HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Accuphase/Nottingham/Cabasse/Kuzma/EAR834/YBA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/17 :  16:26:21  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Mycket fina grejor, skulle man kunna tänka sig om plånboken var större.
Tror mig veta att Cabasse såldes av Hifi-Center i Malmö förr om åren.
Var lite halvspekulant på ett par men det blev aldrig av.
Där kanske man missade något

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/17 :  16:36:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Tror mig veta att Cabasse såldes av Hifi-Center i Malmö förr om åren.


Dom generalagent både för Cabasse o Accuphase

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/01/19 :  23:57:42  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Jag har ett par äldre Cabasse


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/20 :  09:18:55  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Okey! De liknar ett par cabasse Nef eller har jag fel för mig?
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/20 :  12:57:25  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Hej,

Var nära köpe ett par sådana här tidigare om åren.

Har du specarna i huvet??, frekvensomfång och känslighet?, har för mig de legade kring 90-93 db nånting ?.

Har du prövat dem med lägre effekt, (Rör tex?), tänkte hur de presterar i ljudbild och om ljudet "släpper" bra med lägre effekt tillika ?.

Mycket trevlig anläggning, tvivlar ej på att det låter bra också.

MVH AnTra

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/01/20 :  17:08:24  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
iroise

Har ingen aning faktiskt, framgår inte ngnstans vad det heter, du kan säkert ha rätt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:20:13  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
AnTra: Mina specifikationer på Iroise-högtalarna är:
3vägs med två stycken 8tums basar samt diskant/mellanregistert i ett SCS system som vissa kallar eye-ball.
Känsligheten ligger på 92db
Frekvensomfånget är 40-20000hz (+-4db)
Vikten ligger på 34kg och de är 113cm höga.
Kontakterna är singlewire.
Jag uppskattar diskantrikt/Ljust/klart porlande ljud dock inte såsom mina tidigare högtalare Canton 122DC de var irriterande i sin ljushet. Dessa är trots det diskantrika ljudet mycket mjuka och ger inte mig lyssningströtthet vilket alltid tidigare varit fallet. Handlat flera talare innan som låtit bra vid inköp men blivit tröttande på sikt dvs lätta att köpa men svåra att leva med. Även basen är tillräcklig för mig och mellanregistert är även det bra. Jag sitter ganska nöjd men givetvis kan det bli bättre dock vill jag inte byta märke då vägen till mitt ljudideal har varit lång (Dyr)! Däremot skulle jag vilja lägga vantarna på ett par Cabasse pacific eller Baltic eller kanske Kara. Vi får se dyker möjligheten upp och att jag tycker mig ha råd vid tillfället så vet man inte, det blir kanske en tur ner till Tyskland då....
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/01/23 :  22:27:57  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
iroise vad är det för högtalarkabel du har CTi har sökt info men inte hittat något

mkt fin anläggning du har iroise

/Jonas
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/23 :  23:07:23  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Använde tidigare ett par Symo LS5-sx Tranceconductance wire (swiss made) vilka hade mera punch/kraft i basanslaget men även i plånboken. Dessa blev för korta efter flytt till ny lägenhet och då blev det CTI master 5.0 vilka var betydligt sparsmakade vad det gäller pris. Vet bara att CTI betyder Cable Technology industri, USA och hur de presterar i jämförelse med annat vet jag inte utan bara att de inte är bättre än de tidigare nämnda Symo-sladdarn som är de bästa jag haft.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/23 :  23:17:16  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Fint system du har, jag är riktigt avis på den lilla röda.
Med tanke på vad jag hört från de märken du har(har själv tyvärr aldrig lyssnat till Cabasse) som jag hört i olika sammanhang tror jag mig ringa in vilket klangideal du syftar på, jag är säker på att det låter mycket musikaliskt. Högupplöst utan att detaljerna påkallar ens uppmärksamhet på ett påfluget sätt. Det är som mitt val av högtalare, jag var trött på att inte kunna slappna av till all musik, man ska kunna njuta av allt matrial man har. Det jobbigaste som finns är stressiga anlägningar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/23 :  23:39:11  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Aha du menar PU:n ja den presterar bra. Lite längre fram i tiden skall jag berätta om mina skivspelareinköp. Det första en project RPM-6 som återlämnades pga att den ej höll hastigheten utan svajade samt inte kändes så kvalitetsbyggd och det andra köpet dvs nuvarande Thorenaren som även den är återlämnad på grund av svaj!! Nej det är inte jag som svajar utan faktiskt två helt olika spelare med olika tillverkare som svajat fast av olika anledningar. Mer info om detta kommer som sagt senare.

Adiago du beskriver mycket bra mitt ljudideal, massor med luft, högupplöst. Vad har du själv för talare?

Edited by - iroise on 2007/01/23 23:43:47
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/23 :  23:52:04  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jo visst svajar det, mer än det skall normalt (skivspelarna alltså, det kan jag intyga det)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/24 :  11:44:04  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Iroise> SonusFaber GPHome, är mina små väljudskapare. Svajjigt altså?
Konstigt, svaj på hastighet eller svaj på själva riggen, armen eller vad? Har ju som du vet en ProJect RPM5 utan svaj, däremot kändes det svajjigt med den SDfotsdämpade plattform/hylla jag hade. Kan även nämna ett litet underverk till min RPM5, nämligen Speedbox II från samma tillverkare.Att koppla in den sänkte speedvariationfaktorn hundrafallt dvs från en avikelse på +-0.1% till +-0.01%, det hörs helt klart skilnaden kan tyckas liten men det görmycket på helhetsintrycket, helt klart värt den tusenlapp den kostar. Det verkar lite skumt med tanke på att två helt olika spelare spökar på samma sätt. Är det nät/strömrelaterat eller underlagsrelaterat. Vad har du för för golv? Den kralliga bänken på ett fjädrande golv kan resultera i resonanser nära skivarmens egenresonans dvs 9 hz, vilket lär sluta riktigt illa. En vägghylla kan vara en lösning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/24 :  12:17:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
I Iroise fall så var det fel på hans Project o sen visade det sig att Thorensen inte var riktigt frisk den heller. En skivspelare ska INTE svaja när allt är som det ska.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/24 12:18:45
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/24 :  14:33:27  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
svaja kan tolkas som 'snurra' med...men detta svaj var av naturen först med pro-ject problem med en rest och i thorens spelaren fel på kontrollenheten som det konstaterats, hoppas att det löser sig med ljudet sen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/01/24 14:33:45
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/24 :  14:47:40  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
asimov66 vad har du rökt nu? Jag fattar faktiskt inte alls vad du menar? Inte vad ni andra menar heller, resonansproblem? Avvikelse i hastighet eller balansproblem?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/01/24 14:51:49
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:32:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Suck

På projecten var det en grad eller liknande som satt på mässingshylsan som sitter på skivtallriken som skavde mot botten. Om det nu är hela sanningen för då skulle det betyda att det är spelrum 0

Men det löste sig via byte till Thorens där styrboxen krånglade lite till o från visade det sig.

Båda spelarna svajade pga dessa problem.

Comprende ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:49:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ok svaj on.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:51:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hehehe

Iroise var på väg o bli knäpp med den stackaren när till o med spelare nr 2 svajade

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/24 :  17:08:56  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jupp ville ej utveckla det exakta problembeskrivningen för jag ville vänta tills iroise själv skrev vad problemen bestod av, men johan har alldeles rätt. Synd som fan med jag satt där hos han en dag och snackade när helt plötsligt lät det som någon placerade ett finger på tallriken och saktade ner spelaren till att låta som 1/5 del av normalhastighet för att sekunden senare återgå till normal hastighet. Testade att rengöra lagret och på så sätt elliminera ett tänkbart scenario men det var inte det, med andra ord det enda som fanns kvar att strula var kontrollboxen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/24 :  20:19:41  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Godkväll, Ungefär så här var det: Projecten svajade/höll inte hastigheten efter ett par dagar, alltså lämnade jag den åter för koll. När jag var i butik så fastnade jag för en annan spelare nämligen en Thorens td 850. Okey, vid nästa besök så undrade jag hur det var med projecten de hade inte funnit något exakt som var fel däremot hade hittat en liten liten metallgrad i brunnen denna var borttagen och nu spelade den som den skulle. Dock var jag redan i uppgraderingsträsket dessutom rejält nedsjunken. Lyckades få vettigt pris på denna 21kilos pjäs som känns oerhört gedigen. Väl hemma spelade det bra i en vecka sedan började även denna svaja till emellanåt!!!!!!!!! Efter ett par turer så tog jag in boxen (motorn) och man upptäckte ett fel på bottenplattan. Vad exakt felet beror på, vet jag inte. En ny box(motor) skall skickas från Tyskland och med det får jag nöja mig. Har löfte om att butiken kommer att lösa det. Det tragiska i detta är att vänta och att jag fick två spelare med samma symptom men med olika fel. Mycket tråkigt men tyvärr faktum.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/24 :  21:39:16  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
"You lycky, lucky bastard!" (MP, L.O.Brian)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/24 :  22:01:40  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Tänkte slänga upp lite bilder när spelaren o motorn är här dvs slängandet får nog Johan stå för! :-)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/27 :  17:58:25  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Bra ide´att skriva vilka grejjer du har i rubriken, något fler borde ta efter, det ska jag om det är OK för dig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/27 :  18:18:22  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
>Adiago:Klart du kan göra så, jag har inte uppfunnit det, utan säkert kopierat det någonstans.

Okey, idag fick jag åter hem thorenaren med ny motorbox och den går som en klocka, härligt. Höll på att få nippran iom två affärer på raken med fel på bägge spelarna, blev rent av lite deppig.Förstår hur Johan B mådde iom lägenhetskatastrofen dels vid upptäckten av dammet dels på ovissheten om hur tvisten skulle sluta och även nu med inväntandet på talare,blocken o stolarna.

Vill å det varmaste tacka HIFI-Skåne i malmö där Lasse och hans kompanjon tagit hand om både mig och problemen med spelarna på ett synnerligen ärligt och seriöst sätt, kan min själ inte bli bättre Dessutom har de varit väldigt generösa.

Edited by - iroise on 2007/01/27 20:39:57
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000