HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Slot Loaded Open Baffle och liknande
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2015/03/10 :  11:16:10  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
En tanke som dök upp när jag läste om Nelson Pass SLOB-projekt; hur högt i frekvens kan man använda en sådan eller liknande baffel? Typ W-baffel, M-baffel etc.
Jag undrar om det funkar i registret 150-1000 Hz.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  11:38:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar om det funkar i registret 150-1000 Hz


Det beror på hur du bygger sloten. Med elementen vinklade 90 grader i en djup slot så får du max sloteffekt men oxå en kvartsvågspipa med en Fs som beror på djupen av sloten.
Med tex 15 tums basar så kan du använda dem upp till ca 200 Hz eller så.
Det är lätt att simma i Hornresp.

Edited by - Circlomanen on 2015/03/10 11:59:00
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  11:40:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du istället sågar ut en slot i vanlig 22 mm spån och monterar den över elementet som en SD-restriktion, så får du oxå en viss mängd slotladdning. Då är sloten bara 22 mm djup (plus konens djup) och den går att använda upp till 1000 - 1500 Hz beroende på element.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  11:46:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Det är viktigt att veta att Hornresp "faller sönder" vid så brant expansion. Matematiken gäller inte längre när man går från en rak konisk slot till en stor öppen baffel. Det ger en indikation och kan vara värdefullt att jmf med olika Rg eller liknande, men resultatet skall tas med ett par slevar salt.

Dippen vid ca 700 Hz borde kunna stämma ganska bra med verkligheten. Jag har inte räknat med luftvolymen mellan konen och slot-skivan. Den kan ändra responsen en del.

Edited by - Circlomanen on 2015/03/10 11:47:17
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  11:52:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Klassisk SLOB med en djup slot som även fungerar kvartsvågsresonator.
Inte vacker över ca 220 Hz.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/03/10 :  12:01:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kul att du tagit upp SLOB.
Här ett par länkar som jag försökt förstå.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/258433-light-air-slot-loaded-band-pass-sub.html
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=54844.0

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2015/03/10 :  12:43:32  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tanken dök upp samtidigt som jag fick hem Roybasarna till Monoliterna på övervåningen. Det ligger ju 24 st 8"-element å väntar på nån form av öppna bafflar men de blir lite breda med två element på bredden. Aha tänkte jag och frågade mig således om en smalare slot eller W-baffel skulle funka.
Och de skall ju i så fall möta banddiskanterna vid 800-1000 Hz.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  13:43:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vad är det för 8-tummare?
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2015/03/10 :  13:56:44  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hoktunas gamla MDS. Billiga bilbas/middar att leka med.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2015/03/10 14:11:09
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/03/10 :  14:42:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Är också lite nyfiken på SLOB, ska bli kul att höra om dina erfarenheter!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  15:16:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag går och dras med tvångsdagdrömmar och tvångsHornrespsimuleringar av B&C 15NW100 i SLOBar. Jag har BIBar och är mycket nöjd, men kan ändå inte släppa tankarna på öppna bafflar efter att hört Martinssons PDn.2450 stående på golvet, nakna i sin baffellöshet.

Det är nått speciellt med strömdrivna magnetstarka proffselement i OB.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2015/03/10 :  17:31:10  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Visst vore det nice att testa subbasslobbar, men hos mig kommer ju lågbasen spelas av de åtta Roylådorna. Vad jag grunnar på är ett sätt att få en smalare baffel till midbasarna med hjälp av en W, M eller SLOB-lösning.

På trevägs linjekällor till PA med separata lådor är det ofta två-tre drivers i mitten med såna där slot-horn och två middar på var sida och sist ett par midbasar ytterst. Ibland är middarna vinklade typ 45 grader och det är nåt liknande jag funderar på. Fast då öppet bakåt. Sedan vet jag inte om diskantbanden tål att sitta i mitten utan de kanske trivs bäst på sidan av.



Hmmm...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2015/03/10 :  20:08:03  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Men det där sista han i blå skjorta släpar på är väl mer någon sorts ghettoblaster?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000