HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Kablar i vinylavläsningskedjan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:12:12  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Här kan det postas kabelråd vad det gäller Vinyl....

Blir det bra,så blir det en sticky.

Så en seriös kabeldebatt välkommnas.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2007/02/03 22:50:22

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:19:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Följande saxat från annan tråd angående val av phonokabel tonarm - riaa:

Daniel:
quote:
Nordosts bästa kabel för ändamålet är TYR, den finns precis som frey och Heimdahl som tonarmskabel och skiljer sig från de vanliga signalkablarna. Valhalla rekomenderas inte som tonarmskabel av Nordost, De säger att Tyr är bättre. Jag kan bara hålla med. Signalen från min Benz LP har aldrig mått bättre! Synergierna blir ju speciellt trevliga när du kör med Nordost monofilament även i tonarmen. Men låt kabeln sitta ett tag innan du bedömmer den. Med lite inspelning kommer kropp samt tyngd, och en viss vasshet i toppen lägger sig och försvinner helt.

Calle_jr:
quote:
Det var intressant. Jag har funderat på vad det beror på, men förutom att phono-signalen skiljer sig från andra källor inte kunnat luska ut vad det skulle bero på. Vet du något mer om orsaken?

nin:
quote:
Anledningen är nog simpel. Signalen från pickupen är väldigt liten och känslig. Men tunna kablar så kan du färga ljudet som du vill i stort sett.


Daniel:
quote:
Nej jag vet inte varför. Det gör nog Nordost däremot. Men nin är nog inne på skälet till en förklaring i alla fall. Att signalen är mycket svagare än i andra sammanhang.

Calle_jr:
quote:
OK, men phonosignalen är ju inte bara svagare (cirka 0.2-4 mV jämfört med några V från exvis en CD). Den är ju också markant annorlunda eftersom bas- och diskantregistrena är "korrigerade".

Jag misstänkte det hade att göra med att en phonokabel skall optimeras för att skicka en sådan signal. Än så länge ren spekulation.

Ulfsan:
quote:
Ja, varför inte fortsätta spekulera:

För att inte spåren på vinylskivan ska bli för breda och ta för stor plats, så undertrycker man basen vid inspelningen och sedan vidare till "nålen som ritar spåret". Spåret/signalen vecklas sedan inte ut igen förrän i RIAA:t. Nån liknande manipulation sker i diskanten. Allt enligt "RIAA-överenskommelsen". Så fram dit behöver ju inte kablarna vara så "bredbandiga". Man låter dem därför vara smalare (vilket ju är en fördel t ex inne i pick-up och arm). Sen kan man fortsätta på detta "smalare sätt" fram till RIAA:t vilket ju gör att mindre mtrl går åt och phonokabeln därmed blir billigare.

Men det kanske skulle gå lika bra med än tjockare kabel (alltså från spelarchassit till RIAA:t), även om det är onödigt???

Spekuleras ganska naivt och hej vilt av

eliot:
quote:
Det är bäst att använda samma kabel hela vägen och då jag använder en stepup har jag lött fast direkt i den

Calle_jr:
quote:
Ja, men nackdelen är att man inte kan välja vilken kabel man vill då. Många bra kablar är helt enkelt för tjocka och måste skarvas till tonarmen.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/02/01 22:20:53
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:23:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
En bra början Calle, frågeställningarna finns tydligen.........


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2007/02/01 22:25:42
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:01:40  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har provat lite olika set ups, instinktivt säger jag att tunna kablar med huvudmål att motverka mikrofoni är att föredra i detta sammanhang. Tunga bestar tar upp mer energi och bidrar även till "bakvikt" på spelaren, även om spelaren är tung.
Jag tyckte Gammuts signalkabel fungerar ypperligt, tunna silverpläterade kopparledare isolerade med teflon, tvinnade runt varandra med skärm av silverpläterad koppar samt ytterhölje av teflon. Kabeln är utvecklad av mätutrustnings- och mikrofonföretaget Kjear & Bruel och är helt mekaniskt okänslig mot mikrofoni.

Kablarna var balanserade i sitt ursprungliga skick, nu har de ett par vettiga suprakontakter och fungerar i fuskbalanserad konfig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:11:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Elektroner är inte så tunga.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:19:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
[quote][ Elektroner är inte så tunga./quote]

Nu vet inte jag vad elektroner väger..........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:22:12  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
tunna kablar med huvudmål att motverka mikrofoni
Mycket bra synpunkt, men påverkar ledarnas dimension mikrofoni?

Jag har egen erfarenhet av att kontakterna kan påverka mikrofoni (som eliot var inne på), men gäller det även ledarnas dimension.




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:22:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är nog mer ljudvågor i luften som jag syftar på, tunga kablar har också en förmåga att påverkas av gravitationen och därmed ha en tendens att lägga sig mot ev underlag, vilka kan vibrera en del.
Ett enkelt sätt är att knacka påkabeln mellan styckena, eller stänga av motorn och sätta ner pickupen på skivan, knacka lite och höra vilka kablar som förmedlar oväsen bäst eller sämst.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/02/01 23:24:02
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:25:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Om man tittar på Nordosts phonokablar (Heimdall, Frey, Tyr) så verkar de ha samma kapacitans som deras signalkablar. Valhalla finns inte som phonokabel, men har en kapacitans på 22pF/t (jmf Heimdall 32, Frey 42, Tyr 25).

Man vill ha låg kapacitans, så varför har inte Nordost gjort en Valhalla för Valhalla-freaks


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:32:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Därför att Quatrofil finns och den ligger på endast 12.0 pF/t med samma dielektriska konstant som valhalla.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:35:52  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
varför har inte Nordost gjort en Valhalla för Valhalla-freaks
Ja, det kan man undra.... Kanske för få tilltänkta köpare...? Alla har ju inte vinyl idag, precis... Som specialvariant finns det ju som del i färdigt montage till tonarm; t ex har ju Audionet tydligen (enl foto i hans tråd) Valhalla i sin nya tonarm. Men sen får han ju problem hur han ska fortsätta från spelaren... Det känns kanske lite trist att behöva "köpa ner sig" till en Tyr mellan spelare och RIAA för att sedan åter kunna ha Valhalla mellan RIAA och förstärkare (om han så vill)...

Så visst är det konstigt..

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/03 :  13:57:28  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply


Cardas Golden Reference.


Denne har jeg ett meget godt resultat med kontra SME sin orginale VdH kabel...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/02/03 13:58:38
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/06 :  22:15:12  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Cardas Golden Reference
Har kikat på den, verkar mycket trevlig.


quote:
Det känns kanske lite trist att behöva "köpa ner sig" till en Tyr
Håller med, även om Tyr inte är kattskit. Jag skulle inte tacka nej
Nordosts hemsida säger ju inget om varken Valhalla tonarms- eller phono-kabel. Men den finns som sagt bevisligen som tonarmskabel eftersom den används av flera tillverkare. Därför bör det också gå att utföra den som fullängdskabel, oskarvad från PU till riaa. Det vore nå't

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/06 :  22:50:04  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Internkablaget Valhalla ska inte förväxlas med Valhalla signalkablage. Ledartjockleken är givetvis mycket tunnare på internkablaget. Nordost själva anser att TYR är den bästa kabeln för att ta hand om signalen efter tonarmen till riaa, inte Valhalla. Därför är det så. Inte så konstigt eftersom Nordost är ett företag som är kvalitetsdrivet och inte marknadsföringsdrivet. Om de vore det hade det funnits en Valhalla tonarmskabel i sortimentet. Inte lika bra som TYR, men folk skulle köpa den ändå. Tur att Nordost är seriösare än så.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/07 :  12:19:46  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Intressant!
Nackdelen med TYR är att den inte finns som tonarmskabel, endast phonokabel. Även TYR är tunnare som phono- än som signalkabel, men inte heller den går att prega in i en tonarm.


quote:
Nordost själva anser att TYR är den bästa kabeln för att ta hand om signalen efter tonarmen till riaa, inte Valhalla.
Menar man Valhalla tonarms- eller signalkabel då?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/07 :  21:27:48  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Förlåt. Jag var otydlig! Nordost kallar sina, enligt din benämning phonokablar för tonarmskablar och det du benämner tonarmskabel kallar de för internkablage. Det blir lätt rörigt

Det finns endast ett internkablage (tonarmskabel) och den kallas för Valhalla.

Sen finns det tre stycken dedikerade phonokablar; Tyr, Frey och Heimdahl. Dessa skiljer sig främst från sina signalkabelsystrar genom att de skickar signalen via en kabel, signalkablarna är ju två kablar. Jordningen sköts också av denna enda kabel. Phonokablarna finns som fempolig DIN till RCA/XLR eller RCA till RCA.

Jämförelsen mellan kablarna har därför varit TYR Phonokabel (RCA till RCA) mot Valhalla signalkabel (RCA till RCA). Då anser Nordost, den svenska generalagenten samt tidningen Hifi plus att TYR är bättre. Det har väl med ledartjocklek antal ledare osv att göra. Kanske även det faktum att man måste jorda med en separat ledare spelar roll.

Alla nordost monofilament kablar delar ju konstruktion så man kan ju blanda mellan modellerna hur man vill. Jag har en blandning av Valhalla, valkyria, tyr, brahma och vishnu, och det funkar fint!

Innan hade jag en Cardas Neutral reference till grammofonen, men bytte till Nordost Quattro-fil. Det blev en väldigt dramatisk skillnad i mitt system. Sen bytte jag från Q_F till TYR och det var en mindre skillnad. Tyren är lite mer polerad och Q-F var lite yvig och rå.


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:03:27  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Inga problem, bara vi förstår varandra.

Tacksam för din input, den var värdefull. Det kanske blir läge för lite gemensamt labbande framöver?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:06:49  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
ja, labbande är kul om det innefattar lyssning.

Jag har ännu inte haft förmånen att ha en tonarm med nordost hela vägen så att säga. Jag vill inte sätta kniven i min RB 1000, eftersom lagren är så känsliga. Det får bli på nästa tonarm.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:48:47  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har bytt tonarmskabel nu till Nordost Valhalla från PU till riaa, och även från försteg till monoblock.








Kontakterna är WBT Nextgen AG på signalkablarna och Eichmann Silver Bullet Plug på tonarmskablarna. Litz-kontakterna är Cardas tror jag.

Detta har gått stegvis nu under en kortare period. När jag satte i det första paret (försteg-monoblock):
- Äh, lägg av!

Andra paret (cd-försteg):
- Äh, lägg av!!

Tredje paret (pickup-försteg):
- Äh, lägg av!!!

Jag kan ta som exempel "One silver dollar" med Vaya con Dios. Detta är ju ingen direkt audiofilutgåva, även om den är väldigt fint inspelad. Men jag har aldrig hört den på detta vis. Både röst och gitarr har flera dimensioner. Kan inte förklara riktigt. En makalös separation, snabbhet och öppenhet. Samma sak på skiva efter skiva. Jag spelade Cat Stevens "Tea for the tillerman", där trummor, elbas och stråkar fick mig att trilla baklänges.

Den plats som gjorde störst skillnad var helt klart först i kedjan. Det märkte jag både på CD och skivspelare. CD lät faktiskt bättre innan jag bytte tonarmskabel. Det är en del överdriven essighet i röster, men det tror jag kommer "slipas" bort.

Jag får nog påstå att näst efter pick-up är tonarmskablar det som ger mest (inom rimliga jämförelser).


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/10 :  12:05:19  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
calle_jr: Jäkligt läcker bild på internkablaget som kommer ut ut tonarmen

Jag är också sugen på att sätta dit en bättre tonarmskabel till min Ittok LVII-arm obruten från PU till riaa. Har läst att det kan vara lite bökigt med den armen. Någon som har erfarenheter eller känner till någon som skulle kunna göra det?
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/03/10 :  16:05:41  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
Lekre bilder calle_jr...

Ble litt inspirert til selv å teste litt mellom min kjære Cardas Golden Reference og SME/VdH som henger med på en SME V arm, etter to forsøk, på to forskjellige dager med forskjellige forutsetninger (DBT freaks se en annen vei) er det godt å kunne få bekreftet sit gamle ståsted om at det en har valgt er det en vil forrtsette med, dvs VdH hadde en egenskap jeg savner litt hos CGR og det er egenskapen å måle opp for en som tavla hva man hører, CGR drar deg mer inn i tavlan og lever livet der, så kan man diskutere smak og behag utover dette, jeg vil si, ja takk begge deler!, men dessverre får man bare glede seg med en ting om gangen....

(Riggen det lyttes til er SME 10/SME V og Benz Micro LP/ CGR phonokabel og dette går til en Audionet PAM m/EPS, riaa)

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/03/10 16:09:29
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/10 :  17:32:23  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
om.s: Får man fråga vilken VdH kabel du talar om?
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:38:20  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
boombox:
quote:
om.s: Får man fråga vilken VdH kabel du talar om?



Selvsagt får man det, det er den orginale som medfølger en SME V arm, VdH 502 (noenting??..) er litt usikker her siden det ikke står skrevet noe på selve kabelen...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/03/10 22:39:02
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/10 :  23:13:12  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Troligtvis denna då http://www.vandenhul.com/cable/d-502-h.htm eller denna http://www.vandenhul.com/cable/d-501-s-h.htm

D-502 funkade mycket bra i Regan jag hade tidigare.

Är sugen på att sätta ihop en phonokabel av just http://www.vandenhul.com/cable/d-501-s-h.htm . Någon som har synpunkter?
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/03/11 :  13:13:02  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
Troligtvis denna då http://www.vandenhul.com/cable/d-502-h.htm eller denna http://www.vandenhul.com/cable/d-501-s-h.htm

D-502 funkade mycket bra i Regan jag hade tidigare.

Är sugen på att sätta ihop en phonokabel av just http://www.vandenhul.com/cable/d-501-s-h.htm . Någon som har synpunkter?


boombox: Det lille jeg dobbelt testet her, så kan jeg bare si at VdH 502(?) funker meget godt sammen med resten av riggen,(ref kort/enkel beskrivelse av forskjell tidligere i tråden...) det hele ender vel for meg helt enkelt opp i smak og behag på dette nivået, det kan väre at jeg foretrekker CGR pga en positiv synergi med resten av anlegget (Anvender CGR "all over").

Kanskje tar jeg meg tid å sjekke den (VdH), ut både lengre og mer inngående en annen gang!!

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/03/11 13:19:26
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/12 :  07:40:46  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag använder vdH monokristalin silverkabel avsedd för internkablage i tonarm. Det är min handlare i Schweiz som valt ut och installerat kabeln - men det ser ut att vara Van den Hul MSC - 150M



Kablarna är på andra sidan direkt fastlödda i min stepup trafo "The Head"...

//Eliot

Edit: Uppdaterade länkarna då Van den Huls webbsida omarbetats

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/11/11 01:02:23
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000