HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Rörbyte från diverse trioder till JJ Electronics
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/30 :  16:43:38  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Jag "gillar" dom som vill vara lite hemliga liksom ha ett litet försprång före alla andra!!!
Man brukar säga "har man sagt A får man säga B".
om man inte vill säga "B" varför säga något överhuvdtaget om det är så hemligt?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/30 :  16:59:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Rör som den franska militären använder skulle ju kunna vara JJ.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/30 :  17:02:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

5. Byte av kinesiska 12AX7+12AU7 till JJ ECC802S+ECC803S i monoblock, EARs originalrör till ECC802S+ECC803S i försteg samt av EARs originalrör till ECC802S+ECC803S i riaa









Tillbaks till monoblocken alltså!

ECC802S+ECC803S passar mig bättre tror jag. De ger en bättre artikulation som är insmickrande.


Brusnivå? Nja, möjligen 5% lägre än test 1.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

edonA
Starting Member

44 Posts

Posted - 2006/10/30 :  17:21:47  Show Profile  Visit edonA's Homepage Send edonA a Private Message  Reply
Jag kanske kan informera lite om hur JJ Electronic tänkte när de tog fram ECC802 och ECC803S, som komplement till de befintliga rören.

Rören (JJ ECC802/803S) är utvecklade för att ha samma karaktäristika som deras "syskonrör" (JJ ECC82/83S). Tekniskt är det ingen hemliget om vad som gjorts, utan rören har längre elektroder (galler, katod, filament och anod). Genom att göra röret mer utdraget och samtidigt behålla den tekniska datan så har de fått ett mindre "stressat" rör. Stressat i den egenskapen att större elektroder visat, i interna tester hos JJ, ge egenskaper som är positiva för t.ex. HiFi. Gitarrister som gärna driver sina rör till distorsion väljer oftast JJ ECC82/83S först och främst.

JJ ECC802 och ECC803S ska inte ses som ersättare för JJ ECC82 eller ECC83S, utan som ett alternativ.

mvh
Jonas

edonA
Scandinavian distributor
JJ Electronic
www.edona.se

Edited by - edonA on 2006/10/30 17:24:41
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2006/10/30 :  19:28:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Det var en bra förklaring.
Det är troligtvis därför många föredrar 6SN7 före ECC82.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/10/30 :  20:21:57  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Intressan reportage, även för en som inte rör sig bland rör.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/30 :  20:42:08  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Jag tittade in i min Sunfire Classic tube preamplifier med riia kort och till min stora förvåning hittade jag JJ 83S rör i riia delen,
skulle vara intressant att prova montera ECC803S och byta ut ett antal rysska 6922:or som har varit lite "bråkiga".

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/10/30 20:44:12
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:41:50  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
6922:or som har varit lite "bråkiga"
Hur yttrar det sig? Det är inte nån trasig sockel som inte riktigt vill gå sönder?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/31 :  00:22:31  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Nja,det är det traditionella med bråkiga rör det skrapar i högtalarna lite till och från dom är lite microfoniska när man knackar lite lätt på dom,kort sag jagt funderar på att byta ut en del skräprör som ställer till med besvär.
När man lika håller på och har öppnat locket så skulle det vara intressant och prova JJ:s 6922:or och byta ut ECC83:orna till ECC803s

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/31 :  09:48:00  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Mycket intressant med rör på något sätt. Man kommer inte förbi dem. Efterhand som intresset för denna hobby utvecklas så dras man ofta mer och mer mot rör- och vinylsektorn . Det är ju då bra att bli lite insatt på detta trevliga sätt - stegvis i en entusiast-tråd som denna... Tack Calle!

Jag har själv redan rör i Droplet (CD-spelaren) och min hörslursförstärkare MF X-Can v2. Och mitt RIAA (på väg in) kommer också att ha rör... men frågan är om det "lönar sig" att byta de befintliga rören. Jag håller med Time här... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40932&whichpage=19 ...att vissa byten inte ger så där väldigt stor skillnad.. Kan ju bero på att produkterna levereras med rör av hög kvalitet, vilket i så fall är positivt .

Naturligtvis kan man experimentera med olika rör för att få olika karraktär på ljudet om man tycket det är kul och vettigt. Dock är det ju alltid en viss fara i att "laga det som inte är sönder" .

/ Ulf




Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2006/10/31 :  10:58:35  Show Profile Send osborne a Private Message  Reply
Hej på er.
Har inte vart här på ett tag. Vilken tur att jag kikade in just nu.
Och hittade denna länk. Ska just byta rören på min Ming Da-stärkare.
Har 4st KT88 från JJ ligger och väntar, samt 4st KT88 från Electro Harmonix. Så det ska testas hemma hos mig också. Ska läsa denna länk med största intresse.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/31 :  19:41:39  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tack ulfsan.
Det är ju en kostnadsfråga också. En elektronikkonstruktör vill kanske inte lägga mer än 10% av tillverkningskostnaden på rör. Användaren låter det vara så eller byter efter egna preferenser. Klara förbättringar kan det iaf bli.

Welcome back osborne Sitter det 8st KT88 i din Ming-Da eller ska du se vilka du föredrar? Vilka sitter det som original?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/10/31 :  19:46:55  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply


Jag har ett par bilder till. Här kommer Jacintha och på den nya lilla ECC802S:






It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/11/01 :  08:43:32  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Underbara bilder som vanligt Monsieur Calle

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/01 :  21:42:25  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
har man sagt A får man säga B
När man läser Eliots inlägg igen, så förstår man att det är dessa JJ ECC803S. Eller hur?


quote:
Jag använder nu Herbie Labs Hal-O ("SuperSonic") Tubedampers
Är det de som heter UltraSonic HAL-O 9? Är det nickel, teflon eller peek?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/11/01 :  22:40:53  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag gjorde min beställning i slutet på april och då fanns inga UltraSonic (enligt deras webbsida finns UltraSonic först den 13 November) utan bara SuperSonic HAL-O Vacuum Tube Damping Instruments som dom kallar sina vibrationsdämpande ringar

Jag köpte:
HAL-O 9 SuperSonic Damping Instrument - PEEK ($21.49) X 6 = $128.94
HAL-O 9 SuperSonic Damping Instrument - Nickel Alloy ($11.49) X 10 =$114.90
...och för mina KT90 rör:
HAL-O 35 SuperSonic Damping Instrument - Nickel Alloy ($16.49) X 8 =$131.92

Jag köpte från deras webbsida vilket gjorde att jag fick lite mängdrabatt

Jag har inte försökt att utröna om PEEK är så mycket bättre än Nickel som priset indikerar utan jag har valt att placera PEEK på ingångsrör och i phonosteget. Jag har inga extra utan allt som allt har jag 24 HAL-O till 24 rör

Mvh,
Eliot

PS: Vad kommer efter super => ultra => ??

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/11/02 :  00:01:35  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag skäms nästan att säga att jag haft mitt försteg i precis 2 år och jag har inte alls prövat att byta rör i det

Till mitt försvar får jag säga att det låter helt otroligt bra som det är och jag har under tiden laborerat med nätförsörjningen (nätkablar, nätlister, dragit fram jord mm) och annat

Mitt försteg är tämligen okänt här men är desto mer känt i USA där det är lite av en referens bland rörförstärkare: Convergent Audio Technology SL1 Ultimate MK2. Detta har den fördelen att det diskuteras friskt på Audiogon och AudioAsylum och denna tråden behandlar just Tube rolling på CAT Ultimate.

Som pac skrev är det inte säkert att ett rör som passar bra i en apparat även passar bra i en annan
- men som vi kan se av tråden på audiogon så skiljer sig åsikterna även om det är samma försteg.

Jag skall inte kapa denna tråden men om intresse föreligger kan jag ju starta en bildtråd där man kan se hur försteget ser ut inuti. Det finns inget kopplingsschema på försteget men så här är bestyckningen



//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/11/02 :  08:43:44  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Har läst mycket om Cats produkter och de verkar fantastiska. De beskrivs ofta som upplösta och väldigt transparenta. Vad har du för upplevelse av ditt försteg Eliot

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/11/02 :  11:39:50  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag tycker att det är helt fantastiskt och har svårt att tänka mig att det kan finnas något bättre. Det förenar extrem upplösning med dynamik och kraft vilket gör att det aldrig upplevs som analytiskt utan bara "rätt"

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/02 :  19:52:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Eliot, jag skulle följa en bildtråd om ditt försteg med stort intresse.


quote:
I have tried Telefunken 6DJ8, Telefunken 6922, Telefunken cca, Telefunken 7308, Sovtek 6922, Amperex 6922, Siemens 6922, Telefunken 12AX7, EI 12AX7 and Tungsram 12AX7
Där ligger man i lä

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/11/02 :  21:16:16  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Där ligger man i lä

Inte länge till

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/11/09 :  21:38:46  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
När man gör tester 1:1 är det väsentligt att börja från schratsh.
För att utröna rör exempelvis mellan två eller flera apparater är det viktigt att ha en stabil bas. En mod på annat ställe i burken eller omgiviningen spolierar allt

Andvänd apparterna som oskulder och byt endast det som testas ska.
Lägg inte till eller dra ifrån.
Design Verification testas mot design verifikation pure

Alltså isolera testat till att relevent testa exempelvis ett JJ rör mot ett annat med originalutförande för att få en bra bild .

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/11/18 :  15:01:38  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

6. Byte till JJ300B

I samförstånd med Calle kommer här några erfarenheter av några olika fabrikat av 300B. Låt mig säga direkt att jag har varken kunskaper eller utrustning för att ta så otroligt fina bilder som Calle gör. Men jag har gjort så gott jag kan, och så gör jag bilderna lite mindre…

En brasklapp: Mina intryck av olika rör berättas kronologiskt. Jag har inte gått tillbaka för att verifiera mina minnen, de gäller alltså för den tid som var då. Det här är således inte en jämförande test! Ok?

Förstärkaren på bilderna nedan har spelat 300B sedan 1998. Den är en riktig trotjänare som dessutom bygger på väldigt enkla principer. Närmast i bild och bort till och med de vita elektrolyterna ligger strömförsörjningen, och längst bort signaldelarna.



Strömförsörjningen är byggd med vakuumdioder och L-C-L-C-filtrering. Det blir många kilo järn.



Förstärkaren är byggd med kanalerna helt separerade (dual-mono). Nästa bild visar signaldelarna med drivsteg, mellantransformator, slutsteg och utgångstransformator. Inga andra komponenter än trioder och transformatorer finns i den direkta signalvägen.



Drivsteget består av en JAN-specad 5842WA. Den orkar styra ut 300B ordentligt, vilket en vanlig 5842/417A har svårigheter med. Mellantransformatorn stegar upp spänningen något och bidrar till spänningsförstärkningen. Slutsteget arbetar i single end med fast förspänning och ger strax under 9 watt vid några procent THD.



Här ser vi några av mina slutrör:




Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/11/18 :  15:01:52  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Cetron 300B

Längst till vänster ser vi ett av mina första 300B. Det är en Cetron 300B och var vad jag lyckades hitta i Sverige på 90-talet. I jämförelse med samtliga förstärkare jag dittills hade hört var det här en revolution. Möjligen låg förtjänsten inte helt hos Cetron-röret, det kan lika gärna ha varit effekttrioden i single-end koppling som jag föll för.

Efterhand tyckte jag nog att Cetron 300B spelade lite för ljust för min smak, ibland till och med lite kärvt. Röret ”lade sig i” musiken på något sätt. Dessutom var ljudbilden inte så tredimensionell som jag vill ha den, men det berodde sannolikt på brister i matchningen av rören.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/11/18 :  15:02:16  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Svetlana 300B

Jag köpte senare några ryska Svetlana 300B som då ansågs vara ett riktigt bra rör. Röret står längst till höger i bilden. Resultatet var helt enkelt storslaget, skillnaden var mycket stor. Svetlana 300B spelade klart, rent och neutralt på ett sätt som verkligen visar att tekniken kan dra sig tillbaka från musiken. Nu kändes det alldeles rätt. Ljudbilden tecknades snyggt och tydligt. Klangen kändes väldigt balanserad. Den hade pondus och presenterade artister och musik utan att vara tveksam eller blyg.

Det här röret tillhör mina favoriter.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000