HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifimässa i Växjö - På jakt efter mysig HiFi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/11/27 :  17:54:28  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Larsen sa att det var Musiklab man spelade på och att det tydligen är samma konstruktör som bla gjort GamuT DM200 som driver detta företag. Både kontakter och kylflänsar känns igen från GamuT-tiden. Tydligen skulle man ändra designen något.

Jag har aldrig hört Audio Physics tidigare och jag måste säga att jag är mycket imponerad. Har inte en aning om vad de kostade men tonalt sett var uppställningen kanon och ganska högt verkade det gå att spela också. Det enda jag kan klaga på som verkar vara relaterat till högtalaren är att den verkar sakna lite energi i översta oktaven, kanske skulle de vinklats in mer? Uppenbart var att de stod så långt ifrån varandra att på den bästa av sittplater(längst bak) var vinkeln mellan högtalare och lyssnare 55-60 grader. Resultatet blev en jättebred ljudbild helt utan fokus.

Edited by - olof on 2006/11/27 18:07:16
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  18:04:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då får vi ändra till musikLab och smile'a nåt min källa


Tror att AP Scorpio liggers näppet under 50k.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/11/27 :  18:11:47  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Då är det verkligen en prisvärd(om än kostsam) högtalare! Hoppas de visar upp den på malmömässan också så man får en lyssningschans till.

Edited by - olof on 2006/11/27 18:12:51
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  18:38:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ludvig på väg fram att byta skiva,,, nåt som gjordes ofta.
Musiken stod i centrum här. I detta rum gick det INTE att komma och säga att de spelade audiofil musik.



Spelaren är en Audio Research CD7, en toppmatad historia.

Det fanns även en annan källa inkopplad, mer om den senare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2006/11/27 :  19:04:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Dessa JBL Array 1400 måste det bara spelas på HighEnd mässan i vinter.





Annars jäklar

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/11/27 19:55:43
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/11/27 :  19:39:50  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
Var det de nya LS26/REF110 de spelade på Hur verkade det vara med kraften hos REF110:an? Spelade dom ARC riggen enbart med Wilson´s nya "bokhyllemodell" Duette

Edited by - Sceptic on 2006/11/27 20:12:42
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/11/27 :  21:05:23  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Septic: Om det gäller Söndagen så är svaret på alla frågorna JA de gångerna jag var där.

Edit: Förutom svaret om kraften hos Ref 110...

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se

Edited by - DAVE_HB on 2006/11/27 21:06:28
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:10:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Racket med AR produkter.



Överst så står det en Ref CD7, sen har vi en LS26 som sceptic och Naqref har konstaterat.

Nederst är det en Thor från NordOst. Där i mellan så har vi riaat, PH7


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:41:53  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Inte Riiat utan Riaa (efter Record Industri Association of America). Sorry för påpekandet men felstavningen förekommer så ofta numera att den närmast verkar ha blivit norm i vissa fall.

När det gäller Carlssonhögtalaren så är det inte Larsen som bestämmer namnet utan SSC (som äger rättigheterna till det) och enligt dem så är det OA60. Tyvärr så drabbar namnförvirringen inte bara den nuvarande makrnadsföringen utan även kommande modeller. Personligen så hoppas jag som Carlssonsupporter att denna namnförvirring upphör snart.

F ö tycker jag det var en trevlig liten mässa. Nu var jag där bara på Söndagen men det var lagom lite människor där då. Man hann meed att lyssna på allt och prata med de som demade och dessutom få lyssna en gång till på det man tyckte var intressantast (vilket var Audio-Nord-rummet)!

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:45:38  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Zalve, så här sägs det om släkskapet du undrade över:

"Med en vacker och gudavänlig jättekvinna - äfven sådana funnos i Jotunheim - hade Oden födt en son, Tyr, som sedan blef stridsmännens gud. Tyrs moder vardt gift med jätten Hymer, och Oden lät Tyr under hans uppväxtår stanna som fosterson Hymers gård. När därefter Oden fick med Frigg sonen Tor, lät han äfven denne uppfostras i Jotunheim. Fosterföräldrarna voro jätten Vingner och hans hustru Lora."

Så det är inte samma snubbe.

J. Ullberg
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:54:04  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Kan ju delge mig en bild från händelsen från mobilkameran (där blixten tyvärr inte ville gå igång) rörande tysk humor från sin bästa sida!

När Audio Physics-högtalarna vändes upp och ned för nermontering så syntes denna bild:


I närheten av basreflexröret i botten så finns där en liten etikett med en överkryssad soptunna. Underförstått släng inte skräp i basreflexröret när du har dina högtalare ställda upp&ner!

Bör påpeka för känsliga individer att killarna från Audio Nord verkade tycka det var rätt kul oxå.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:56:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Namnförvirringen skulle rätt snart upphöra om det kom samma uppgifter från demonstratören som SCC har bestämt.

Riaa/riia är nog inte första gången jag skriver fel på (Tyvärr)
Tack Buggsson - Då var det så som jag hittade..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/28 :  00:06:56  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Det fanns även en annan källa inkopplad, mer om den senare
NEEEEJ!

Nu kommer inte jag att sova i natt.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/11/28 :  00:10:05  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
quote:
När det gäller Carlssonhögtalaren så är det inte Larsen som bestämmer namnet utan SSC (som äger rättigheterna till det) och enligt dem så är det OA60. Tyvärr så drabbar namnförvirringen inte bara den nuvarande makrnadsföringen utan även kommande modeller. Personligen så hoppas jag som Carlssonsupporter att denna namnförvirring upphör snart.


När det delas ut infoblad om OA58 till en högtalare som heter OA60 så är förvirringen inte långt borta...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/28 :  00:48:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du kan lugnt gå och sova, vinylen tar vi efter lite sömn.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2006/11/28 :  01:10:30  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Spelades Wilson Duetto så nära väggen? eller vad dom bara på display?

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur


Edited by - pederb on 2006/11/28 01:12:46
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/28 :  01:21:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var Duette som var första valet i detta rum.
5cm till bakvägg pratade Ludvig om
(de är utvecklade för att kunna stå i bokhyllor och på liknade uppställningar
http://www.wilsonaudio.com/product/duette/)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2006/11/28 :  10:36:07  Show Profile Send Material a Private Message  Reply
En snabb koll på Carlssonplanet

http://www.carlssonplanet.com/oa60.php

http://www.carlssonplanet.com/oa58.php

Och saxat från nyhetsbrevet på ovanstående sajt:

"Som kanske vissa vet så tillverkas Carlsson-högtalare (för närvarande endast OA-60 och OA52.3) i en liten fabrik i Skillingaryd, och tillverkningen sker i liten skala. Vad kanske inte alla känner till är att modellen OA-58 blev ofrivilligt avslutad, på grund av obeställbarhet för det baselement som användes.
Stiftelsen Stig Carlsson hade redan fart med utvecklingen av ersättaren, men projektet fick en oönskad eld i baken av den hastigare nedläggningen av OA-58 än vi hade trott skulle bli fallet. En förbättrad ersättare till OA-58 togs hursomhelst fram: OA-60."

vet inte om det hjälper...

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/11/28 :  11:16:20  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Jag lyssnade på Duette-demon som Björn höll i
på Hifistället och dom lät mycket bra även där.


Edited by - Staffan on 2006/11/28 11:17:00
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/11/28 :  13:03:14  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Audio Nords rum hade bästa ljudet å roligaste musiken, blev sittande länge å bara diggade. Dom däringa Duette verkar va föredömligt lättplacerade, trevliga små rackare. Glömde fråga vad dom kostar men antagligen för mycket dessutom är jag gôrnöjd med mina burkar.

Den här gången missade jag inte JBL:s nya burkar å dom lät ju inte så dumt heller men jag satt iofs perfekt, dom var tydligen lite känsliga för hur man satt.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/11/28 :  13:12:59  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
quote:
Glömde fråga vad dom kostar men antagligen för mycket dessutom är jag gôrnöjd med mina burkar


Runt 150k tror jag nämnts tidigare så det var inte småpengar
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/28 :  13:19:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply



Här är det Ludvig som är i farten och skickar på en ny skiva på den andra källan.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/11/28 :  14:43:46  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Oj!
Är det inte en Nottingham Hyperspace man skådar?
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/11/28 :  14:54:22  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Visste inte att Audio Nord även har märket Nottingham Analogue.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/28 :  15:10:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Visst är det en Nottingham Analogue Hyperspace med en Ace Space Arm.
(Enligt Pac)

Den var inlånad från Vinylbutiken,,, som även fanns i samma rum och sålde en del inplastade vinyler.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000