Jag undrar kan en vanlig människa bygga ihop en MC trafo med t ex Lundahls 9206. Jag undrar dessutom om man vinner mycket på att driva en MC cartridge genom Lundahls jämfört med t ex Linns Kairn steg som redan har en MC ingång. d v s får man ett bättre eller annorlunda ljud med Lundahls ??
Tack Peter, det var ett svar som var mycket roligt att höra. Då ska jag försöka mig på att bygga ihop en MC trafo med 9206 or från Lundahl. Vet du om det finns någon manual eller liknande till att do it yourself projekt ? Jag är helt ny och grön när det gäller liknande projekt.
Om du tittar i Lundahls datablad så ser du en tabell med omsättningen på trafon o vad den ger för resistans på primär o sekundärsida. Vilken du ska använda dig av är beroende på vilken pick-up du har.
Tex en Ortofon Kontrapunkt B vill ha en last på 50-200ohm utnivå 0,47mV Kollar i tabellen vilken som kan passa till dessa data o ser att variant C borde funka fint.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Jag kör med Lundahls 9206 och den är riktigt bra. Har MC ingång på mitt NAD 116 men ljudkvaliteten är mkt bättre med trafo/MM ingång. Rekomenderas.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)