HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Premiär för en liten mässa i Malmö
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:03:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Inne hos CD Distribution som är importörens riktiga namn så torrdemades även Vivids stora center C1


Mer så stod det även en rigg med deras mindre V1

elektroniken var ifrån Neodio , helt okänt för mig. Men det ska vara ett Franskt märke om jag har rätt för mig.


En setup som i mina öron spelade riktigt bra så länge man inte gasade på förmycket.

Sen var det ju det om diskanter

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:12:44  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ja j***vlar vilket tryck det var i de högtalarna!!!!

Kolla bara snöret på stången





M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:20:03  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
elektroniken var ifrån Neodio , helt okänt för mig. Men det ska vara ett Franskt märke om jag har rätt för mig.

Jag har heller inte hört talas om detta franska märke - men jag fann länken: http://www.neodio-hifi.com/

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:22:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du är en klippa Eliot
LänkMästaren borde det stå under dit nick

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:28:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det här rummet hade det klart värsta golvet , man gick uppför när man gick in. Calle från Ljudprodukter slet sitt hår när han skulle ställa in Kuzman.

Det till o med behövdes en justering under Solidtechs Isoclear

Även här satt det en sådan däringa röd sak från Benz


Stolparna som sattes upp var pga att gick man förbi så gungade högtalarna oroväckande mycket

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:43:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Alla har åsikter om hur Vivid ser ut , själv tyckte jag dom var ganska hemska första gången jag såg dom. Nu gillar jag dom skarpt
Talare byggd utav kolfiberkomposit , element som har släktskap med B&W:s Nautilussnäcka bådar gott. Och finishen är helt klart klanderfri.


Nere vid foten hittar vi högtalarkontakterna, har man talarna stående direkt på golvet så är det ett 2 mans jobb att få dit tåtarna.


På baksidan sitter det 2 element till , inga slavar. Dessa är kopplade parvis med dom på framsidan o dom är inte avstämda likadant upp i frekvens. Dom 2 plopparna överst är från diskant o mellanreg.


Här har vi dagens DJ, Patrik Ceasar

Visst ser han nöjd ut

*edit*
Dubblett

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/12/10 21:52:39
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:59:46  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
Visst ser han nöjd ut

Vivid spelar musik väldigt bra.Allround och snälla mot taskiga skivor.
Tycker jag

I was talking to myself!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  22:01:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by FBK

quote:
Det spelades ganska blandad musik , allt från Beatles till jazz. Som jag skrev innan så var rummet i största laget för talarna men svänget fanns där
Säger inte mycket om hur högtalarnas karaktär Johan Men man får väl hoppas att de dyker upp på mässan här i Stockholm, då det alltid är extra kul att lyssna på märken som är nya för egen del.



Förutom att basen var lite klen så lät det Engelskt, om man nu kan säga så. Lite tamt men inte tillbakahållet, snällt utan det där bettet men endå inte beslöjat. Fast jag är ganska säker på att får man in dom i ett rum på 20-30 kvm istället för 50 så blommar dom ut Det hade varit värre om nått stack ut o lät direkt illa för sånt brukar bara bli värre där hemma.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/10 :  22:08:15  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Inne hos CD Distribution som är importörens riktiga namn


CD står egentligen för Caesar Distribution och har inget med Compact Disc att göra vilket man kanske kan förstå då han gärna demar med vinyl

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  22:30:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Cd o Patrik är No go

Som vi redan har sett så var det spridda skurar bland lyssnarna.
Den lilla setupen imponerade stort på för det spelade förbaskat bra.
V1 är en påvägs basreflex som trivdes bra i rummet. Man satt ganska nära vilket säkert bara är en fördel.

K1 har jag lyssnat på innan så det blir ett samlat intryck från dom.
Man kan dra på rejält med dessa talare o dom tål det. Men som alla andra märken så spricker det upp när man kommer till en viss gräns. Patrik var där uppe o snurrade ett par gånger tyvärr. Dom kan prestera en riktigt förförisk ljudbild med ett härligt schvung o klipp utan att bli bitiga eller S:iga. Det är ingen talare man spelar Infected på o jag betvivlar att det var konstruktörens mål.


K1 spelar inte med avgrundsdjup bas och den botten där är räcker nog till många. Dom är även reptilsnabba i sitt gensvar o kopplade till vinyl som på mässan så hördes det att dom var rejält dynamiska. Jag hade gärna lyssnat på dom med ett trissesteg med nångång

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/12/10 :  22:48:46  Show Profile Send christopher a Private Message  Reply
Trevliga Bilder,

Neodio är ett relativt nytt frankst märke, runt 5-6 år. Har fått mycket bra kritik i FRanska tidningar, först för sin mycket prisvärda integrarad.


An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/10 :  23:08:13  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja jag håller med vemsom och andra som sa att vivid låter skrikigt i det rummet jag tyckte det lät helt förjäkligt och stod i dörren när någon sa "vem kan vi inte får höra de andra då?" ...tvärstopp i dörren när de sattes itgång lät det 10 ggr bättre än den hemska pink floyd (hehe kommer bli halshuggen för detta men skyller på elektroniken inte pink floyd grabbar).

Patrik från CD en trevlig kille med bra egen stil, förklarade och stod och snackade med han ett tag, kompetent och erkänner pristerna som finns istället för som andra försöka dölja dem och det gillar jag. Visar på självkritik.

hificonsult rummet lät skit MEN musiken och grabbarna var trevliga...så pass trevliga och goa at jag satt där absolut längst (till irinas förtret då det första hon sa var "fy fan vad det låter skit ) satt där en timme tror jag med blocket i handen och fick en diger shoppinglista över musiken.

tyckte dock att i stort sätt var alla trevliga det var avslappnat, elektroniken lät inte bra MEN roligt att se en majoritet med Benz ACE low output pickuper. hehe det är så man ler när man kommer hem och det första som slår en är detsamma fast med bra ljud då, men allt är relativt.

docl var det dåligt ljud och det är synd man tycker eller iallafall jag satt och diskuterade det med frugan att de borde ha tänkt efter innan vilka lokaler de skulle ha tillgång till och planerat det innan man kan inte skylla på "vi kom in imorse", det håller inte i den prisklassen eller någon prisklass överhuvudtaget men absolut inte här.

Ett kul initiativ och jag kommer definitivt bli stammis om det kommer varje år, det är så bara.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/12/10 23:39:45
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2006/12/10 :  23:25:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Visst, man ska inte ha höga krav på mässljud men det är alltid lika tråkigt när det låter riktigt dåligt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  23:42:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Riktigt så hemskt tycket jag inte att det var ?!
Man får ha en viss förståelse för det handlar ju om en mässa med allt vad det innebär.

Vivid har jag lyssnat på under kontrolerade former o vet vad dom kan prestera. Xavian är helt nya för mig men jag är ganska säker på att även dom kan prestera även om dom lät lite anonyma här. Men att det lät skit tyckte inte jag att det gjorde i nått rum.


Dax för nästa rum


Sånt här gillar jag


Vänta nu lite, hur f-n har dom kopplat ihop det ?!



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/10 :  23:43:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja en nordost kabelinbrännare kul inslag blinkade lite skönt kitsch skulle lätt kunna tänka mig en sådan istället för en julgran hemma...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/10 :  23:48:25  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
johan det jag tyckte lät absolut bäst var wilson/krell rummet det lät riktigt bra dock saknade jag vinyl där och reagerade på något han sa...krell har utvecklat denna saken link något tjofräsan så om du kopplar bara krell via en "denon link typ" så hör du inget skräp för den går upp till 100 000 men lägsta vid 30 000 men om man kopplar krellen som bara försteg eller bara köper slusteget låter det skit då för han sa att vanlig elektronik går lägsta till 10 000 så om jag köper krell slutsteg så får jag skit ljud? eller ja jag vet säljarsnack och det är inte så men lät väldigt suspekt och knasigt i mina öron att man ej skall "läser mellan raderna" köra bara krell rätt igenom annars låter det skräp eller?

lät bra gjorde det iaf och där blir mässans ljudvinnare för mig även om det ej fanns vinyl där...tänk hur bra det hade låtit om det funnits vinyl där då?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  23:59:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
lät bra gjorde det iaf och där blir mässans ljudvinnare för mig även om det ej fanns vinyl där...tänk hur bra det hade låtit om det funnits vinyl där då?


Jo för 17 där fanns vinyl

quote:
krell har utvecklat denna saken link något tjofräsan så om du kopplar bara krell


Det är CAST , en grej som Krell har kört med ganska länge nu. Det står för Current Audio Signal Transmission Hur det fungerar x-akt vågar jag inte svara på , nån annan som vet ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  00:04:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
När jag kom in till Audionord på förmiddagen så räckte det med att säga hej till Ludwig o Björn för att höra att dom "har gjort nått"
Björn berättade att när dom kom på Fredagen så förstod dom att det här kommer inte att fungerar så dom fixade ner ett lass Dacronskivor från Falkenberg på Lördag morgonen.


Det är verkligen till att ta det hela på allvar och att verkligen försöka !



Där var iaf 5 st av dessa jätteskivor utplacerade i rummet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/12/11 00:06:23
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/11 :  01:47:44  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Kan bara hålla med Dan, lilla systemet från YBA/Silverline var en stor positiv oplevelse, jag tyckte till och med att dom to låderna (först/CD) var dom snyggaste av alla låderna jag så.

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/11 :  08:43:50  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jasså vinyl där, det såg jag inte iaf.
jasså de hade försökt fixa rummet inte konstigt att det lät bäst då...men sen har det att göra med elektroniken med. wilson högisarna är sjukt transparanta, om det blir budget någongång blir det dem....

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  09:34:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag fick ett mail idag från Roger på Malmö HighFi consult som efter att ha läst tråden skrev följande.

quote:
Intressant diskussion och utställaren svarar GÄRNA på frågor och besvarar gärna kritik (en del kritiker tror jag hade kunnat ”bevekas” OM han hade presenterat sina preferenser).

Våra presentationer rörde sig (som bekant) inte så mycket om s a k e r n a som om u p p l e v e l s e n ety – vi är alla musicoholics som använder musiken och våra anläggningar för att BERIKA livet och LADDA batteriet (för att orka drabba verkligheten (eller vice verca)) INTE för att söka fel eller ”det perfekta kantslaget” !

Vi söker njutningen framför ”ett perfekt ljud” där ”det perfekta kantslaget” aldrig kommer in i ett sammanhang. Not: dylika tilltag av trummisar eller andra bandmedlemmar är a l l t i d en accent till vad någon annan bandmedlem har för sig……de lever aldrig ett eget liv (utom på effektskivor med imponatorinspelningar (sheffield drum record etc) och vem f-n kan ladda ett batteri med det…..



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/11 :  10:05:55  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
hificonsult:

tack för en trevlig demo, klart trevligast personal (eller skall jag skriva passionerad istället). Oavsett vad ni gjorde bägge 2 ett sjujäkla jobb.Satt där längst av alla rummen. Det märks att ni gillar musik och inte bara teknisk prestanda, och det är den bästa inställningen (enligt mig)
När den första demonstratören stack så lämnade han rummet med: "dags för mig att gå men nu kommer person nummer 2 som skall berätta alla de tekiska bitarna som jag tyvärr inte kan". satt där ett bra tag men inget tekniskt kom fram överhuvudtaget.
Sen lät ljudet (från skivspelaren med guldarmen?) väldigt platt, tunnt och livlöst oftast. Finns det en förklaring till detta fenomenet? Inte bara jag som sa det efter man suttit där har 2 pers til lsom sa det oberoende av varandra.

en annan sak...

När Eva Cassidy las på 180 grams skivan så blev VTA fel och det kan jag förstå orginalskivor ligger på betydligt mindre än 180 gram men ändå. Om ni har 2 armar varför ställde ni inte in den ena armen med vta efter orginal 60-80 grams skivor och den andra efter 180 grams? Jag menar det hade varit ett guldläge att slänga på den dyra pickupen och justera den efter 180 grams skivan då hade man (indirekt ;-)) haft en pickup som förutom konstruktionsmässigt kanske låtit bättre men gett den ett litet försprång med 180 grams skivorna eller tvärtom, visa den billiga PU en med 180 grams skivor att "den här kan minsann också" men oavsett vad, 2 olika vta hade ju varit idealiskt så hade man sluppit att lyssna på fel VTA vilket kan skapa ljust, knastrigt, tunns ljud (och kan vara en förklaring).

kommentarer? (obs detta är bara min åsikt, frågor)

"...från personen som satt med blocket i handen och frågade om svarte björn skivan"

(när vi ändå håller på vilka fler skivor fanns i den magiska aluminium casen?, vilken bra musiksmak)

..sen måste det tilläggas att leonard cohen ten new songs lät fruktanskvärt bra på era anläggningar (skivspelare).

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/12/11 10:07:53
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  11:11:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Från HighFi consult

quote:
Till "asimov66" skulle jag vilja svara - att du satt fel. En eller två
rader
> längre bak så blev det väldigt tydligt att med AS+rega+ace så hade man en
> tendens att "höra högtalaren" medan båda kombinationerna på stabi "s"
> släppte betydligt bättre och högtalaren försvann från ljudbilden. Rummet
> blev ngt smalare men oerhört mycket djupare och det fanns mycket mer kropp
> (3D) och bättre "staging" (placering i rummet) i dessa kombinationerna.
> Hade man däremot oturen att hamna allra längst bak så var gärna
upplevelsen
> lite "svullen" nertill och man k ä n d e hur golvet sjöng med.
> LevVäl,
> /R.



Vid fler frågor ta då gärna kontakt med grabbarna på info@highfi.se så slipper jag mailbomba

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/11 :  12:34:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
tack för svaret, ok placeringen (tyckte iofs att jag flyttade runt mig mer än en bar rumpa på en igelkott). Iallafall en högst resonabel förklaring som är fullt möjlig (får lyssna vidare mer på den kombon sen).

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/11 :  15:55:50  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jag gillade det lilla YBA-systemet spelade varmt och skönt samt att jag tänkte: finns här en sub någonstans. Tyckte det kom trevlig bas från dessa små högtalare/anläggning. Gillade även Krellrummet. Vad jag inte gillade har jag redan gnällt om, ibland gnäller jag lättare än ger beröm

Edited by - iroise on 2006/12/11 15:58:02
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000