HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 FF165WK MLTL bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/09 :  22:41:14  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Då var mitt första högtalarbygge i princip klart!
Efter mycket fram och tillbaka med god hjälp av snälla själar här på forumet så blev resan i helgen följande.

Ett MLTL bygge med dessa två trådar som utveckling:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92862
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92883

Storleken blev på knappt 40 liter. En kompakt veckad MLTL laddad med FF165WK.
Nu håller de på att spelas in för fullt men redan nu i början tycker jag att det har mkt god potential och är ett stort steg up från mina Paradigm Atom högtalare.
Riktigt nöjd!











Ny med rör

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/03/10 :  06:07:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
inspirerande! tack för att du delar med dig.

Undrar som bäst vad jag ska hitta på med mina FX120 :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  06:42:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snyggt!!

Tror de kan låta riktigt bra med rätt dämpning och en liten söt triod eller grus baserad klass a förstärkare. Snygg layout av lådan.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/03/10 :  06:52:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Super snygga!

Kul att se resan ifrån en fråga till färdigt resultat på kort tid!

Hoppas de spelar bra

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/03/10 :  09:01:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Snyggt. Du har öga för design också :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2015/03/10 :  09:18:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Snyggt bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  17:05:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hur är dom i basen och midbasen?

Jag är nyfiken på hur en veckad MLTL fungerar nedåt närmare avstämningen. Simuleringar i all ära då de oftast brukar stämma väl, men verkligheten är mer intressant. Har du haft örat nära porten och lyssnat efter hur mycket middbas och mellanregister som kommer ur porten?
Min MLTL med en Beyma 12P80Nd i låter väldigt dov, impulsvillig och dynamisk när man lyssnar nära porten. Ryamattan och avstämningen verkar filtrera bort mycket oönskat ovan portresonansen.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/11 :  08:59:35  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Tackar för de fina orden. Det är kul att bygga o formge.
Jag har inte så mycket rutin på att bedöma ljud men testade att hålla örat nära porten låter det dovt o lite poppigt, en aningens bummligt. Kanske behövs lite mer dämpning, får låta de spela in lite längre först innan jag testar.
Vad är den största skillnaden på en ny högtalare och en inspelad i ljudbilden?

Men har någon vägarna förbi så får någon annan lägga örat till :-)


Ny med rör
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/11 :  12:16:37  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Gullmarsplan i sthlm

Ny med rör
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000