HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Montering av terminaler
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/15 :  05:45:18  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
När jag köpte dessa högtalare fik jag med sladder till dom.... dom var nemligen löddat fast direkte i delefiltret, nu skulle det ändras, jag var lite orolig för dom gamla sladderna, 20+ år, så jag har inte rört dom mycket av frygt för att dom skulle kortslutte min förstärkare.



1 stk. "köks"högtalare skall modificeres, nu skal der monteras terminaler på dom så jag kan få andra sladder till dom.... och enkelt komme åt att testa nya sladder.


Så här ser den ut på andra sidan.


"Fina" justerings möjlighetter har man.


Och så här ser det ut innan jag kommer och städar.


Då var det mest onödiga borta och man kan börja tänka framåt, inc. lite kortare interna sladdar.


Så här ser delefiltret ut. Här hittar man jobb...... ALT är limat på....


Dom nya terminalerna som skall monteras.


Här skall dom sitta.


I 7mm hål får dom att sitta i, 20mm djup så inte jag går igennom dom 22mm som finns, så all sanden läcker ut.


Då sat dom på plats.


Alla "lösa änder" på plats.


Så enkelt det skall bli i framtiden


Lite Karlssons Klister fik dom att sitta i dom nya terminalerna.



Inte mycket till ändring i ljydet, en aning bettre blev det i botten med dom andra sladderna, bettre kontrol och klarare, men marginelt, så där kan hittas mera att göra är jag säker på.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/11/15 05:56:22

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/15 :  07:37:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Enkelt och snyggt!


Vill du ha ett tips,så kanske silvertråd är en bra idè....
Eller bra skärmade kablar är inte heller fel.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/15 :  13:34:32  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Enkelt och snyggt!

Vill du ha ett tips,så kanske silvertråd är en bra idè....
Eller bra skärmade kablar är inte heller fel.



Tack

Renovering/Modeificering av delefiltret står på "Att göra listan". Ja det är knappast silvertråd och och silvertinn han/dom har användt, jag vill forsöka ta reda på om det är honom selv som har samlat delefiltret, eller om han har köpt det färdigt, tror det är färdigt, ser ganska snygt utt, men det är gammalt, så man gör saker på annat sätt i dag, men det ser lite stort ut att göra det helt utan ett stelle att fastmontera saker och ting. Men många interna kabeldragninger och lodninger (va hetter det på svenska?) är helt onödiga på det.

Jag vet så inte om vilka av dom olika komponenter som är OK och vilka som jag bör bytta utt vid ett en senare modificereing, men om någon här har tips, får dom gerna skriva det.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8269 Posts

Posted - 2006/11/15 :  14:29:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är det inte varnig för att använda stålplåt i närheten av komponenterna?
Är det i förstärkarbygge i alla fall,kan uppstå brum och olika otrevligheter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/15 :  14:40:17  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Är det inte varnig för att använda stålplåt i närheten av komponenterna?
Är det i förstärkarbygge i alla fall,kan uppstå brum och olika otrevligheter.


Jo jag har tänk det samma, jag skall ha fixat lite nytt till att ha dom 2 pot sittande i och så hitta på nägot annat "låda".


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/15 :  16:25:30  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Lodninger=lödningar.
Lutar mot att du e från Norge....?Bara en gissning visserligen.


Här är en bild på mina delningsfilter,inte jag som kopplat ihop det bara.



Jag är inte så insatt i delningsfilter-komponenter,men jag vet att dom låter förbannat bra,i mina öron!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/15 :  16:56:21  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply

Tacker, och Norge nej, men Danmark.

Får se när jag skall modda mina delningsfilter, om det inte är alt för många nya komponenter, så använder jag den gamla "plåtbiten" där alla dom nuvarande komponenter år limat fast på och så får jag göra om alla lödningar och korta ner signalvägen så mycket det går och med bettre interna sladdar.


Rip



Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/15 :  17:23:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Försökte läsa av hur du skrev,det var 50/50 chans att jag hade rätt ju!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/15 :  17:58:17  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Du kan inte sätta "rattarna" på sidan? Så slipper du det där med plåt över filtret och kan trimma ner "tåtarna" lite till?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/11/15 :  23:05:40  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Nu vet ju inte jag något om hur ditt delningsfilter är uträknat, men normalt sett så är det tabu att rada upp spolar på det viset. Kolla bilden Mc Square har lagt in, för att se hur det vanligtvis görs nuförtiden, för att undvika interferens mellan spolarna (magnetfälten påverkar varandra och spolarnas induktansvärden svänger i takt med musiken). Lycka till med tweakandet!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/16 :  17:34:51  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Nu vet ju inte jag något om hur ditt delningsfilter är uträknat, men normalt sett så är det tabu att rada upp spolar på det viset. Kolla bilden Mc Square har lagt in, för att se hur det vanligtvis görs nuförtiden, för att undvika interferens mellan spolarna (magnetfälten påverkar varandra och spolarnas induktansvärden svänger i takt med musiken). Lycka till med tweakandet!


Delningsfiltert är Fostex's eget..... Men dom är från 1980 - 1983, så det hänger troligen samman med det faktum att spolerna sitter som dom gör.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/11/16 17:35:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000