HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vad är + och vad är - samt Grundig-element
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/15 :  14:44:00  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Så är ett nytt litet projekt inlett, kom hem ett par GAMLA högtalare idag.
Har två problem.
Problem 1: Sitter nån typ av DINkontakt på baksidan som anslutning till högtalarkablarna.
Denna skall bytas, i delningsfiltret är plus och minus gul respektive svart som jag förstår det, men vilken är vilken?
Bilderna visar tydligt hur det ser ut och om någon har svaret på frågan skulle jag bli väldigt glad.





Problem 2:Mellanregister-elementet i ena burken är lite intryckt, går det att få tag på ett "nytt" element och i så fall var?
Tror inte att t.ex Hifikit har såna element men finns det någon "elementskrot" i landet som skulle tänkas ha ett, eller någon på forumet kanske?
Tacksam för alla tips. Har inte spelat ännu, ny högtalaranslutning måste ju fixas först.




Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/01/15 :  14:51:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kolla under på delningsfiltret,om en terminals ledningsbanor går ihop med det andra elementets då är detta jord.
Går väl att antingen "klämma" ut (försiktigt)Domén eller ta en tunn nål och "dra" ut den.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/15 :  15:05:41  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
På fråga ett svarar vi gul och fråga två svarar vi dammsugare...

Ta och sätt munstycket mot mellanregistret och försök att inte suga loss det,utan ta det nätt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/15 :  15:14:32  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ryssen:Förstår inte riktigt hur du menar.

Den svarta kabeln från 1:an och den gula kabeln från 2:an går till
anslutningen på baksidan som är av DIN-typ.

Den anslutningen skall bytas ut till en "riktig" högtalarkabelanslutning med polskruvar som också tar banankontakter.
Gul och svart är väl plus och minus men vilken är vilken?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/15 :  15:18:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
quote:
försök att inte suga loss det,utan ta det nätt.


Är detta en operation du själv har provat nån gång Matte
Förlåt att jag skrattar men kunde inte låta bli.
Det låter livsfarligt. Vad är gul, plus eller minus?
Är lite trög idag.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/15 :  15:48:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Dammsugaren brukar funka, men den ska ju som sagt inte vara ställd på tornado-styrka.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/15 :  16:00:07  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Skall prova med dammsugaren. Gul/svart-frågan tycker jag hänger lite i luften fortfarande.
Stämmer det som McSquare sa att gul är plus?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/15 :  16:27:41  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Ta ett batteri tex 1,5v anslut kablar till batteriet och lägg dom på terminalen och kolla åt vilket håll konen/domen rör sig.
När konen rör sig utåt är plus plus.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/15 :  17:19:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
svart kabel har alltid lett till minus,i högtalare som jag kollat i iallafall...
Står där verkligen inget alls,på blecket kanske nåt litet ingraverat eller...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/01/15 :  17:19:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Låter lite drastiskt med dammsugare,har själ masserat ut diskant domeér med fingrarna.(Sensetive fingers)

Om tillverkaren följt de flesta standarder så är svart minus,men prova med batteri..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/15 17:21:56
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/15 :  17:38:28  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
jag 3:ar batteriet
gör det inte med diskanterna bara!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/15 :  18:26:28  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
gör det inte med diskanterna bara!


Varför inte?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:55:51  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Svart skall ju vara minus, vill bara vara absolut säker så jag inte eldar upp någonting.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:40:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Fas-fel hade det väl blitt som mest kan jag tänka mig....
Har haft fel innan dock.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:41:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Lite bildinformation och lite om vad som skall göras.
Så här satt "utsladdarna" fast:



Nu är de lossade, hål skall borras till ny terminal och sladdarna skall anslutas:



AAaahhh HIGH END HEAVEN!!!!


Med ägarens sexiga högerben till höger i bilden!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/01/15 :  22:23:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hårigt,lite grövre kablar,kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/15 :  22:38:26  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Kör med originalkablarna, dessa burkar är tänkta att fungera som satelliter i surroundsystemet så jag lägger nog inte för mycket krut på dem.
Om de inte låter alldeles förbaskat bra förstås, då får jag kanske fundera lite.
Och ja, hårigt var ordet:


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/01/16 :  13:11:23  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
mellan registret borde gå och ta itur med skruvarna på fram sidan,
spolen sitter där o trådarna kan sitta limmade på magneten,
så var försiktig och vik upp mot terminalen peta ut dommen
sätt ihop.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/16 :  13:52:09  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
quote:
Varför inte?


För det första så skulle jag nog inte kunna se åt vilket håll diskanten "slår"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/16 :  14:24:29  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
cittroman:batteritestet är utfört, kan meddela att svart mycket riktigt är minus och gul följdaktligen plus.
Basarna ploppade utåt väldigt tjusigt!

classe:testade igår att skruva isär men det ville liksom inte släppa eller dela sig.
Har gjort så förr på ett annat element och då gick det bra, hur mycket "våld" kan man använda för att få isär det
Vill helst inte sabba det ännu mer.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/01/16 :  15:51:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
hur mycket "våld" kan man använda för att få isär det

Behöver väl inte ta isär elementet för att få ut den där mjuka tygbiten!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:10:32  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
quote:
Behöver väl inte ta isär elementet för att få ut den där mjuka tygbiten!

F*n vet om jag inte måste det, har provat med "massage" och det blev lite bättre, fortfarande inte helt hundra dock.

Får väl testa dammsugaren också, då gäller det att hålla tungan i rätt mun!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:15:49  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
pinne med dubbel häftande tejp på spetsen kan du prova,elementen jag delat har gått
ganska lätt att dela liten knack på sidan så släppte dom.

18 ska de va.
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2007/01/19 :  16:53:30  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
det sitter ju skruvar på elementet.. jag har själv lyckats ta isär och sätta ihop
diskanter och mellanregister alá dome. Eller om du är mer försiktig så kan du ta en
toarulle eller liknande, sätta över domen och sug som på en cigarr.

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/19 :  17:38:06  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Lovan: Jag har gjort batteritestet pa att par Nautilius-diskanter *efter rekommendation fran en av B&Ws tekniker) och om man bara "duttar"£ pa batteriet sa gar det faktiskt att kanna med fingrarna vad som ar ratt.
Pa soft-deom diskanter ar det annu enklare.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/19 :  21:37:50  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
classe och dadygee:Skall prova mig fram så nätt, tack för tipsen!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000