HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Slim Devices "Transporter"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/12/31 :  08:46:43  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Funderar på att skaffa mig en Transporter.
Men kan den även ersätta försteget?

Vad tror ni 19000:- är ju ändå en väldigt massa pengar för en sak som man inte kan så mycket om.

Idag så har jag en extern hårddisk på 320Gb, hur långt räcker den i FLAC eller Lossless?? En ny likadan kostar runt 1500:-

Eller ska man satsa på en stooor nätverksserver på en eller flera terra?

Man vill ju att det ska vara smidigt, möjligheten att lagra stora mängder skivor. Det ska ju vara lika naturligt att använda Transporter som en vanlig CD-spelare, annars så blir man ju tokig!



http://www.abtech.se/slimdevices/transporter/

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/12/31 :  08:54:38  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Tanken är alltså att ha en streamer i världsklass och försteg i samma maskin.
Det går ju även att koppla till extern källa såsom CD/DVD/TV om man vill.

Jag tror att detta morgondagen!

Den inbyggda dacen är ju bland det bästa man kan få tag på idag.

Men som sagt, det är mycket pengar för en resa i en djungel man inte känner igen..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2006/12/31 08:55:01
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/31 :  09:23:32  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Följer denna tråd med spänning. Har ungefär samma frågor men jag är "digital/data novis" så blir den för svår "flippar jag ur "

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/31 :  09:37:48  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
320Gb räcker väl till ca 800 cd-skivor i lossless. Det börjar också dyka upp en del NASar med slimserver på. Kolla f ex https://www.ripcaster.co.uk/node/128

Du kan ju alltid testa först med en squeezbox och din hårddisk och se om du gillar konceptet.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:02:00  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Konceptet gillar jag nog.
Men om jag ska lägga 19000:- på en produkt så ska den också svara på alla
mina förhoppningar och krav.

Att Transporter är en kompetent musik-förmedlare tvivlar jag inte på.
Men den ska också ersätta försteget/volymkontroll.

Hur är stegen i volympotten tex?
Det är mycket såna frågor jag ställer mig.

800 skivor?!?! Är lossless ett komprimerat format?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:17:30  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Lossless är inte komprimerat format!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:28:20  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Lossless är som namnet säger inget "informationsreducerat" format men det är datakomprimerat i förhållande till så som datan är lagrad på CD/DVD. Det finns olika lossless-algoritmer....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:41:20  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag fann denna artikel på wikipedia om Lossless data komprimering.

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:59:23  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Lossless är som namnet anger ett format som behåller all ursprungsinformation. Det är förstås möjligt komprimera datan så den tar mindre plats, inte försvinner halva texten bara för att ni zippar ett word-dokument?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/31 :  11:18:35  Show Profile  Reply
Ligger inte denna i fel forumdel

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/12/31 :  11:18:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När vi bytte mjukvara öppnade vi ett separat forum om dator/streaming/format/... ja allt som man kan tänka sig runt dator/hårddisk-avspelning här

Jag flyttar ner tråden dit istället.

Ed: Martin hann först.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:25:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Hur är stegen i volympotten tex?
Det är mycket såna frågor jag ställer mig.



Så vitt jag förstår så sker volymregleringen i den digitala domänen.
Inte så bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/31 :  13:06:24  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Denna "gamla" tråden kanske belyser lite av din frågeställning
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=28133
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:21:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Digital volume control is fine, provided your basic gain settings are correct. Let's take two examples, one based on the ideal gain setting situation, and the other a catastrophically bad one:

1. Say the maximum level you ever want to listen at is 120dBA. You somehow manage to set up your power amp/speaker combination so that you get 120dBA when the Squeezebox/Transporter is at maximum volume. Now, with 24 bits of resolution, the theoretical quantisation noise is 144dB below the listening level, ie. at -24dBA. Since 0dbA is the threshold of audibility, this noise is indiputably inaudible. Now use digital volume control to turn the level. Let's be brutal and throw away a whole 10 bits of resolution - bringing us down to just 14 bits. At this setting, the level you're listening at is 60dBA (fairly quiet). With only 14 bits of resolution, the quantisation noise is 84dB down. And that's *still* at -24dBA, ie. still inaudble. Basically, provided your basic gain settings are at a level where the quantisation noise is below the threshold of audibility, it remains so regardless of the digital attenuation.

2. Now consider the opposite extreme. You have a massively powerful amp and hugely efficient speakers, so that to listen at 120dBA, you need to use 60dB of digital attenuation. Now your quantisation noise is 84dB beneath 120dBA, ie. at 36dBA. This could be audible.

Therefore, whether or not digital volume control can lead to audible loss of resolution is entirely down to the gain setting of the rest of the system. Most practical systems fall between the two extremes discussed above, of course. If a system has too much gain, it's easy to use passive attenuation to correct the situation. If you have too little gain, you'll need additional active amplification.



Lider man av det sista exemplet då kan man alltså fixa det med jumprar inne i lådan ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/01/01 :  17:32:59  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Ja, så har jag också fattat det. Man skall kunna sänka den analoga utsignalen med jumprar för att inte hamna för lågt den digitala volymjusteringen? Se sid 24 i http://www.slimdevices.com/documentation/Transporter-Owners-Guide.pdf
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/02 :  23:15:27  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Vilka säljer för 19000? Är det slutsumman det hamnar på om man beställer från slimdevices och räknar in tull och frakt?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/02 :  23:31:08  Show Profile  Reply
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123717

17000:- från tyskland.

Det blir troligtvis dyrare att köpa från Usa, pris + frakt + moms + moms på frakt + tull + tull på frakt + hanteringsavgifter

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2007/01/02 :  23:34:27  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag betalade totalt ca 18000:- men då fick jag en SB på köpet

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/03 :  09:35:26  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
räven, om du vill/orkar nån gång får du hemskt gärna skriva lite intryck om Transportern i den här tråden eller i en annan egen dito! Hur står den sig mot en annan schysst källa, både CD-spelare och Squeezebox...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2007/01/03 :  10:34:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Just nu har jag bara transportern då jag sålde SB:n innan jag fick transportern.
Men jag upplever transportern som MYCKET BRA!!!!
Detaljer, 3-dimensionalitet och dynamik är bättre än på min fd. Meridian G07.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/01/03 :  14:14:41  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Räven: Fungerar den även bra som försteg/volymkontroll??

Spännande!

Kan Transportern vara den ultimata lösningen?
(OK, men en bra bit på vägen då..)
Kommer du att åter koppla in en CD?

Är det lätt att använda den? Hitta rätt skivor etc?

Förklara gärna hur du kopplat och hur det funkar!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/03 :  15:19:07  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Är det lätt att använda den? Hitta rätt skivor etc?


Att installera och testa SlimServer är inget problem, hämta den hos slimdevices.com, sen kan du testa Transporter och dom olika squeezeboxar med softsqueeze, hämta den här: https://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=105169


Rip


Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2007/01/03 :  19:32:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Svar till Muse: Jag använder inte volymkontrollen på Transportern så det har jag ingen aning om.
Ev. kommer jag att koppla en dvd som drive till transportern i framtiden.
Den är lätt att använda.
Jag har kopplat den analogt till en integrerad stärkare.
http://bildarkiv.hififorum.nu/raven/luranlaggning


Calle

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2007/02/06 :  21:21:16  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Stereophile testar Transporter i senaste utgåvan (February 2007), sju sidor med mätningar och bilder.
Utan att göra intrång på upphovsrätten kan jag väl säga att de är mycket positiva!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/06 :  21:44:33  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Räkna med 3CD per GB.
/Micke
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2007/02/25 :  10:04:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag var just inne på slimdevices hemsida för att kolla på slimserver. http://www.slimdevices.com/su_downloads.html

Kolla in vad de kallar windowsflaggan!!!

Hovra med pekaren över flaggan så... "Flagg of opression"!!! (= förtryckets flagga...)
Det är utan tvekan ett gäng med humor som ligger bakom slimdevices...

Kolla in kamelerna...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000