HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Bunkerts paradis - En stereobänk blir till -
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/01 :  23:44:34  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Men hör och häpna!

Det har redan skett igen. Ännu ett AB-test med förbluffande resultat. Jag trodde inte det var sant!

Återkommer med lyssningsintryck och inköpslista...



Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2011/08/02 :  21:39:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Återkommer med lyssningsintryck och inköpslista...

Intressant!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2011/08/02 :  22:58:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Signalconverter?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/03 :  00:27:48  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Det jag gjorde var att tanka in en CD i min MacBook Pro i 16bit 44,1kHz. D/A-omvandligen i uppspelningen skedde i mitt ljudkort som jag lånat hem från inspelningsstudion, RME Fireface 800, som klarar omvandla upp till 24bit 192 kHz.

Från ljudkortets utgångar strömmade musiken direkt in i monoblocken och ut i högtalarna.

Detta jämförde jag med att spela samma CD i min CD-spelare Meridian 507, vidare till försteget Meridian 501 och slutligen till monoblocken och högtalarna.

Till er som läst mitt slutstegstest, så kan jag säga att det hände exakt samma sak med ljudet här. Jag lyssnade på samma låtar som i det testet. Paul Mc Cartney lät sämre och resten lät avsevärt mycket bättre.

Den genomgående stora förändringen är att det låter väldigt mycket klarare och renare med filerna och ljudkortet än på traditionell väg.
Skillnaden är enorm. Och den är bra. Riktigt bra.

Köpte hem ett till ljudkort på öppet köp för att jämföra. Focusrite Saffire PRO 14 för 2400kr. Den D/A-omvandlingen upplevde jag gav framförallt mycket större och mer balanserad ljudbild än med mitt RME Fireface 800 som kostar bra mycket mer. 13000kr då det begav sig för 3-4år sen. Focusritekortet är precis nytt på marknaden. Så jag antar att utveckligen går fort framåt på området.

Dock så får jag något slags jordbrum med Focusriten då jag kopplar in strömsladden i datorn. Det får jag inte med RMEkortet. Utan strömsladd är det tyst och fint med båda ljudkorten. Mystiskt.

Glad i hågen över mitt nya ljud, köpte jag också en iPad2 och en MacMini. Jag kommer ju kunna sälja både CD och Försteg. Samt både signal och strömkablar. Det blir ju några tusenlappar in på det.

Efter en hel dags research med Apple Support och flera timmar på både MacRent och Macoteket i Sthlm så lyckades jag inte styra MacMinin från iPaden. MacMinin skulle vara min CD transport och iPaden min fjärrkontroll.

Men.

Det går inte utan en extern skärm.

Jag vill inte ha någon stor skärm i min rigg.

Efter att ha stött och blött detta hela dagen, med tankar att bygga in en 24" iMac i ett skåp under vinylsvarven. Ha en liten 7" skärm av okänt märke gömd i stereobänken. Bygga in MacMinin i en trälåda med en liten infälld skärm i locket...

...så tror jag helt sonika att det får stå en dedikerad laptop på stereobänken. MacMinin ska jag försöka lämna tillbaka (fast det inte går, då jag har börjat änvända den).

iPaden behåller jag, då den kommer att kunna fungera som fjärrkontroll till en MacBook Pro. Har redan provat med den MacBook Pro som jag har nu.

Kanske jag ska ställa dit min MacBook Pro varje gång jag ska lyssna?
Och så kan min fästmö och tillika sambo göra detsamma med sin dator.

Fast jag gillar mer att riggen endast innehåller komponenter dedikerade för ändamålet. Men det blir ju å andra sidan 11000kr för en till dator, likdan som den jag redan har.

Vad tycker ni?

MacBook Air har tyvärr bara USB2 och inte FireWire, annars hade det varit en klockren konkurrent. USB2 sägs låta bra mycket sämre än Firewire. Men det är inget jag själv utvärderat.
Förutom i mitt slutstegstest då både de USB-baserade enheterna Furutech och Bladelius dömdes ut totalt till förmån för min CD och Försteg.

To be continued...
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/03 :  00:43:29  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Men vinylen då? Tänker ni.

Jo, hör här. Jag är övertygad om att jag kommer få samma lyft där.
Genom att slopa RIAA steget. Koppla in tonarmskablaget in i mikrofonförstärkarna på ljudkortet, och köra digital RIAA-korrigering i datorprogrammet PureVinyl. Vad jag har fått berättat för mig ska det ge det mest möjliga ofärgade ljudet från det svarta snurrande guldet.

Om det tvista säkerligen de lärde. Men här har vi en teknik som är helt ny. Så det är inte lätt att veta, men däremot lätt att ta med sig ett par RCA-XLR adaptrar, ljudkort, dator och adaptrar Tele-RCA eller Tele-XLR hem till vem som helst som spelar vinyl och prova koppla förbi RIAA och försteg och jämföra.

Det sura är att adaptrar måste användas. Alla ljudkort har nämligen XLR in till mikrofonförstärkarna och Tele ut.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/10 :  00:00:05  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Lyssningstest på G.

Nu har jag laddat för ett D/A-omvandlartest.

I påsarna ligger...


Focusrite Scarlett 8i 6


Focusrite Saffire PRO 14


De andra kombatanterna är:
RME Fireface 800 och Apogee Duet.



Sedan har vi ett annat gött paket att öppna också...
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/10 :  17:43:40  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Voila!


Min nya CD-spelare!


Tanken är att den ska bli inbyggd i stereobänken (innan den 21 aug).
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/10 :  17:51:43  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Dator som CD-transport och extern D/A-omvandlare är det nya!
Har ingen lust att bara spela ljudfiler, men att stoppa in en CD i en dator istället för en CD-spelare gör inte så väldigt stor skillnad för känslan.

Nu sätter vi igång och testar D/A-omvandlare!

Här är kombatanterna:
Focusrite Saffire PRO 14 1990kr
Focusrite Scarlet 8i 6 2495kr
RME Fireface 800 10380kr
Apogee Duet 3995kr

Paul Mc Cartney "Jenny Wren"

Focusrite Saffire PRO 14
Låter bättre än Focusrite Scarlet 8i 6 på denna inspelning. Saffire hålller samman ljudbilden bättre och låter ingentig sticka ut. Det "jobbiga" med den här inspelningen kommer inte riktigt fram. Vilket uppskattas.

Focusrite Scarlet 8i 6
Lyfter båda fram mer glitter i högsta toppen och ger värmen i mellanregistret. Men i och med att denna inspelning redan är så pass hissad i sångens och briljansen register så blir låten alldeles för påträngande och jobbig att lyssna på genom Focusrite Scarlet 8i 6.

Michael Jackson "Don#180;t stop til you get enough"

Focusrite Saffire PRO 14
Det första jag reagerar på är -"Vart tog sången vägen?" I de första sångfraserna, som är i ett lite lägre register, så låter Mr Michael Jackson nån meter längre bak i den stora ljudbilden som presenteras på inspelningen. Nästkommande sångfraser, som ligger i falsettregistret, smälter in mycket bättre i det sätt som jag är van att höra den här låten på.

Lyssnar vidare på de första 16 sekunderna på låten, då det bara är sång i talregistret, shaker och elbas.
Med Focusrite Saffire PRO 14 så smälter allt samman bra, men på ett sätt som gör musiken grumlig.
Sången och instrumenten närmar sig varandra, de limmas ihop, men detaljerna från varje enskild musiker försvinner i grumlet, vilket jag inte är så förtjust i. Mitt musikaliska analyerande huvud gillar att kunna separera och analysera varje liten detalj i varje instrument. Jag vill ha luft mellan instrumenten. Och det får jag inte riktigt här.

Focusrite Scarlet 8i 6
Herre gud! Han är HÄR. I de första sångfraserna, som Michael "pratsjunger" fram i talregistret, så står han verkligen I rummet, nära. Frågan är vad som är referens? Men så här hör jag helt klart gärna denna låt framföras.

Lyssnar även här vidare på de första 16 sekunderna på låten, då det bara är sång i talregistret, shaker och elbas. Focusrite Scarlet 8i 6 verkar ha fattat helt rätt enligt min smak och tycke. De tre musikerna är verkligen utsnidade ur en tydlig ljudbild. Det första jag imponeras av är detaljerna i shakern. Instrumentet träder fram, de klassiska "filtarna" lyfts bort. Visst kan jag hålla med om att en shaker i verkligheten endast låter på detta sätt i de perfekta akustiska förhållanden. Hade en sångare, en elbassist och en slagverkare stått i samma rum som jag satt och lyssnade i. Mitt vardagsrum. Så hade jag inte fått denna detaljnivå. Då hade det grötat ihop sig mer. Men nu är inte den här låten inspelad så. Instrumenten är definitivt inspelade i olika rum, helt utan akustiskt läckage. Därav denna renhet. Renheten framförs antagligen precis så som det är tänkt, och precis så som jag vill ha det.

Elbasen är både separerad från ovriga instrument, detaljnivån i toppen finns där, värmen i melanregistret, och följaktligen de lägre frekvenserna, som i det här fallet är ganska höga med tanke på hur elbas brukar spelas. Det fina är hur man hör detaljerna i toppen nere i de lägre registren. Samtliga frekvenser från elbasen sitter verkligen ihop, och detta utan att smetas samman med övriga instrument.

I sången sker samma sak som i elbasen. Topp, värme, botten i en mix skön att lyssna på, dessutom separerad från övriga instrument.

Björk "Unison"

Focusrite Saffire PRO 14
Första fraserna i musiken med bara sång låter riktigt bra. Första instrumentet kommer in, en slags synthpad kombinerad med något slags luftljud (väldigt snygg programmering). Fler "instrument" eller snarare programmeringar, äntrar ljudbilden. Det låter bra, sammanhållet. MEN, alldeles för mycket "Bladelius Tyr Novitas" för min smak. Så att säga: Ett ljud som passar alla, ett svenssonljud, ett ljud som bara "låter bra", ett ljud som inte stöter sig med någon. Ett ljud som inte heller sticker ut, ett ljud som inte engagerar, ett ljud som inte tar plats, perfekt bakgrundsmusik till en fest där folk pratar och säger, åh vilket fantastiskt ljud, medan de minglar och egentligen inte lyssnar "på riktigt".

Focusrite Scarlet 8i 6
Du har inget val här. Musiken är över dig. Du kan inte göra annat samtidigt. Det här gillar jag. Musiken tar så mycket plats att man inte kan värja sig. Ett lyssnarengagemang är unisont med den här produkten i denna set up. Helmodifierade Inter-M R500+ som monoblock, samt Magnepan MG 1.6

Det blir bredare och djupare ljudbild. Mer detaljer och upplösning i, så som jag kan höra, alla register.
Musiken kliver fram.

Slutsats del 1

Det trodde jag inte. Att ett USB-ljudkort skulle slå ut ett Firewire-ljudkort. Det räcker för mig nu med dessa tre låtar. Nu går jag över till del 2 i testet.

Test del 2

Dags att jämföra ljudet mellan testvinnaren Focusrite Scarlet 8i 6 och utmanaren RME Fireface 800. Jag får inte till det med drivrutinerna till Apogee Duet, så den halkar tyvärr ur testet här.

Imogen Heap "Little Bird"

RME Fireface 800
Här är det först svårt att höra skillnaden mot hur Focusritekorten spelade. Egentligen har jag inte börjat lyssna ordentligt än, men jag kan ju inte låta bli att tjuvlyssna medan jag kalibrerar ljudvolymen mellan RME Fireface 800 och Focusrite Scarlet 8i 6 med decibelmätare. Efter ca en havtimme är jag redo för att börja med nästa AB-test.

Denna låt består i huvudsak av två element. Sång och elektronik. Det är svårt att beskriva vad som händer med ljudet från elektroniken genom RME Fireface 800. Jag upplever det som lite ofokuserat. Det rör absolut inte ihop sig på det grumliga sättet som med Focusrite Saffire PRO 14, fortfarande ett rent ljud, men inte så sammanhållet, det glider isär lite. Det låter väldigt bra, men ljudbilden blir en smula ofokuserad.

Detta blir ett faktum när lyssnarfokus läggs på sången, och ännu tydligare blir det efter att ha hört Focusrite Scarlet 8i 6, jag lyssnar ju fram och tillbaka ett tiotal gånger mellan ljudkorten för att kunna göra dessa bedömningar. Vad som händer med sången genom RME Fireface 800 är att det blir stor, den blir för stor, för bred. Placeringen av Imogen Heap när hon sjunger förloras. Detta blir ännu tydligare när stämsången kommer på. Då vet man inte var någon är, utan möts av en ljudvägg av sång. Det är mycket möjligt att ett större rum och bredare högtalarplacering skulle klara av att härbärga sången. Men jag har ändå svårt att tänka mig det, då de "mindre" ljuden i elektroniken också har samma ofokuserade ljudbild.
Stor potential, mycket vilja, det låter onekligen mäktigt, men jag saknar placeringen och fastheten i ljudbilden.

Focusrite Scarlet 8i 6
Här har vi en mindre ljudbild. Den är absolut inte liten, men i sällskap av RME Fireface 800 så blir musiken tightare, mer sammanhållen, väldigt mycket mer fokus och tydlighet i musiken med Focusrite Scarlet 8i 6. Det är roligare att lyssna. Man hör vad som händer. När stämsången kommer på så sker det som en smekning av leadstämman, en balanserad uppbackning. Utan muskelpåslaget man får från RME.
Det här är elegans

Imogen Heap "Canvas"

Den här låter är väldigt mycket mer detaljrik än Imogen Heap#180;s "Little Bird". I "Canvas" så finns en oändlig mängd ljud som kommer och går. Det går att lyssna på låten väldigt många gånger och upptäcka nya detaljer i princip varje gång.

Här följer några konkreta exempel på saker som händer i musiken när man går från att lyssna genom RME Fireface 800 till att lyssna genom Focusrite Scarlet 8i 6:

Tightare sång över lag.
Slagverket som gör entre vid 0.21 är tydligare, lättare att urskilja.
Sångväxlingen mellan höger och vänster kanal vid 2.30 blir tydligare, lättare att höra, klarare.
Beatet vid 3.17 blir svängigare, mycket på grund av att det blir mer utkristaliserat anser jag.
Hela låten blir faktiskt svängigare.

Sväng blir tydligare, bättre, svängigare, när det finns dynamik mellan långa och korta ljud, mellan ljuden i sig och pauserna mellan, luft mellan starka och svaga ljud, mellan mörka och ljusa. När det är lätt att urskilja instrument och ljud från varandra, så man kan höra hur de relaterar till varandra.

Claudio Abbado: London Symphony Orchestra & Chorus "Ravel: Daphnis Et Chloë - Part 1: Introduction"

Här är Focusrite Scarlet 8i 6 lite tydligare igen jämfört med att lyssna genom RME Fireface 800.

Antecknar lite hållpunkter i musiken:

0.05 pukor + brus/rumsklang
0.19 ton
0.26 ton
0.33 ton, + klang
0.42 horn
0.49 flöjt
0.54 kör, stråk smyger in
1.17 hornmelodi
1.25 stark hornton
1.35 stråk
1.57 kontrabas
2.04 prassel
2.30 (stoppar uppspelningen, eftersom det blir för starkt sen på den volymen jag lyssnar på).

Jag har antecknat rätt tydliga ställen. Allt träder fram bra genom båda ljudkorten. Det är framför allt passagerna med instrument som "smyger sig på" som får ett lyft genom Focusrite Scarlet 8i 6, de växlingar i musiken som är så små att de nästan är omöjliga att ta fasta på. "Plötsligt så är bara stråkarna där" men genom Focusrite Scarlet 8i 6 så blir instrumentens försiktiga entréer lite tydligare. RME Fireface 800 är inte lika precis där, även om den spelar väldigt bra.

Utav mina hållpunkter så är de allra största skillnaderna vid 0.05 och 1.57. Jag tror det är förmågan att återge upplösning som gör att de lägre frekvenserna framträder tydligare. Inte att Focusrite Scarlet 8i 6 spelar basen starkare, utan att när hela övertonsserien uppåt finns där, så definieras basen på ett mycket tydligare sätt av våra öron.

Michael Jackson "Don#180;t stop til you get enough"

Här besegrar Focusrite Scarlet 8i 6 utmanaren RME Fireface 800 på samma sätt som Focusrite Saffire PRO 14 besegrades. Skillnaden är inte lika stor här. Med det som Focusrite framför allt vinner på är hur utkristallierade och separerade instrumenten är både var och ett för sig och i förhållande till varandra. Det är för mig lättast att uppfatta i introt med shaker, sång och elbas.

Slutsats del 1 & 2

Vi har en vinnare!
Focusrite Scarlet 8i

Är mycket nöjd, men skulle gärna testa fler D/A-omvandlare för skojs skull. Bl.a. Apogee Duet, men ännu hellre Apogee Duet2, men den senare är slut i lager och lider av försenad leverans i hela Sverige.

To be continued...

Edited by - Bunkert on 2011/08/10 18:10:00
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/11 :  23:17:46  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
De nya prylarna måste få komma till ro.

Lika bra att jobba på. Jag har ju semester

Börjar med att montera isär HiFibänken. Tur att jag inte hunnit måla och spackla igen alla skruvar.


Alla delar ska återanvändas. Har räknat ut på millimetern hur den ska sågas ned och skruvas ihop igen i ny form.


Ungefär så här kommer den nya bänken att disponeras.


Här har vi hela bänken färdigsågad. Inhandlar gångjärn, färg, pensel, spackel, slippapper och verktyg.


Tänkte en front i MDF först, men varför det, när man istället kan ha stavlimmad bok?!


Staplar bitarna hemma, alla mått verkar stämma.


Hur ska jag nu ha luckorna? Det finns fyra sätt att ha dem på. Jag väljer mellan tre.

Alternativ 1


Alternativ 2


Alternativ 3
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/08/12 :  00:59:29  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Lägger en röst på alternativ 1.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/12 :  11:49:10  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
quote:
Lägger en röst på alternativ 1.

Bra förslag. Jag tänkte tvåan först som är lite livligare. Och har mörka detaljer som passar med vinylspelaren som är lite mörkare i färgen.

Men ettan är faktiskt mer harmonisk i mönstret. Ger nog ett mer vilsamt intryck. Man fäster ju blicken där framme när man sitter och lyssnar. Alla prylar utom vinylspelaren kommer vara innanför luckorna. Så det blir en del fokus på bänken/luckorna.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/12 :  12:03:31  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Ena sidan grundmålad.


Ivrig som jag är börjar jag skruva ihop bänken.


Försänker skruvarna, som senare ska spacklas över.


Fler bitar skruvas fast.


Spackla slipa spackla slipa. Det här är det värsta jobbet...


Grundmålning klar.


Spackla slipa spackla slipa spackla slipa...


Första lagret med färg. Rinnigt och ojämnt som tusan. Hur många gånger orkar jag gå igenom hela möbeln med slippappret?
Vi får se hur perfekt det blir i slutändan. Är väldigt sugen att få den tip top. Materialet för att bygga om bänken, exklusive verktyg, landade på en tusenlapp... Så man vill ju ha lite valuta för de pengarna. Giv mig styrka!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/16 :  14:27:27  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Slipa, spackla, måla, slipa, spackla, måla, slipa, spackla, måla...


Färglager nr1 efter slipning är längre från slutresultatet än hur det såg ut efter grundmålningen...


Bänkens ena kortsida:


Gick förbi Fredells Byggvaruhus för att köpa slippapper, slipklossar etc, för 500kr extra kom jag hem med en liten maskin istället. Sparande inte pengar denna gång, men oj oj oj vad med timmar jag sparade.


En av stereobänkens yttersidor inför färglager nr2.


Samma yttersida: Färglager nr2 under torkning:

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/17 :  18:04:35  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Tyvärr blir det inte lika snyggt när det torkar...
Ett nyskurat golv ser också bäst ut innan det torkar :-)

Jag hade tänkt på ALLT. Tydligen inte... Min DAC får inte plats innanför luckan i mitt tighta skåp när kablarna sitter i. Ett klassiskt generalfel gissar jag. Well, så det blev att tänka om igår kväll.

Öppnar upp en 19" lucka i sidan på bänken. Min DAC är i halvrackformat, 9,5", men jag satsar på att hitta ett adapterkit så att jag får ut full rackbredd, det blir snyggare så i och med att monoblocken är rackmonterade.



Operationen kan börja!


Förresten, det där kommer att ta för lång tid. Större borr. Går upp till storleken 3mm.


Nej, tar sågen istället. Små tänder = prefekt snitt.


Denna stäcka tog 5min att såga.


Räknar ut att sågning kommer att ta 138min


He he. 10mm




Den här var härlig att knäcka


Oj, en skruv.


Spacklat över huvudet


Så den kapas


19x1"


Spacklar ena sidan


Och naggar av den andra


"Bara" finliret kvar.

to be continued...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/08/17 :  19:22:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul reportage!!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/17 :  23:17:38  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
quote:
Kul reportage!!
Tack! :)
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/17 :  23:26:06  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Passar på att greja lite med de blivande luckorna medan spacklet torkar.






Allt gick helt perfekt tills 3(!) mässingsskruvar gick av.
Ville inte förborra större hål än 1mm. Scheisse.
De två andra skruvarna utan huvud sitter i det andra gångjärnet.
Är bara att gå tillbaka till Fredells med skåpsluckan och eländet
imorgon bitti. Ska mässingsskruvar verkligen vara så här sköra?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/08/19 :  09:23:46  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja fy fan va sur man blir på skruvar som går av. Kul att se att fler pysslar i stugorna. Det är nåt visst med egentillverkade saker, speciellt om man får till det. Man lär sig rätt mycket under gången sas, men skruvar i trä kan ställa till det. Spårskruv i mässing är snyggt men såå skört. Förstör man inte spåret så går de av.
Förborra, exakt rätt mejsel(exakt lika bred som spåret) lite olja på skurven så den inte nyper och går av. Det är vål vad man ska tänka på.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/08/19 :  11:04:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Massiv bok är styggt att skruva i. Adagio har prima råd. Men hur mycket väger luckorna? Sådana där ggj har en tendens att "droopa" lite vilket gör att luckorna kommer hänga snett. Har du möjlighet så testa gärna att hänga dem nånstans för att kolla detta innan du borrar i din fina mdf-bänk.

Edited by - rannagarden on 2011/08/19 11:04:36
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/08/19 :  17:15:06  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Vilka smaskiga operationsbilder. Vad fint det blir! Ska bli spännande att se resultatet.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/22 :  23:38:15  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Tack för bra tips!

Det ordnade till sig. Fick ut alla avvridna skruvar utom en, den försökte jag avlägsna med en 1mm tunn metallborr. Det gick "ok".

Nu är bänken klar, åtminstone nästan klar. Efter 8dagar byggkaos kom min färtmö och tillika sambo hem och fick uppleva ett städat hem och en ny möbel.

Jag har såklart fotat längs vägen. Bilder kommer. Och den är ju som sagt "nästan klar" så ett antal ytterligare operationsbilder ska tas innan allt är helt perfekt :-)

Luckorna fästes i bänken. Här är det millimeterprecision som gäller för att de ska hänga rakt. Vägde dem aldrig, men 5-6 kilo per lucka är det allt.

Skruvarna byttes ut mot mässingsfärgad metallskruv. Mätte med skruvens exakta bredd innanför gängorna med skjutmått. Det är tydligen det måttet som ska användas i förborrningen. Man lär sig...






Lucka nr 2 var extremt svår att passa in. Delvis eftersom jag ställt upp bänken med en lucka och fyllt den med elektroniken...


Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/23 :  17:18:00  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Köpte hem en 1st enheters 19" rackhylla.


Här är rackhyllan på plats, vid sidan av de uttagna 19" hålen för 2st slutsteg.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/23 :  17:24:11  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Var tvungen att flytta ena gångjärnet 1-2mm för att lucka nr 2 skulle ligga i lod med lucka nr 1. Översta skruven till höger är lite sned pga att det sitter rester av en urborrad mässingsskruv vid sidan av den nya skruven...


Lite irriterande, men bättre att luckornas linje är rak. Syns ändå inte så värst på håll...


Vad händer här?


Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2011/08/25 :  08:59:14  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Då byter vi borr 10mm till 1mm :-)




In med en liten magnet i det stora hålet


Och en magnetisk skruv i det lilla


Klick!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/08/25 :  09:10:19  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ska bli spännande att se slutresultatet :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000