HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Rör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/07 :  18:19:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply


Sprang på mina allra första rör av en händelse idag...
Kommer fler bilder snart.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/07 :  20:34:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply







Jag vet ju tyvärr diddly-squat om rör,så om nån råkar känna igen nåt intressant vill jag hemskt gärna veta mera.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/07 :  22:16:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
PCL86 är ett trevligt rör som invärtes består av (ungefär) en EL84 och en halv ECC83, en effektpentod och en småsignaltriod alltså.
Två såna rör, ett par utgångstrafos, en nätrafo och en näve småkomponenter så har man en trevlig liten förstärkare på några watt som mycket väl kan låta bra.

PCL84 är ungefär samma sak som -86 fast klenare, ECC83 en dubbeltriod som förmodligen är världens mest (miss)brukade rör. Att det är et Telefunken betyder att det kanske är värt någon krona om det är fräscht. PCF80 är en småsignalpentod och -triod i samma bubbla, i nödfall användbar som ingångssteg och fasdelare i ett PP-steg eller som signalrör i gitarrförstärkare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/07 :  23:32:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply










Tack,Fuling.
Förstod dina ord till 80-90% och det räckte för att officiellt påbörja mitt rör-intresse nu!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/08 :  01:28:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Välkommen till en förtrollad värld!
Den har förstås sina baksidor också, men när man väl fått lite kläm på det där med rör så är det väldigt roligt!
Tacksamt att DIY:a med om inte annat, jag citerar (fritt) nånting jag läste på på nätet:
"En transistorpulare får spader om hans mätvärden avviker 5% från det som står på schemat, en rörbyggare är glad om han hamnar så nära"

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/08 :  01:30:46  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply

Låter som att det kan bli kul,så fort jag lärt mig tillräckligt för att hålla på med det.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:49:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag fick igång en förförstärkare som trilskades med mig när jag byggde den för 1½ år sedan men som efter en rejäl genomgång klingar varmt och gott.
Två rör/kanal - ingång 6J5 (sägs vara en ½ 6SN7) och ett udda 6R7, med toppgaller på utgången.
Man kan göra mycket med udda (och ofta billiga) rör - tror de här kostade i storleksordningen $2-3.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000