:19  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Hej Bernt
Jag undrar vilken sorts kondingar det där svart variganten är.
Jag slummade igenom texten men hittade inte något om dem.
trevlig helg på er.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:07:47  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Kanske det är tid för en hembio/flerkanal anläggning helt driven av rör?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:08:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Levande,
Det är M-cap supreme. De skall parallellkopplas med ryska pio också för de är lite för skarpa i karaktären som de är tycker jag. Ljudet brukar mjukna när man gör så, utan att tappa detaljer.

magnus1967,
Hembio är under planering.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/27 :  20:25:43  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Det ska bli mycket,mycket roligt att läsa om den flerkanal anläggningen.
Den kommer förmodligen att kunna spela musik och film i fler än två kanaler!


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/10/27 :  22:50:54  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Heja Bernt!
nästa projekt blir väl två OTL monoblock med 18 stycken 6S33 per kanal och DC-glöd?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/27 :  23:41:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
klart imponernade kunskaper du tillämpar här Bernt, jag lyfter på den imaginära hatten, galenskap skall främjas i alla dess former!

Din hängivenhet och insikt är värd all beröm, gå din egen väg som det heter, och jag vill sannerligen passa på att ge dig mitt stöd på din.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/29 :  00:43:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här finns en länk till vad det är frågan om:

http://www.edn.com/article/CA302240.html?spacedesc=designideas&industryid=44217
Som pdf: http://www.edn.com/contents/images/61203di.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/29 :  13:13:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
quote:
Dahlberg,
jag hade/har idéer om att köra biampat. Eventuellt bygga Orion någon gång, de är ju fenomenalt bra och drivna med såna här steg tror jag det skulle bli det ultimata. Klarheten i ljudet från OTL-steg är rätt unik och förmodligen skulle det bli en riktig killer. Nu är jag ju förtjust i banden också så det där med Orion är bara en tanke. LennArt gjorde ett så fint jobb med filtren i nuvarande högtalare att biamping känns som överkurs - men bygget var redan påbörjat och alla grejer finns så då får jag fortsätta tycker jag. Vi får se var det här hamnar.



Att det var biamping på gång hade jag redan listat ut men blir inte lådan vansinnigt stor tror du Jodå Orion skulle jag också kunna leva med (faktiskt ). Blir lite äpple eller päron-resonemang men om jag någon gång skulle bli tvingad att bygga med "vanliga" element så skulle det bli "Orion". Förutsätter iofs att jag kapar av mig bägge armarna eller nåt sånt då


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/29 :  15:33:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, stor blir den ju förstås. Stommen till lådan har legat klar här i ett år tror jag. Så här kommer det att bli:



Trälådan är 48cm bred, 58cm djup och 21cm hög. Sen kommer det fötter under då.
En LP-Box som jämförelse:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8258 Posts

Posted - 2006/10/29 :  15:40:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Stommen till lådan har legat klar här i ett år tror jag

Så brukar det vara med mina projekt oxå,då finns det hopp för mig oxå då.Ser ju bra ut.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000