HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 A-V hos LABgruppen (bildreportage)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/28 :  17:07:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hur roligt kan man egentligen ha på en måndag ?

Måndagen den 27:e november var sannerligen att undantag när man tänker på hur man vanligtvis uppfattar just Måndagar.

Just denna Måndag besökte A-V ett företag som i ca 70 länder har satt sverige på kartan i sammanhang som ganska markant skiljer sig från de bilar, möbler och telefonväxlar vi annars förknippas med.

Vi mottogs i entrén av Kenneth Andersson, en av grundarna, samt Martin Andersson som sköter kundkontakter i sverige, Martin var även den som hjälpte A-V genomföra detta intressanta besök.

Kenneth Andersson, som 1979 tillsammans med Dan Bävholm grundade LABgruppen, berättar historien om hur företagt bildades samt hur produkterna kom att utvecklas.




Martin Andersson, visar hur NomadLink (kontrollmjukvara och hårdvara) fungerar, här demonstrerat med hjälp av NLB 60E NomadLink bridge och ett C-series slutsteg avsett för installation.




Men vi börjar väl från början, i entrén fanns LABgruppens produkter genom tiderna uppställda för beskådan, här ett exempel från den serare eran, på tavlan bakom kan man se hur Class TD först kom till med Kenneth Anderssons första skiss till vänster.




Efter att vi blivit välkomnade och fått en bra presentation av företagets tillkomst och milstoplar så gick vi vidare in till Martins demonstration och förklaring av det addresslösa nätverket NomadLink




Här visades bland annat det 8-kanaliga slutsteget C 20:8X som kan bjuda på 8x250W i 4 ohm, 8 ohm eller 16 ohm, klart intressant om man aspirerar på titeln som hemma-proffs-bio-installatör, tyvärr lyckades jag inte ta någon bra bild på det, kanske kan jag få hjälp av någon annan i sällskapet med detta.



Nästa stopp, "fabriken"




Här inne fick vi se de förfabrikerade moduler och komponenter som så småning om skall packas in i chassin för att slutligen forma de slutsteg som ingår i produktprogrammet.

Här kan vi se en av de viktigare komponenterna, intercooler-kassetterna, dessa är unika för LABgruppen och de har hängt med länge, ett bevis för en bra funktion.




Dessa intercooler paketen används för att avleda värmen från utgångstransistorerna, och de är mer noggrant genomtänkta än vad ögat först vill förmedla.

Nog var det intressant innehåll i de backar och lådor som stod på tur att plundras, kanske änne mer så för de i sällskapet som är mer kunniga i elektronik än fotografen i detta fall.




Monteringsanläggningen hade en trevlig och öppen atmosfär, inga dunkla instängda utrymmen, all golvyta verkade vara uttnyttjad så gott det bara gick.

Efter en stunds promenerande stötte vi så på vad som kan liknas vid slutsteg, ståendes i transportvagnar lite här och där.


Fortsättning följer...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/11/30 18:24:35

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/11/28 :  21:56:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja men de började sin bana med följande produkt.Som är ett mixerbord.



Sedan följde.



Efter det så gick man över till att göra rena effektförstärkare som denna.


En mycket intressant och vinnande detalj hos LABGruppen är deras just styrsystem.


Tackvare detta system så kan man se en förstärkare som är i systemet men som stängt av.Vilket ju underlättar betydligt.

De har en mycket bra logistik och ordning.


Ett litet problem möjligen med detta reportage är att flera av de bilder som jag har tagit är tagna vid samma tillfälle eller i samma vinkel som Martinsson.Så jag försöker att hålla mig till bilder där jag inte vet att det finns dubletter.Mvh Kristofer

Som denna bild som visar hur ett arbetsbord kan se ut.


Vid detta bord lyssnar man fram så att allt är rätt.


Och jag vill tacka Kenneth och Martin Andersson samt även Martinsson här i AudioGruppVäst, för detta tillfället att få besöka Labgruppen och höra deras syn på saker och ting inom ljud.

Edited by - whiskyman on 2006/11/28 23:06:26
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/11/29 :  11:59:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Vilken miss! Att ingen tipsade mig. Jag hade helt glömt bort A-V forumet. Fast jag vet ett annat skitkul ställe, nämligen CD-fabriken vid Stigs Center. Jag har varit där förut. Kanske ett studiebesök senare? Maskinerna puttrar på kvällarna så man kan se processen men plastkulor i ena änden och färdiga och askade och cellofanerade CD i andra.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/11/29 :  12:37:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


VAAAAAAAA????? Ligger finns det en CD-fabrik vid Stig's Center!!!!

Sorry för OT, men Peranders kan du inte PM'a mig lite mer om det.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/29 :  18:19:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Okej, då fortsätter vi :)

Vi rör oss alltså i monteringshallen hos labgruppen, och här fanns det mkt intressant att vila ögonen på.

Här är ett av många exempel, ett slutsteg som omsorgsfullt förbereds för att möta en värld av hårt slit och oaktsam hantering.




Kul nog att se det, ännu roligare blir det med grundaren själv visar oss hur det går till och förklarar vad som är vad och hur det sitter ihop, detta är en sann lyx för oss som är nära nog sjukligt nyfikna, därav viss trängsel.




Här inne var det svårt att hålla sig sammlade i grupp, nyfikenheten medförde en viss utspriding av sällskapet med självklar respekt för verksamheten, mig själv inräknad, syner som dessa var långt ifrån ovanliga:












Fångad på bild blev en av dem som gör allt detta möjligt, dessa personer ingår i den grupp anställda som är absolut viktigast för företaget, de som har det personliga ansvaret för slutproduktens kvalité.




Varje enskillt steg bänkördes mot fiktiv last, denna fiktiva last kyldes av LABgruppens egna intercooler paket, många av dom per last, för att hantera den värmeutveckling som blir i processen.

Kenneth berättade att de var tvunga att utöka värmeavlednings arean i dessa laster då de inte pallade med (small av) vid första bänkkörningen av deras nya FP 13000 steg (2X6500W) ur serien FP+, nuvarande innehavare av titeln som världens kraftigaste slutsteg.

Utöver detta utsattes även stegen för korstlutning vid full uteffekt samt andra hyffsat otrevliga behandlingsmetoder, detta för att säkerställa att varje slutstegs skyddskretsar fungerar som de skall.

När vi nådde slutet av monteringen visade Kenneth upp ett exempel på hur produkten ser ut i sitt senare stadie, strax innan den får "kläder" som är tuffa nog att motstå dess tänkta arbetsmiljöer.




Därefter var det dags för stegen att på nytt sättas i vagnarna för att transporteras till "ugnen".

Inne i detta rum utsattes stegen för riktigt otrevliga saker som hög värme och "hård drift", med "hård drift" menas att de körs i full effekt mot en spole som erbjuder förutom 90-graders fasvriding även korstlutning, och detta under 8 timmar i en omgivande temperatur av "varmt"-grader celcius, och så här kan det ut :










Det kändes lite obehagligt att se stegen ticka ur och i protect läge med jämna mellanrum, men detta visar ju på att de står väl utrustade att stå pall även den mest galna teknikers misöden, i solen, i sahara, kortslutna, jag tror ni förstår...

Detta rum var smart nog utrustat med värmeåtervinning som försörjde resten av bygget med värme under vinterhalvåret, värme som alstras av slutstegen då de utsätts för denna påverkan.




Då vi lämnade "ugnen" möttes vi i synen av de vita paket som diskret innehåller de slutsteg som klarar alla dessa prov felfritt, detta avslutar det flöde som slutsteget har i fysisk form, de är nu redo att fraktas till kunder över hela vår planet.




Kvällen avslutades i ett konferensrum med kaffe och vetelev, frågorna haglade över Kenneth och Martin.
Frågorna had

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/11/30 18:25:12
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/11/29 :  19:36:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Hej Anders jag tycker inte att du missade något direkt.Som jag skrev så är de flesta bilder som du tagit sådana som jag också tagit så det blir nog inga fler från min sida.

Skall dit nu på fredag för att höra mig för om praktikplatsen. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/11/29 23:57:09
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:15:26  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Det var mycket intressant att höra dem avliva lite myter om dämpfaktor och slew rate också. Sådana siffror som jag som röranvändare inte direkt kan ståta med.
Jag visste det ju innan förstås... men att studier gjorts från transistorhåll är väldigt kul!
Och inte vilka trisseslutsteg som helst heller!!
Länkar till presentationen LAB gruppen hade:
Slew rate
http://www.labgruppen.com/Files/TechNotes/Slew_rate_Technicalnote_02-11.pdf
Dämpfaktor:
http://www.labgruppen.se/Files/TechNotes/Damp_factor_Technicalnote_02-11.pdf

Nästa viktiga punkt som togs upp var att kraftiga slutstegs signal/brus förhållande inte ökar bara för att effekten är större, vilket medför att vid samma lyssningsnivå hemma så åker ju brusgolvet upp när man har ett kraftigare slutsteg.
Brus:
http://www.labgruppen.se/Files/TechNotes/Important_parameters%20_technote8.pdf

Något att tänka på för hemmaanvändare, att "lagom" alltså är bäst!

Nu vill vi bara ta en lyssningskväll också!!

Tackar för ett mycket trevligt arrangemang!

Klass TD:
http://www.labgruppen.se/Files/TechNotes/ClassTD_Technote_9.pdf

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/11/29 22:59:22
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/30 :  12:53:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Något att tänka på för hemmaanvändare, att "lagom" alltså är bäst!


Ajfasen... :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/11/30 :  13:12:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
quote:Något att tänka på för hemmaanvändare, att "lagom" alltså är bäst!

Ajfasen... :)


Japp Martinsson! Bara att sälja alla dina QSC steg till mig för en hundring och gå å köpa audiofilt godkända steg istället!!!


Skämt å sido. Det var väldigt trist för mig att jag inte kunde hänga med. Destå roligare med bilder å bra reportage!

Tack för intressant läsning. Gärna mera detaljer!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/30 :  20:42:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Japp Martinsson! Bara att sälja alla dina QSC steg till mig för en hundring och gå å köpa audiofilt godkända steg istället!!!


Japp! om jag kunde få tag i några av LAB's C-serie slutsteg ( audiofilt godkända eller ej :) skulle jag gärna känna dem på pulsen och om de var värdiga ersättare, vilket skulle inte förvåna mig ett smack, får väl kolla med de lokala uthyrningsfirmorna och se ifall de har något man kan hyra över en helg.

Du var saknad herr Circloman, du hade säkerligen kunnat tillföra en hel del.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/11/30 :  21:06:29  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Varför fick inte jag vara med deras steg rack skulle man haft hemma .

Kul att ni fick åka dit o titta o lära.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/30 :  21:06:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Härligt!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/11/30 :  21:38:33  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Detta var klart en av de bättre kvällsaktiviteterna jag kan tänka mig!

Ett stort tack till Martinsson för denna briljanta ide och ett lika stort tack till Kenneth och Martin som med entusiasm berättade och förevisade.

Det var oerhört intressant att höra om tekniken bakom och dessutom för en gångs skull hänga med vad det handlade om.

Visst skulle ett fp3200 göra sig till Carlsson?..

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/30 :  22:20:52  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
"Det som är bra för LABgruppen är bra för Sverige"

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/30 :  22:24:16  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Lägg märke till att dom håller elektrolyterna KALLAST av allt i slutsteget... allt för livslängden!
Deras servicementalitet verkar stå högst av allt. Kunden skall ha ett slutsteg som bara funkar år efter år..
OM något går sönder ja då fixar man det för 600 spänn!!
1 år gammalt 5 år gammalt 20 år gammalt!
Vad säger man??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/01 :  01:50:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tyvärr lever LAB lite i skymundan i Svedala. Det är hur kul som helst att komma på besök hos en tillverkare o tack för att ni delar med er

*edit*

en fråga försten , hur stora skillnader är det mellan steg gjorda för instalationer kontra mobiltbruk ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/12/01 02:01:15
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/01 :  10:50:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Vad trevligt att vi fick visat vårat reportage för allmänheten också.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/12/01 :  22:07:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
whiskyman : håller med fullständigt!

Hoppas bara inte allmänheten känner sig främmande att gå in i diskutionen, detta reportage inte på något vis enbart avsett för den insatte eller insnöade.

Det är klart, kan du läsa detta är du förmodligen intresserad av vad vi sysslar med, nyfikenhet, vilket är en solklar tillgång när det gäller allt vad livet har att bjuda på, detta inräknat.

Inga frågor är felplacerade, inga funderinar är fel, här finns utrymme för alla så länge respekten för olika åsikter finns med.

Jag är redan färgad av mina erfarenheter, jag är precis lika mottaglig som alla andra, så kom igen och ställ de där frågorna som annars kanske inte ställs, varför skulle denna tråd vara något undantag.

Vi som initierade detta, A-V (Audiogrupp Väst), är ett sällskap vanliga mäniskor som inte skilljer sig från folk i allmänhet, förutom kanske det för oss här på hififorum.nu's gemensamma intresse för vad som bidrar till "den där" känslan vi upplever när vi lyssnar till musik, vare sig live eller i hemmet.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000