HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 MLTL FF165WK hjälp...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/04 :  14:15:24  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej!

Kan någon rutinerad räv konfimera att denna simulering verkar vara och och att det är lönt att försöka bygga ett sådant här bygge. Är det ett lagom tvärsnitt? Verkar kurvan ok? Portens storlek? Risk för blåsljud?

Det ska börjas byggas redan nu på fredag



Tänkt layout.


tack

Ny med rör

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/04 :  14:58:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Såhär skulle jag smida dem. Klä alla väggar utom början och slutet på pipan (och såklart inte i porten)med ryamatta.
Det brukar räcka så. Annars får du ta till lite dämpull i första 1/3 till 2/3 av pipan. Ripplet över 400 Hz är orealistiska simuleringsartifakter. Inget att bry sig så värst mycket om, annat än klä invändiga väggar med ryamatta.

Lägg märke till "OD" markerat i rött. Det innebär offset driver. Viktigt i en MLTL.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2015/03/04 15:00:27
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/04 :  15:18:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Efter att ha vänt burgarna jag steker och generellt mediterat lite på ditt projekt, så vill jag låta pipan växa lite i tvärsnitt. Som simmad innan med 300 cm2 tvärsnittsyta så kommer den låta lite väl stram och ointressant att lyssna på. Allt för korrekt enligt mig (och jag har en oroande egenhet att jag allt som oftast har så förbenat rätt hela tiden)

Jag lät pipan svälla ut för att ge ett lite högre Q på pipresonansen. Det kompenserar till viss del för det verkliga men ej simmade flödesmotståndet i en pipa med riktiga väggar av MDF/ply/spån och ännu värre - dessutom klädda med matta. Allt detta påverkar avstämningen utan att sysnas i Hornresp.

Du kan utan minsta problem gå upp till 500 cm2 tvärsnitt, men jag höll medvetet igen för att du verkar vilja hålla ner total lådstorlek.

1 ohm serieresistans är troligtvis inte korrekt om du skall driva den med en triodförstärkare. Skulle tro att 5 ohm är närmare sanningen. Testa runt med lite högre värden av "Rg" i hornresp. Detta är inte motstånd du skall lägga till i verklig högtalare, utan det bara justerar simmen för att passa bättre mot verklighetens höga utgångsimpedans hos enkla triodförstärkare.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/04 :  15:52:13  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Tack. Det där börjar ju likna något riktigt trevligt.
Jag ska rita upp den ikväll för att se var jag hamnar.
Är det bäst med porten på fram eller baksidan?
Super

Ny med rör

Edited by - Vassegård on 2015/03/04 15:57:39
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/04 :  19:40:05  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Ok nu har jag ritat upp konstruktionen:
Tvärsnittsarea:400 cm2 (25 cm bred baffel)
Har jag tänkt ut längderna rätt? (grön, röd och blå)

Portens längd 18 cm med 40cm2 som tvärsnittsarea (smal slits på 16 mm) riktad bakåt.

Det rosa är ryamatta. Hur mkt i början ock sluten ska vara bart?



/gus

Ny med rör
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/04 :  20:05:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Allt ser rätt och riktigt ut utom hörn-reflektorerna. De förstör och ställer bara till med otyg. De skall bort.

Bygg bygg bygg!!!

Kom oxå ihåg att Plywood ger ett betydligt trevligare ljud än MDF. Om du bygger dem extremt tunga och resonansdöda spelar det ingen större roll, men för vanliga lådor så får du ett påtagligt bidrag från lådväggar. Pipor som tex MLTL bör heller inte stagas invändigt, då det stör kvartsvågsresonansen. Plywood ger ett poppigare och livligare ljud. MDF låter ganska dött och platt i jämförelse. Detta är extra viktigt med bredbandare som har väldigt tunna koner och är känslig för vad som händer i deras närhet. Fostexarna kommer låta riktigt dåligt när du kopplar in dem första gången. De gör de alltid som nya från fabrik. Spela med dem 100 timmar eller så, så släpper ljudet och blommar ut.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2015/03/05 :  11:57:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Det rosa är ryamatta. Hur mkt i början ock sluten ska vara bart?


Det kan ingen svara på Börja med att isolera bakifrån och
lyssna dig fram till vilket du låter bäst. Ska jag gissa så isolera
fram till och med högtalarelementet och låt resten vara utan isolering.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/09 :  22:42:28  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Finns nu en liten bildtråd med helgens resultat.

TAck!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92908

Ny med rör
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000