HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 "Fuskbygge" försteg med rör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2007/02/27 :  19:04:03  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Jaha, jag tänkte ge mig in i rörvärlden! Det känns nästan som lite fusk att kalla det för DIY när man använder färdiga kretskort, men det är ju första gången jag bygger med rör, så jag håller det simpelt. Kan ju kanske bygga från scratch nästa gång när man förhoppningsvis fattar mer hur det funkar.

Projektet är i alla fall en Aikido. Jag bara måste höra om den låter så bra som jag har läst överallt att den gör.

Ingångsrör blir 12AU7 och ut blir det 6DJ8, eller mer exakt 6922EH.

Bråka nu inte på mig för att jag har monterat dom största komponenterna först, jag har inte fått motstånden än och kände att jag var tvungen att börja pilla lite...








"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/27 :  19:19:09  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Vad häftigt. Jag köpte ett annat kort av honom igår.
Lycka till med bygget,men dra ner storleken på bilderna till max 800x600,det är största bildstorlek man får ha.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2007/02/27 :  19:40:23  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Ooopsie Daisy, sorry för storleken. Tänkte inte på det, men det är fixat.




"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/27 :  20:24:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Najs! Tänkte byggt en sån fast som hörlursstärkare, men det kortet sålde jag.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2007/02/27 :  20:30:58  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Ja, det minns jag faktiskt när det var till salu.
Känner du igen dina Electro-Harmonix då?
Hoppas dom låter OK nu, annars j-lar!!! Nä, skojar bara, dom lär duga utmärkt till att testa det här lilla bygget med i alla fall.

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2007/02/27 20:31:18
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/27 :  20:37:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det ska de nog göra =) Hade för mig att jag sålt rör till dig, då e minnet inte helt kass då.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2007/02/28 :  22:22:05  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Alla komponenter på plats utom två utgångskondingar som jag inte har hittat några bra än. Får spela genom RIFA-kondingarna när jag testar, så härnäst ska det byggas nätdelar!


"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/28 :  22:23:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Följer detta bygge med spänning!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/01 :  13:59:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har ett motsvarande kort för oktalrör liggande, så jag följer också tråden med spänning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:23:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mayday & Bernt - hur mycket spänning??? Och svara u inte i Ampere för det är ström ..........

Ska inte skojja nu - klart det här är intressant - jag har sett korten och varit lite halvsugen.

(Jag trixar med ett GG-steg och just nu ett delningsfilter med rör och ska titta på att göra nåt med 6AQ5PP (tre rör/kanal) och jag skulle gärna vilja ta fram universalkort för 2-3 rör där man kan köra PCB-socklar och trixa lite som man vill med komponenterna - det är ju inte fullsketet som i en transistorförstärkare precis.)
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:28:39  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Aikidon ska gå att köra på i stort sett vad som helst, beroende på rörval givetvis. Jag tänkte matat den här med B+ på 150V, men efter tips och råd från John Broskie på Tubecad så har jag bestämt mig för 250V. Inte kommit till att bygga den nätdelen ännu, men så här ser det ut med 12,6/6,3 V glödspänning... Var tvungen att testa för att se hur mysigt det blev.


"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:04:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ajaj...fortsätter detta så kommer jag ångra ihjäl mig att jag sålde mitt kort....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:20:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har du trafo?
Den blir annars en liten fulfin ttrafo från www.svebry.se annars - föreslår jag.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/02 :  21:13:33  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Jaaa, jag har ett gammalt Toroid-ras som verkar duga. Här monterad med lite andra prylar i vad jag gärna vill kalla "Sveriges snyggaste nätdel 2007" . Undrar om 274V kan bli runt 250 med last? Ska bli intressant att se!

Undrar om det är bra att pilla med det här samtidigt som man dricker vin förresten...






"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/02 :  23:38:58  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Haha, rött vin e nog inte så dumt ändå! Sköt bara 2,6 V från målet, och det är jag supernöjd med!





Då ska det bara meckas dit en temporär strömförsörjning till glöd också, den blev så här. Bara en brygga, konding och LM1085. Hamnade på 12,2 V med last med dom resistorerna jag hade liggande. Men hellre aningen i underkant än för mycket, då lever rören längre.






Dax att prova snart, men jag vill ju inte ha 125 dB rätt i örat, så jag får väl pilla in den här smurfen emellan.







Och till slut, TADA, den spelar!!! Ska inte provlyssna för mycket innan den har gått ett gäng timmar men... Märkte direkt lite svagt jordbrum. Kan ju å andra sidan bero på att stjärnjordning saknas fullständigt och att ekparkett och luft inte är de två bästa skärmningsmaterialen som finns...

Efter att rören fått bränna in i typ 25 sekunder så låter det... bra!?! Lite, lite skärpa/vasshet i mellanregister och diskant gör sig påmint, men det räknar jag med försvinner om x antal timmar.

Grym bredd & placering, sångare placerar sig exakt i mittkanalen och allt annat breder ut sig flera meter både åt sidorna och bakåt! Tror dessutom att den kryper en halv oktav neråt jämfört med mitt trisseförsteg (Advance Acoustic MPP-505). Med tanke på att jag kör fullbalanserat hela vägen normalt sett och att försteget ändå kostar 9000:- så står sig Aikidon redan BRA!
Ska bli grymt intressant med vettiga kondingar på utgångarna och ett riktig chassi och jordning så småningom.
Och så klart också när mina Opus 3 anländer, mina små temporära burkar (Quadral Platinum 620) låter jättebra för sin prislapp, men jag hoppas det blir ett par steg bättre sedan.

Jag lämnar er med en stämningsbild så länge så ska jag gå och lyssna på musik och dricka lite mer vin...



"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

Edited by - UBT466 on 2007/03/02 23:59:07
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/03/09 :  21:54:41  Show Profile Send Fix a Private Message  Reply
Hur har det gått med detta bygge ???
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000