HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hjälp - Mitt Hypex DS 4.0 har pajjat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:49:07  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Den var död en dag, och när jag kollade så var säkringen pajj. När jag stoppade in en ny så gick den på en gång.
Har skruvat bort slutsteget från baslådan och såg att på ett av korten var det nått kladd eller nåt liknande som jag tagit bort.

Men när jag kollade på torroiden så står det:

Model nr: TR109
Input: AC 0-115V ~50-60Hz

Ska det inte vara 220V?

Den är beställd från audiocomponents.nl

Vad tror ni?

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:03:48  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Hur många trådar på trafon finns det på primären?

Kladdet du tog bort, varifrån kom det?

Kan du slänga upp en bild så kan det underlätta..

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:33:52  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Har tagit bort smutsen på bilden men lite syns fortfarande, farsan trodde det hade blivit nått överslag mellan ledarna till lampan, ganska trångt där.



Det är 4 trådar på primären, 2 är "pluggade"




kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:48:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Trafon är nog helt i sin ordning utifrån design 2x115 är ju 230...men klart är att det verkar vara kortis nånstans. Var i kedjan sitter säkringen? och hur stor är den?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:52:16  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Säkringen sitter på den svarta primären. Den är 220V 4A L. Vad betyder L:et? säkringen är färg randig, kan inte se genom den nu när den gått, ser ut att vara nått klet i den.

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:53:56  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Skulle kunna prova den nu när jag tagit bort smutset men nu har jag ingen säkring. + att det säkert är svårt att få tag i nån här ute på landet.

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/17 :  22:45:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Skulle gissa att det är en Trög = laangsam ???? ( på holländska ) säkring!

Jag skulle kontrollmäta i supply delen...finns det en softstart? dvs. nåt reläa och kretsar innan trafon?

Hur ser kopplingarna ut...det borde först vara nån brytare och säkring tidigt(22=. Sedan evt. en softstart, och därefter trafo->likriktare och sedan stora kondingar...sedan in i modulen evt. ytterligare säkringar innan.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2007/01/17 :  23:20:02  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Från uttaget går den svarta till brytaren och fortsätter till trafon, jorden går till jordpunkt och den bruna går till trafon, så någon softstart verkar det inte finnas, säkringen är "inbakad" i uttaget.

Någon mer säkring kan jag inte hitta.

den där "smutsen" fanns även på "förstäkrarväggen" (syns på bilden) som att det hadde blivit en poff.

Jag kan inte se något annat. har kanske garanti eftersom jag köpt den ganska nyligt. Men är det bara nått litet fel känns det dumt att skicka iväg den.

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:52:08  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Igår fick jag tag på säkringar, första gången jag provade var bara trafon ikopplad och då gick det bra. Andra försöket var allt ikopplat och då gick säkringen på en gång. Tredje gången var bara nätdelen ikopplad och då gick säkringen också.

Så nätdelen är boven i dramat. Men jag ser inget konstigt med den så det blir nog bara att lämna in den. Hoppas jag har någon sorts garanti. Frågan är väl om det är värt att skicka den när frakten hit kostade 45 euro, kanske blir billigare att lämna in den nånstans i sverige och betala själv.

Vet ni nånstans där dom kan fixa det här?

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/19 :  13:52:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Maila hypex och fråga hur de tänkt sig, när det gäller moduler så har de ofta skickat nya utan större knussel.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Henke_hinken
Starting Member

45 Posts

Posted - 2007/01/19 :  16:49:54  Show Profile Send Henke_hinken a Private Message  Reply
Har mailat Hypex.

Jag ska skicka slutsteget till dom, vi betalar varsin frakt.
Hur mycket tror ni att det kommer att kosta?

kallt ute å inge vanta
bolla häng å inge slanta
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000