HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl gör en glad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/04 :  05:03:30  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ja, har i ett par dagar nu jämfört olika vinylutgåvor mot CD versionen och nästan alltid har vinylen varit klart bättre masterad.

Känner en sorg för dom som endast lyssnar på söndermasterade CD skivor

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/02/04 :  09:03:28  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Håller med dig Nin!
Hos mig/oss har det inte lyssnats på musik så mycket som efter det att jag köpte nuvarande vinylrigg.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:15:44  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Visserligen spelar jag inte så jättemycket vinyl, men ändå upptäcker jag nästan varje dag några nya skivor som låter kalasbra.
Men med många blir man besviken också. De låter så platta och gråa på nåt sätt. Dem vill man inte gärna lyssna så ofta.
Jag har faktiskti funderat att börja märka på något sätt alla skivor som låter riktigt bra. Med någon lös papperlapp kanske?

De LP som låter bra har ett magiskt ljud som man blir innerligt glad att höra av. Det behöver inte ens vara en musikstil som man gillar, för det är ofta så enligt mig att om man gillar ljudet så kan man på sikt börja gilla även musiken.
Men jag spelar ogärna skivor som är musikaliskt bra men som låter kass.

Edited by - pick-me-up on 2007/02/04 10:17:45
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:23:10  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Pick-me-Up> Håller med dig till fullo, jag gör likadant.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/04 :  11:01:07  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ett bara exempel på skivor som låter bra i båda utförande är "Eva cassidy - songbird"
Det låter riktigt bra på cd men när man sätter på den på vinyl blir det en luftighet och ytterligare mer själ i musiken.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/04 :  11:58:43  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
Vinyl er göy! ikke minst er utbudet på brukt ganske bra (Göteborg´s region)til en hyggelig penge...og har man investert i en vinyltvett maskin blir gleden komplett....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/04 :  12:58:37  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
asimov66!

Det finns så många som har lovordat denna, att jag måste försöka få tag ett exemplar inom rimlig framtid.
Har du något förslag varifrån man kan skaffa den enklast för en rimlig peng?
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:05:11  Show Profile Send yudansha a Private Message  Reply
Jag lyssnar bara på musik jag gillar, oavsett ljudkvalitet eller format. Kan aldrig lyssna på något bara för att ljudet är bra, än mindre börja tycka om musiken bara för ljudets skull. Men så är jag inte audiofil heller, även om min anläggning kostar sexsiffrigt, och det är bara för att jag gillar musik så mycket!

Men för att ge respons på trådämnet; Visst är det kul med all bra musik man hittar på vinyl, och det billigt också!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:20:55  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
pick-me-up: www.vinylbutiken.com (369 spänn kostar den plus porto passa på att beställ mer för där är en guldbutik med vinl.)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/04 :  17:22:46  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Tack asimov66!

Nu märker jag också att den är remastrad av Steve Hoffman och Kevin Gray! Den först nämnda är värd för världens bästa forum, (enligt mig) där jag är också med


Edited by - pick-me-up on 2007/02/04 17:26:42
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/04 :  19:24:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
där ser du "bara köpa micket billikt" :-P

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/04 :  22:50:40  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Tja, det räcker gott och väl för en veckas mat ... Så micket billikt är det inte i min värld. Men nån gång kan man eventuellt skaffa den, om den finns kvar då.

Edited by - pick-me-up on 2007/02/04 22:51:31
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  00:36:40  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
pick-me-up: www.vinylbutiken.com (369 spänn kostar den plus porto passa på att beställ mer för där är en guldbutik med vinl.)


Eller så beställer man den från USA för 210 kr + frakt. Köp ett par skivor till och frakten blir en ca 20-25 kr skivan: http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=12678§ion=music
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  00:37:45  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Jag lyssnar mkt på metal, rock och pop. Dagens CD skivor är till 95% skit. Totalt söndermastrade.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/05 :  00:47:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Mattias!

Vilket bolag anlitar du när du beställer från Acousticsounds? En gång när jag beställde var det ganska dyrt.
Tror att det var cirka 60 procent dyrare totalt än skivornas värde, om jag kommer ihåg rätt.
Då beställde jag tre cd.

Men då fick jag nog betala tull också. Skivorna var oerhörd proffsigt paketerade och det tog inte så många dagar innan de anlände direkt till hemmet, *s*

Edited by - pick-me-up on 2007/02/05 00:50:37
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  05:14:18  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Finns det olika bolag??
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/05 :  09:18:43  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Alltså när jag beställde, kunde man välja mellan olika transportbolag. Vilket har du använt?

Tycker att det var så förvillande, då det fanns så många olika alternativ och de själva rekommenderade speciellt ett, om jag kommer ihåg rätt.

Totalt fick jag betala ungefär 1,6 gånger vad själva skivorna kostade. Låter en aning dyrt enligt mig, men det är kanske normalt.

Vad skulle det vara acceptabelt att betala för tre cd annars?
Tull kan man inte komma undan, ifall man beställer flera skivor, tror jag.

Minimiorder då var 50 dollar. Vet inte vad det är nu. Men själva hanteringen var oerhört proffsigt och relativt snabbt. Jag hade mejlkontakt med de hela tiden.

Edited by - pick-me-up on 2007/02/05 09:21:40
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  15:26:19  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Vet inte, tror jag tog den billigaste airmail som fanns. Då blev det inte så dyrt. Köpte min Sutherland Riaa av dom också, gick väldigt smidigt till
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/06 :  02:41:58  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ja, kunde inte hålla mig idag heller. Jämförde första audioslave vinylen mot en Flac av CDn. LPn var bättre, inte lika ljus och dynamiskt pressad som CDn.

Sen jämförde jag äkta audiofilmusik, Bathory's Under the sign of the black mark. Under one flag vinylen mot Flac version av original CDn och en Lame'ad MP3a på remastrade. Här var det STOR skillnad. Vinylen hade dödlig bas (dubbelkaggarna var grymma), låt mer varm och "rätt". Båda CD versionerna lät illa, som om dom hade sämre master (kopia?), ljusare och basen var inte alls lika bra. Den nyare var sämst, såklart.
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/02/06 :  10:54:00  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Nä, vad gäller cd är det slutköpt för min del. Synd
bara att vissa plattor kommer man bli tvungen att skicka
efter i utlandet.

Tänker spara mig med ytterligare (ny-)vinylinköp till en långhelg
i London. Billigt flyg med Ryan Air. Och så kan man ju alltid
ta en pubrunda lr två.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000