HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 FE126en (edit) blev FF165WK
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/26 :  09:39:48  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej!
Nu är det dags att bygga ett par små lådor till min förstärkare på ca 2x4w.
Jag har en aktiv sub som hjälper till.
Max Storlek är ca 60 cm höga, ca 25 cm breda och 35 cm djupa.
De ska användas till myslyssning av en bred blandning av musik.

Vad ska jag bygga?

Slutnalådor?
Basreflex?
Horn (liten modell)?
MLTL?
MLTL dipol?
Fostex egna påhitt med en hybrid mellan en basreflex och bakladdad horn?

http://www.hifikit.se/images/4869/fe126en.pdf

Tacksam för hjälp.

Ny med rör

Edited by - Vassegård on 2015/03/03 13:43:17

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/02/26 :  17:46:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ta till så senfästena brister - bygg en FONKEN!!!!!

http://planet10-hifi.com/fonken.html
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/26 :  20:43:44  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Intressant!

Funkar ett par Fe126en lika bra till ett par Fonken?

/g


Ny med rör
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/26 :  20:47:16  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Gör känsligheten på 91 db och 93 db någon stor skillnad?
Som sagt har jag en liten SE-stärkare som ska driva dom. (AL4 som slutrör)

/g

Ny med rör
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/02/26 :  23:14:55  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Här är ett litet fint horn (kanske snarare mer kvartsvågspipa) från samma snubbe som jag tror dina element passar fint i.

http://www.frugal-horn.com/FH3.html

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2015/02/26 23:15:59
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/27 :  17:10:48  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Jo jag har försökt gå efter Circlomanen första tankar i en gammal tråd på ett litet MLTL med följande simulering:


Se tråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86388&whichpage=1

Och har försökt rita upp idén':


Så min fråga är om jag har fått till tanke banorna rätt?
Kan denna lilla skapelse spela rent och fint ihop med en sub?
Och hur tänker man med dämpning?

chip o hej

Ny med rör
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/02/27 :  17:20:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Funkar ett par Fe126en lika bra till ett par Fonken?

jag stoppade in ett par HiVi-element i en micro-fonken och det gick bra ... som svar på din fråga fast du har fått andra idéer .
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/27 :  20:24:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jo jag har försökt gå efter Circlomanen första tankar i en gammal tråd på ett litet MLTL med följande simulering:


Tack att du tror på mina ideer. Jag tror nog att det skall funka som simmat. Jag tror den kommer låta lite slank under 200 - 300 Hz nånstans. Det kanske räcker med lite serieresistans, nån ohm eller två för att både minska distortion och göra tonkurvan lite "mulligare".
Ge pipan en cm extra djup genom alla gångar och veck, och klä alla väggar invändigt med en tjock ryamatta som du kan köpa på tex Bauhaus.
Absoluta början av hornet skall vara kal, dvs utan matta.

Bygg den så du kan korta ned porten nån cm eller två efter provlyssning. Det är bra om du inte limmar fast skivan som utgör porten förens du spelat 200 timmar på elementet. Fostexelement brukar behöva en lång inspelning.

Jag tycker MLTL lådan ser bra ut på din ritning.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/28 :  00:54:11  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Tack för svar.

Åhh...jag blir inte klokare ju mer jag läser på.

Det låter lite tunt att den rullar av redan vid 200-300 Hz.

Jag kanske får släppa känslighets aspekten.

Tittar på en Fonken med ff125wk. Men 89 dB istället för 93....hmm...svårt.

Eller är det kanske bara att bygga något och se var det bär hän.

Godnatt

Ny med rör
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/28 :  08:45:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker Fostex hybrid mellan en basreflex och bakladdat horn ser väldigt intressant ut. https://www.youtube.com/watch?v=OKuzYr1WqL8
Kan tänka mig att den är svår att simulera.

Någon som byggt den kanske kan komma med input, det vore spännande.

(En mod vore kanske att stänga igen med en botten under högtalaren och ordna en HH in i utrymmet mellan sista snedväggen och botten, ifall det finns nån baspuckel att mildra. Jag tycker det är störande med outnyttjade dödutrymmen i en konstruktion.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/02/28 08:56:33
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/02/28 :  10:03:40  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det var en intressant variant. Vad är tänket bakom den, är det så att basreflexen fyller den svackan som bildas mellan hornbidraget och direktstrålningen?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/28 :  10:53:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Basrefelxporten bidrar med en bandbreddsbegränsad tapp likt tappade horn, men pga bandbreddsbegränsningen slipper man alla jobbiga kamfiltereffekter å sånt högre upp i frekvens.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/28 :  11:04:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det spikat med FE126en förresten? Dom är ju så himla små menar jag...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/28 :  11:10:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Dom är ju så himla små menar jag


ALLT är litet jmf med dina Katakomber..

Det är inte alltid bara storleken som det hänger på.

Små Fostexar kan låta rikigt bra, bara dom slipper återge bas. Med delning och en baslåda under 200 Hz så tror jag det kan bli riktigt bra.

Det enklaste är att bygga en så stor sluten låda som möjligt och köra ett 22 ohms seriemotstånd (eller större) mellan förstärkare (eller en transkonduktans-förstärkare) och Fostex.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2015/02/28 11:11:33
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/28 :  11:20:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Med 22 ohm serieresistans och en 30 liter sluten låda (fylld med knutna "knölar" av remsor av gamla handdukar, lakan å sånt) så får du några få dB "värme" runt 100 Hz, vilket Fostexarna desperat kan behöva. Dessa kommer trivas bra med en delning neråt 120 Hz eller så.

Gör gärna baffeln bred så du får ett bra baffelstöd så långt ner i frekvens som möjligt.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/02/28 :  12:02:50  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Basrefelxporten bidrar med en bandbreddsbegränsad tapp likt tappade horn, men pga bandbreddsbegränsningen slipper man alla jobbiga kamfiltereffekter å sånt högre upp i frekvens.
Nu hänger jag inte med riktigt Circlo.

Basreflexporten ger en smalbandig topp på frekvenskurvan. I en BR används den toppen tillsammans med direktstrålningen från elementet och är avstämd så att den fyller i när direktstrålningen minskar. Som jag ser det så kan den här lilla spännande hornkonstruktionen vara designad på två sätt. Antingen fyller basreflexen i under hornbidraget för att utöka frekvensomfånget under hornbidraget eller så fyller den i mellan hornbidraget och direktstrålningen från elementet där bakladdade horn ofta har en svacka i frekvenskurvan. Tänker jag.

/mvhff

edit: är det den här konstruktionen?
http://www.fostexspeaker.de/fullrange/fen/fe126en.pdf

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2015/02/28 12:06:52
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/28 :  12:09:29  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Kul, nu åker vi!

Här kommer lite frågor, får ursäkta men jag har precis börjat min väg till ett bättre ljud och resan dit är halva nöjet.
Funkar serieresistsnsen som ett enkelt högpassfilter, dvs att det stryper de låga frekvenserna? Kopplas det ett motstånd både på plus o minus kabeln?

Baffelstödet hängde jag inte med på. Tänker att högtalaren blir ca 20 bred, 30 djup o 50 hög.

Ska knutarna fulla hela lådan? Inget annat dämpmaterial?

Tack för input. Guld värt

Ny med rör
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/28 :  12:33:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ska knutarna fulla hela lådan? Inget annat dämpmaterial?


Det får lyssning avgöra. Sånt är svårt att simma fram. Den dämpmetoden sänker Qms för låda+element.


quote:
Funkar serieresistsnsen som ett enkelt högpassfilter, dvs att det stryper de låga frekvenserna?


Nej.
Det slösar bara energi i form av värme, och avlastar förstärkaren från en stor del av magnetsystemets olinjäritet, varierande induktans och microfon-emf som det så fint heter (energi som elemetet plockar upp då det fungerar som en mikrofon till sitt eget ljud).
Det minskar distortionen i elemetet (ofta påtagligt).

http://www.current-drive.info/

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/28 :  14:43:21  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Ok.
Då bygger man lämpligt även ett litet högpass som delar runt 120 hz o slänger in i högtalaren eller låtar man den arbeta fritt i hela sitt register?

Det där med baffelstöd, vad var det du menade?


Ny med rör
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/28 :  16:18:22  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Om vi pratar högpass filter och ska göra det lätt för sig.
Att ta ett första ordningen med en konding på 150 uF (130 hz vid 8 ohm). Skulle det vara lagom här?
Vilka prisvärda kondingar kan funka. Är inte så värst sugen på att betala 500 spänn stucket om det går.

Ny med rör
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/02/28 :  23:24:36  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
En liten fråga till circlomanen.
Det verkar som känsligheten har blivit markant lägre i den slutna lådan jämfört med den lilla mltl.
Nästan 10 dB i spl-kurvan.
Med din rutin, vad skulle du bygga till en svag SE rörförstärkare? En sluten stor låda med serieresistans eller mltl varianten?
Jag famlar i mörkret..,

Ny med rör
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2015/03/01 :  17:57:51  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
http://www.quarter-wave.com/Horns/BLH_Design_Article.pdf

En rackarns massa mätningar fast med ett annat element i det hornet finns på DIYaudio.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/02 :  08:34:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Små klena triodförstärkare har oftast en hög utgångsimpedans, vilken du i såfall skall räkna bort från de 22 ohmen. Säg att du har 10 ohm ut-z från förstärkaren, då behöver du bara lägga till allt mellan 0 till 12 ohm motstånd mellan förstärkare och element (återigen baserat på lyssning - börja med 12 ohm). Visst förlorar du några dB verkningsgrad sett ur dB/2,83V/m, men rörhäckar har sällan problem att svinga några volt extra i högre impedanser. Förstärkaren kommer ju se 8 + 22 = 30 Ohm, vilket trioderna och utgångstrafon troligtvis kommer tacka dig för med lägre dist och satyg. Ev passivt filter är bättre att sätta parallellt efter seriemotståndet. En enkel men tyvärr ganska stor spole direkt efter motståndet blir bra. Passiv delning neråt 120 Hz blir ofta ganska tungt, dyrt och skrymmande.
Testa att köra dem fullrange från början och låt subben möta upp där Fostexarna faller av naturligt. Du kanske inte kan spela så väggarna bågnar (häner sällan med små Fostexelement), men det är skönt att slippa filter. Märker du att du tycker Fostexarna får jobba övertid så att ljudkvaliten lider så måste du såklart dela dem. Det är ju så även för bakladdade horn, MLTL, basreflex osv.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/03 :  08:59:56  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej igen!
Efter lite diskussion hemma kommer nog min sub ryka. Arrg!
Så nu börjar jag lite om på noll igen och tiden tickar.
Vad tror ni om att bygga något kompakt med FF165WK in en basreflex eller MLTL? Den är fortfarande inte snordyr, har hög känslighet, flyttar mer luft och har ok topp, vad jag har läste iaf.

Har någon en simulering eller en idé på detta element? Volym på max på ca 20 liter.

Hur blir en litet kompakt MLTL är frågan...jag har försökt hitta simulera men kommer inte fram till något fint.

Hur hittar man Rms värdet (newton.s/m) till hornresp?

Ny med rör
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/03 :  09:17:36  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Här är mitt försök att efterapa en MLTL i hornresp!

Tycker det ser bra ut men grafen börjar leva rövare redan runt 200 HZ....är det ok eller måste något moddas?
[

Vad är det mer man ska titta efter? Hur långt vill man att kurvan ska vara fin? Har läst tidigare att man ska föröka ha den fin till 400 Hz.


Ny med rör
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/03/03 :  13:42:30  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Lite mindre storlek o lite mindre bas men en skön platt kurva skulle jag säga.

Är det rätt tänkt att sätta elementet 1/3 av pipan?

Kommentarer?


Ny med rör
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000