HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Telarc, nu med dämpvägg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/12/04 :  12:07:19  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Högtalare: Ino Audio piP

Förstärkare: Advance Acoustic MAP103

Skivspelare: Pro-Ject Xpression II med Audio-Technica AT-95 pickup Pro-Ject Speedbox mkII (Mikroprocessor styrd elektroniskhastighetsstyrning)

CD-spelare: JVC XL-V152 (Gammal relik från 1991, den har stått sig irriterande bra när jag har haft andra cd-spelare hemma för provlyssning)

Högtalarkablar: Xindak FS-1

Signalkabel: Eichmann Technologies Express 4 Series2

Nätkabel: Supra Lorad med kontakter från Clas Ohlsson

Dämpvägg: Utvändiga mått: Längd 214 cm, Höjd 136 cm, Djup 6 cm. Ramen är av proffsreglar 60x45 och jag har skruvat ihop dem med vinkeljärn. I dämpväggen har jag placerat Ino Audio akustikskivor. Tyget som jag klädde ramen med var riktigt tunt vilket är en fördel för att dämpskivorna skall göra någon nytta.

DVD-spelare: Denver DVD 816 (Lätt moddad med bl.a. Supra nätsladd men har inte kunnat klå JVC:en på 2-kanal

Som vanligt är man ju sugen på att uppgradera, en Lavardin eller nått annat gott hade inte varit fel. Men som fattig student har jag bestämt mig för att lägga uppgraderingsplanerna åt sidan och spendera pengarna på skivor istället. Det är nog det bästa beslut jag tagit på länge Nu sitter man inte och ojar sig över elektronik osv. utan bara njuter av musiken.

På denna bild har jag en G&W TW-2006X på gästspel


Min nuvarande setup (Ursäkta skärpan, kameramobil)


Höger front


Vänster front


Notera den moddade denvern som ligger på lur och bara väntar på att knuffa ner JVC:en från racket


Min sambo är förtjust i blommor och det är jag med, fungerar suveränt att ta bort sidoreflexer med


Stora delen av min cd-samling


Bygge av dämpvägg. Ursäkta röran

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/12/04 :  12:22:20  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Snygg lösning!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/12/04 :  12:54:29  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tjusigt!

Var har du hittat det där tyget du har över dämpväggen?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:19:47  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Tack för de vänliga orden. Tyget är inköpt på Marimekko i Haga, Göteborg. Finns på nätet http://www.marimekko.com/ENG/interior/fabric/maijaisola/1970luku/tuuli_185.htm

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/04 :  19:00:11  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Var det av någon särskild anledning som du valde att inte dämpa ned mot golvet som I.Ö. rekommenderar?

http://user.faktiskt.se/IngOehman/bilder/Aco_bakom_piP.GIF

Den platta TV:n i mitten borde för övrigt ge den öppning för sena reflexer som Morgan här på forumet gillar. Hur låter det efter ändringen?

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/12/04 19:03:25
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/12/04 :  19:13:20  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Jag har inte heller mina dämppaneler hela vägen ner till golvet. Detta för att det ser apafult ut! Lite estetiskt måste det ju vara.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:14:38  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
hur mycket betalade du för tyget ?

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:56:52  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Oj, vilken respons!
Tyget hamnade runt 650 om jag minns rätt.

Guldfisk, visst har jag inte efterlevt Öhmans rekommendationer till fullo, har vare sig EKG eller NAD o.s.v, men så är det.

Men jag tyckte det gjorde stor skillnad när jag fick dämpväggen på plats samt den tjocka mattan framför högtalarna. Innan dess var piP:s diskantregister smått outhärdligt. Efter dessa ändringar blev det ett lugnare diskantregister och bättre 3D. Det är faktiskt hörbart när jag tar bort den lilla 23 tums TV:n. I framtiden när man får större boende kommer jag inte ha en TV i mitt lyssningsrum, men än så länge är det bara drömmar.

Mvh
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/12/05 :  09:48:50  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Vad är det för stativare som skymtar i bakgrunden på sista bilden??

Ser läckra ut

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:16:33  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det verkar vara Amphion argon stativare

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:45:29  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Hur står sig Argon mot piP? Jag har längre undrat. (B&W 705 får gärna också inkluderas i jämförelsen.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/12/05 :  12:11:05  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Det är amphion Argon II som skymtar i bakgrunden, ett par underbara högtalare.

Jag tycker det är svårt att ställa högtalare mot varandra och säga vilken som är bäst, det kommer in så många variabler som rum, matchning med komponenter o.s.v.
Men jag tycker Argon har en grymt neutral spelstil, i mitt rum mer neutral än vad jag upplever piP. Argon var även lättplacerade och spelade all musik utan att protestera, man kunde med lätthet slänga på en dålig klassisk inspelning och luta sig tillbaka och njuta. Det är inte piP lika bra på att förmedla. Ytterligare en sak det slår piP på är att förmedla timbren (signaturen) man kan höra från olika instrument. På piP låter t.ex. en fagott som alla andra fagotter medan man med Argon kunde höra den specifika signaturen från instrumentet så att man kunde skilja dem (fagotterna) från varandra. Flummigt förklarat, men jag är kass på att beskriva ljud.

piP å andra sida spelar bra mycket djupare bas samt de är väldigt impulssnabba. Det är riktigt roligt att lyssna på Nitzer Ebb, Depeche, Front 242 på dessa burkar. Även 3D:n är nog bättre än Amphion. En sak jag stört mig på piP är att ljudbilden är låg i höjdled. Det märks främst när man lyssnar på klassisk musik. Men som sagt, piP är inte en lättplacerad högtalare och det finns nog mycket mer att kräma ur dem. Många blir imponerade när de lyssnar på piP, detta för att det spelar djupt, har en detaljrik diskant samt att det går att spela sjukt högt med dem (för att vara stativare). På dessa punkter finns det inte många stativare som slår dem.

När jag sålde mina tidigare Argon kopplade jag in dem en sista gång brevid piP:arna. Min första kommentar var; fan, Argon spelar ju mycket behagligare och är bättre på att förmedla röster. Ifall jag skulle välja an av dessa högtalare att ha resten av livet hade nog mitt val fallit på Argon. Men det är mina preferenser och allt vad det innebär.

Jo, just det, varför sålde jag då dessa underbara högtalare? Jag bor trångt och var ute efter en högtalare som kunde placeras mot bakvägg, då var piP det bästa alternativet. Vill bara påvisa att jag inte är missnöjd med piP, de är för priset superbra högtalare!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:20:48  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Intressant. Argon II är elegantare och mindre plastig och lät bra hos Ljudmakarn. Jag lutar ändå mot piP för det lägre priset, den djupa basen och den distfria diskanten (min sambo hatar när jag spelar starkt med nuvarande högtalare). Inoiter hävdar att piPs är bättre än piP på röster. Du får väl slanta upp ytterligare 2000 kr för en uppgradering när du har råd. Det är ungefär så jag tänker just nu.

---

Den låga ljudbilden är avsiktlig. Enligt I.Ö. frånvaron av ett fel som kallas regnbågseffekten:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=134816

Jag fick reda på det när jag stört mig tillräckligt länge på att jag uppfattade ljudbilden hos min högtalare som för hög:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12620

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/12/05 :  16:44:27  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
quote:
Den låga ljudbilden är avsiktlig. Enligt I.Ö. frånvaron av ett fel som kallas regnbågseffekten

Varför skulle det vara fel att ljudet kommer högre upp i mitten?
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/12/05 :  16:48:23  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Intressant det där med regnbågseffekten. Kanske är det så att man vant sig med en onaturligt hög ljudbild och sedan sitter och stör sig på piP:arna när de i själva verket projicerar ljudbilden korrekt?
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/12/05 :  16:51:16  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Det kanske kan upplevas som de i symfoniorkestern står uppe på varandra och spelar Men ärligt talat har jag inte upplevt det med tidigare högtalare jag lyssnat på.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/12/05 :  17:14:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Mycket snyggt mönster

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/12/05 :  19:53:15  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Tack vemsom!
Ifall någon är sugen på att bygga en absorbent eller nått annat kul finns det många roliga tyger på
http://www.designonline.se/Category.aspx_InnerCatalog_Carpets_InnerCategory_Fabrics
http://www.finnishdesignshop.com/textiles-marimekko-fabrics-c-32_66.html
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/12/05 :  20:24:06  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det där tyger har jag också på en av mina dämp tavlor

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/12/05 :  22:20:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Stilig dämptavla och välkomponerad anläggning.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2006/12/09 :  20:49:54  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Tjena,

Snyggt värre

Visst är JVC-spelaren irriterande bra Visst, det är inte stor skillnad mellan cd-spelare men JVCn står sig riktigt bra, ful som stryk dock.


Har själv piP och vill ha dem snyggt svarta, hur löste du det?
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/12/09 :  22:48:56  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Snoop - Jag var inne och kikade på ditt system, riktigt stiligt må jag säga
LeoArietis - Tack för de vänliga orden!

m_persson79 - Du undrar hur jag fick en sån fin finish på mina piP:ar. Håll i stolen nu! Jag har klätt dom i kontaktplast Det började med att jag la tre lager svart sprayfärg men resultatet blev smått mediokert. Lösningen blev att åka ut till Hornbach och köpa kontaktplast. Det finns på rulle och fungerar ungefär som självhäftande tapet. Det gäller att ha ett riktigt vasst rakblad och va stabil på handen så blir resultatet riktigt bra.

OBS! Ska man använda sig av denna metod så skall man mätta mdf:n rejält med sprayfärg så att den inte läcker.

Har jag möjligtvis de enda piP:arna i finish; kontaktplast
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:37:10  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Nu var det ju ett tag sedan det skrevs något i denna tråd, men jag gör ett försök ändå.

För det första, grymt fint lyssnings-/vardagsrum, gillar också växter och ni hade det riktigt fint hemma.

För det andra tycker jag du ska köpa akustikskivorna Ingvar rekommenderar att man har bakom piP. Jag skaffade dem precis och i princip allting blev bättre (iaf över 200Hz som ju är var de dämpar förstareflexen), röster blev lugnare och helt otroligt många fler nyanser och detaljer kom fram. Dessutom upplever jag också en förbättrad dynamik, hur nu det är möjligt. Skivorna är väl värda varenda krona.
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/04/09 :  20:42:23  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Mycket fint rum och en anläggning som trots att den säkert låter bra ser diskret ut. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:35:03  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Tack grabbar! Angående akustikskivorna du (shifts) rekommenderar så har jag dom bakom tyget i dämpväggen. Kanske inte helt optimalt placerade när det står en liten tv i förstareflexen och de skulle nog sänkas höjdmässigt också? Det var ett tag sen jag lade upp bilderna, de tomma hålen i cd-ställen är nu fyllda och jag har uppgraderat lite på elektroniksidan.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:58:06  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Äsch, jag missade att tavlan inte bara var en tom ram. Vad synd då kan man ju säga, annars hade du ju haft en förbättring att hämta där. :/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000