HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Orion, Aleph J och nånting mer...Orion spelar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/12/31 :  19:23:14  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag tänkte göra det här till lite av en byggblogg för mitt "lilla" projekt som förhoppningsvis ska bli färdigt framöver.

Lite historik:

Någon under september månad började jag spåna på idén att sälja bort min kamerautrustning och köpa nånting som jag faktiskt använder . Från början så tänkte jag på att köpa mig en 30" skärm till datorn iomed att jag ändå sitter "rätt mycket" framför skärmen. Men iomed att jag redan sitter vid en 23" skärm så kändes det kanske lite överdrivet.
Av en slump råkade jag gå in på Linkwitz sida och se att man kunde köpa alla elementen från någon i Europa till ett riktigt rimligt pris. Jag kände till Linkwitz redan och hade läst igenom hela hans sida ett par gånger och precis som alla andra, varit sugen på att själv äga ett par Orion.
Idén snurrade runt i mitt huvud och jag räknade, kalkylerade och budgeterade konstant i ett par veckor. Jag hade bestämt mig för att köpa elementen ifrån Audiocomponents.nl då slutsumman skulle hamna strax under 12k för alla elementen som behövdes.
Av en slump så bläddrade jag igenom säljes sidorna här på Hififorumet och såg att CH hade ett par Trym-högtalare till salu för 4k. Trymhögtalarna innehåller både diskant och mellanregister som används i Orion så det var ingenting att bråka om. Han blev avbelastad av dom dagen efter då jag hade en bror som skulle åka från Göteborg upp till mina föräldrar. Tack för en bra affär CH!



Till dags datum har jag enbart använd mig av hörlurar då jag ansett att det inte finns några högtalare som jag faktiskt känt har varit användbara. Så mina HD600 har gått varma varenda dag under fem års tid.
Jag kopplade upp Trym-högtalarna till en lånad Technics-förstärkare och en bärbar dator. Första intrycket var inte särskillt positivt. Odetaljerat och avsaknad av botten fick mig att börja tveka.
Högtalarna fick iaf spela vidare då min bror var rätt imponerad av ljudet ur dom. Framåt kvällen så började jag känna att det kommer musik ur dom! Och ingen dålig musik heller. Jag vet inte riktigt vad som ändrade sig men helt plötsligt blev jag riktigt besviken. Besviken över att mina hörlurar har dolt så mycket detaljer för mig alla dessa år.
Mina förhoppningar över högtalarna har stigit i vilket fall så nu känner jag återigen att det ska bli spännande att få se vad Orion går för
Planerna till Orion har blivit beställda. Jag har även hjälpt Bernt bli av med sina stora kylflänsar som jag hoppas ska räcka till att kyla mina slutsteg till topparna.



Dagens läge:

Just nu sitter jag och lyssnar på Whitney Houston genom Trym-högtalarna och faktiskt känner mig rätt nöjd med ljudet. Jag hade nog faktiskt kunnat leva med det här ljudet. Ett tag.
Men man kan ju inte stanna upp såhär. Har ju massa pengar som måste användas upp!
Min bror ville ha en slutsteg till lastbilen så jag har lovat att bygga en Amp 9 från 41hz.com till honom. Dock tänkte jag ha den till att driva XLS elementen först.

Topparna hade jag inte riktigt bestämt mig för vad jag skulle använda till. Från början tänkte jag på att använda några AMP1 till topparna som ett billigt alternativ tills vidare men iomed att jag fick lite pengar över när jag köpte Trym-högtalarna av CH så har tanken på fyra kanaler med Klass A steg surrat runt i huvudet.
Jag fick ett PM av Goffe om att han hade kretskort och ingångs JFET till att bygga fyra stycken Aleph J. Jag var inte särskillt svårövertygad utan blev rätt såld på idén med att sitta med fyra kanaler Aleph.

Jag har även en idé hur jag vill att Orionhögtalarna ska se ut men det vill jag inte avslöja än. Vill ju inte förstöra det roliga för er . Kan ju säga att dom är inspirerade av ett par andra högtalare

Edited by - Lovan on 2007/05/23 16:23:24

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/12/31 :  19:24:16  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Babelfish J(Aleph J):
Ett litet förtydligande är nog på sin plats. Det är alltså inte originalschemat som ska byggas då Nelson Pass inte släppt det offentligt utan det är en form av backwardengineering
Som det ser ut nu blir det två stycken stereoblock av kylflänsarna som jag hoppas ska räcka till.
Uppbyggd med kretskort från Goffe med fyra FETar på utgången och 2SJ109 på ingången precis som originalet Aleph J har.
Ett stereoblock får dela på en 800VA trafo från Reichelt.
Kondensatorbanken är ej ännu bestämt. PEH200 kondensatorerna är så dyra från Elfa. Tips på alternativ?

Edited by - Lovan on 2007/01/01 18:05:53
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/31 :  20:00:47  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det där projektet låter ju mer än "lovligt" häftigt...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/01/01 :  15:41:40  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Tjena,

Håller själv på att bygga 4 kanaler ZenVer9 (First watt F3) till topparna till mina Orion.

För närvarande drivs högtalarna med 4 st UcD180AD till topparna och 2 st UcD400AD till basen.

Jag kommer att beställa Panasonic elektrolyter 15000 uF/63V från digikey - det blir rätt billigt och dessutom har Panasonic ett gott rykte ljudmässigt. Dale resistorer och slit foil elektrolytkondensatorer till förstärkarkorten har jag beställt från Schuro.

/Fredde

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/01 :  19:11:52  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ohmega: Trevligt att du tycker så. Jag tror vi är två då

Trango: Fler som är intresserade av Pass förstärkare till Orion ser jag. Varför just ZV9?
Tack för tipset om Digikey. Tänkte inte på att kolla där först.
Lite nyfiken på Panasonic kondensatorerna. Dom där 33000uF/35V borde passa mig rätt bra.
12 stycken per stereoblock ger ca 400 000uF. Får se
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/01/01 :  19:27:59  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Jodå, jag tilltalas verkligen av Nelsons konstruktioner - och filosofier.
Jag har nyligen färdigstället en Bosoz och jag är mycket imponerad av ljudet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38553&SearchTerms=Orion

quote:
Fler som är intresserade av Pass förstärkare till Orion ser jag. Varför just ZV9?


Sen beställde jag miniAleph kort för att bygga till topparna men jag hann inte börja köpa delar innan jag läste det här testet...

6moons.com/audioreviews/firstwatt4/f3.html

Jag tror helt enkelt att ZenVer9 till topparna i kombo med UcD180AD till basarna blir klockrent!

Några dagar senare var kort och JFETS beställda... Nu samlar jag så sakteliga på mig övriga delar.

Om jag vänder på frågan, vad fick dig att välja Aleph J?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/01 :  20:29:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Korta svaret är ju Goffe men inte enbart. Delvis för att dom har JFET på ingången och sen för att NP har gjort ett vagt uttalande som kan tolkas som att han tycker det är den bästa hittills.
Att det var så enkelt att få tag i delarna hade stor betydelse för mitt val
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  01:21:32  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Efter lite funderande och ett svar från "Zen Mod"(Skaparen av Babelfish J) så tror jag att jag ska satsa på CLC filtrering och ta 500VA trafos istället.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=1095517#post1095517

Vågar man lita på att eloxeringen i kylflänsen inte leder ström?
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/01/03 :  13:14:15  Show Profile Send trango a Private Message  Reply
quote:
Vågar man lita på att eloxeringen i kylflänsen inte leder ström?


Det skulle inte jag göra, använd isolatorer av Aluminumoxid och någon isolerande värmeledande pasta.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  15:17:42  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Problemet är att hitta någon isolator som är tillräckligt stor. Fetarna använder sig av TO-247 kapsel och det närmaste jag hittat är glimmervarianten som finns i TO-218 vilket är ca 2mm för smal på bredden.
Glimmer är ju inte lika bra ledare som MICA eller AlO tyvärr.

Edited by - Lovan on 2007/01/03 15:18:14
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/03 :  17:03:20  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Lovan:

Elfas 75-654-27 ska visst funka till TO-247-kapslar

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2008961.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  18:17:02  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ohmega:

Ja dom räcker till. undrar hur jag missade dom. Tyvärr är dom trist dyra
Jag behöver 16st vilket blir 300 bara för dom.

Om jag har förstått det här rätt med isolationskonstanten så leder Mica avsevärt mycket bättre än AlO(ca 30x)?
Isf så tror jag det är värt att köpa "för små" Mica än att köpa rätt storlek på AlO.
Om inte annat är det mycket mer ekonomiskt för mig då jag kan köpa 20st Mica för under 2 dollar från digikey




Här är en udda sida jag snubblade på. Folk som samlar på insulatorer...
http://www.insulatorscanada.com

Edited by - Lovan on 2007/01/03 18:19:12
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/03 :  18:39:26  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
"Mica" är väl samma sak som glimmer?(om jag fattat rätt)...i såfall så tror jag att aluminiumoxiden faktiskt är bättre...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/01/03 :  18:47:24  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Jag har också fått för mig att AluOX är det bästa...

Jag planerar som sagt ZenV.9 och jag tänker att det jag investerar i att optimera kylningen vinner jag i livslängd för komponeterna.


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  18:47:39  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Kopierat ur Digikeys PDF:

"These precision stamped MICA Insulators provide good thermal conductivity
(.009 watts per square inch per °C per inch in thickness)."

Vad fult. Dom har vänt på beteckningen. Elfa använder K/W och digikey använder W/K.
Det verkar som du har rätt
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  19:04:53  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag tittade igenom ZV9 manualen och hittade det här:

"This amplifier idles at about 100 watts per channel, which means that each
channel needs a heat sink rated at .25 deg C. per watt. The Lovoltech
LU1014D requires significant heat sinking also, as will operate at 4 to 6 watts
continuously. Because of the high dissipation on Q2 and Q3, I recommend
mica insulators with thermal grease."
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/01/03 :  20:06:51  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Priset sjunker ganska fort för AluOX isolatorerna och jag behöver också 12-16 st, vi kanske skulle splitta på en packe. Å andra sidan är det inte allför stora pengar det rör sig om.

Nästa projekt, PASS F4

Edited by - trango on 2007/01/03 20:08:33
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  20:36:53  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jo det blev billigare att köpa 25st än att köpa 16 märkte jag. Vi skulle kunna dela på 28-32 stycken då?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/07 :  02:52:33  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply

Klurat lite på isoleringen och kommit underfund med att jag nog inte kommer köra på AlO utan isf silikonmellanlägg då dom är relativt bra(0.4 K/W) och billiga.
Dock så verkar det vara olika termiska resistanser mellan dom beroende på om dom är självhäftande eller inte?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008965.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008966.htm

Har haft lite tankar på nätdelen också.
Iomed att jag tänker köpa trafos på Reichelt så är jag begränsad till att ha sekundärspänning på 2x18v eller 2x30v. Den förstnämnda har jag funderat på hela tiden och skulle ge mig ungefär den här effektkurvan:



Men iomed att jag kommer låta dom här driva 8 ohms element som på sin höjd dimper ner i 6 ohm och det inte kommer vara några delningsfilter känns det rätt dumt att ha så låg effekt i 6 resp 8 ohm. Och när man ändå ska överdriva så...

Tar man istället 30v sekundärer så får man efter likriktning ca 40-41V. Lite onödigt högt då maxeffekten i 8 ohm kommer vid ca 35V.
Så om man tar ner spänningen med en induktans eller resistor ca 8V klarar jag mig med 35V kondensatorerna jag planerade att köpa från Digikey.
Då ser effektkurvan ut såhär istället(notera att axeln har ändrat sig):



Samtidigt har värmen ökat från 100W till ca 133W per kanal. Känns inte så pjåkigt faktiskt. Sen har vi ju förvisso en värmeutveckling i resistorerna på (2A)^2*2R=8W men den känns rätt liten i förhållande.

Jag har även tjuvkikat lite i Morgan Jones "Valve Amplifiers"(hädelse) om spolar i nätdelar. Enligt honom så får man ungefär en spänning på 0.9*Vin(sekundärspänningen från trafon, inte den likriktade) när man har en spole i serie istället för det vanliga 1.4*Vin.
Det skulle betyda att jag får ca 27V med spolen. En aning lägre än jag tänkt mig.



För att den här "effekten" ska träda i kraft så krävs det att man har en minimumström genom spolen:



Sätter man in värdena:
vin=30
f=50
I=4
får man att L ska vara ca 7.2mH.

Någon som kan beräkningarna för att få reda på spänningsfallet vid CRC och CLC filtrering?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/13 :  00:42:32  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Idag har det trillat in lite leksaker
2st AMP9 byggsatser, Orionplanerna med kretskort och en färdigbyggd softstart som jag köpt av Mayday
Annars så är det omtentaperiod så man har inte för mycket tid över till att göra nåt
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/13 :  01:25:16  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Sånna här tillfällen saknar man kameran. Nåja, ni får stå er till tåls med det lilla

2st sådana:


Riktigt proffsig kvalité på kretskorten


Sån här har vi sett förut
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/13 :  02:01:30  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Bara 15 kvar nu...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/01/13 :  11:39:32  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Fick du mitt PM, Lovan..?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/13 :  12:11:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag doppade mina spolar i lack. Hoppas de blir tystare då. Bara de inte blir så varma så lacken börjar osa ...
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/13 :  14:18:52  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Kan du förklara det lite mer soundbrigade?
Spolarna är ju lackade redan, Hur kan de bli tystare genom att doppa de i mer lack?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/01/13 :  17:00:49  Show Profile Send HOST a Private Message  Reply
Zei: Lacken fixerar de lindade varven av tråd mellan varandra samt till kärnan. Minskar vibrationer.

MVH

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000