HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dator. Ljud & Kylning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/01/11 :  23:52:02  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
( Efter lite övervägande bestämde jag mig för att byta trådens namn från "Tyst / tystare dator / htpc osv,
tips & trixs mm" till "Dator. Ljud & Kylning" ... efterssom det ändå är själva kärnan av ämnet )



Tänkte vi kunde ha en tråd om Ljud & Kylning.
Brainstorming gällade tips på välbyggda och tysta dator / serverchassie & nätagg.
Chassiemoddning & byggande av en hush-box.
Fläktstyrning & vattenkylning osv.

Allt om att få ner ljudet på databurken men ändå ha bra kylning.


Posta utöver rena inlägg gärna bilder, bildlänkar, länkar till websidor / tips kring ljudåtgärder & moddningar osv.


Själv kan jag väl till att börja med bara påpeka det smått självklara:
Köp inga jättebilliga chassin med nätagg, de låter ofta som flygplan hemma

Hush-box, har jag sett att folk ofta bygger av Ikea köksskåp med någon snygg skåplucka som access-lucka.
Luckan har sedan ofta tätningslist runt & ibland även magneter som håller den stängd och garanterat tät.

Känn er fria att fylla på tråden

Edited by - Passerati on 2007/01/13 22:26:24

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/12 :  00:07:16  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag kör för tillfället en AMD AM2 4200+ med ett radeon x1900xt och dessa drivs av ett nätagg på 550W utan nått störande ljud.

nätagg av märket BeQuiet och Arctic cooling står för kylning av grafikkort och processor där då originalkylarna är utbytta.

Chassit är ett liggande som där det jag har inte passar helt korrekt så jag har sågat upp ett litet hål i locket som nån dag ska få några snygga byglar.

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=60195112&itemName=Thermaltake%20Bach%20Series%20Media%20Desktop%20Black%20WO/Power

http://www.microstore.se/Category?categoryId=65732648&categoryName=Datorlådor / Nätdelar/Nätaggregat/be quiet!

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=64520336&itemName=Arctic%20Cooling%20Alpine%2064

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=62914562&itemName=Arctic%20Cooling%20Accelero%20X-2,%20VGA%20Cooler%20till%20ATi%20X1800/X1900

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/01/12 00:12:19
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/01/12 :  00:24:35  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Intressant kmj


Några olika trådar i & runt omkring ämnet från bla Sweclockers.
SweClockers - Tips och tricks för att bygga en tyst dator

SweClockers - Billigaste dämpnings mattor
SweClockers - Få ner ljudnivån i en redan tyst burk
SweClockers - Bygga chassi i trä.


directron.com - How to Build a Quiet PC? A Simple Guide


cnet.co.uk - How to: Build the ultimate quiet PC


Build a Silent PC

PC World - Quiet Your PC: Easy Ways to Cut Computer Noise

Coding Horror - Building a Quiet PC

Edited by - Passerati on 2007/01/13 22:15:04
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/12 :  01:10:56  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Den här sajten är ett måste för dom som vill bygga tyst dator:

http://www.silentpcreview.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/12 :  06:29:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Utan att spendera så mycket pengar på x-tra tysta saker så kan man få ner ljudet ganska mycket. Jag har dämpat hela chassit o satt gummibussningar på varenda fläkt. Nättaggen står även dom på gummibitar.
Jag har även satt dammskydd vid fläktarna för att inte få ut så mycket ljud från hålen.

Jag har 2 nätagg, 4 chassifläktar, 6 diskar aktiva normal sett
Processorn är en P4 o graffe nått värstingkort från ATI med moheffafläkt. Har man datorn stående under ett bord eller bredvid en bänk så sätter man akustiskt skumgummi där så blir det ännu tystare.

Har man stöd för variabel fläkthastighet på chassifläktarna så finns det ett par db att tjäna där med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:10:18  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag har ett 400 W nätagg utan fläkt och 5 st stora fläktar på lägsta varv, hårdiskarna i slädar med kylflänsar grafik kort utan fläkt, blygummi mattor här och där funkar ganska bra hörs knappt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/01/13 :  22:31:25  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
johan.björklund
Utan att spendera så mycket pengar på x-tra tysta saker så kan man få ner ljudet ganska mycket. Jag har dämpat hela chassit o satt gummibussningar på varenda fläkt. Nättaggen står även dom på gummibitar.
Jag har även satt dammskydd vid fläktarna för att inte få ut så mycket ljud från hålen.

...Har man datorn stående under ett bord eller bredvid en bänk så sätter man akustiskt skumgummi där så blir det ännu tystare.

Har man stöd för variabel fläkthastighet på chassifläktarna så finns det ett par db att tjäna där med.

Det där akustiska skumgummit, vart och satte du sånt inuti hela dator (där det går dvs)

Dammskyddet vid fläktarna får du också gärna länka till, eller beskriva vad det är.

Är den allmänna rekomendationen att skaffa fläktar med större diameter och köra dom på lågt varvtal

Har du lust & möjlighet vore det kul att se någon bild på åtgärderna
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/13 :  23:19:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Det där akustiska skumgummit, vart och satte du sånt inuti hela dator (där det går dvs)

Dammskyddet vid fläktarna får du också gärna länka till, eller beskriva vad det är.

Är den allmänna rekomendationen att skaffa fläktar med större diameter och köra dom på lågt varvtal

Har du lust & möjlighet vore det kul att se någon bild på åtgärderna


Det akustiska skumgummit ska du sätta under bänken eller var nu datorn står. Har man den på bänken så är det inte lönt. Att ha så fritt som möjligt inne i burken är ett steg till tyst burk. Däremot finns det hur många hårda, sjungande ytor som helst som behöver dämpas.

Damskydden är vanligt tunt skumgummi som dels stoppar damm in o tar ner störnivån. Dom jag har är för dammsugare tror jag.

Att sätta större fläkt än vad hålet är gjort för är ingen höjdare, det bildas ganska mycket turbolens då. Jag ska öppna o plåta lådan om nån dag så kan du se hur det ser ut.






>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/01/13 :  23:29:11  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
johan.björklund
Jag ska öppna o plåta lådan om nån dag så kan du se hur det ser ut.
Kanon
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/01/14 :  00:02:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tips på tyst dator,passiv vattenkylning med bilkylare,kraftig pump= alla fläktar bort..Ja,förutom nätagget då,men den brukar kunna köras på min varv.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/01/14 :  04:04:10  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
Ryssen
...passiv vattenkylning med bilkylare,kraftig pump= alla fläktar bort...
Låter dock som man riskerar vattenläckor vid bla processorn om pumpen är för kraftig.
Har du något förslag på cirkulationspump, ex akvariepumpar eller vad för modell
Länka gärna.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/01/14 :  04:34:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
t.e.x http://gtek.se/index.php?mode=item&id=847&session=524118d84503a05c966cad716f9d2ef9
eller Eheim 1048,säljs dock inte här.Pumpen bör ju annpassas så att den orkar trycka igenom kylaren med någorlunda bra cirkulation.Givetvis brukar man slangklämmor vid anslutningarna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/14 :  05:54:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där finns massvis med vattenkylningskit som man kan hitta. Har man bara platsen o man inte ska flytta datorn några längre sträckor så är det nått att satsa på.

Zalman har en ganska cool produkt med passiv kylning. Jag sneglar ganska friskt på den faktiskt. Hur jag ska få in slangarna har jag däremot inte en susning om Synd bara att det inte finns kylare till diskarna bara. Vissa märken har en speciell pasta som man bakar in disken i men en sida lämnas fri för själva kylaren. Det plockar ner nivån på diskarna ganska mycket !

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=160&code=021
startkitet kostar runt 2500 i Svedala o det innehåller följande

quote:
Zalman Reserator 1 V2 är ett unikt vattenkylningssystem eftersom det kyls utan fläkt och är därför så gott som knäpptyst! Detta är möjligt tack vare att en stor passiv radiator med inbyggd pump placeras utanför datorchassit. Skillnaden mellan Reserator 1 Plus och Reserator 1 V2 är bland annat att det meföljer den senaste typen av vattenblock, korrossionsvätska, slang i V2. Dessa saker medföljer:
1 st. passiv radiator (med pump)
1 st. Zalman ZM-WB4 Gold CPU-vattenblock
1 st. Zalman ZM-GWB3 VGA-vattenblock. Notera att vattenblocket för VGA RAM-minnen medföljer ej
1 st. flödesindikator
2 st. snabbkopplingar
1 st. bakplåt för att släppa ut slangarna
4 m klar PVC-slang(8mm inner /12mm ytter)
Monteringstillbehör och reservdelar


Produktbeskrivning ZALMAN RESERATOR 1 V2 - flytande kylsystem
Produkttyp Flytande kylsystem
Förpackningens innehåll Anti-Corrosion Coolant (ZM-G200), CPU Water Block (ZM-WB4 Gold), VGA Water Block (ZM-GWB3), Reserator (Reservoir+Radiator+Water Pump), Quick Coupling, Flow Indicator
Kompatibilitet Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939
Egenskaper Utan fläkt




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/14 05:59:06
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/14 :  09:22:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Kör ner möget i lite olja istället....




http://www.markusleonhardt.de/de/oelbilder.html

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2007/01/14 09:25:34
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/01/14 :  11:29:34  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
Mc Square
Kör ner möget i lite olja istället....
Olja
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/14 :  12:20:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
ja,jag hittade den sidan för nåt år sedan och halvt om halvt verkar det nästan vettigt,när man tänker på det.



Dessutom tycker jag inte om Zalmans kylare,för den har stått i samma pris i två-tre år nu ju....

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/01/14 :  13:43:45  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Jo olja kyler bra, men vad kan det tänkas vara för olja som är skonsam mot div plast & legeringar osv...
Lite svårt att skicka in komponenter på garanti bara
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/01/14 :  14:32:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Synd bara att det inte finns kylare till diskarna bara.

http://www.datadelar.se/index.php?cPath=384 finns några exempel,Det finns till vattenkyl oxå om man söker.Fick tag på en snubbe som gjorde egna i tjock aluminium.men det var några år sedan,nu,och jag säljer inte mitt.Men om man frågar på http://sweclockers.com/forum/ så finns det alltid någon som vet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/14 :  14:41:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Först så ska INTE diskarna i oljan för då pajar dom. Man kan annars använda vanlig matolja har jag sett men det hade inte jag vågat iaf.
På jobb har vi en olja till digitalpressarna som inte leder ström överhuvudtaget.

Den skulle jag ha testat utan att tveka en sek. Men vem vill ha en balja stående vid skrivbordet o vill man inte att baljan ska bli varm så får man antingen ha et jätte balja eller fixa nån sorts kylning.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/14 :  14:44:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Dessutom tycker jag inte om Zalmans kylare,för den har stått i samma pris i två-tre år nu ju....


Man kan ju köpa kylblock o slangar separat sen kan man fixa kylningen själv
Peltier element sittandes på nån lämplig behållare tex

quote:
http://www.datadelar.se/index.php?cPath=384 finns några exempel,Det finns till vattenkyl oxå om man söker.Fick tag på en snubbe som gjorde egna i tjock aluminium.men det var några år sedan,nu,och jag säljer inte mitt.Men om man frågar på http://sweclockers.com/forum/ så finns det alltid någon som vet


Det är dom vanliga som finns ute, jag e ute efter den där leran som man bakar in dom i. Det plus vatten kylning i så fall för utan vatten kokar man disken väl

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/14 14:53:29
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/01/14 :  15:09:31  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
johan.björklund
Men vem vill ha en balja stående vid skrivbordet
Får skaffe en superdator så man kan fritera munkar vid skrivbordet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/14 :  21:01:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Efter en massa letande så hittade jag det jag spånade på för ett par år sedan. Pastan för diskarna finns inte längre utan nu handlar det om kylblock som man sätter över/under diskarna.

Det här blocket ser likadant ut på undersidan så det kyler 2 diskar åt gången.

http://www.koolance.com/shop/product_info.php?cPath=28_41&products_id=267


själva radiatorn som kan stå ovanpå burken o den väsnas inte så farligt. Men man kan gömma undan den med
http://www.koolance.com/shop/default.php?cPath=28_41



http://www.koolance.com

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/14 21:02:27
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8267 Posts

Posted - 2007/01/14 :  21:06:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Man kan ju köpa kylblock o slangar separat sen kan man fixa kylningen själv

Ja,och det blir inte lika dyrt,men bättre i många fall,som sagt stoor kylare kan man köra passivt(utan fläkt),finns killar som gör block och hdd kylare själv och säljer på olika datorforum,som är 10ggr bättre än de man köper i butik,större nipplar,kanaler mm.Bara fråga på forumen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/14 :  21:11:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag ska banne mig testa med oljan på jobb så fort jag har tid. Jag har ett par moderkort o gamla processorer som ligger o skräpar. Det bästa med den oljan är att den har samma viskositet som vatten.

Allt som behövs är en större badbalja att sänka ner kortet i

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/15 :  03:52:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Jag ska banne mig testa med oljan på jobb så fort jag har tid.


Skitfett!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:10:03  Show Profile Send Joel a Private Message  Reply
Här kan Ni läsa om någon som redan gjort det, så slipper Ni kladda ner hemma i onödan: http://www.tomshardware.se/diverse/20060110/oljekyld_dator-10.html

Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000