HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostex FE126En eller annan bredbandare till stativ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/19 :  15:47:20  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Dagens !

Ska väl snart dra igång ett nytt litet projekt med ovan nämnda element, burkarna ska stå vid datorn är tanken.

Nån som byggt med dessa och har några tips/ideer ?

Nån som testat elementen och kan dela med sig av sina erfarenheter ?

Tack på forehand !

StefanW

Även lite bra är bra !

Edited by - StefanW on 2012/02/26 19:40:58

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/22 :  20:27:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Nån som byggt med dessa och har några tips/ideer ?


Inte byggt med, men ideer har jag i överflöd! (ibland).
Jag har sneglat på dessa bland många liknande för bla datorhögtalare.
Vad har du för krav på storlek och frekvansomfång?
Skall de vara golvstående eller bordstående?
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/22 :  23:54:56  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Kväller !

Tanken är som vanligt så små som möjligt med så låg frekvens som möjligt vilket vi vet inte funkar så bra....

Stativstorlek är tanken, kan tänka mig att göra en "svårare" lådkonstruktion om det hjälper ljudet på nåt vis. Storleken går ju att göra rätt stor, kan ju vara t.ex lika höga som skärmen, har en sub som tar de lägre frekvenserna iofs, men det är ju alltid roligt att se vad man kan få elementen att prestera. Vet ju inte riktigt "hur bra" ljud man kan förvänta sig från dessa element. Tänkte driva med en Xtz a-800. Den verkar sympatisk och har ju sub-utgång.

Slutsats: kan tänka mig ett par höga burkar om det är bättre. Men mindre är att föredra, men det finns ju inget som säger att man inte kan testa fler varianter bara för att det är kul om inget annat

Sov gott !

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/23 :  00:10:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag funderade på Fostexbyggen förut. Dom har 0,35 mm xmax, så planen var att sätta 2 små basar isobariskt i en basreflex och dela vid 300. Om man kör Fostexen från 300 Hz så bränner man talspolen innan man når xmax. Det blev inget av det projektet tyvärr :-(.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/23 :  05:34:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kan du avlasta dem med hjälp av en subb så är mycket ljudkvalitet vunnet. Med låg xmax, lätt pappkon och hög Fs så kan man inte förvänta sig nån imponerande bas ur dem. De börjar dista och leva roevare ganska fort under dom kraven.
Ett par små veckade MLTL för att få nått litet ur dem borde funka bra ihop med en subb som ger resten under tex 100 Hz. Vill du ha mer bas ur dem så är det plötsligt stora bakladdade horn som gäller.

Jag skall försöka kolla på det när jag får lite tid.

Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/23 :  09:14:53  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Tack för era tankar, de är uppskattade !

Blev lite orolig när jag bärjade läsa 300 hz å brända talspolar.....

Min tanke är att de skulle få spela typ till 100 hz, är det nån risk att sabba elementen då vid någorlunda hög volym ? Då datorn är ljudkälla i källaren och ibland är man ju i rummet bredvid å då kan ju volymen åka upp lite....

Kan iofs tänka mig att kapa dom högre också men grundideen var att köra dom filterlöst vilket nu inte verkar bli fallet, nån som kan förklara pedagogiskt å gärna med en bild hur jag isåfall löser den uppgiften ??

Med ovanstående i beräkningarna så lutar det väl åt att göra små burkar till dem, tror jag , kanske, eller ?

Hade du lust att räkna/simulera nåt vore jag mycket tacksam Circlomannen

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/23 :  10:46:41  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Blev lite orolig när jag bärjade läsa 300 hz å brända talspolar.....


Du bränner nog trumhinnorna före talspolarna.

Om du delar runt 300 så kan du integrera baffle step i delningen.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/23 :  10:59:08  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Nu är ju inte jag lika bevandrad i denna värld som de flesta här verkar vara....
Vad menar du med baffle step ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/23 :  12:23:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En liten söt MLTL med ovannämnda Fostex FE126en.
9,22 liter ink port är litet.

Baffle step är skillnaden i verkningsgrad över och under den frekvansen där våglängden är tillräckligt lång för att "svepa" runt kanterna på lådan och därmed stråla 360 graders vinkel istället för bara 180 grader.

Man kan se en plötslig ökande verkningsgrad (+3 till +5 dB) runt 200 - 400 Hz från en okorrigerad högtalare.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/23 :  12:27:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


-3 dB punkt på ca 56 Hz är inte illa. Den går att få ok bas ur som fristående högtalare, men ljudtrycksmöjligheterna är begränsade.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/23 :  19:58:56  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hola Circlo !

Uppskattar att du tar dig tid till detta, dock blev jag inte mycket klokare av bilderna du la upp, jag ska läsa på lite mer om MLTL osv ikväll, så fler frågor lär dyka upp innan jag kramar kudden ikväll

Har någon nån bra länk till förklaring hur/vad är MLTL så mottas en sådan med tacksamhet !

Man kan inte låta bli att känna sig lite i detta sällskap....

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/23 :  22:22:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://philharmonicaudio.com/ML-TL.html

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83503

http://brinesacoustics.com/Articles.html

Lite länkar.

En MLTL (Mass Loaded Transmission Line) är en avlong pipa med en port på ena kortsidan och elementet en bit ned längs ena långsidan.
Man har en (för kort) kvartsvågspipa (orgelpipa) med en port som kopplar den till världen utanför. Porten sänker avstämningsfrekvensen och filtrerar bort en massa trista resonanser ovanför önskat arbetsområde.

Sorry om jag slänger ur mig en massa Hornrespsimmar. Jag har så svårt att minnas hur det var att inte kunna "läsa" dem som en bild eller enkel text. Det blir en andra natur när man har tillbringat allt för många långa dagar med Hornresp.

Jag har simmat fram en MLTL som är 91 cm lång (resonanspipan) med en port på 18 cm2 tvärsnittsyta och 6 cm längd. Elementet (centrum mittpunkt) sitter exakt 40 cm ned från den slutna kortändens insida.

Jag får se om jag lyckas få till en simpel skiss som kan förklara det.
Annars får du tigga CAD-hjälp från forumets övriga väldigt hjälpsamma medlemmar. Det är ett antal här som förstår en enkel Hornresp-sim och lätt kan översätta den till kaplista och layout.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/23 :  23:46:32  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Kväller !

Cirklo, är tanken att denna 91cm långa pipa ska vikas ihop på nåt vis ? Annars kommer det se jättekonstigt ut bredvid skärman på skrivbordet

Som sagt jag kan ju inte läsa din sim riktigt.....

Tappar jag mycket kvalitet på att bygga en vanlig BR ?

/mvh Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/24 :  00:00:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Är det för dataspel eller finlyssning?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/24 :  00:54:43  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Finlyssning är väl att ta i men nog lyssnar man när man sitter å surfar, men det blir både spel och musik.


StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/24 :  07:23:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Cirklo, är tanken att denna 91cm långa pipa ska vikas ihop på nåt vis ?


Japp. Den borde bli ca 40 cm hög eller så.

quote:
Tappar jag mycket kvalitet på att bygga en vanlig BR ?


Du tappat utsträckning nedåt, kvantitet och kvalitet. Med en så liten lätt och tunn pappkon, hög Fs och låg xmax så får man jobba lite för att trolla fram nån bas. Hade du två 18Sound 18NLW9600 så spelar det inte längre lika stor roll. Massiva mängder av för mycket är ofta tillräckligt, även om man tar bort 20% av det. När man börjar med för lite så får man vara lite mer sparsam och ekonomisk med resurserna.



Möjlig layout.
Från den slutna änden till elementets mittpunkt skall det vara 40 cm. Från elementets mittpunkt till den portade änden skall det vara 51 cm.
Tvärsnittsytan genom hela pipan skall vara 100 cm2.
100cm2 genom lämplig invändig bredd på pipan (12 cm kanske) blir 100/12 = 8,3333333333333333333333333333....
Avrundas lämpligen till ca 8,4 då den extra volymen inte skadar alls.

Detta borde du kunna rita ut själv tror jag?!?
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/24 :  10:52:27  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hej Circlo !

Får börja med att tacka för din hjälp och den eminent pedagogiska förklaringen, nu fattar till och med jag hur det funkar !

Tack !!!!

Nu ska jag bara hitta på nåt roligt sätt att förpacka detta på, återkommer med lite byggbilder så snart bygget tar fart !

En sista fråga, behöver jag ha nåt delningsfilter på denna skapelse för att kapa bort nåt i de lägre registret för att inte skada elementen ?

Med vänlig hälsning, Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/24 :  13:18:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Gör en 2-vägs istället. En kompis till mig har 4 st respons 6-tummare som var tänkta till isobariska BR på kanske 10 liter. Dom är nog till salu. Response är HiFiKits billighetsmärke.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/24 :  20:50:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
En sista fråga, behöver jag ha nåt delningsfilter på denna skapelse för att kapa bort nåt i de lägre registret för att inte skada elementen ?


Det beror på hur högt du skall spela. För lite mysig kvällsjazz så är det inte nått krav. För Metallica, Rammstein, The Who och luftgitarr så är det viktigt.

quote:
Får börja med att tacka för din hjälp och den eminent pedagogiska förklaringen, nu fattar till och med jag hur det funkar !


Jag vet inte om jag förklarat så mycket, men det är skoj om jag hjälp dig med nått. Detta är bara ett förslag. Inget recept på den ultimata lösningen eller så. Det funkar med både slutna lådor och basreflex, även om min smak inte innefattar sån skit sådana avstämningar.

Ett annat kul alternativ är BIB (Bigger Is Better) - en gammal Fostexkonstruktion från forna dagar. Sök på www.diyaudio.coms fullrangeavdelning. De blir stora, men ger också en respektabel basåtergivning ur vad som helst.

Fråga på om du undrar nått.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/24 :  21:16:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
En kompis till mig har 4 st respons 6-tummare


Förlåt mig om jag invänder lite. En bredbandare med låg inre dämpning, lätt pappkon, bra motorsystem och låg Le har en helt annan detaljeringsnivå och upplösning än billiga Respons-element. Fostex förtjänar bättre partners än så. Jag tror på att använda Fostexen som mellan/diskant i ett tvåvägssystem, men då ihop med en bra PA-12a eller liknande. Kanske ihop med två st Seas alu/magnesium-kon-element. Det är få vanliga "hifielement" som har samma upplösning och karaktär som bredbandare.

När bredbandare slipper bas så har dom möjlighet att verkligen blomma ut. De mår mycket bra av att slippa konamplitud.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/24 :  21:20:31  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du har särkert helt rätt Johannes. Hur dom där respons egentligen låter vet jag inte, dom är kvar i orginalkartong.

Mårten

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2012/02/25 :  12:15:10  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Sakta i backarna!
Jag byggde själv ett par små datorhögtalare med lillebrorsorna Fostex 107e i basreflex på ca: 6 liter. Mitt intryck är att dessa inte gav tillräcklig bas, inte kunde spela ens halvhögt utan att låta illa. samt led av väldigt ojämn frekvensrespons i övre mellanregistret och diskanten. Jag köpte istället ett par Jordan JX-92S. Trots att mina lådor egentligen är för små för att funka enligt teorin, så är skillnaden på ljudkvalité som natt och dag.

Stefan, eftersom du redan har en sub som du också tänkte använda, varför då bygga en "stor" MLTL, det blir väl klumpigt att ha på skrivbordet tycker jag?
Sorry Circlomannen :)
Jag skulle i så fall hellre rekommendera Markaudio Alpair 7 i ditt fall. Specarna ser riktigt bra ut och de får bra kritik på DIY-forumen.

Se:http://www.markaudio.com/

Där finns också färdiga ritningar du kan kopiera.

Glada hälsningar!
Jacozz
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/25 :  13:18:09  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Finns lite på www.planet10-hifi.com oxå.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/02/25 :  14:32:16  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hola !

Hmmm, nu blev det jobbigt, men på ett positivt sätt

Får ta och kolla på dom där elementen också då.

Känns lite taskigt mot Circlo som lagt ner massa tid på detta dock !

Men det finns ju inga genvägar till det perfekta ljudet, har jag hört.

Återkommer med elentval snart !

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/25 :  18:00:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Känns lite taskigt mot Circlo som lagt ner massa tid på detta dock !


Det är absolut inte taskigt. Jag tycker det är skoj att smida ideer i Hornresp.

quote:
Jag byggde själv ett par små datorhögtalare med lillebrorsorna Fostex 107e i basreflex på ca: 6 liter. Mitt intryck är att dessa inte gav tillräcklig bas, inte kunde spela ens halvhögt utan att låta illa. samt led av väldigt ojämn frekvensrespons i övre mellanregistret och diskanten


Såg jag ordet "basreflex" där nånstans??!!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2012/02/25 :  18:28:19  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Circlomannen!
Basreflex basREflex BASREFLEX!
Boom boom booom :)
En miljard flugor kan väl inte ha fel?

Ok då.
om vi säger en vanlig sluten låda dårå som rullar av fint ner mot subban?
Eller, så kan man väl göra en MLTL som stäms av vid 60-70 hz istället?
Det blir ju betydligt mindre och får ju plats på skrivbordet.

/Jacozz


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000