HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Josa 1 lite bilder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/12/16 :  14:58:39  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Tänkte försöka presentera min anläggning med lite bilder om jag lyckas.



Här är en överblicksbild. Nedan kommer fler.









Detta skulle bli en bild på mitt RIAA men det blev mest på mig.


En mer närgående bild på min digitala källa.


Som ni nu lagt märke till är jag ingen vidare fotograf, men i bästa fall kan man väl ungefär se vad det är för "pryttlar.

Så här ser det ut just nu. Senaste uppgraderingarna är efter Arken-mässan en ASR Mini Basis som rejält lyfte vinylljudet.
Jag har ganska nyligen införskaffat Nordost Heimdal högtalarkablar samt Nordost Frey signalkabler. Nu är de inspelade. Inte helt billaga men i min anläggning värda varenda krona. Ljudet lyfte på både bredden och djupet samt fick en ny detaljeringsgrad.
Bänken som jag nyligen invigt också har jag fixat ihop själv är är ganska nöjd med resultatet. (Pianolacken fixade faktiskt en möbelrenoverare) Rätt skall ju vara rätt.



Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:02:58  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
AAaaarrhh.....fina grejor.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:16:19  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Superfint system! Berätta gärna lite mer om vad det är för grejer
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:19:01  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Ser ut att ha alla förusättningar för njutbar musikåtergivning.
Finfina grejor!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:25:08  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Vad är det för grejor? Jo följande:

CD: Audio Research CD 3 mkII
TT: Rega P 25 med Ortofon MC Bronze
RIAA: ASR Mini Basis
Förstärkare; MF kW 500
Strömrenare: Isotek Minisub II
Strömkablar: Nordost Shiva
Signalkablar CD: Nordost Frey
Signalkablar RIAA: PAD Proteus Rev B
Högtalare skall man ju ha också: SF Cremona.
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:34:39  Show Profile Send mrk a Private Message  Reply
Jösses vilka fina grejer

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/12/16 :  15:59:01  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Ser mysigt ut i din musikhörna.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/16 :  16:03:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
tjosan hoppsan

Läckert som bara den
Jag känner hur det rycker i avtryckarfingret o hur ett reportage sakta tar form

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/16 :  18:15:08  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Snyggt!

Vart köpper man ASR i Sverige?


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/16 :  18:58:16  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Vart köpper man ASR i Sverige?



Robban på Audio consept tex säljer...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/12/16 :  19:51:45  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Urläckert!
CD spelaren är så himla vacker

I was talking to myself!
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/16 :  19:57:20  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
MF kv, har alltid varit nyfiken på den, har själv tidigare haft MF 3,2 föstärkare o cd samt A5 cd o förstärkare.

Framförallt A5 kombinationen var jag otroligt nöjd med, det enda så klådde dessa var McIntosh...

Grattis till en bra förstärkare, jag antar att du är nöjd ?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/16 :  20:00:39  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
en likadan vinylspelare som jag har..den första jag sett med likadan träram runt med..kul

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/18 :  12:58:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Högtalarna är riktiga smycken, trevliga möbler förutom att de säkerligen låter ypperligt också

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/12/18 :  15:39:11  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Ja, jag är f n väldigt nöjd med ljudet. Allting går ju att få bättre men .... Hur man uppfattar att det "skall" låta är ju väldigt personligt. Jag tycker nästan alla anläggningar låter bra men sedan är det ju det där med personliga referenser. Jag har en personligt referens som sitter inne i mitt huvud som är svår att beskriva. Musik för mig handlar om upplevelse, kött och blod, glädje och smärta osv. Det behöver inte alltid låte helt "korrekt". Exemplevis tyckte jag att Burmester på Arken i sommras läåt väldigt bra och korrekt. Svårt att angripa det ljudet, men jag skulle aldrig vilja ha det hemma. Det är denna referens som har lett fram till nuvarande sättning. Där hemma har passerat diverse elektronik och högtalare under åren. Jag har dessutom bytt rum och placeringar flera gånger.

En stor "förbättring" blev när jag satte in grejerna i rummet där vi har alla böcker. Det är i princip bokhyllor med böcker i runt om. Verkar fungera bra som både absorbenter och diffusorer.

Nuvarande uppsättning bygger från början på mina Sonusar. Jag är mycket förtjust i Sonus ljudbild. Sedan är de ju rätt snygga också.
Jag upptäckte rätt snabbt att de presterade bättre när de fick lite kraft. Med den budget jag hade hamnade kW 500 där hemma vilket jag inte ångrat. Man kan ha många synpunkter (och det har jag) på deras sätt att marknadsföra, byta modeller samt återförsäljare i Sverige men jag tycker de är oerhört prisvärda. Kraft, stoor ljudbild och neutrala. Saknar dock lite skimmer i toppen.

Avsaknaden av skimmer i toppen ledde till att finna en kompetent CD-spinnare. Jag var inne på de mest varierande lösningarna med SACD osv. Jag hade ett otal gånger hört CD 3 mkII och tycket den var bra men jag var emot toppmatning och utseendet. Till slut insåg jag att det måste bli en CD mkII trots allt för det bra ljudets skull.

Helt nöjd var jag dock inte. Ville ha mer dynamik, detaljer, djupare och "hårdare" bas. Detta ledde till en översyn av kablage. Översynen slutade med Nordost från väggutaget till högtalarna. Denna åtgärd gav ett fantastiskt lyft för hela paketet. Allt blev bredare, djupare med detaljer och även lite mer skimmer i toppen.

Här är jag nu. Jag skulle gärna i framtiden se ett par Amati där hemma.
Det blev ett långt inlägg.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/12/18 :  18:17:50  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Jösses

Vilken vacker anläggning du har Jonny!

Håller med om att SF & MF spelar bra ihop.

Även din kommentar om utseendet på cd:n delar jag,men som sagt dess kvaliteer uppväger säkert utseendet med råge.

Ett par frågor till slut:
Hur stort är ditt lyssningsrum?

Vad har du under Cremonorna?

mvh Patrik

Ps cool bild på Riaa:t.ds

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/12/18 :  19:37:06  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Jättehärligt rum. Misstänker att det låter lika bra som det ser ut att göra .

Jag är superavundsjuk på dina böcker(läs absorbenter), men med bibblan 40 meter hemmifrån är det tyvärr inget alternativ för mig . Betydligt trevligare än akustikpryttlar.

Under Cremonerna, gissar att det är stenplattor med sd-fötter?
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/12/18 :  20:10:36  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Tack för alla uppskattande kommentarer. Jag vill passa på att tacka alla på forumet som gett inpiration och ideer i letandet efter "rätt" kombinationer av apparater. Just att hitta rätt kombinationer är nog tror jag nyckeln till välljud men också det som är svårt med den här hobbyn.

Rummet är ca 20 kvm. Tyvärr alldeles för fyrkantigt för att vara optimalt ca 4,5 x 4,7.

Ja under Cremonorna är det SD-fötter på en svart diabas platta som jag har klistar bitumen under. På plattan är det spikesunderlägg med neoprengummi under. Anordningens syfte är att undvika att mitt något svajiga trägolv skall vara med för mycket i musiken.

RIAA har jag mycket riktigt köpt på Audio Concept i Stockholm.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/12/18 :  20:19:46  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Så litet o pluttigt min A5 såg ut när jag tittade på det nu ikväll


Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/12/21 :  00:53:48  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Så ska en anläggning se ut! Riktigt stiligt. Låta bra gör det nog också med de grejerna. Grattis!

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000