HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mitt sommarjobb (Klass AB)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/08/27 :  02:26:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Här en avstickare (från Klass A) som jag pulat med i sommar,har kommit så långt att den spelar och fungerar stabilt (ej provat högre effekter)så jag vågar visa lite bilder på byggets gång.


Planeringen..



Komponenterna monterade.



Q1 och Q2 (differential) monterade på sockel,för att senare kunna bytas ut mot j-fetar.



P.g.a flännsarnas ringa höjd fick utgångstransistorerna anta denna form..




Provkörning in real life.



Ihopsättning.Eftersom denna låda från början var avsedd för EN trafo och jag använder 2,eftersom det sitter varsin nätdel (likriktare,e-lyter)på varje förstärkar kort,--> blir 2st toroider stackade..
Trafona är kopplade för minsta störfält.





För att få på locket fick dremmeln plockas fram..utgångstransingarna slipades 1mm samt kretskorten 0,5..
Notera lufthålen med galler för klåfingriga fingrar.



Monterat.





Tyvärr synns nu ena trafon tydligt.



Så lite träarbete var tyvärr nödvändigt.



Resultatet..





Jag kör med 2x45v DC.Max kan vara 2x50v DC
Har planerat lite test med RMAA så småningom.
Finns kort kvar ifall någon är intresserad.
Gruppköp DIYforum

Byggtråd

Baserad på denna deisgn men nu med "powersupply"på kortet,design av AAK på DIYforum.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/08/27 03:25:16

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/27 :  02:34:10  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tjusigt värre, låter det lika bra som det ser ut?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/08/27 :  03:23:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
låter det lika bra som det ser ut?

Åhhhh, tackar! Har bara hunnit prova med dom högtalarna på bilden (sånna som man satte i bilar för 20år sen,eller 30 kanske?)men det kommer.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/08/27 :  07:02:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Fixat bildlänkarna. Du kan inte och ska inte länka in med ftp i början och användarnamn/lösenord!
Rätt ska i ditt fall vara http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/ och sedan eventuell vidare sökväg.

Oavsett bildlänkar så ser det ut att vara ett snyggt och städat bygge, men lådan var nog i minsta laget. Snygg lösning att lägga på trälisten nedtill.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/08/27 :  09:01:55  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Snyggt bygge, var får man tag i trädelarna av lådan, vad kostar fronten t.ex.?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/08/27 :  11:18:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Provade igår att anväda http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/ ,men får:"Directory Listing Denied
This Virtual Directory does not allow contents to be listed."som jag brukade göra förr.Provade även idag.samma sak.
Vad har ändrats?

quote:
var får man tag i trädelarna av lådan, vad kostar fronten t.ex.?

På järnhandeln,med lite klyvning,fräsning,slipning och inoljning.
Kostnad långt under 100 lappen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2007/08/27 :  12:16:40  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message  Reply
Riktigt snyggt det där. Orkar den driva ett par HFLS-1 tro? I så fall är jag lite intresserad.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:38:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Vad har ändrats?

Jag har inte koll på mjukvarubiten i det här fallet, men det hänger ihop med serverbytet. Förhoppningsvis kommer detta att åtgärdas men det är inget jag kan stå för i skrivande stund då jag inte har koll på just detta själv. Jag tar dock självklart upp detta.

I övrigt så spelar det ingen roll att du får det meddelandet förutom att det blir 0,01% jobbigare. Det är ju bara att klistra in http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/ före aktuell vidare sökväg till bilden, precis som jag gjorde.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:56:56  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Berätta gärna lite om förstärkaren...vad är det för något? ..vad ska du driva för högtalare?...å framför allt...vad har du köpt fötterna?


Snyggt med den extra nedre sarjen på lådan....förstärkaren har ett "hemtrevligt" utseende på nåt vis..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:09:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det är ju bara att klistra in

Jo,iofs,nu kom jag in i Ryssen/pic i alla fall men inga mappar visas,det går ju att bläddra sig fram till bilderna.Kanske blir till att lära om då,(en vanesak).

quote:
Orkar den driva ett par HFLS-1 tro? I så fall är jag lite intresserad.

Ja,det tror jag nog,är inte så bekant med HFLS-1 men så tungdrivna kan dom ju inte va.Använder man 2x36vDC ska den ge 2x60w/8ohm.
Och med 2x50vDC som är max man kan bruka ska den ge 2x100w/8ohm och 2x200w/4ohm 2x400w/2ohm..Kanske i överkant men..Ska så småningom kolla uteffekten med min nybyggda konstlast.(Har alldrig gjort det förr )
Vid intresse P:M:a antal kort samt namn adress.

Som jag skrev ovan så är det denna konstruktion:
Gruppköp DIYforum
Byggtråd
Baserad på dennadesign men nu med "powersupply"på kortet,design av AAK på DIYforum.

quote:
vad ska du driva för högtalare?...å framför allt...vad har du köpt fötterna?


Ja,nu till att börja med får den driva min "mini anlägning till datorn,2-vägs (banddiskant-6,5" mellan och Isobariks sub (2x8"))
Eftersom det är den enda färdia anläggning jag har för tillfället.
"Behövde" egentligen inte denna stärkare men det kliade i fingrarna..
Å fötterna ja..ja dom komer från Hifikit,är nog till nån P-A låda eller nått.

quote:
förstärkaren har ett "hemtrevligt" utseende på nåt vis..


Hmmm,var nog därför jag ville ha lådan ganska kompakt,liten och hemtrevlig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/10/05 :  23:06:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Gjorde för ett tag sedan några mätningar med konstant resistans,tyvärr hadde byggaren kopplat ihop jorden H/V i lasten så en sluttrissa eldades..(Fixat nu)
Text. från diyforum:

Connected my dummyload for some powermessurement..unfortunate
I to late noticed that the negative side of the load where connected together,so 8 and 4 ohms where fine,then 2 ohms the sinewave beacame some strange patterns on my scope.. smoke and a blown fuse,and...an output transistor had blown in one channel.
So if any one has one or more MJW0281A or even one or more MJW0302A for spare for sale,give me a message..

So I tested the channel that was still working.
8 ohms (8,3 ohms) = 75w
4 ohms (4,3 ohms) = 118w
2 ohms (2,3 ohms) = 140w
I thought it would be higher at 2 and 4 ohms but..
Beror visst på att endast 2 sluttransitorer används.(I 2 ohm allstå)

in 2 ohms the heat quickly built up in both load (should take at least 200w) and the amp in fact I could see the heat rising from the amp(don#180;t think it was smoke)then shutdown.Hmm,what if I connect a speaker that has dips down to 2 ohms,will it be the same then?

Nu kommer jag ju inte att spela sinus signal på maxeffekt någon längre stund så..

Kanske blir det nån RMAA test fram över..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/05 23:09:08
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/10/18 :  01:38:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kopplade igår kväll in XTZ talarna som jag beg. köpt för att ha så länge..



Plockade fram den gammla trotjänaren PDS904 på steroid..nej,på batteri.. koplade den digitalt till Roland M-1000.



Digitalt till DEQ ---> DCX(körs 2kanal,fullregister) -analog-> Symasym.



Satte på en skiva,tyckte direkt att det måste ju vara något fel,,difus diskant och sprucket mellanregister (något överdrivet kanske),kopplade in Symasym på DEQ analoga utgång,nu kom skillnaden.
(Nu fick jag bekräftelse på att jag INTE kommer att kunna leva med DCX omoddad. )
Annars spelar det tight och detaljerat,ganska djupt (tyvärr slår 6,5" orna lätt i botten) när jag fipplat lite DEQ#180;n ,detaljerna och mellan kunde förresten varit bättre(mina dator talare spelar bättre,åtminstone Mellan,högre register)
Den svagaste länken här är nu inte Symasym..
Nej det är..
DCX!
+ att DEQ ska låta bättre om man tar utsignalen digitalt,(Som jag gör till DCX).
Och att Symasym skulle ha bra mycket mer att ge med andra talare.
Men jag har ju ett par EKK som ligger och skräpar..
Och att modda vidare.


Edit:Stavfel

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/18 08:33:29
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/11/11 :  19:25:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har kollat lite på filtret i dessa högtalare (XTZ 99 W2MT)
Och i High fidelity skriver man att mellanregistret INTE delas av neråt i filtret,men det gör det ju,med en elektrolyt..så den fick wimafieras..skulle väl egentligen byta spolen oxå om jag visste exakt värde.
Om nån vet data på diskanten(har några krokar ute)V64-2 heter den,så jag fick reda på impedansen på den,står 6 ohm på den,vet ej om det är DC eller ej.Filtret är beräknat på 8 ohm,men då sitter ett motstånd på 2,6 ohm i serie..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/12/18 :  03:07:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jaha,har gjort en hightech mod på filtret till diskanten:



Tog bort motståndet i serie med diskanten och byggde om filtret för 6 ohm,(8ohm förr,står 6ohm på diskanten,men den mäter 0,7ohm..rolig sak..).Alltså ny spole parallelt med diskanten och en mindre och en större konding parallelt med den original.
Och resultatet är ett behagligare,mindre påträngande övre mellanregister,fick före sänka ganska kraftigt med eq:n.'
Nu är den helt rak,förutom lite höjj på toppen.
Fick oxå lust att prova denna saken:



Ja just det EKK i fodral..har före använt nån grov sak inhandlad begagnad,står ej namnet ens på den.
Slog på stärkaren och blev först förvånad att det lät annorlunda. men,mindre bas..men t.e.x cymbalslag verkar mer naturliga..
Jag måste lyssna mer...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/12/19 00:01:11
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/12/22 :  21:12:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har lyssnat mera,men...det funkar inte med EKK.Har kollat fasningen 249ggr..lågbasen fattas,toppen krympt,allt fokuseras mot mellanregistret.Så..

Jag storhandlade:



EKU tror jag den heter.
Och,nu finns det ju där igen lågbasen,toppen,bredden,Hmmm..
Blir nog mer lyssnande under julen..
Detta är nu inte för att hitta nåt "high end" sound,utan för att göra det mesta av det som står till buds,just nu.

Och så till dagens fråga.
Nån som kan säga fabrikat på denna sladd?Har totalt glömt det..



Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/12/22 :  21:20:19  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Trevlig anläggning, visst höll du hus i Dalarna nånstans ?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/12/23 :  14:08:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jomenvisst.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/13 :  01:01:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply


En bild säger mer än mina ord.

En liten uppdatering ca 1 månad efter realtid
Fick för mig att koppla in noname grov kabeln igen,därför hänger telefonkabeln där runt hatten.
Jag hörde ett klarare mellanregster och uppstramad bas.
Långtidslyssning är modellen.

Ramlade därefter på en bytesaffär..



Dom sitter där än..
Neutralast av dom 3.

Om ett par månader.. lite bilder på DCX modd ev.DEQ.

Edit:Pilen ska va mot högtalaren.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/13 01:07:04
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/13 :  18:35:15  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Kalasfin låda du har fått till. Kombinationen trä/metall tycker jag är snygg. Jag tycker du lyckades trolla bort trafon snyggt. Ser mer ut som en sockel, passar ju bra in i sammanghanget.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/14 :  16:15:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tackar och bugar!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2008/02/14 :  21:29:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Så gillar du Wax?
Jag har inte provat mot så mycket annat men håller nog med om att dom är rätt neutrala.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/14 :  22:02:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,jag gillar dom,kanske byter tillbaka till nån av dom andra en stund senare för att kolla...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/14 22:02:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/23 :  20:37:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
I går kopplade jag in den något brummande 1k VA trafon i skrubben bakom
"stereon".



Andra sidan väggen,uttag,filter och DC fälla.



Jag behövde inte vara raketforskare för att hör att det blivit förändring på ljudet.
De två enheterna som just nu körs genom skiletrafon/filter är M-1000 digitalmixer och DEQ2496,och båda har switchade nätdelar (ännu!) CD:n går ju på batteri.
Först tyckte jag det lät sämmre,men efter lite lyssnande,ändrade jag mig.
Mjukare mellanregister,lättare diskant (Så lätt den kan bli på dessa 99 W2MT ).
Det blev nästan lite rörkännsla på det hela,om jag får säga så.
Detta var en bättre förändring än någon av dom kablarna jag har hemma gett..
Hmmprr,långtidslysnning var det ja.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/23 20:39:06
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2008/02/26 :  16:47:30  Show Profile Send Explora a Private Message  Reply
Det är en dubbellindad Silspeakkabel med AudioQuest Silverbananas på bilden!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/26 :  17:52:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,tack för det!Tänkte för ett tag sen göra en DIY med Silspeakkabel,nu slipper jag det!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/03/01 :  01:30:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kopplade DEQ2496 på vanliga vägguttaget igen,efter att(jag har en omkoplare så jag kan koppla förbi själva filtret,Men ha kvar skiljetrafon)det blir ingen skillnad när jag kopplar ur filtret,däremot blev inte mellanregistret lika dämpat när jag kopplade DEQ i väggen.
Min slutsats/undring är att ett billigt switchad PSU som sitter i DEQ är kännsligt för sådana här övningar.Har en riktig stabbad nätdel med toroid som ligger,när jag orkar..

Kan slänga upp en bild hur den ser ut monterad i DCX,det är lika nätdel i DEQ.





Edit:Kan tilläga att båda dessa saker (utgångskort,INA134 och nätdel+nätfilter före trafon.) gjorde ganska stor föbättring på ljudbilden,luftigheten.Men den sista "touchen" saknar jag,därför är fler moddar aktuella,Bla.ny ingångsmodul med CS8416 och bättre klocka,ny trafo(detta gäller bara digitala ingången)som jag använder.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/03/01 19:11:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000