HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fuling på UFO-spaning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/19 :  13:39:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hoppla!

Någon gång framöver har jag tänkt bygga en förstärkare med 808:or som slutrör. Okänt för de flesta antar jag, men det är lätt avhjälpt genom en liten bildlänk och ett datablad:

http://frank.pocnet.net/sheets/049/8/808.pdf (datablad)

http://www2u.biglobe.ne.jp/~tossie/808TD-E.html (bild på ett bygge med 808).

Detta är ingen byggtråd, jag har inte kommit längre än att jag har samlat ihop såpass många 808:or att jag vågar börja planera bygget så smått, röret är sällsynt i Sverige så det har tagit tid att få ihop två par (om någon har 808:or att sälja så hör av er!!).

Det jag vill ha hjälp med är att välja ett ingångsrör som utseendemässigt matchar 808:an! Hela poängen med att bygga nåt av ett såpass udda rör som 808 är förstås att utseendet slår det mesta, och då vill man ju att resten av rören ska se lite spektakulära ut också.
(Att det sedan pytsar ut bortåt 15W SE DHT gör inte saken sämre).
Förslag på rör med udda glaskroppar och så många toppanslutningar som möjligt mottages alltså gladeligen!

Tekniska krav på ingångsröret:
µ = 20-60
Triod eller pentod som blir vettig i triodkoppling.
>10mA anodström, gärna det dubbla.
Ska kunna svinga minst 100Vp-p med konstantströmkälla som anodlast.
Både rör och hållare ska gå att få tag på inom sverige till anständiga priser.
Glödspänning/ström är tämligen ointressant.

Detta är alltså en ren önskelista, hittar jag inget passande så är det ingen katastrof utan då väljer jag bara nån gammal favorit efter rent tekniska data och struntar i utseendet.





"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/12/19 :  14:26:57  Show Profile Send acebowler a Private Message
Hoppas det går vägen! Skall bli intressant att följa

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/19 :  17:35:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar!

Några mängder av vågade förslag verkar inte ramla in än så länge och mina egna efterforskningar har gett klena resultat så här långt.
Just den lilla detaljen att rören ska vara tillgängliga och hyfsat billiga reducerar ju det redan ganska klena utbudet markant, men det gråter jag inte över då det finns gott om utmärkta rör att välja mellan om man inte kräver "svar med foto".

Känner att jag måste berätta lite om bygget (så som planerna ser ut) och hur det kommer sig att jag ger mig in på dylika tokerier.
För några år sedan byggde jag ett par monoblock med 811A som slutrör, de arbetade i SE klass A2 och gav bortåt 14W ut.
A2 är nåt man bör undvika om man kan, men är man funtad som undertecknad så måste man ju bara prova nån gång i livet.
A2 förresten, vad?
Jo: I de allra flesta linjära sammanhang kör man rören så att gallret alltid är negativt i förhållande till katoden. Gallret är då praktiskt taget en "öppen ingång", det flyter ingen ström i gallerkretsen.
I klass A2 (eller AB2, B2, C2...) tvingar man gallret att gå positivt jämfört med katoden, på så sätt tvingar man upp anodströmmen och därmed utstyrningsområdet en bit till = högre uteffekt. Nackdelen är att så fort man tangerar 0V på gallret så börjar det flyta ström, drivsteget ska alltså helt plötsligt kunna lämna effekt istället för som tidigare bara spänning.

Det var en kort presentation av A2, och till saken hör att vissa rör är mer lämpade för arbetssättet än andra. De flesta ska över huvud taget inte plågas på det här sättet medan rör som 808 och 811A måste köras med gallerström för att ens vakna till liv.

I fallet med just 808 SE har jag tänkt mig en arbetspunkt i trakterna av 400V anodspänning, 110mA anodström, 4-5kohm anodlast och +30-40V gallerförspänning.
De få andra byggen jag sett kör med lite lägre anodspänning och lägre lastimedans, men jag tror mig kunna få ut mer effekt med lite flackare belastingslinje.
Med +30-40V på gallret kommer detta att dra en tomgångsström på ca. 15-20mA, i topparna närmare 100mA.

Det enda (för mig) genomförbara sättet att förse gallret med denna ström är via en direktkopplad följare, antingen en mosfet eller en katodföljare. Det finns ytterligare en variant som innefattar inverterande kopplingstrafos, men då är man ute på farlig mark både vad det gäller kostnader och frekvensgång.
Man kan ju tänka sig en variant där man spänningssäter gallret via en fast biasspänning och sedan driver röret på konventionellt sätt genom ett kraftigt drivsteg och en kopplingskondensator, men enligt de som provat (Steve Bench med flera) så funkar det inte i praktiken.
Det blir likriktningseffekter och allt möjligt tok som jag inte satt mig in i, jag nöjde mig med att konstatera att andra provat och inte fått till det...

Följare som drivsteg alltså, den saken är klar. Rör är förstås roliga, i mitt 881A-bygge använde jag EL86 som katodföljare och det funkade väl bra men jag gör inte om det om jag slipper.
Rör ska ha glödspänning som ligger i rätt potential i förhållande till katoden, rör ska ha en ganska exakt anodspänning om allting ska hamna rätt och rör åldras efter några futtiga tusen timmar. Rör har dessutom generellt ganska klen branthet vilket är en dålig egenskap i en följare som ska leverera mycket ström.

Mosfetar är befriade från ovanstående nackdelar, därför lutar det lite åt sådana som drivsteg. Det tråkiga med dem är att de har gott om kapacitanser som kan bråka med diskantåtergivningen, men dessa kan sättas ur spel med hjälp av kaskodkoppling och ett väl dimensionerat ingångssteg. Been there, done that.
Tyvärr glöder inte mosfetar lika snyggt som rör men det är en bisak.

Alltså, från ingång till utgång:
Ett ingångssteg baserad på nån passande triod eller triodkopplad pentod. Förstärkning på minst 30x och tämligen hög anodström (20mA eller så) med konstantströmslast, alternativt drossellast.
Från ingångssteget går vi via en kopplingskonding vidare till en "kaskodad" mosfetföljare som i sin tur är direktkopplad till slutrörets galler.
Mosfeten lär behöva en matningsspänning på ca +100 och -30V eller så, det ska finnas utrymme att styra ut slutröret ordentligt.
Följaren är som sagt direktkopplad till slutröret, så mosfetens arbetspunkt bestämmer även slutrörets.
Vilka olika tillslagsfördröjningar och mjukstarter som kommer att behövas får jag forska lite kring senare, det gäller att se till att inte de sällsynta och ganska dyra slutröret utsätts för några otäckheter under uppstartsförloppet. Att t.ex lägga positiv spänning på gallret innan anodspänningen kommit upp kan leda till tråkigheter.

En sak står definitivt fast: slutrörens glödtrådar ska matas med likström! Att bygga nätdelar för 7,5V 4A är inte roligt, men brum är ännu mindre roligt och det där med att balanserra bort brum med potar och liknande har jag uteslutande dåliga erfarenheter av.
Chanserna att lyckas minskar dessutom med ökande glödpänning och förstärkningsfaktor så i det här fallet (7,5V, µ=49) är det ingen idé att ens tänka tanken.

7,5V är en lite tråkig glödspänning, speciellt då jag gärna vill kunna köra med 811A som slutrör (6,3V) om jag får slut på 808:or.
Har haft viss framgång med mastodontnädelar med järnkärnedrosslar och hundratusentals uF tidigare i de här sammanhangen, men den här gången ställer jag in siktet på aktiv reglering.
Det blri svettigt, men med dagens halvledare är 4A och en startström på kanske det det dubbla inget att bråka över.
Mycket värmeförluster blir det förstås, men förklara det för en glödtråd som måste upp i 2700 grader C för att funka
Det här är som sagt direktupphettade rör, glödstrådarna sitter lika mycket i signalvälen som nåt annat element och ska alltså matas med REN likspänning!

Tja, det var en snabb presentation av projektet som det ser ut i min tankevärld för närvarande.
Till skillnad från mina hädangångna 811A-monoblock så tänker jag försöka göra det lite enkelt för mig genom att använda halvledare i de positioner där det känns befogat.
Även högspänningen kommer jag förmodligen att reglera aktivt, har ingen lust att börja krångla med rörlikriktare och enorma drosslar efter alla positiva erfarenheter jag haft av simpla återkopplingsfria Mosfetregulatorer.

Hittills har jag som sagt inte kommit längre än att jag samlat på mig fyra slutrör som jag ska sätta mig och prova nån dag. Om det visar sig att de flesta råkar vara kassa så är det bara att lägga ner hela projektet, men troligtvis och förhoppningsvis är de nya och fräscha.
Framledes ska jag gräva runt lite i transformatorbeståndet och se vad jag har att komma med där. Nättrafo till högspänningen tror jag att jag har liggande. Utgångsjärn har jag inget som passar så det måste jag förstås skaffa, ska kika runt vad det finns för alternativ i rätt storlek och prisklass.
Hammonds 5-kiloohmare är tydligen helt värdelös så den går bort direkt, däremot verkar Lundahl vid en snabb koll ha ett och annat som passar.




"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/12/19 :  18:10:40  Show Profile Send fenwick a Private Message
coolt!

varför blev 811 bygget inget bra?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/19 :  18:24:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
varför blev 811 bygget inget bra?


Det var diverse problem med nätdelarna (det var ganska många nätdelar inblandade) samt brum som jag aldrig fick bort.
Bortsett från det så var det inget fel på själva ljudet, kanske inte det "finaste" jag hört men det var gott om kraft och drivförmåga.

Sitter och funderarlite kring hur jag ska arrangera återkopplingen, lite lär jag behöva om inte annat för utimpedansens skull.

Tittar man på kurvorna för 808 så liknar de mer en halvtaskig pentod en än "normal" direktupphettad triod, dålig dämpningsfaktor och hög distortion är alltså att vänta om man skippar återkopplingen helt.
Det enklaste och mest konventionella är förstås global återkoppling från trafosekundären till ingångsrörets katod, men jag ärmer sugen på att arrangera någon sorts lokal återkoppling runt slutrören.

Katodåterkoppling (CFB) har jag positiva erfarenheter av men jag vet inte hur det går närman kör A2, "plate to grid" feedback vore en annan tänkbar variant om man innefattar Mosfetföljaren i återkopplingsslingan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/20 :  00:46:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det är riktigt,man ska ligga minst ett par byggen frammåt i tiden..
Jag har ju ett par "10" liggandes http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/127/1/10.pdf
men dom har ju bara 8 i förstärkning,och du ville bygga ett 2 rörs bygge?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/20 :  01:24:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jovars, det här bygget har legat på lur ett bra tag och så kommer det att förbli ett tag till, tillsvidare handlar det om att samla ihop komponenter och gärna sånt som ser lite häftigt ut.
Kapslade trafos, feta oljekondingar och "flaskor" med ordentligt med glöd i är vad jag vill se!
...fast å andra sidan skulle man kunna gå en helt motsatt väg och bygga chassin i form av helt fyrkantiga hammarlackade plåtlådor där enbart 808:orna sticker upp i all sin prakt och allt annat är gömt inuti. Skulle se häftigt ut det också på sitt sätt, som nåt man knyckt ur fysiklabbet på nån gammal skola.
Nåja, innan det här kommer igång på allvar så har jag en OTL och diverse transistorskrammel som ska göras i ordning...

Hur som helst så fick jag nyss korn på en ny utgångstrafo från Hammond, 1630SEA. 3,5k / 135mA / 44H, alldeles utmärkta specar för ändamålet alltså. Nån som provat den och kan uttala sig om kvaliten?
Lundahl har ett och annat intressant också, men då börjar det kosta lite. Inte så farligt mycket mer än Hammond iofs, men Hammond har utseendet och primärinduktansen på sin sida.

Det där med Mosfetar som drivsteg har jag funderat lite kring, är man lite finurlig och väljer rätt rör som drivsteg så blir det faktiskt inte så mycket krångligare att använda sådana istället för "grus". Triodkopplade PL36:or skulle förmodligen göra ganska bra ifrån sig här, och förutom att de har toppanslutning (utseendet...) så gillar jag P-rör eftersom man ofta kan glödmata dem via nån liten ringkärnetrafo från skrotlådan istället för att offra "riktiga" glödlindningar. Kopplar man katodföljaren på rätt sätt så blir den dessutom självjusterande, den stryper alltså gallerströmmen till slutröret om det börjar rusa iväg.

Tillbaka till utgångstrafos: Jag har kollat lite närmare på en del japanska byggen med detta rör och mina teorier om att få mer effekt genom att höja spänningen och "platta till" belastningslinjen inte riktigt stämma med verkligheten. Kort sagt: 2,5kohm kanske inte är en så tokig anodlast ändå. I så fall är Hammond 1627SE(A) ett bra val, dessa trafos har jag använt förr med gott resultat och man får mycket trafo för de ca. 1100:- de kostar.
Tål att funderas på ett tag.

Som synes så spånar jag vilt, slutresultatet kommer som vanligt bero på vad jag får tag på för grejor och vad jag råkar ha till hands hemma när det är dags att börja.
Utgångstrafos måste jag i alla fall hosta upp reda pengar för är jag rädd, men i övrigt kan jag som vanligt tänka mig att bygga till stor del av skrot.
Om det blir monoblock eller stereo med separat nätdel hänger på vad jag får tag på för nättrafos, ska gå igenom den biten framåt helgen när resten av västvärlden äter griskött till minne av en timmerman som för övrigt sägs ha fötts framåt vårkanten...


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/20 :  02:18:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
äter griskött till minne av en timmerman som för övrigt sägs ha fötts framåt vårkanten...

OT..har oxå grunnat på det,tänk om all denna (Julklapps hysteri)är helt fel placerad...(Som jag för övrigt håller mig undan)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/20 :  14:04:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tydligen hamnade firandet mitt i vintern för att passa bättre ihop med nån gammal hednisk högtid...
Nog om det.

Har fått korn på ett, eller snarare en serie lustiga rör som kanske skulle gå som ingångsrör: 717A m.fl. så kallade "doorknob tubes".
Inga toppanslutningar men däremot väldigt roliga glaskroppar.
Om de är något att ha rent elektriskt vet jag inte, det är dåligt med datablad på dem online.
Ska kolla runt lite och se om rören finns att få tag på.

http://www.tubecollector.org/717a.htm

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/12/20 14:09:13
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/12/20 :  14:23:30  Show Profile Send fenwick a Private Message
Fräna, jag tror jag sett dem som ingång i en darling stärkare nånstans på nätet?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/20 :  14:35:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kan stämma, jag har googlat lite och de förekommer faktiskt som ingångsrör i en del byggen.
Särskilt lätta att få tag på verkar de dock inte vara...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/12/21 :  02:03:44  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Du får väll önska ett par i julklapp

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/21 :  09:59:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tomten (gissa vem) hade inga...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/21 :  18:29:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Surfade på dessa:http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Trioden/2C34.htm
har dock inte kollat data på dem.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/21 :  20:45:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jodå, de där har jag faktiskt sett och bara för att det råkar finnas några exemplar att få tag på inom landet så lyckas de vara totalt oanvändbara som ingångssteg... För klena för att ha som drivsteg också tyvärr.
Vad jag fattade när jag kollade databladet är de tänkta som nån sorts PP klass B-slutsteg. Men snygga är de!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/24 :  19:37:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, jag har funderat lite kring det där med utgångstrafos:
Jag har faktiskt ett par LL1688/80mA liggande, Lundahls största utgångstrafo avsedd för 845 och 211. Jag köpte ett par för att ha till ett 813-bygge som aldrig verkar komma igång.

Dessa trafos ligger på 9,2k/8R, egentligen helt oanvändbara till 808:or alltså. Det roliga är att de är lindade på så sätt att man kan koppla dem lite hur man vill och få fram en mängd olika varvtalsomsättningar. I det här fallet funderar jag på att helt enkelt "hoppa över" 33% av primärlindningen (koppla in B+ på ett uttag avsett för UL) och då få en impedans på ca. 4k/8 och dessutom högre strömtålighet.
De 80mA som trafona är "gapade" för är för lite för 808, men om man använder en mindre del av primären så borde man väl kunna öka strömmen lite utan att kärnan mättas?
Om inte annat kommer jag att använda max hälften av trafons effekttålighet, så lite mer ström går nog bra hur som helst.

Som grädde på det berömda moset får jag ett antal tappar på primären som jag kan tänka mig använda i återkopplingssyfte, man skulle t.ex kunna låta ingångssteget eller för den delen drivsteget få sin matningsspänning via en sådan tappning och få det som kallas E-linear koppling.
Hur bra frekvensgången i trafon blir om man låter 33% av primären hänga fritt vet jag inte, induktansen lär minska ordentligt och kopplingen primär-sekundär lär också påverkas negativt.
Det kostar inget att prova, jag måste hur som helst bygga en prototyp för att fastställa en del saker kring bl.a. drivsteget och det stör mig lite att ha utgångstrafos för 5000:- som bara ligger och skräpar.

Just nu sitter väl resten av Sverige och äter julgodis och öppnar klappar, själv sitter jag och hinkar Kilkenny och läser datablad!
God jul!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/12/24 19:42:35
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/24 :  21:15:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har för mig att det var en Fuling som inte rekomenderade att ta signalen på halva primären på en interstage trafo..frekvensgången skulle bli lidande.Om det blir samma på OPT vet jag ej men enligt databladet så stiger ju effektåligheten med mindre primär impedans.Är som du säger till att prova..

God jul..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/24 :  21:45:40  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
själv sitter jag och hinkar Kilkenny och läser datablad!




Guiness och Boddington i mitt fall

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/24 :  22:13:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ryssen: Sämre lär det helt klart bli om man inte använder hela primären men det kanske kan bli "tillräckligt" bra, i synnerhet om man tar med priset för ett par nya trafos i beräkningen...
Det får helt enkelt bli en provuppkoppling nån dag.

Gothmog: Smaskens!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/24 :  22:45:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men det kanske kan bli "tillräckligt" bra

Nej det går inte!Då kommer du bara sitta och grubbla hur bra det egentligen kan låta med rätt trafo..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/24 :  23:29:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det är iofs sant det också, dessutom har jag väl fortfarande ambitionen att nån gång få till det där bygget som jag köpte trafona till...
Ett annat alternativ vore att linda egna utgångstrafos, knappast lika bra som köpta men det vore nästan gratis och ganska roligt om man fick till det!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/12/25 :  22:59:53  Show Profile Send megajocke a Private Message
hur pass hursomhelst går den att koppla? Är den lös i båda ändarna de där 33%:en? Finns det nån annan lindning med 33% så skulle du ju kunna parallellkoppla om det är så...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/26 :  01:03:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Primären består av två halvor som var och en har en tappning på 33%, på det viset kan man använda samma trafo (med olika luftgap) i både SE och PP-kopplingar och fortfarande ha 33% UK-tappningar tillgängliga hela tiden.

Jag har lekt med tanken på att parallellkoppla delar av lindningarna, om det funkar som jag tänkt så minskar man då antalet varv med 33% men allt tråd är fortfarande med och bidrar till kopplingsfaktorn.
Nu när jag tänker efter och tittar i databladet så blir jag lite osäker på procentsatserna, som jag ser det finns det två sätt att parallellkoppla bort delar av primären och vad jag kan se så blir det ena sättet för lite och det andra för mycket... Får räkna närmare på det där sen.

Det enda sättet att få svart på vitt om det funkar är förstås att koppla upp och mäta. Enklast vore nog att göra en provkoppling med en ganska kraftig pentod istället för 808, sistnämnda har ju pentodliknande kurvor (högt inre motstånd) men man slipper krångla med direktupphettning och gallerström. Jag vet av erfarenhet att det krävs en hel del kopplande innan man får minsta lilla ljud ur en A2-triod och så länge det bara gäller att testa trafona så duger det nog bra med enklare grejor.
Jag måste som sagt sparka liv i mitt rörreglerade bänkaggregat snart nån dag, det skulle nog kännas mindre motigt att labba om man slipper bygga nätdelar varenda gång...

...fast å andra sidan råkade jag surfa in på www.vt4c.com idag och där fanns det en del trevliga SE-trafos med snygga kåpor och allt för nästan inga pengar alls, så det är inget som säger att jag måste börja missbruka mina svindyra Lundahljärn.
Dessutom har jag pratat lite med Sixten på Edgaraudio.se och med lite tur gick det att få fram ett par Hammond 1627SE fortfarande (de har tydligen slutat tillverkas). 1627SE är (som sagt) inte den märkvärdigaste trafo som finns men det finns faktorer som talar för dem också:
De är stora och har bra basåtergiving.
De är snygga nog att montera synligt (vilket man inte kan säga om Lundahls...)
Jag har använt dem förr och vet vad jag betalar för.
Sist men inte minst: Om Sixten får tag på ett par så kan de bli mina utan att jag behöver skicka pengar elektroniskt till nån främmande människa på andra sidan jorden. Jag trivs bäst med att göra affärer som man kan avsluta med ett handslag.

Vi får se vad det blir i slutändan, jag vill ha ett par trafos av hyfsad kvalitet men då det hela egentligen är ett ganska löjligt projekt vill jag inte betala några High End-priser för dem.
Ett av de grundläggande målen är som sagt att det hela ska se ganska spejsat ut med massor av glas, glöd och järn synligt, därför vill jag gärna ha trafos med ordentliga kåpor så att de kan sitta ovanpå chassiet.
Å andra sidan handlar det ju onekligen om ett ganska maffigt SE DHT-projekt så man vill ju inte snåla för mycket på en så viktig komponent som utgångstrafona heller. Jag får helt enkelt avvakta ett tag och se vart det hamnar, jag har gott om andra projekt att pyssla med under tiden. Utgångstrafos finns det massor att välja bland om man börjar titta utanför rikets gränser, men det mesta saknar ordentliga specar och mycket av det som verkar vara nåt kostar helt enkelt för mycket.
Skulle man råka hitta nåt som verkar vettigt till bra pris så är det förstås omöjligt att få dem skeppade hit...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2006/12/26 :  07:31:03  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare Fuling!

Det är bara bra om du kör med för hög primärimpedans då minskar disten. om du kopplar bort en eller tre linningar på ett Lundahl järn så sedbelastar du den och det är inte bra.

Roliga rör: 815 eller vt-61a kanske

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/26 :  08:57:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjenare!

quote:
Det är bara bra om du kör med för hög primärimpedans då minskar disten


Är inte så säker på det i just det här fallet, 808 har som sagt kurvor som påminner mest om en ganska dålig pentods.
De kurvor jag hittat är graderade till flera tusen volt anodspänning och nån ampere anodström, så den lilla bit man rör sig på i klass A-sammanhang blir tyvärr ganska plottrig.
2,5k funkar bevisligen eftersom alla byggen jag sett med 808 har en anodlast i den storleksordningen, men visst skulle det nog gå att höja till 5k om man ökar spänningen en bit.
Vilket som blir linjärast vete fåglarna ärligt talat.

Bra att du sa det där om att snedbelasta Lundahltrafon, de har ju två lindningar på samma kärna och det kan nog bli knas om man inte använder lika stor delav bägge lindningarna.
815 hade sett roligt ut som drivrör, det måste jag medge!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/26 :  11:14:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ropade just in en 3,5k 120mA trafo på Ebay, vad jag förstår är det killen från vt4c.com som säljer och det stod att han hade fler identiska till salu. Fixade paypal och ebay-konton igår kväll så det är första gången jag handlar därifrån, hoppas jag inte klantat till nånting bara...
Trafos går ju liksom alltid åt även om det skulle vara så att den här modellen av nån anledning inte funkar bra ihop med 808.

Edit: Ooojojoj, det här med Ebay och Paypal var ju mycket enklare och roligare än jag trott! Här ska handlas!!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/12/26 13:33:25
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000