HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hornen växer ännu mer...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/13 :  21:44:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Som sagt, återbesök; himla trevligt!

Lech har pratat vinyl några gånger sedan jag fick chansen att besöka honom förra gången.



För min del var det maskinen längst bort till höger i racket som gällde. Men för Anders.s var det första bekantskapen med Klipschhornen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/13 :  21:56:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Pink Floyds the wall har härliga effekter. Helikoptrar som hovrar strax ovanför racken är man ju inte direkt bortskämd med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/13 :  22:07:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


På högersidan i racket står en en sägenomspunnen spelare med en än mer sägenomspunnen arm.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/14 :  07:21:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Lech har gått och skaffat sig en Thoréns TD124!





TD124 har funnits i många år och hunnit bygga upp en trogen beundrarskara. Googlar man "Thorens TD124" får man nästan 4000 träffar så det finns mycket att läsa.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/14 :  07:56:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Armen är en låååååååååååång rackare!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/14 :  11:23:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kan i varje fall se att det är ett SME-skal. 12" SME?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/14 :  11:38:40  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har en sådan skivspelare i min källare, min första riktiga skivpelare som jag köpte i Schweitz för 200 spänn 1965. Innan dess hade jag en HMV eller så var det en B&O för den hade stor skivtallrik. Armen var i alla fall en B&O. Sockeln till min Thoren TD124/II är i ek med runda hörn å sen då en 3012 SME arm. Jag ska renovera min Thoren för jag vill minnas att den gick med fel hastighet när man slog på den. Är det någon som vet vad det kan vara för fel på skivpelaren?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:53:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Visst är det en SME 12" tonarm.

gcs, det finns en magnetbroms som behöver justeras. Det är nog den som spökar för dig.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:55:18  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Det finns en magnetisk justerbar broms under tallriken. Med den grovjusterar du varvtalet. Sen finjustar du på toppen av hastighetsvredet.

Det är lite "kinkigt" för du få ta av tallriken mellan varje grovjustering. Det finns måttangivelser i servicemanualerna men dom stämmer inte längre på en sådan här gammal pjäs. ( magnitism )

En timmas jobb sen är det "bare och spel".
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/14 :  14:15:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/14 :  15:28:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Pink Floyds the wall har härliga effekter. Helikoptrar som hovrar strax ovanför racken är man ju inte direkt bortskämd med.


Jag minns första gången jag hörde det spåret 1979 det var varmt så att balkongdörren var öppen och som ungdomar gör så spelade vi rätt högt. När helekoptern kom så sprang vi alla ut för att se vad som stod på. Gissa vad snopna vi blev när vi insåg att det var på skivan sedan dess så är det en av mina favoritskivor.

Jädrar vad den cd spelaren är grann det skulle vara ett nöje att äga en sådan enbart för dess utseende.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/14 :  15:43:40  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Bubbel
En ytterligare fördel med Cd spelaren är att den spelar som jag vill.
Allt är subjektivt men passar bra in i det övriga och är i min smak.

Om Pac vill så kommer en Vinylare i samma anda att primiär visas här.

Den är långt från "prylhysterins glitter" men lika unik.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/01/14 15:47:59
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/14 :  16:17:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Om Pac vill så kommer en Vinylare i samma anda att primiär visas här.



Jajamen, det är taget.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/14 :  16:21:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Armen är verkligen jättelång! Jag försökte skildra det på bild och det här är det närmaste jag kom...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/01/14 :  17:05:58  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Armen är verkligen jättelång!

Letade upp min protactor som jag har till min SME 3012.Effektiv armlängd 304.8mmOch det är långt
Armen ser betydligt längre ut på 124án än vad den gör på min LB125á

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/14 :  19:14:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Armbordet sticker långt utanför skivspelaren så nog är armen lång alltid.

Det här med långa armar kan man ju fundera lite kring. Det man vinner på att göra armen längre är att vinkelfelet mellan pickupnålen och skivspåret minskar. Den vinsten kan direkt översättas i minskad distorsion.
Så det är altså för att minska distorsionen när man läser av skivspåret som man försöker göra armarna så långa det går. Men, det finns nackdelar med ett långt armrör som man som konstruktör måste hantera. Den största utmaningen man har är att armrörets egenresonanser blir svårare och svårare att tygla ju längre man gör röret.

SMEs 3012 har förtjänat sitt rykte genom åren som en mycket välljudande arm. Så att SME lyckats tygla vibrationerna råder det inget som helst tvivel om.

SME förresten, det är en ganska kul firma. Jag sökte på ebay en dag och fick upp en fungerande skal-modell av en utombordsmotor när jag i själva verket sökte en tonarm. SME började sitt liv som en firma som gjorde modeller. Namnet SME kommer av Scale Model Equipment CompanyHär är deras egen historia om hur företaget kom att bli en av de största på tonarmar i världen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/01/14 :  20:57:19  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Där finns en spelglädje i det här systemet som inte går att ta miste på!

Cd-spelaren skötte sig fint. Stod och sneglade över just en sådan spelare när jag själv letade efter CD.

Tycker det är kul med ett så energisnålt system som dessutom med pondus smiskar många andra mycket mer energikrävande system.

Vinylen smakar bara bättre å bättre för varje dag! jag är rökt

Hornen och rören imponerade på mig! När jag blir större skall jag ha ett eget rum å leka i eller två.

Måste funka riktigt bra som frontare till hembio? hmmm tror jag kilar över till ebay en sväng......

mvh anders.s
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/01/14 :  21:14:28  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Läckert reportage! Enda som saknas, om man får önska är en bild på katten
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/15 :  07:07:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tyvärr, den har jag missat.



Jag avrundar här denna gången med att tacka Lech för en trevlig stund som vanligt!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:50:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Mycket trevlig tråd om ett drömsystem.

Förstärkeriet, som sagt, går inte av för hackor.
Jag har inte fattat hur Lech använder förstärkarna riktigt. JJ underst i mitten är väl en integrerad? Dubbla försteg och biamping?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/16 :  19:54:25  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Calle Jr
Ja det var tänkt som biamping från början. Men på grund av tidsfel bla blev det inte bra. Monostegen på 10 watt får nu sköta allt.
Det gör dom med bravur.

JJ-322:an är därför tillfälligt på semester tills jag hittar andra uppgifter för den.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:50:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Aha, det spelar på bra med monoblocken alltså.

JJ 322 är annars för fin för att inte få vara i tjänst.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/01/17 :  21:49:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Aha, det spelar på bra med monoblocken alltså.
Jodå, det blåser på ORDENTLIGT.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/18 :  01:30:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Intressant att du fick tidsfel Lennart, har du någon aning om varför det uppstår ?



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/18 :  18:51:56  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Calle jr

quote:
JJ 322 är annars för fin för att inte få vara i tjänst.



Visst är den det. Vet bara inte var den gör bäst nytta just nu och jag tycker den är vacker. Framtiden får visa var det landar.

Johan Björklund

quote:
Intressant att du fick tidsfel Lennart, har du någon aning om varför det uppstår ?


Jag har provat och lyssnat hos många som försökt sig på det här med Bi amping. Jag har aldrig hört något bra. Åtminstonde har jag misslyckats med det.

Trodde i min enfald att det vore bra med "lite bättre skjuts" i basen. Ack vad jag bedrog mig.
En vanlig rekommendation är ju annars att köra rör/trioder i övre registren och sedan trissor/grus i basen.
Mina högtalare är gjorda med en split i delningsfiltret för Bi amping.

Som väl är saknar jag inget i "fullregister",matning från varken JJ 322 eller monoblocken JJ 239.
Valet 300B och 2A3 är inte helt lätt. Jag gillar nog själv mest 300B i JJ 322:an då den är lite mindre basrik. ( det finns bas i högtalarna så det räcker )
Har som sagt provat med transistor matning i basen också, men det var outhärdligt. Utan att veta tror jag tidskillnaderna (löptiden)genom de olika förstärkarna oavsett rör eller transistor spelar ett spratt här.

Bra låter det inte.

Men vi får se vad det slutar ,just nu är den ena setupen på semester.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/01/18 19:15:22
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000