HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 GGP och GC - Sacke_j bygger
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2006/05/10 :  08:59:03  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Länge har jag gått i tankarna att pilla ihop ett eget försteg och tankarna har gått från GGP till active pot till Aleph mm. Bygglusten har varit rätt hög under hela året sedan sommarens Hypex bygge, men ekonomin har varit allt annat än stabil under vinterhalvåret med tanke på att man faktiskt är student=) Nu är våren kom bestämmde jag mig tillslut för att testa GGPn som ett första förstegsbygge och se om jag gillar ljudet i den.
Planeringsfasen är nästintill över. Ja har gjort mig en klar bild av den design jag vill ha, komponenterna är så gott som klara och hittade hos diverse nätbutiker och det enda som återstår är att tjäna pengar å beställa=)

Designskiss slänger jag upp senare under dagen! Kan säga att materialvalen till front kommer bli något originella=)

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2006/12/10 01:16:27

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2006/05/10 :  12:25:22  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Designen var det ja! Som jag har tänkt mig nu ska det bli ganska så nyskapande och jag har inte sett någon som har gjort likandat förut. Jag hoppas det beror på att ingen fått idén innan, värre vore om orsaken är att det inte är möjligt då jag måste tänka om.
Hursomhelst så ska ja göra fronten i finbetong med detljer i polycarbonat och volym/ingångsväljar-rattar i aluminium. Hur låter det?
Resten av chassit kommer vara från en begangnad cdspelare som får sätta livet till=)



Såhär har jag tänkt mig upplägget.



...och här har vi rattarna. På bilden har jag inte hunnit putsa dom något med det kommer, i vanlig ordning blir det belysning även i detta bygge=) Blått eller vitt är det som står på spel för att hålla ett kallt uttryck rakt igenom.


Föresten, ni som redan genomfört era GGP-byggen: Ungefär hur mycket kopplingstråd går det åt? Ja är inte hundra på hur mycket jag ska beställa än.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/10 :  14:04:50  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Länge har jag gått i tankarna att pilla ihop ett eget försteg
Nähä?

quote:
Hursomhelst så ska ja göra fronten i finbetong med detljer i polycarbonat och volym/ingångsväljar-rattar i aluminium. Hur låter det?

Snyggt som f*n.

Sjukt fräsiga rattar du, speciellt med dioden inuti.

Kopplingstråd? Ta nån meter EKK eller liknande hos närmsta elektriker, ska nog inte va några problem. Jag har en massa teflonisolerad kopparkabel (enkardelig) och silverplätterad om du vill ha det till signalerna, vissa gillar inte silverplätterad och jag kan inte uttala mig men teflonisoleringen är grym att ha.
Berätta om du vill ha med nästa pm
Annars så är ju silvertråd billigt men då ska du ju ha isolering till det med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/10 :  16:04:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Silvertråd som man trär i isolerslang av teflon är ganska praktiskt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/05/10 :  16:15:11  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
quote:
Blått eller vitt är det som står på spel för att hålla ett kallt uttryck rakt igenom.

Men rörglöden kompenserar väl för det då..

...music is the best...
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/05/11 :  09:02:36  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Sjukt snygga rattar! Hmm, ursäkta formuleringen

får man från var dessa skönheter kommer från, rent av egenhändigt designade och tillverkade kanske??

- never stop exploring -
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2006/05/11 :  14:32:27  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Tack=) ja gillar oxå mina rattar, haha!
Rattarna är från början 50mm alu rundstav och dom har jag gjort helt själv nere i universitetets verkstad. Urgött att ha tillgång till ordentliga maskiner...dock inte cnc men man kan ju inte få allt och rent hantverk är dessutom kul pyssel=) Just nu är det bara en ratt som är klar, den andra körde jag av ett borr i när ja skulle göra hålet för lysdioden så det blir till att svarva en ny för det satt fast som berget.

Nästa steg blir att fixa ratt nr 2 och sen ska ja nog till att börja beställa. Tänkte ta amplimo denna månad så man kan börja förbereda för rörmontering.

Sen har jag lite funderingar på att bygga en tidsfördröjning till utgångarna så ja slipper oroa mig för farliga signaler vid uppstart enligt detta schema "Power-On Time Delay Relay" http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page2.htm

Av ren lathet så passar jag även på att fråga vad det är för 12V relä som skulle kunna passa till detta?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:13:10  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Tjenare, jag har byggt precis den där kretsen men jag fick byta ut lite trisser. Den fungerar ok men var lite svår att trimma in till rätt tid.
Här är en tidigare diskussion angående tillslagsfördröjning:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39665

Till min GGP har jag varken mjukstart eller tillslagsfördröjning och det har aldrig varit några problem. Jag har kört både kisel och rörslutsteg med den.

/Marcus

...music is the best...
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:40:28  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Seg som man är...eller bara väldigt festsugen under sommarhalvåret har lett till att bygget har skjutits upp slash lagts på is.
Men var händer då under hösten när man har tentor och skola att tänka på?? JO! man blir DIYsugen nått så grymt att det kliar i fingrarna!

Jag har återigen tagit upp bygget av GGPn och tänker nu även utöka med en Gainclone under samma tid.
Schemat som ja kommer luta mig mot är detta: http://www.plastichead.net/audioworks/redir.php?m=amps/ampmenu.htm&p=amps/other/schematics.htm

Jag kommer köra med lite andra kondingar och även pula dit ett antal lytar i nätdelen. Lite delar är redan införskaffade och elfabeställning ska skickas iväg redan i eftermiddag. Chassi till GGPn är fixat från en slaktad dvd...återstår att se om allt rymms på höjden iofs :)
Lite bilder vill ni väl säkert också se...om inte intresset har svalnat helt då dessa koncept fått ett par år på nacken såhär dags. De kommer senare när ja har nått att visa upp iaf.

Kan ju redan nu fråga om nån har en 2x120V,50mA + 12V,1A trafo liggandes till salu? Den ultimata trafon på amplimo är ju slut.



Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/30 :  16:29:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
2x110V trafo från Sverbry funkar fint 200:- plus frakt om jag minns rätt.

Självklart vill vi se lite bilder

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2006/12/01 :  12:29:08  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
De var ju lite roligt faktistk. Svebry ligger ju i skövde å under jul kommer ja ha 4 mil dit bara=) då slipper ja ju frakt...sicken röta va=)

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/01 :  12:42:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Så trevligt.
Då kan du säker hitta massa annat skoj där också.
De hade billiga 12v trafos när jag kollade senast.
12V 20VA 35:-

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2006/12/09 :  02:12:52  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Då var nästan alla prylar insamlade! Det enda som fattas nu är:
2x120V trafo
12V trafo
3x ecc82 socklar

Fick tag i rör via tradera och tjänade en rejäl hacka på det. Om dom är bra eller anus i jämförelse med dom Rubytubes jag hade planerat att köpa från början vet jag inte men för mig i detta stadiet är rör enbart rör=)
Sen hade jag lite otur med elfabeställningen och fick en del kondingar restade till slutet av januari=( Hoppas dock på att kunna göra så mycket som möjligt tills dess.


Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/04 :  22:11:51  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Nu har ja äntligen haft lite tid över för DIY och tänkte dela med mig av lite bilder jag har tagit under julen. Jar har inte fått mycket gjort men det är ändå några steg i rätt riktning=)
GGPn ligger jag fortfarande lågt med eftersom det fattas trafos och restade kondingar till den. Gainclonen har jag däremot kommit en bit på så här kommer en drös med bilder!


Nästan allt som ska ingå i GCn.



Chipen fick sig en omgång med herr tång och förlorade några ben.



Har inte sett någon som gjort på samma sätt tidigare, men jäklar vad fiffigt det funkar om man inte vill köpa dyra hjälpmedel. "Klet" håller benen på plats under tiden jag löder.



Efter några timmar med detta småpill såg det ut såhär. Nu fattas bara Kondensatorerna till strömmen.
Sen fick jag bara tag i okapslade chip vilket känns rätt kass så de får bli till att isolera dom sen vid montering.



Målet med detta bygge har blivit att göra det rätt så kompakt och det blir nog inte mycket plats kvar efter alla sladdar kommit på plats.



Såhär kommer min layout att se ut.


Nästa steg blir att fixa klart lådan...det är en del fräsning som ska till inom kort och sen är det inte mycket kvar!

Kan passa på att fråga redan nu hur jag går tillväga för att mäta DC på utgångarna så ja inte sabbar några högtalare det första jag gör.
Sen undrar jag om det blir en klar nackdel att köra nätdelens kondensatorbank utan några som helst motstånd och småkondingar över polerna och jord??, Något jag borde sätta dit kanske?



Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2007/01/04 22:14:43
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/05 :  22:49:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Trevligt med lite hard wire

Är det bara sex ben man behöver använda på en 3875???

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/06 :  00:37:31  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Nej bara fem faktiskt! Det fjärde har jag kopplat till elfte bara för att kunna sätta kondensatorer symetriskt.

Idag har jag vart ute hela dagen och lekt med borren och fräsen och kommit en bit till på vägen. Inga direkta problem förutom att allt tar sån tid att fixa (småpill som tex att fila knåpa med minsta filen och en lite kniv i ett hörn för att fräsen inte kom åt och det inte passade vilket tog sisådär 1.5 timmar extra tid.)

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/15 :  18:12:31  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Nu har det hänt saker sen sist! Steget är numera snart klart... även om det till stor del ligger i delar så är det stora delar som går snabbt att sätta ihop. Kanske hinner klart ikväll å då ska ja slänga upp lite bilder.

Största huvudbryn just nu är hur jag ska koppla "on" lysdioden.
Om jag kopplar den över kondensatorbanken så tar det ju evigheter innan den slocknar när strömmen laddas ur.
Nu har jag bara testat när enbart nätdelen var inkopplad vilket kanske gör skillnad?? Hade chippen och ett par högtalare varit inkopplade med så kanske strömmen laddas ur fortare? Någon som kan verifiera det?

Andra metoden jag testade var att linda en tunn isolerad koppartråd ca 11 varv runt trafon och fick då runt 6VAC. Från dom trådarna kopplade jag parallellt lysdioden och en vanlig diod i motsatt riktning. Lysdioden lös med ca 25Hz vilket var väntat...och det brummade nått otroligt störande! Hur kommer detta sig?

Jag vill ju helst ha en "on" lampa som släcks tvärt när jag bryter strömmen. Är det något jag kan förbättra?


Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:30:11  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Då var det klart!
Idag satte jag mej med lödkolven och fixade allt som var kvar. Allt fick plats=) Men det var rätt smått och pilligt på sina ställen.

Det som återstår nu ett lock av alu eller rostfritt som jag väntar på och fötter som också ligger å väntar. Sen var jag ju så klantig att ja inte tog med min några säkringar när jag åkte till lägenheten så ja kommer inte kunna testa steget på några dagar ändå.

Känns nervöst inför första påslaget faktiskt, jag har inte tillgång till någon multimeter så det är verkligen friskt kopplat hälften brunnet som gäller.

Här kommer resten av byggbilderna och några på "färdiga" resultatet.



Här växer bakstycken fram.



Å här kom strömdelen på plats



Ett par lm3875 med kylning och ett gäng kondensatorer hoppar in i leken.


Sen vänder vi på steken och skruvar fast ek-ramen.



En stund senare ser det ut såhär. Lagom trångt att få alla trådar på plats=)




Och här har vi det färdiga resultatet!
I fronten sitter en vit led som ja borrat och fräst in så den bara ska synas ytterst lite. Den har även fått rätt mycker motstånd plus en vridpot för att kunna dämpa lyset så man inte stör sig på det.


På högersidan har jag även satt en Volympot ifall att jag vill köra steget utan försteg.

Jag är nöjd med resultatet uteseendemässigt, kommer nog bli kalas när väl locket kommer på plats.
Måtten på min gainclone blev 21x23x

Sen vet jag ju faktiskt inte om det fungerar än! Ja e lagom nyfiken kan ja säga!







Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/20 :  12:15:13  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Hmmm, idag testade jag att slå på strömmen utan att ha varesig rca eller högtalare inkopplade. Chippen blev tokvarma direkt! Ska de vara så? Det känns som jag måste gjort något fel även om jag har kollat så alla sladdar går till rätt ställe.
Är det någon som kan ha en idé om vad jag gjort fel?
Jag har tyvärr ingen tillgång till multimeter och det gör ju saken inte lättare heller.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2007/01/20 :  20:14:37  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Kretsen har väldigt hög intern förstärkning och är känslig för ledningsdragning och layout. Därför är det viktigt att använda så korta ledningar som möjligt och att försöka undvika att signalförande ledningar ligger för nära varandra.

Ledningar har induktans och fungerar som små "antenner" om de får tillfälle. Därför skulle det kunna vara så att kretsen självsvänger. Precis det hände när jag byggde min gc. Då "drar den på" för fullt och blir jättevarm. De inbyggda skyddskretsarna ser dock till att den överlever.

Eventuellt kan du också behöva skära av frekvensområdet med en liten kondensator över motkopplingsmotståndet. Du hittar mer om det i databladet.

Hoppas du kan få någon vägledning av detta.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/22 :  00:18:29  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Tack för responsen Lenn Art!
Ja tror att det stämmer ganska bra det du säger med tanke på att mina ledningar är ganska långa på sina ställen och ser ut som ett råttbo kors och tvärs.

Jag ska ta bygget till en ny nivå och etsa ett par kort istället, hittade detta http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_gc.html som överenstämmer rätt bra med mina nuvarande kopplingar.
Finns det några direkta nackdelar med utformningen på det kretskortet? Funderar mest på jordningen då de inte gjort separata punkter för signal och strömjord.


Kondensator över motkopplingmotståndet ska ja kika lite på iaf.

Sen glömde jag att säga att när jag slog på strömmen så brummade det svagt från trafon. Vad kan vara källan till det? Går det bota?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2007/01/22 14:42:55
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2007/01/22 :  19:24:45  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Kretskortet som visas på länken ser mycket bra ut och kommer att fungera alldeles utmärkt förutsatt att du noga kopplar kablarna för respektive strömförsörjningsjord och signaljord till avsedda platser på kretskortet.

Jag ser fyra lödöron för jord:
1) Ett ljusblått alldeles intill ”IN” – där ansluter du signaljord från ingångskontakten (som är isolerad från chassiet).
2) Ett violett någon centimeter under – där ansluter du högtalarens jord, dvs signaljord ut.
3) Två gröna närmast kortets kant där det står ”GND” två gånger – där ansluter du ”0” från V+ matningen (vänster) respektive ”0” från V- matningen (höger).

Jag antar från att du använder en toroidtransformator. Och att den har lämplig storlek. Låt mig också anta att den inte blev ansträngd eller överbelastad av LM3875orna – skyddskretsarna begränsar ju strömuttaget till ofarlig nivå. Om transformatorn ger ifrån sig ett ”mekaniskt” brum skulle det kunna bero på att kärnan når mättning.

Toroider är särskilt känsliga för likspänning på elnätet och når mycket lätt mättning. Det kan mycket väl vara så att detta är orsaken. I så fall är botemedlet en så kallad DC-fälla. En liten varning dock: Om du inte vet exakt vad du gör, vill jag nog avråda från bygget av en DC-fälla. Nätspänning är inte att leka med…

quote:
Tack för responsen Lenn Art!
Ja tror att det stämmer ganska bra det du säger med tanke på att mina ledningar är ganska långa på sina ställen och ser ut som ett råttbo kors och tvärs.

Jag ska ta bygget till en ny nivå och etsa ett par kort istället, hittade detta http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_gc.html som överenstämmer rätt bra med mina nuvarande kopplingar.
Finns det några direkta nackdelar med utformningen på det kretskortet? Funderar mest på jordningen då de inte gjort separata punkter för signal och strömjord.


Kondensator över motkopplingmotståndet ska ja kika lite på iaf.

Sen glömde jag att säga att när jag slog på strömmen så brummade det svagt från trafon. Vad kan vara källan till det? Går det bota?



Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/22 :  21:19:54  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Skönt med förklaringen till jordpunkterna! Ja ska efterlika bilden så noga jag kan.
Det blir av till Kjell&Co redan imorrn för att införskaffa saker till etsningen.
Jag hade tänkt ta etsning och egentillverkning av kretskort som ett senare projekt men i detta nu är jag väldigt sugen på att testa. Detta är ju inget komplicerat så jag tänkte börja med en etspenna och skippa OH metoden.

Ang trafon så är det en Toroid på 300VA / 2x24V, jag kör med dubbla likriktare, men i strömdelens kondensatorbank har jag kopplat ihop den positiva och negativa jorden. Jag har sett andra som gjort så och därför härmades jag, är det en nackdel?

Kan man skada en toroid så att den brummar vid all användning efter olyckstillfället?
När jag testade nätdelen och bara hade kond.banken påkopplad plus en lysdiod med motstånd över + och jord så brummade den inte.
Senare när jag gjorde ett test med att linda några varv isolerad koppartråd runt kärnan för att få lämplig spänning och kopplade dessa till lysdioden parallellt med en motvänt diod så brummade det mycket hörbart.

Brummet som var sist jag testade, altså då allt var ihopkopplat, var svagt men ändå hörbart. Det kan möjligen ha nått att göra med elen i lägenheten då mitt hypex ucd400steg oxå brummade nått grymt. Då lyssnade jag aldrig om trafon brummade men i högtalarna brummade det störande mycket. Skulle gissa på ett 50Hz brumm.

DC-fällan får vänta...jag vet ändå inte exakt vad det innebär och livet är mej kärt än så länge=)

Sen undrar jag en sak till. När jag kopplar IN-signalen via volympotten ska jag då tvinna IN+ och IN-jord och låta IN-jord följa med hela vägen istället för att gå kortaste vägen till jordpunkten direkt?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/24 :  16:49:25  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Hittade Tråden om jordning Lenn Art, mycket nyttiga grejjer=)
Jag kommer nu även att löda om kondensatorbanken så jag får en positiv och en negativ retur.

Har du lust att förklara hur jag ska dra jordningen i mitt steg:
Vart ska chassijorden kopplas till?
Vartifrån ska jag koppla jorden till uttaget?
Till vart ska jag jorda från kondensatorbanken i nätdelen?


Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2007/02/02 :  13:12:03  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Inte mycket har hänt sedan sist. Jag har mest övergett idén om etspenna och pillat på ett mönsterkort i datorn istället och detta är vad jag har kommit fram till.


Jag hade inte lust att sätta mig in i EAGLE för tillfället så denna design är faktiskt gjord i photoshop med nogranna mätningar


Förhoppningsvis får jag tid till kommande vecka så jag kan fortsätta med nästa steg som blir etsningen.
Bara att hålla tummarna där för jag har mycket små erfarenheter från förut.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2007/02/02 13:13:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000