HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Studentens guide till mönsterkort tillverkning!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/12/08 :  16:22:42  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Tjoo!

Jag använder DIY UV-ljus-låda som ihop plockade från Clasohlsons
Bild & Fotoram artnr. 31-2965
kilram http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=390059 br /
Kilramen snickrade jag ihop till lådans sidor och botten blev fotoramens baksidan.



Mer info. för UV-lådan innehåll på http://www.kjell.com/

OH-layouten skriver ut på laser-skrivare. Här har jag testad massa olika varianter men bäst blev ändå en OH-film.

1. Som sedan exponeras i 60sec på en laminat med fotoresist. Se till att kortet är fri från grader om man har sågad den och använd nåt tung på kortet som pressa mot filmen.
2.Framkallning sker i NaOH (lut) som man kan hitta i livsmedelaffärer.Här gäller det öva med blandningen i en glasform. För starklösning riskeras att allt fotoresist löses upp.



När man har kommit så här långt och fått skarpa konturer av banorna sker nu etsning.
3. Här kör jag ungsform på spisen för att hålla temp. runt 50 grader vilken är ett måste för snabbt och lyckad etsning. Cirkulation av etsvätskan påskynda etsningen. För varm riskera etsresist att släppa från kortet.



Borra borra borra! Etsresist ta enkel bort med T-sprit.



Det gäller att har etsad ett par gånger för att får känsla för det.
Min regel är kortaste tid för Exponering, framkallning och etsning ger bäst resultat. En spillbit att köra igenom processen är rekomenderad.

Man kan diskutera om inte akrylglas är bättre än vanlig glas. För min del fungera det utmärkt med glas men framför allt hållfastigheten.

Fortsättning följer för Kretskort tillverkning...men inte av mig

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/12/08 :  20:20:12  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
så det räcker att belysa kortet i en minut?
Jag brukar lysa strax över 5min.men sedan så har jag bara ett lysrör i min uv-låda.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/12/09 :  16:42:27  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Det kan variera från kort till kort men testa kortare tid. Jag exponerade också 3-5min i början men det blev bättre med 1min.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/09 :  17:09:54  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Tiden beror på vad du lyser med men även masken. För OH brukar det gå fort men använder man ex. "tracing paper" som jag så får man nog öka tiden lite.
Sedan beror det på hur små avstånden är mellan linjerna, för korta avstånd så behöver man rätt hög kontrast vilket innebär lite längre tid; å andra sidan kräver det att masken täcker ordentligt.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:56:31  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Korten på bilden är nu befolkade med komponenter, och jag hoppas på att kunna koppla ihop dem med strömförsörjningen imorgon eller så, behöver något att fästa likriktarna på bara. Det är två monokort till ett VSPS phonosteg.

Tack Goffe!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2006/12/13 :  17:18:22  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Jag har också byggt en liknande låda med 4 st 40 watt UV-rör. Ungefär 1-2 minut belysning räcker. Har köpt laminat på flera ställen och tiden 1-2 minut har räckt till alla.
När man har framkallt är det mycket viktigt att man sköljer korten riktigt rena. Det får inte finnas några upplösta rester av fotoresisten kvar för då tar det extra lång tid att etsa. Man kan helt misslyckas om banorna ligger täta och det finns rester kvar av fotoresisten som man inte lyckats att skölja bort.

S
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2006/12/15 :  23:56:27  Show Profile Send Ionizer a Private Message  Reply
Vill man inte kosta på OH-film så går det utmärkt med helt vanligt vitt papper.

Vill man inte kosta på UV-lysrör så går det utmärkt med en vanlig lågenergi lysrörslampa. Jag använder min skrivbordslampa.

Kombinationen skrivbordslampa och vanligt papper krävde ca 2h exponering sist jag etsade. Lampan var då på ca 15cm avstånd och resultatet blev mycket bra.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/10 :  12:18:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Etsning av BOZ-kort.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/10 :  19:11:36  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Hur gör du korten ? tejpar eller nåt litet program ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/11 :  11:22:49  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Som ovan, skriver ut på OH och belyser med UV, framkallar och etsar. Ska kolla om jag kan visa lite nogrannare nästa gång. Om en vecka eller två.

I detta fallet så fanns redan layouten (Bride of Zen) mn annars så brukar jag använda Eagle.

www.cadsoftusa.com

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/11 :  11:52:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fråga:
Hur många lager OH-film? Ett?? Jag har i mina yngre dagar kört med två filmer.

Tips:
Kör man dubbelsidigt (Gud förbjude) kan man ta en stripp laminat och tejpa en sidans film på en sidan och den andra på den andra. Då får man inga parallaxfel.
För att rensa kortet från resist brukar jag ta en starkare lösning NaOH.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/11 :  14:01:51  Show Profile Send time a Private Message  Reply
sorry, jag menade layouten, tycker Eagle är bökigt, finns det inget enklare när man gör enkla kort ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/11 :  15:50:35  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
visst finns det eklare sätt. Ta en vattenfast spritpenna och måla för hand.

jag kör med dubbla OH.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2007/01/11 :  20:06:33  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Jag kör med en OH med gott resultat. Dock går det att skriva OH-filmen två ggr på laser skrivare för mer täckande.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/14 :  19:49:04  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Kmj, tack för tipset, det var informativt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2007/01/20 :  21:54:04  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Imponerande, snyggt jobbat!! Min far pysslande med kretskort etsande engång i tiden när han levde. Så jag känner igen tankegångarna!

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/23 :  13:16:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
sorry, jag menade layouten, tycker Eagle är bökigt, finns det inget enklare när man gör enkla kort ?

Kan tänka mig att man kan fuska ihop något i Illustrator eller annat lagom kompetent ritprogram. Man kan ju ställa in rastret till 2,54mm och välja snap-to-grid.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2007/01/24 :  23:00:03  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Har testad på kemisk ten-plättering och så här blev det.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/24 :  23:43:08  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
sånt har jag med, hur länge fick det ligga i?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2007/01/24 :  23:49:42  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
Med den testblandningen jag gjorde tog jag upp kortet när allt såg genom täkt. Ca 20-30sek. Funka mycket bra!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000