HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Några förstärkardesigners härinne?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/08 :  09:21:51  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Någon här inne som pysslar med egendesign av slutsteg? Halvledarebaserade alltså, linjära eller switchade (många som pysslar med rör har jag sett, men jag är inte så intresserad av dem)?

Är framförallt intresserad av design, men tyvärr brukar intresset svalna när det gäller att börja bygga ihop grejerna :-O

/Mats, född nyfiken

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/08 :  10:10:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har ju byggt en massa enkla klass a mosfet och en massa circlotron-förstärkare genom tiderna. Mest grus, men jag har byggt ett litet fåtal rör-saker oxå.

"men tyvärr brukar intresset svalna när det gäller att börja bygga ihop grejerna" känner jag igen mig i...

Jag publicerade iden bakom "The amazing fet circlotron" https://www.passdiy.com/project/amplifiers/build-the-amazing-fet-circlotron på diyaudio.com ett antal år innan Michael Rothacher publicerade den på Passdiy. Jag har dessutom byggt ett antal variationer på den med både J-fetar, mosfetar, bipolära, susy återkoppling mm.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/08 :  10:15:29  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Kollat lite på Pass grejer, kanske skulle testa nångång, men egentligen mer intreserad av förbättrade med "konventionella" förstärkare. Byggde denna http://users.ece.gatech.edu/mleach/lowtim/ för kanske 10år sedan, fusk inte designat själv, men den placerade bland annat mitt klass-A rörslutsteg på lagerhyllan, stått där sedan dess ;)

EDIT: Den "enda" hemligheten med den är egentligen bandbredd, överstyrningsreserv i ingångsteget, o en smart återkopplingsslinga.

Skeptisk till att köra helt utan negativ återkoppling, men funderat mycket kring lokal återkoppling.

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2015/03/08 10:27:30
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/08 :  10:41:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den ser trevlig ut med kaskodade ingångs-transistorer mm godis. Det ser ut som en synnerligen väl-ingenjörad (men kanske enligt mig lite komplex) förstärkare av nån som faktiskt tittar mer på ljudkvalité än bara mätdata.

Jag föredrar betydligt enklare konstruktioner, då varje enskild aktiv del kommer att sätta sin prägel på vågformen, och desto fler i serie desto mer överlagrade komplexa förändringar av vågformen blir det. Negativ återkoppling kan bara minska förändringen, aldrig helt ta bort vad alla förstärkande steg har präglat signalen med från början.

quote:
mer intreserad av förbättrade med "konventionella" förstärkare


http://www.firstwatt.com/pdf/art_cas_amp.pdf

Med få och enkla förstärkande steg och bruk av kaskod så kan man få ett oerhört dynamiskt, slagkraftigt, lättflytande, organiskt och oansträngt ljud, - med bra mätdata. Tyvärr ökar det på antalet dyra effekttransistorer och sänker tillgängligt spänningssving ur en given matningsspänning, men rent ljudkvalité-mässigt finns det ingen anledning att inte kaskoda alla transistorer i en förstärkare. Tror det blir för dyrt och omständigt för konsument-förstärkeri, men för oss hemmaknåpare så är det en enkel väg att få en rejäl ökning av ljudkvalitén.

Jag blir förvånad varje gång jag leker med kaskod. Men som vanligt så måste det göras rätt, och man måste vara försiktig för kaskodade steg sänder gärna i VHF-bandet om det får den minsta lilla ursäkt att göra det(detta gör att många som provar kaskodade steg i vanliga lite komplexa kretsar inte gillar ljudet då förstärkaren får en massa hf-hyss för sig).
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/08 :  10:51:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Skeptisk till att köra helt utan negativ återkoppling


Jag vill hävda att det inte går att bygga en användbar förstärkare utan negativ återkoppling. Men lokal emitter/katod/source - degeneration är bra och trevlig negativ återkoppling utan alla fasfel och annat hyss som vanlig global negativ återkoppling gärna ställer till med.

Det är väldigt roligt och lärorik att bygga in en kort ställbar positiv återkopplingsslinga i en förstärkare och sedan lyssna på ljudet när man ställer den närmare och närmare gränsen för självsvängning. Man måste vara försiktig att inte driva den till självsvängning, då många vanliga klass a/b pushpull förstärkare inte tar det bra (brända utgångstransistorer mm). Detta är roligt att göra med enkla entaktskopplade klass a förstärkare. De kan stå och självsvänga våldsamt i en vecka utan annat än att svenska tv och radiotjänst undrar varför du sänder AM.

Det finns mycket att göra för ljudkvaliten om man är beredd att gå utanför LTP+bootstrappad/ccs-VAS+CFP/Darlington/mosfet utgångssteg i en av alla oändliga variationer på det temat.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/08 :  11:02:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Denna helgen har jag lyssnat på en ensam IRFP150 som enda aktiva komponenten i en entaktskopplat klass A förstärkare. Med 1,0 ohm sourcemotstånd som enda återkoppling i förstärkaren så låter den riktigt rent och fint. Jag får inte ut mer än en enda fjuttig watt, men med mina effektiva BIBar så räcker det långt (grannarna knackar i väggen om jag spelar för sent med alla en watten tillgängliga).

Ibland är det bra att skala bort all komplexitet och leka med nått otroligt enkelt, bara föra att få lite perspektiv.

Har du en trafo, en likriktare, några kondingar, effektmostånd och en ensam IRFP - 044/054/140/150/240/244/250/260/450 eller liknande så testa. Man blir förvånad av hur mycket välljud man kan vränga ur en ensam "sketen" switch-fet. Det räcker med att klämma fast den mot en alubalk/plåt/ tillplattat vattenrör med vattenflöde i, fyrkantsrör med vatten i, eller liknande. Man måste inte ha riktiga kylflänsar och fina lådor bara för att leka lite.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/08 :  13:47:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Så, vart vill jag komma med mitt febertrötta svammel idag då?

Jo, precis som Marshall Leach - i sin artikel länkad till i första posten i denna tråd - gör så skall man gå igenom varje förstärkande steg för sig. Jag har roat mig med att bygga en fungerande förstärkare med varje steg från en vanlig förstärkare. Min enkla fet som spelar i mitt vardagsrum just nu är ju motsvarande en VAS. Om man jobbar runt med en enkel VAS, i detta fall en Common Drain, så får man en känsla för vad som låter bra och inte bara mäter bra. Bra mätdata i all ära, men om det var det enda kriteriet skulle vi inte behöva nått annat än enkla chip-amps och OP-ampar som TL072.

Efter man byggt och modifierat både LTPer, VAS och följarsteg till önskad karaktär (eller brist på) så blir det lättare att designa förstärkeri som faktiskt låter bra, utöver att mäta bra.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/10 :  22:21:34  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har då och då funderat på att testa klass-A, har till o med trafos o mekanik, i form av två gamla gigantiska nätaggregat, men tycker det där med förlusteffekten o värmen inte är så kul. Har ett gammalt rörsteg med säkert 250-300W ineffekt, o 2x25W klass-A ut. Brukar ta fram den under ruggiga o kalla höstvällar, men ändå låter den inte lika rent som LeachAmpen. Ändå funderat på att testa Passlabs A40, men med en förbättrad "front end", med lite av de tankarna med emitterdegenerering mm som du skriver.

Global motkoppling funkar som sagt dåligt om man har för låg open-loopbandbredd, akilleshälen här, som jag ser det, är utgångstrafon i rörslutsteg. Har bara provat helt utan återkoppling en gång i ett SRPP-linjesteg med en småsignaltriod och en MOSFET, men tyckte att den färgade ljudet för mycket, trots att resultatet blev avsevärt mycket bättre än den REMUS som jag testade innan och tyckte jag var helkass ljudmässigt. För större amplituder borde det vara ännu svårare att bibehålla linjäriteten utan motkoppling? Tänkte prova ett rör-RIAA någon gång, men där lever man väl lite på att man har ett stort tillgängligt sving, men bara en liten amplitud.

Funderat en del del på just detta med lokal återkoppling i utgångsteget på en "konventionell" förstärkare som går i klass-AB, och även prova Sziklai pair http://en.wikipedia.org/wiki/Sziklai_pair på utgången, då det bland annat går lättare att få till temperaturstabiliseringen, eftersom "sista" transistorns bas-emitterdiod inte påverkar biaseringen.

MOSFETar ja, spänningstyrda, men kräver ändå en del gatedrivning på grund av gatekapacitansen. Vet inte om sådana laterala audio MOSFETar aptimerade för att jobba i sitt linjära område, skulle ha lägre gatekapacitans.

Tja, det blev lite blandade grubblerier här också, men det jag funderar mest kring nu, är ett "konventionellt" transistor klass-AB steg, men med Sziklai utgångsteg med lokal återkoppling i utgångssteget.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/10 :  22:44:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
men ändå låter den inte lika rent som LeachAmpen


Det kan jag tänka mig. Den ser mycket väl genomtänkt och välljudande ut.

När man skalar ned och gör förstärkare enklare så får man oxå acceptera ett mer färgat ljud. Som alltid så vinner man något och förlorar något.
Enkelhetens stora fördel är att det blir så mycket mer påtagligt vad varje förändring gör för ljudkvaliten. I en globalt återkopplad klass A/B förstärkare med flera förstärkande steg så vet man inte riktigt vad som gör vad för ljudet. Det finns så många olika loopar av påverkan mellan alla ingående steg, att det är svårt att lista ut vad som gör vad för en given önskad förändring.

Passlabs A40 är idag en gammal förstärkare. Skall du bygga nått mer modernt av hans alster så skulle jag rekommendera Pass F-5.
http://www.firstwatt.com/f5.html
http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f5_man.pdf
Den går lätt att öka på både effekt och komplexitet om man vill. Med en bandbredd på DC till ca 1 MHz så kan man inte direkt kalla den för en "murken fluffig klass A förstärkare med rör-ljud". Jag har byggt supersymmetriska circlotron-varianter av denna. Fördelen är att man håller sig till bara N-kanal på ingångssteget och bara P-kanal på utgångssteget. Man slipper dåligt matchade komplemetära fetar i samma steg. Det går såklart att bygga med Sziklai utgångsteg av bipolära transistorer om man vill. Inget måste med fetar.
Den fungerar bra även med "låga ovärdiga" slöa darlingtontransistorer som TIP142or.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/10 :  23:12:05  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Tja, den kanske man skulle kunna prova, en intressant symetrisk design.

Beteckningen på de bipolära trissorna känner jag alls inte igen, men borde inte ha några exotiska data? Ingångsteget är JFETar vilka är ganska ovanliga djur idag?

Transformatorer har jag redan som sagt, och nätagregatens mekanik på 5V/150A jag har ståendes skulle kunna återanvändas som två monoblock med rejäla kylare...

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/11 :  07:56:05  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
ELFA hade några J-FET-ar, men bara N-kanal, de övriga trissorna varkar inte vara något konstigt alls.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/11 :  08:04:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.firstwatt.com/pdf/art_f5_turbo.pdf

Sen så finns ju fortsättningsartikeln för Pass F5 för dom som inte nöjer sig med "för mycket".

quote:
Here is another candidate, the balanced version of the F5 Turbo V3. With 70
volt rails, Jfets in sets of 4 parallel, and 30 pairs of output devices, we should
be able to get to that 1,000 watt 8 ohm figure reliably.
Getting high quality from these simple circuits goes back to the trade-off I
mentioned earlier. With very simple circuits high quality and high power
translate to high bias and high dissipation


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000