HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mårten blir smarta, Stockholms smygis i GBG...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/01/28 :  21:50:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Leif Olofsson på Mårten undrade om vi inte ville komma på en smygpremiär inför Stockholmsmässan. De skulle tydligen ta till artificiell intelligens för att bli lite mer brainiac...

Vi var några stycken från HiFiForum som släntrade in på democentret med stora frågetecken i pannan. Vadå smartare??? Jag fattade inget tills jag landade i deras demorum och tog mig en närmare titt på anläggningen som skulle transporteras upp till den kungliga huvudstaden i veckan.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/28 :  23:33:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När jag fick reda på vad det var för grejer fick till och med jag för mig att ta mig dit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/28 :  23:40:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När jag hör talas om provspelning med OTL-förstärkare så blir det genast intressant!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/29 :  00:16:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
dom där rören ser bekanta ut
Häftigt med fyrkantiga skorstenar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/29 00:16:52
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/01/29 :  07:37:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Javisst är det Einstein som är på besök hos Mårten. Ja, nu är det altså ingen av Albert Einsteins släktingar som är på besök utan elektronik från företaget "Einstein".








// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/01/29 :  07:56:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Elektroniken hade kopplats upp på Mårten's nya modell kallad Bird



Bird är egentligen "the missing link" hos Mårten. Bird är högtalaren som Coltrane från början var ämnad att bli. Alla minnesgoda kommer ihåg Köpenhamnsmässan för många år sedan där Mårten visade upp en prototyp i dämplimmat trä. Det var en stor och tung rackare med samma elementuppsättning som dagens Coltrane. Men sedan kom kolfibertankarna och resten är nu en historia som kröns av mastodont modellen Coltrane Supreme.

Bird är resultatet av tankarna från utvecklingen av Coltrane Supreme fast ordentligt nerskalat till en nivå som blir mer greppbar.



Bird delar många komponenter med sin större broder Coltrane.
- De är bägge trevägs golvstående högtalare.
- De använder bägge keramiska element i bas och mellanregister från Theil & partner.
- De har bägge diamant i diskanmembranet, fast från två olika tillverkare.

Tja, kort sagt så märks de att de delar fader och är nära släkt.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/01/29 :  10:10:44  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Vilken finish

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2007/01/29 :  11:05:00  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Eftersom kommentarer om ljud brukar komma senare i tråden, så kastar jag in brasklapp

Det lät helt enkelt förbannat bra
Upplösning, detaljer, ljudbild men framför allt - sicken punch i botten
Ett j-a tryck!

Tack Leif för lyssningen och trevlig söndagsfika
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/29 :  12:10:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Upplösning och detaljer är OTL-förstärkares paradgren. Här fanns som sagt var gott om den varan,
även i de lägre registren. Ett bekymmer med den typen av förstärkare brukar vara att få till en
högtalare som passar, men Einsteins monoblock verkade inte ha något problem att driva Bird.
En lyckad kombination tyckte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/01/29 :  18:14:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Vilken finish


Ja, de har fått till ordentlig "puts och studs" på lådorna.

quote:
...så kastar jag in brasklapp
Ja, ja, då kan vi ju lägga ner denna tråden nu...



Vi flyttar väl fokus från högtalare...




... till...



...slutstegen.



Einstein's "Final cut" MK60 är ett monoblock på 60W@8ohm. Det använder Output TransformerLess topologi (OTL) så det har altså inga utgångstransformatorer. Atmasphere är en annan tillverkare som gör OTL'er. Men det är en svår teknik att bemästra så de flesta rörslutstegstillverkare brukar använda utgångstransformatorer. Precis som Bernt nämnt ovan är OTL'er kända för att de kan ta fram mycket av de detaljer som finns i musiken om matchningen mellan högtalare och förstärkare fungerar. De har en akilleshäl och det är att de inte klarar av att leverera ström i lika stora mängder som en transformatorkopplad förstärkare.


Utgångsrören i Final Cut är de maffiga ryska 6C33C. 6C33C är ett monster till att konsumera glödström men å andra sidan kan det levera mer ström än de flesta andra slutrör.
I linjesteg/drivningsdelen är det E88CC



Det är tur att Lindome var med och kunde inspektera så att allt gick rätt och riktigt till.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/29 :  18:23:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad är skorstenarna till för ?
Nyfis

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/29 :  18:29:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Dom var coola dom där skostenarna som Johan kallar dom..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/01/29 :  18:41:18  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
...ja det var fina grejer...får bli ett besök på
marten där dom kommer tillbaka från Stockholmsmässan.

Fina bilder

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/01/29 :  19:25:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
6C33C är ett monster till att konsumera glödström


Jag vet jag håller på med ett SE bygge med de rören 12V och 3.3A är det till glöden .

De tre "skorstenarna" blir kvar efter att man har skapat vaccum i rören och man har smällt ihop glasröret.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/29 :  19:41:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Inte dom Anders utan dom svarta

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/29 :  19:51:27  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Det ska bli spännande att få lyssna på denna anläggning under mässan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/01/29 :  21:09:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jaså dem titta hur de sitter för nu kommer det en vild gissning. Jag tror att de är avskärmning mellan rören 6C33 som sitter väldigt tätt och de där skorstenarna tar upp värmen helt enkelt med andra ord kylfläns.

6C33 skall minst ha 10cm fritt utrymme runt sig för kylningens skull.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:07:43  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jag lyssnade som hastighast på Einstein kopplat till Totem på Hifi-News mässan förra året, det lät riktigt bra så vitt jag kommer ihåg. Och naturligtvis gillar jag namnet

En liten undran om designen på Bird. Jag vill inte gnälla men är det inte ett "problem" att de är så "lådformade" (rätblock)?
Dels så är det väl oftast så att välvda lådor är bättre av rent akustiska skäl.
Dels så ser inte Bird speciellt "high-end" aktiga ut som det är, de ser ganska "normala" ut vilket väl i sig är ett problem ur markandsföringssynpunkt; för många kunder är utseendet vikigt och de vill att dyra högtalare ska se just dyra ut.
Jämför med till ex. dyrare modeller från Sonus Faber (som jag antar tillhör samma segment) så ser ni vad jag menar.




Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:01:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

F95, det finns ytterst få parallella ytor på Bird. Det är svårt att få med proportionerna på bild, sorry.


Angående "skorstenarna" så är det svårt att sia. Bubbel har nog delvis rätt i att de är där för att skapa värmeavledning för 6C33'orna. Men de kan också kyla konstantströmkällor och annat som berhövs. Jag antar att enbart Einstein vet den verkliga anledningen...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:14:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


I andra ändan på Jorma-kablarna husserar Einsteins försteg "The Tube".



Den gör själ för namnet. Tack vare en annorlunda tanke runt ingångsväljare och fullbalansering har den en hiskelig mängd rör. Rättare sagt 19 stycken...





I stället för att ingångsväljaren väljer "ingång" så har man satt en dubbeltriod på varje ingång och använder dem som "reläer". Det vill säga man aktiverar de rören som är för respektive ingång när de behövs annars är de "avstängda". Det går åt många rör men det minskar antalet kontakter i signalvägen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:30:15  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Pac: Ok, det är alltså ditt val av perspektiv som "luras".
Äntligen har jag en anledning att klaga på dina foton
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:51:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply





Ja, så är det nog. Fast, jag var rätt stolt över bilden ovan.
Jag tyckte(i min enfald) att den visade att toppen sluttar bakåt och sidorna är vinklade innåt. Men du har helt rätt. Jag får lära mig mer och fortsätta leta vinklar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/30 :  01:40:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det där med ingångsväljare med hjälp av att stänga av och på rör var en ny tanke som jag gillade.
Man slipper ju ett relä per ingång. Det verkade vara så att ingångsrören stod för förstärkningen,
det lilla brus som kunde höras (med örat mot högtalaren) varierade med läget på volymkontrollen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/01/30 :  07:23:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
...det lilla brus...


Ja, bruset i anläggningen var rätt intressant. Det gick inte att höra något brus alls i sweetspot, inte ens på full volym. På full volym kunde man ana ett svagt brus om man lade örat direkt mot diskantmembranet. På nollvolym var det inget brus.
Av denna lilla övning kan man dra slutsatsen att slutstegen är dödstysta och att försteget är riktigt tyst.
Normalt spelar man inte högre än en fjärde del upp på skalan. Redan vid en femtedel var det alldeles för högt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/30 :  08:25:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Och när tyckte Bernt att det var för högt ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/30 :  09:26:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Försteget från "E=mc2" är testat i senaste (näst senaste?) Fidelity med gott och "intressant" resultat.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000