HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Monoliter spelar. AMT + 2 x 10G40
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/13 :  16:06:33  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jo, här är lite bilder på ett pågående projekt. Långsamt leder också någonstans...

1. Första skissen.



2. Man kan ju lika gärna ha dem ståendes på golvet...



3. Ah! Kvartvågshorn!



4. Sista skissen.



5. Så här är det tänkt att de skall se ut.




Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2013/04/11 20:15:03

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/13 :  16:43:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande! Håller själv också på med mtm och amt nu:-) lägger du ner mycket omsorg på låda och filter kommer du bli rikligt belönad!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/13 :  16:44:40  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
6. Vad skall det vara i dem då?



7. Kan ni gissa?



8. Jaaa?



8. Beyma 10G40.




Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/13 :  16:53:36  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Kul Petter!

Vad har du för bestyckning?

För tillfället är det delat i datorn och ob. Ville testa att slänga upp baffeln och kolla hur det låter. Och det gör det. Bra oxå.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/13 :  18:33:41  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
9. Här skall sågas precist!



10. Limning av 2 x 18mm björkplyfa.



11. Hål skall mätas ut för diskanten, som är en?



12. Bra med en pelarborr för att kunna borra rakt.



13. Här hål för diskanten.



14. Alla kanter på islagsmuttrarna får inte plats.



16. Modifiering av islagsmuttar.



17. Kopparslip är bra att ha om man kommer att skruva många gånger i muttrarna. Det är ju tråkigt om man måste byta dem.



18. Så där ja!



19. Varför jag slipade på dem...




Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/09/13 :  18:50:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag älskar den här typen av tråden, fan-i-mig porr på hög nivå

Mer! Mer!! Mer!!!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/13 :  19:23:50  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jag håller med! Det är trevligt att se när andras byggen växer fram!

20. Nu det roliga; monteringen!



21. Bara så ni vet är det en väldigt dyr och speciell tape med trådar av 99,999% rent silver utan nå't som helst oxid...


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/13 :  19:40:09  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
22. Det krävs stabila fötter tänkte jag och kollade vad jag hade i containrarna. 30x380x380 stålplåt kan väl duga...



23. Hittade 50x50x2 som låg å skräpade.



24. Och vips så har man ett par stabila fötter!



25. Ville montera innan jag gick till sängs.



Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/13 :  19:56:24  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Bara så ni vet är det en väldigt dyr och speciell tape med trådar av 99,999% rent silver utan nå't som helst oxid...


Det hjälper inte Mathias! En tejp utan någon som helst del grön kryptonit duger inte till högtalare, enda chansen att rädda detta är att få dit mängder av katthår, jag har två 120L säckar som Du kan börja med så får övriga forumvänner bidra med mer.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/13 :  20:00:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Som nämnt innan: detta är bästa formen av porr. Mer mer mer!!!!

Kul att du delar med dig av detta bygge.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/09/13 :  21:36:36  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Tjusigt!

Jag funderar själv lite på att låta mina element få nytt hus, kanske i liknande format som dina skisser, så detta får följas noga :]

/Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:03:31  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Grymt snyggt! Förstör inte det hela genom att bygga lådor på baksidan nu...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:20:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- haha, en tråd helt i min smak! Så roligt att få ta del på detta sättet. Som DIYare tycker jag att den slingriga vägen fram kanske är den större delen av behållningen många gånger.

Gött mos
/FF

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:24:13  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
26. Så här är baksidan. Kåpan sitter kvar på diskanten ännu. Skall lära mig hur den låter innan jag tar bort den och låter även den vara dipol.



27. De låter faktiskt riktigt bra! Men det är en hel del labbande med den aktiva delningen. Speciellt för en novis som jag. Tänkte mäta lite senare med xtz:s analysator.




För övrigt tycker jag om den väldigt klara och samtidigt snälla diskanten. Enda nackdelen är att den mest funkar om man är i samma höjd.
Som Ingvar skriver om 10G60 så är röster, akustiska gitarrer och pianon (de ljud örat oftast bäst vet hur de skall låta) väldigt naturliga. Något annat är att det är ett himla klipp i basen. Den går inte så djupt (vrir man på så går konerna botten) men är väääldigt närvarande. På ett annat sätt än både mina Infinity rs1b, servostyrda 12 stycken 8"-basar i slutna lådor, och det stooora 15" tappade hornet. Får mig att bli intresserad av stora koner i öppna bafflar, H-bafflar eller liknande.

Detta var allt från Öckerö i kväll.

/Mathias

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:26:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Läckert bygge!

Detta kommer garanterat att följas med stort intresse.



Varför får jag en känsla av att en viss Cowboy är inblandad på ett hörn?


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/09/13 22:31:22
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:32:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Aha, en mini röda tråden.

- nu ska vi se, Cowboy, Beyma och katt... hmmm. Nej det var för svårt.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:36:51  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
nu ska vi se, Cowboy, Beyma och katt... hmmm. Nej det var för svårt


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/09/13 22:37:43
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:42:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Får mig att bli intresserad av stora koner i öppna bafflar, H-bafflar eller liknande.


Lägger du till kort slaglängd, hög verkningsgrad och låga Q-värden så är du bra nära perfektion.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/13 :  22:51:51  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det kommer att bli jättebra, Mathias är skicklig, han har byggt min nya säng.

Katten

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/09/13 23:08:34
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/09/14 :  06:08:13  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tackar Katten för erbjudandet om håret. Sängen var inte så komplicerad, tror den vart gjord på fyllan.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/14 :  06:14:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jajamän, spännande är bara förnamnet. Det är de högtalare som syns i hoktunas inuketråd. Det kommer bli en wwmtmww-högtalare med antingen tpl eller banddiskant , får bestämmma slutresultatet efter provlyssning Mellanregister kommer bli 18 sound 6,5 tum och bas är seas l26 roy. Varför det blev så ska jag inte lusa ner din megatempotråd med. Snyggt bygge!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/14 :  06:56:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
I figur 3 verkar det som båda 10-tummarna skall ladda hornet.
Elementen är ju en bit i från varandra och laddar således lite olika.
Om man nu kör aktivt och via flerkanalers DAC och slutsteg, kan inte de två elementen ha olika drivning med avseende på tid, frekvens och amplitud? Eller leder det ingen vart?

"Långsamt leder också någonstans": bra låt med Lisa Nilsson när det känns just motigt och långsamt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/14 :  07:12:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
kan inte de två elementen ha olika drivning med avseende på tid, frekvens och amplitud?


De två elementen kopplar in på olika ställen i pipan, vilket är vad man vill. Det jämnar till responsen och jämnar de oönskade resonanserna en del.

Att kompensera för det kommer bara göra att det krävs mer dämpmatrial och/eller EQ.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/09/14 :  07:37:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nja, jag menade inte att kompensera utan att erhålla just än mer utjämning.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/09/14 :  14:19:44  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Skruva bort bakstycket på TPL-enheten och lyssna, så kanske bygget är klart.

Så här ser en OB simulering av 10G40 enheterna ut på din baffel med 1 watt in och mätt på 1 m avstånd på diskantaxeln. Redan snyggt 200 - 2000 Hz. Vertikalspridningen av AMT:n är ju inte så imponerande, man vill nog helst ha axeln i öronhöjd.



/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2012/09/14 14:21:27
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/14 :  17:16:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Meanwhile, in a galaxy far, far away, eller i alla fall i ett annat län, bearbetas ett 150000000 ångström tjockt stycke av helt osaturerad grön kryptonit.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000