HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Fortsättning på Capella Tonmeister...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/12/12 :  01:23:54  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Detta är en fortsättning på gissningsleken i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56397 som STICKAN och NINJA förtjänstfullt tog hem segern i. Då objektet numera är känt, kan det förhoppningsvis snart också bli funktionsdugligt!

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/12/12 :  01:39:05  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Det var ju detta som tråden kommer att handla om:



Lite info: Philips Capella Tonmeister 842 STEREO
Ålder: Troligen ca 47 år (1959)
Storlek: 65x28x23,5 cm (BxHxD)
Vikt: ca 7 kg
Drivning: Rör (??)
Effekt: ??

Kort Historik: Efter att ha inhandlats som ny av en dam i slutet av 50-talet och sedan dess mest agerat blomställ, hamnade den av en tillfällighet hos min far för 10-12 år sedan. Där blev den nedgraderad från blomställ till förrådsockupant, och har så varit fram tills nu.

Efter några års lirkande och lobbying, har jag gjort min käre far en STOR tjänst genom att frigöra en hel förrådshylla i markhöjd! (det ingick i övertalningsplanen..) Målet med detta projekt är att återställa en del av teknikhistorien, samt med tiden ev. komplettera med ett par lowther som jag har liggade, samt kanske ett bashorn.

Ambitionsnivån kanske får justeras efterhand, vi får se..

Fråga ett är dock: Vågar man närma sig 220V med en sån här i näven??



Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/12/12 :  01:45:28  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
"Fega pojkar får aldrig pussa vackra flickor" är ett citat jag såg i en gammal 50-tals film en gång. Så med den tidsenliga klyschan som enda uppbackning närmar vi oss avgörandets ögonblick....

Resultatet blev detta:





YEEEESS! LIKET LEVER!!!


Det kommer att bli mycket mys-pys här hemma i vinter...


Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/12/12 :  01:51:00  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Nå, men inget ljud, ingen glädje... Efter att ha vänt på hela rasket hittas följande uttag på baksidan..



Vissa ålderskrämpor kan skönjas.. Frågan är om man ska byta ut hela rasket mot nåt modernare i kontaktväg? Eller är det då magin försvinner? Ska kila ner till klas i sjön i morgon och skaffa kontakter och högtalar kabel för och testa effekt rören i alla fall.

Men vad betyder krumelurerna nedanför din kontakterna? Någon som vet?

(Forts. följer)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  10:34:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply



En Phille som har radio och redan klara högtalarkontakter...

Detta skall bli skoj att läsa om... Men kan 7 kg verkligen stämma?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/12/12 :  11:32:29  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
quote:
Men vad betyder krumelurerna nedanför din kontakterna? Någon som vet?



Bandspelare och PU!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:10:56  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Up and running!!

Allt fungerar! Efter en stunds micklande med din-kontakterna till högtalarna (jag förstår nu varför dessa ej är standard längre.. ) så fick 2 stumpar supra ply agera testkablage.



Hur låter det då? Över förväntan måste jag säga! Känns lite svårt att göra jämförelser med nutida hifi, men jag är ändå förvånad att 50 år gamla prylar kan åstadkomma ett såpass rent och klart ljud. Samtidigt finns en gosig, varm klang med en hel del bas.

Ingen micro/mini anläggning jag hört är i närheten. För att inte tala om radiomottagningen . Bland det bästa jag hört!! Undrar vad som händer om man slänger in denna http://www.svalander.se/shoppen/st-2.htm.

Nästa steg blir väl att montera bort bakstycket och kontrollera statusen på rören. Bilder kommer!

quote:
Creative Audio skrev

Bandspelare och PU!




Menar du phonoutgång med PU? MC då eller?

quote:
mayro skrev

Kan 7 kg verkligen stämma?


Jag reserverar mig för viktuppgiften.. Gjorde snabbt en viktkoll med armvågen och uppskattade det till 7kg, men det var precis efter jag burit upp 4 pappkassar med willys logga.. Får väl leta fram en våg..

Edited by - coldcut on 2006/12/12 13:37:59
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:36:51  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
"Din" kontakten för banspelare kan vara både en utgång och en ingång. Det var vanligt på den tiden som radion är ifrån, att man bara hade ingångar. PU ingången är alldeles säkert för kristallpickup.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:40:44  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ok, tack för input. Så, om jag vill använda en lp spelare måste jag troligtvis skaffa ett riia steg, och koppla den via bandspelaringången (om det nu är en ingång)?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:50:58  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jo så är det nog. Vad betr. bandspelaringången så är det alldeles säkert bara en ingång. När jag tänker efter hur det var på hemmabandspelare så hade dom ofta en kritallpickupingång och en högohmig mikrofoningång för kristallmikrofon somvar det vanligaste.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/13 :  00:12:18  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Härligt med så gamla apparater.
I barndomshemmet hade vi en större golvstående variant, jag minns också ljudet som varmt och väldigt musikaliskt.
Gör aldrig av med den anläggningen!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/12/13 :  11:53:20  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
quote:
Stickan skrev
Gör aldrig av med den anläggningen!


Nejdu, ingen risk!! Det som är synd med äldre hifiapparater generellt, är att försäljningsvärdet alltför sällan sätts i relation till vad man får för pengarna utöver det rent materiella. Här pratar vi om bevarandet om ett stycke teknisk kulturhistoria! Går det att värdera i pengar ens?

Vid en eventuell försäljning måste man ju sedan fundera vad man kan få för de pengar man får in, och mellan valet att behålla Philipsen eller köpa ett par guldpläterade soundcare spikes (!) är valet inte så svårt..
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/14 :  16:25:48  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Spikes kan ju inte spela musik

Tycker de gamla rör-radio apparaterna var mycket läckrare än en modern plastask! Köppte för inte så länge sen en billig radio som jag använder när jag snickrar. Det skulle föreställa retro-look på den men, hum ja de har misslyckats...
Men den gör sitt jobb, spelar upp lite radio för mig när jag grejjar. Skulle aldrig ställa en gammal radio där då iofs.

Lasse

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000