HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 HornResp simuleringsskola
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:23:59  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:24:27  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Så, det var allt för denna gång. Jag har haft skolan liggande någon
månad. Har inte haft tid att slänga in den. Men nu har jag inget dåligt samvete längre...

Edited by - linnar on 2006/12/01 23:25:58
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/02 :  09:39:49  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Oj!
Det här var nyttigt för mig som är helt novis på horn, och hornresp!

Hehe, tror att forumet blir ännu mera inflemerat med horn i framtiden, har jag fel eller rätt? Vi får se.

Tack så hemskt mycket.


Lasse
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/12/02 :  12:37:47  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Hornens storlek är troligtvis en rejäl bromskloss....
Man kan också beräkna horn för högre register i HornResp.

Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/02 :  15:52:40  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Jao de brukar bli stora...
Men jag har tänkt att bygga ett par horn för PA. Och då är det mest tyngden som sätter stopp. Skall börja laborera i hornresp men tror att de fyra RFC L15P-200 som jag har är olämpliga till horn, fast tror jag har någon modell som är så gammal att jag inte hittar parametrarna heller, men får väl ta och fråga här på forumet när det gäller, brukar finnas duktigt folk här.

Lasse
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/12/30 :  14:21:24  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Simuleringarna här ovan är gjorda med HornResp 9.00. Den har uppdaterats
ett antal gånger sedan dess och är nu uppe i version 13.00.
Senaste versionen kan laddas ner här:

http://www.users.bigpond.com/dmcbean/


Skolan här ovan finns numera också på min hemsida för ljud:

http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/index.htm

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/02 :  09:22:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tack Linnar !

Vill bara nämna att det finns ett gammalt men för detta ändamål mkt dugligt cad program, autocad r12 till 2000, vilket som går bra.

Detta är ett 2D systm (jo jag vet men 3d modulen är rätt kass...) men det är lättjobbat och mkt användbart för att ta fram veckade horn, speciellt enkelheten är en fördel då eventuell komplexitet ibland står i vägen för ens idé lusta.

så rita på, mät upp, mata in i hornresp, svär, börja om, aha!, tillbaks till hornresp, jippi, gör stycklista, testa, svär, rita på...

välj eller skriv "line", vänsterklicka i mörkret mitt på skärmen, skriv "@100<90" och tryck enter så har du lyckats med bedriften att rita ett rakt vertikalt sträck som är 100 långt (högt), enheten är meningslös då måttsättningen endast baseras på mängden enheter.

Offsetta, rotera, trimma, kopiera, flytta, spegla, extenda, aligna och måsttsätt - ser man på, en hornlåda som ser ok ut i hornresp redo att ge snickaren.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/01/02 :  10:22:38  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Sedär, då har vi begåvats med ytterligare en skola.
Skall testa autocad r12 när jag får tid.
Är den gratis?
Finns den att ladda ner någonstans?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/02 :  11:24:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Är den gratis?


R12 är den älsta varianten jag provat, säkerligen väl över 10år gammalt, tror inte man hittar den ute i handeln, detsamma gäller väl egentligen 2000 och 2002.

quote:
Finns den att ladda ner någonstans?


Med största sanolikhet ja, jag tror detta är det säkraste sättet att komma över dessa föråldrade men funktionella programvaror såvida inte man kan finna dem begagnade någonstans, vilket givetvis är att föredra då jag itne vet om de "släppt" dessa gammla program för allmänt fritt utnyttjande.

Det finns säkerligen bättre programvaror gratis att tillgå därute idag, tyvärr har jag itne riktigt hängt med i den svängen, förslag mottages varmt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/01/02 14:01:19
Go to Top of Page

coraltomte
Member

83 Posts

Posted - 2007/04/06 :  17:47:57  Show Profile Send coraltomte a Private Message  Reply
Intressant detta... nu har jag suttit och pillat med Hornresp ett tag och äntligen börjat fatta. Tack, Linnar! Blir det en påbyggnadskurs, kanske?

Några saker som kommer upp:

1. Verkar vara en röra med de olika förkortningarna för Thiele/Small-parametrar. MMD kallas ibland för Mo. När det gäller Q, cirkulerar Qo, Qm, Qe, Qt, Qms, Qes, Qts. Vad är vad? Finns det fler dubbelgångare?

2. Vad är LE? Har den även en annan beteckning? I version 14 av Hornresp är den inte med. Där dyker istället Nd upp som alltid verkar vara 1.

3. Hur simulerar man horn för bredbandselement? Jag fick rena gojan när jag försökte.

Coraltomte - gla å go
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/04/07 :  03:18:16  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
coraltomte:

Jo, det kan vara lite rörigt med beteckningarna.
Följer man Thiele/Small nomenklatura så är det inga problem.
Men en del tillverkare har egna benämningar.

Le spolens induktans och den är på samma ställe i både version
13 och 14. Det är bara det att man förut skrev LE men nu skriver Le.
Nd är antal element. Där fanns förut spänningen från slutsteget
som numera finns där ljudhastigheten förut var.

Det går att simulera horn för bredband. Problemet som jag ser det är
att kurvan faller uppåt i frekvens mer än vad mätningarna visar.
Nu skall vi ha klart för oss att simuleringer bara visar det
teoretiskamedan mätningar skall visa verklig kurva.

Jag har inga planer på en påbyggnadskurs. Möjligtvis en anpassning
till den nya versionen.

Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/03/09 :  19:00:18  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Bilderna för Hornresp skolan är nu tillbaka online. Uppdaterar så den kommer upp lite högre bland alla andra frågor.

//Niklas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000