HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Guide: Snygga fanérskarvar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/22 :  22:37:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Nu när jag har fanerat klart min subb och med eget tycke lyckat resultat så tänkte jag dela med mig hur jag gått tillväga för att få snygga skarvar, på en dessutom välvd yta. Att ordna raka kanter när man skär tvärs fibrerna är inte så svårt, en bra plåtlinjal och vass kniv rcäker långt. Det är värre längs med eller nästan längs med, eftersom fibrerna gärna drar iväg kniven eller att fanéren spricker.

Vi talar alltså om såna här skarvar







Fanéret av 0,8 mm tjock, hyvlad valnöt, inte speciellt hårt men med en viss bucklighet, inte helt idealt med andra ord. T.ex. ekfanér är hårdare men plattare, även mahogny är plattare. Bredden varierar mellan 24,8 - 25,5 cm dvs. inte helt rakt, men irriterande nära. Detta har egentligen ingen betydelse mer än för att tydligöra att fanérkanter sällan är 100% raka om man köper lösfanér.



Denna teknik som jag kommer redogöra för nedan har jag också använt på ekfanér i samband med bygget av mina Facette3W fast mindre bitar.





Steg 1 - Grovskärning

Här gäller det att tänka till hur man skall disponera bitarna, i mitt fall valde jag att jobba med två skarvar per sjok eftersom subben har måtten (bhd) 54x57x53 cm. dvs. ingen chans att få till heltäckande med endast en skarv. Från baffelkant till baffelkant runt baksidan är det 135 cm, så jag av hanterbarhetsskäl valde jag för sidorna att arbeta med två trebitarssjok, monterade från framkant och bakåt, med en bred skarvbit längst bak.

Bilderna visar bitarna som är avsedda för locket. Notera att de är lite "buckliga" och åt olika håll.








Steg 2 - Ordna raka kanter

Denna del kräver lite hjälpmedel, jag använder överblivna ekskivor, att ek är hårt är en fördel som vi kommer se senare. Hur stora bitar som behöv beror givetvis på fanérbitarnas storlek men det är viktigt att det finns spikraka kanter. Jag har använt 16 mm och 28 mm limträ.



Sedan gäller det att ta fanérbitarna och passa ihop kanterna som skall bli raka, samt lägga de längs kanten på undre skivan. Jag har kommit fram till ca. 4 st fanérbitar är max på vad som är görbart, och få det rakt.



sedan spänner man fast övre plankan, men låter fanerbitarna sticka ut lite, lite.



Det ska sticka ut lite hela vägen och eftersom bitarna är oraka så blir det olika mycket. Det kan bli lite pillande och att man får kanske börja om, men det går.





Sedan tar man sliphandtaget och slipar bort det som sticker ut ( jag använder 80 korns papper), med ekskivorna som stöd. Här är det bra att ek är hårt för då nöts inte så mycket av slipstöden bort, utan bara fanéren. Ju mer man "slösar" i momentet innan desto mer får man slipa. Men om man är för snål så att fanéren inte sticker ut överallt, så blir det ju inte rakt. Lagom é bäst.



Lite slipdamm kryper in...



Om man som i mitt fall måste ha två raka kanter på samma bit så får man göra om proceduren på andra sidan. För toppen som detta avser så körde jag matchande skarvar parvis.




Steg 3 - Skarvning

Sedan är bara att lägga upp bitarna och passa ihop dem. Jag använder i detta fall genomskinlig packtejp för att kunna se skarven bra, men även frystejp/maskeringstejp fungerar. Jag tejpar alltså på den sidan som skall vara utåt/uppåt.





Tyvärr syns tejpen dåligt pga. transparensen. Men sedan kan man ta hela sjoket och prova, samt markera riktpunkter. Dessa riktpunkter är guld värda för att minimera spill. För när väl limmet är på plats kan man inte prova eller justera.



Tejp är också bra till att motverka att fanéren spricker i ändträet, vilket är lätt hänt och trist.




Steg 4 - Limma

Sedan handlar det om att borsta rent bägge ytorna och stryka på kontaktlim. Eftersom jag är miss- f'låt storbrukare så är det 1-litersburk som gäller och man får hälla på en kludd. (inte på tejpsidan)



Och sedan strycker man ut med en fintandad limkam.



Och så på lika vis på själva lådan



sen är det bara att vänta 5-15 minuter, lite frisk luft skadar inte i detta läge, annars är man inte skärpt till nästa moment.

För det är nu dags att passa in hela sjoket rätt på första och enda försöket. Kontaktlim hugger som en kobra och det är lätt att förstöra hela arbetet. Sjoket har nu blivit lite buckligare pga. "fuktighet" så det gäller att vara varlig. Bägge händerna är upptagna i detta moment så tyvärr kan jag inte bjuda på några bilder. Men jag böjer sjoket längs med fibrerna så det formas ett U. Sedan börjar jag med att lägga fast botten på U:et för att därefter vartefter pressa från centrum och utåt. Ett alternativ är att böja som ett C och börja i ena kanten. Så ordnades sidobitarna.

Då blir det så här, man kan skönja tejpen bättre här.



Närstudie av en skarv...



Om det ändå blir en glipa, vilket jag drabbats av, så har jag hällt i lite trälim och sedan slipat loss trädamm från fanéren och gnidit ner detta i den limtäckta springan. Sedan slipat lite med ovanpå och låter det torka. Sedan slipa igen och sprickan är borta, nja inte så synlig då.




Steg 5 - Den bakre mittbiten då?

Hålet ser ju ut så här



Det är renskuret med mattkniv och stållinjal. Och likaså har jag skurit till en passande bit ca. 20x 10 cm.

Sedan inför limning och inpassning så använder jag tejpen igen, men i detta fall på plats.





Och sen är det bara att vika dit den och den hamnar på rätt plats, med följande resultat. Det är alltså kanten och inte dem limbestrukna ovansidan som avses.



Även här fick jag använda lim-slipdammstricket.

/Magnus






Se subtråden för vidare helbilder..


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/06/04 21:31:58

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/22 :  22:41:25  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Makalöst bra tips!!!
- Tack för dem!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/11/22 :  22:58:20  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
bra jobbat, så slapp jag ha faner skola denna gång.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/22 :  23:23:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tror vi ska ta och göra nåt riktigt använbart av denna tråd!!

TACK!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2006/11/23 :  13:30:11  Show Profile Send Material a Private Message  Reply
Varför kontaktlim och inte vanligt trälim?

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/11/23 :  13:53:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
1. Trälim har högre fukthalt, faneret blir ännu blötare och buckligare.
2. Det är svårt att få till en jämn och bra press över hela ytan, för att jämna ut ovanstående bucklighet. Särskilt när vi talar om välvda ytor.
3. Jag har hört om en metod att limbestryka bägge sidor med trälim och låta det torka, och sedan med hjälp av ett varmt strykjärn stryka fast dvs. limmet smälter ihop. Denna är ej prövad själv.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/23 :  15:05:10  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jag vet att de små fanérremsor som säljs till bänkskivor har just torkat jämnstruket trälim, som man helt sonika stryker på med strykjärn. Detta blir då mot en obehandlad (kapsida) yta av spånskiva, inte jämförbart, men kanske ändå intressant.


För övrigt, heeelt underbart bildreportage. Det är det här som hindrar mig från att bygga högtalare; överhuvud taget vetskapen om i vilken ände man skall börja och hur man skall bära sig åt. Tusen takk!
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/11/23 :  15:11:20  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Lysande tanke Zalve! Hoppas du menar att spara den som artikel eller så för framtida bruk.

Det är ju såna här guider som man borde ha letat fram när man väl står där med faneren limmad runt allt som inte skulle faneras bara för att man var för "manlig" och inte läste bruksanvisningen.

Snyggt jobbat Maglis!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/23 :  16:19:57  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Oj det där blev snyggt!

Nyttigt att kunna läsa oxå så slipper man testa fram själv:)

Så.. tack för en fin Guide!

Lasse
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/23 :  16:33:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Suberbra tråd.
Fanering är ju inte helt lätt
O bra tipps kan man aldrig få för många av..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Per I
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/12/06 :  18:22:35  Show Profile Send Per I a Private Message  Reply
Ett Indian trick som jag har läst om på en möbelsnickeri sida är att ha en plåt mellan faneren och lådan så man kan jobba med en bit i taget utan att det biter som en kobra.
Har ej hunnit testa det själv någon gång så jag kan inte garantera någon succe.


/// Pelle
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/12/06 :  19:24:19  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
bra knep per, ska prova så ni får se hur det går med plåt i mellan.
ska fanera bas lådorna snart

18 ska de va.
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/12/19 :  11:47:24  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
kan man inte använda gladpack-plast som man lägger direkt över nystruket lim, förutom där man ska börja placera fanéret, och succesivt avlägsna plasten varefter man fortskrider. Typ som ett plåster eller något... tycker jag känner igen hela idén men kommer inte på vartifrån och i vilket sammanhang.
Borde funka iaf, om inte limmet reagerar på något konstigt vis och suger fast/torkar fast på plasten!

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2006/12/19 :  12:12:23  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Mycket trevlig tråd och som kan hjälpa andra till ett "Perfekt" resultat!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/12/30 :  18:19:02  Show Profile Send Björn N a Private Message  Reply
Ett till tips för snygga skarvar är att man torkar faneret precis innan man limmar fast det.
Om faneret är helt torrt kommer det svälla en liten aning efter monteringen, och då trycks skarven ihop!

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/03 :  13:49:43  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Att använda kontaktlim, gör det att man slipper lägga det man fanerar i press, för det har jag läst om ett flertal gånger, att man typ fanerar och lägger stycket i ex. en vakuumpåse?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/06/04 :  08:58:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
slipper lägga det man fanerar i press,


Ja, det är ju själva tanken, särskilt behändigt vid större eller buktiga ytor. Vid mindre och plana ytor har jag själv med framgång kört med vanligt trälim.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/06/04 :  10:36:34  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Jättebra! Tydligt förklarat!

en liten lat fråga, som jag vet disskuterats i någon annan tråd (som jag är för lat att leta reda på)

var köper man faneren? postorder förslag mottages tacksamt

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/19 :  23:18:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Här är en tråd från DIY-audio forum som också behandlar fanéering mm. Lärde mig ett och annat.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=116653&perpage=30&highlight=&pagenumber=1

J. Ullberg
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2008/02/20 :  01:37:00  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply
Kanontråd, Magils!

Ett annat, lite raskare sätt att få raka fanérsidor är att klämma fanéret mellan två brädor och köra bort en centimeter i en justersåg. Kräver lite träning och en visslande vass klinga dock, samt - inte minst - just en justersåg.

Icewall: Bohmans fanér i Oskarshamn är mycket välsorterade och tillmötesgående. Det är dock halva nöjet att kuta runt på deras lager - en osannolik uppenbarelse. Då får man också exakt den bunt man vill ha.

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/20 :  09:10:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
I nuvarande projekt har jag kört 14 bitar samtidigt och med en kantfräs, det funkar också, bilder kommer.


Bild:


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/02/20 22:50:56
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/21 :  05:25:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
I "Amerikat" finns det en fanértyp som kallas raw, vad blir det på svenska? Den verkar inte helt kul att jobba med.

J. Ullberg
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2008/02/27 :  22:27:03  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Tack för inspirationen! Kan man få en instruktion på hur du får till skarvningen i vinklarna? Alltså hur du får bort överskotte.

NJR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000