HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mitt bygge av 3-vägare!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/01/08 :  00:55:26  Show Profile Send Liljus a Private Message  Reply
Hej!
Är nu i full gång med bygget av nya 3-vägare, som till slut ska ingå i ett komplett DIY-7.1 !
Så jag tänkte att jag skulle posta lite bilder på bygget, det är säkert någon som är intresserad av sånt här ;)
Om inget annat så är det alltid kul att få kommentarer!

Än så länge är de "blanka" lådorna klara, dvs ingen dämpning, men kommer posta mer bilder på det sen, kommer nog få en del kommentarer om mina dämpnings-idéer!
Sen är bafflarna klara, låter bilderna berätta, sen postar jag fler sen om någon vill se!


Arbetsutrymmet i källarförrådet. Har tur som har 2 rum i förrådet, ett till verkstad och ett till förråd!


Lådan sedd underifrån, kablaget till elementen kommer ner här (ett saknas) plus insignalen, för på undersidan ska filtret sitta.


Här går kablaget igenom en extra låda, som ska fyllas med? Betongpulver! Bra med vikt!! Gissar att lådorna slutar på runt 40 kg styck=)


Här har jag precis gjort klart mellanreg-hålet med försänkning av elementet och skruvhål.


Här är diskanthålet. Också försänkt till kant-i-kant. Elementen då?
Börjar med basen.


Basen blir en Peerless SLS-263 (10"). Kom nu på att jag redan berättat detta i en tidigare tråd, men strunt samma!


Mellanregistret är Peerless CSX 145 (5,25").


Diskanten blir en Peerless XT 25, har hört bra om den, så det ska
bli spännande!


Alla elementen i, men bara på prov. Basreflexen är en Aeroport.

Snart har jag nog fått hem alla delar jag behöver till filtren, så jag kan börja på det! Har lagt ganska mycket $$$ på det så jag hoppas verkligen det blir bra. Delningsfrekvenserna landade på 515/3000 Hz 12 dB efter många om och men.

Jag vet att lådan är så tråkig den egentligen kan bli, men tanken är att jag ska bygga nya lådor med samma värden någon vacker dag, om det nu blir så bra som jag hoppas på med dessa. Men dessa får fungera så länge, funderar på att fanera dom, men andra roliga tips är mer än välkomna!
Kommentera gärna, kommer posta mer bilder sen!

Gott nytt år!

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/09 :  13:52:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ser bra ut, ser fram emot en fortsättning!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/01/09 :  23:30:59  Show Profile Send Liljus a Private Message  Reply
ja det kommer nog snart. Jobbar för fullt på dämpningen nu, har flyttat runt lite på dem idag, och kan säga att
de definitivt kommer sluta på mer än 40 kilo styck! Det är nog vad de väger nu, utan element och betong!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/10 :  09:42:01  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Det där ser ju rejält och robust och välbyggt ut på alla sätt och vis. Verkar trevligt med dubbla källarförråd, som kan nyttjas som verkstad också!

Det enda jag reagerar lite på med din design, som skulle kunna ställa till problem, är det stora avståndet mellan diskant och mellanregister. Man bör helst undvika center-center-avstånd längre än delningsfrekvensens våglängd, vilket i detta fallet (3kHz) är 11,4 cm. Nu vet jag förstås inte vilken branthet du har på delningen, men om den är på t ex 6dB/oktav så finns det risk för kamfiltereffekter. Alltså, utsläckning och förstärkningsfenomen vid de frekvenser som spelas av båda elementen. Mest tydligt blir det när du rör dig i höjdled.

I övrigt ser det mycket bra ut!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/10 :  09:51:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Att köra SLS 10'an portat är nytänkande...eller åt minstonde ovanligt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/01/11 :  02:44:52  Show Profile Send Liljus a Private Message  Reply
ILLY: Jag kör 12 dB på alla. Är medveten om att det är bäst att ha elementen närmre varandra, men visste inte att man räknade m.h.a delningsfrekvensens våglängd.. En miss av mig, är ännu inte så bevandrad! Men kommer nog att bygga helt nya lådor senare om det visar sig låta OK. Är också medveten om att elementen sitter på ganska lika djup, vilket kan bli lite fasproblem, men det kommer åtgärdas i version 2. Då kommer jag inte spara på krutet någonstans, men det finns ju en ekonomisk faktor som ska med i beräkningarna också!

Engelholm: Ja det är väl inte helt vanligt, men enligt de beräkningar jag har gjort så ska det fungera bra! Du har kanske andra erfarenheter? Dela gärna med dig i så fall, jag är långt ifrån full-lärd! Nu får det i alla fall vara värt ett försök! Kommer mer bilder imorgon!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/01/11 :  18:24:42  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Tycker du gör rätt i att bygga och testa och då är det onödigt att lägga för mycket krut på lådan. Testlåda är melodin.
Du nämner eventuella fasproblem pga avståndet i djupled, men tänk på att filterkomponenter ändrar fasen med. Det "visuella" behöver inte betyda rätt. Att du portat basen gör bara att du kan testa med att plugga igen porten med något för att uppleva skillnaden. Ös på bara.
Lycka till

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:27:41  Show Profile Send Liljus a Private Message  Reply
Tackar før det! Gillar ditt "motto" som står under, håller helt med på det!
Ska førsøka slænga in lite bilder idag från jobbet om jag hinner! (ja jag jobbar i Danmark=)
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:52:43  Show Profile Send Liljus a Private Message  Reply
Hær kommer lite nya bilder, tagna med mobilen, så det ær inte værldens kvalité på dem...


Har byggt in æven diskanten i en låda, før att minska vibrationerna..
Sen har jag limmat på lite spillbitar hær o dær før dæmpning. Inte før att de kommer gøra någon direkt skillnad, men jag hade dom och jag har några liter kvar att fylla ut!


Lådan inuti igen. Hær har jag sågat ut triaglar i MDF, sen satt med slumpvisa placeringar o vinklar. Det kommer att ligga fårull mellan dessa, sen tror jag att jag ska hæfta på filt av ull ovanpå trianglarna før att hålla ihop allt! Kommentarer??


Hær ær botten på lådan, fler trianglar. Men bakom bas o rør ær det fritt.



De olika diskanthålen. Jag tror den ena kommer låta mildare och den andra jævligare. Får se nær det ær klart.

Vill gærna ha ilte tips om vad jag borde gøra med sidovæggarna runt basen och røret. Det blir ju en tydlig resonans mellan dem vid våglængden som stæmmer med måttet. Nu har jag satt bitumen runt på insidan, men det gør ingen skillnad (inte før jag trodde det heller, men kan kanske dæmpa lite vibrationer och ge lite tyngd). Men ska jag dæmpa mer dær? Har både ull och plastmaterial att tillgå.
Något sæger mig att vanlig heltæckningsmatta kanske kunde gjort nytta, ganska kompakt ju, med gummi i botten och mer porøst "ludd" ovanpå! Någon som provat??

Trevlig helg på alla!

Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:07:33  Show Profile Send Liljus a Private Message  Reply
Kommer lite fler bilder på bygget, som faktiskt står helt klart nu! Finns inga bilder på de klara högtalarna just nu men det kommer.

Har spelat in dom nu ett tag, och det låter bra, men inte så bra som jag ville! enligt filterprogrammet så har jag dämpat bas och diskant eftersom deras känslighet är högre, men det stämmer ändå inte riktigt!
Enligt mig saknas det mycket bas, och det är diskant i överflöd. Har tagit bort dämpningen på basen, men det märktes ingen större skillnad, så nu har jag köpt motstånd för att dämpa ner diskant och mellan, ska helt enkelt experimentera tills det låter bra!
Nu till bilder (ursäkta kvaliten, mobilen...)

åkte o köpte lite bitumen, första gången jag jobbar med det, tacksamt material! (och tungt!)


Nu dämpas det med fårull! Denna har jag tryckt som stoppning mellan alla mdf-trianglar jag limmat in för att ta bort parallella ytor.


Mer ull, denna gången i form av min mammas gamla filt. Denna klipper jag till rätt stolek och häftar fast i trianglarna, på detta sätt hålls det andra ullet fast innanför också!


Här är en kass bild på högtalarna när dom är dämpade. Bitumen på sidorna, och ett lager våffel-skumgummi bakom element o port.
Betongen ligger i och limmet är där, så nu gäller det att allt är klart.

Ska få in bilder på dem klara, men de ser inte så spännande ut, eftersom de inte är ytbehandlade alls, ren MDF=)

Ciao.
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/01/31 :  00:14:43  Show Profile Send Liljus a Private Message  Reply
Tog precis en bild på de klara högtalarna på plats i mitt tv-rum!
Skickar med en bild på ett filter med, som sitter monterat under högtalarna. Jag monterade filtret på en separat MDF-platta, först ringlade jag ut en silikon-korv över hela området som plattan skulle sitta på, skruvade sen dit filtret när det härdat, för extra vibrations-dämpning. Allt kopplades med 6-kvadrats kabel, inte rekommanderat, det är lite väl mycket att lödda med när det kommer till finlir, dessutom alldeles för överdimmensionerat när det gäller effekt-tålighet. ganska onödigt alltså! Men ska de va så ska de va!


Provlyssnar det med mellanregistret, jobbigt om man skulle förväxla bas-kabel med diskant ju =)


På plats! De passar precis in med snedtaket, allt enligt planen. Trångt utrymme, men det ser ut som att det blir flytt snart!
Spelar på en Yamaha RX-V 2500.

Kan tillägga att jag och en kompis bar upp dem 4 våningar från källaren, det var inte helt lätt! Satte dem på vågen som landade på 55 kilo styck. saftigt!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/31 :  00:28:20  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Rejält bygge det där!
Jag är ingen expert men att dämpa basen lär inte vara en hit efter vad jag har hört.
Men det fixade du ju till, diskanten däremot går det bättre att dämpa.
Kan placeringen under snedtaket inverka på diskanten kanske, förstärka den helt enkelt
Sånt finns det massor med folk här som kan mycket bättre än mig så det kommer förhoppningsvis mer input om detta ifrån någon annan.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000