HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 matte76 på besök hos Dan i Skurup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/05 :  17:06:00  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Jag besökte Dan här på forumet igår söndag 4/2. Bilder nedan. Solid Tech-bänken är min gamla som Dan köpte . Fina QRS Supernova högtalare och snygg och välljudande förstärkare med mycket kraft, BAT 300 något. Squeezebox V3 stod för signalen. Ljudet är mycket homogent och balanserat, där inget sticker ut och man kan spela allt. Även gammal Led Zeppelin och Dylan lät bra, medan riktigt bra inspelningar lät underbart. Mycket bra bas och diskant, men det bästa med högtalarna tycker jag (och Dan) är mellanregistret. Nog det bästa mellanregister jag hört faktiskt. Hade jag haft plats och råd hade jag varit sugen på Supernova själv...även om min sambo inte gillar utseendet på dem! Dans fru däremot har börjat tycka om deras utseende nu, vilket hon inte gjorde i början när han hade köpt dem! Tack Dan för en trevlig söndag med mycket bra musik och välljud av hög klass.

Det jag tror att Dan kan göra för att få ut ytterliggare välljud nu är främst bättre högtalarkablar som utnyttjar högtalarnas möjlighet till biwiring/biamping (Transparent kanske? Sitter ju som internkablage i högtalarna), lite mer akustikförbättring i rummet (väggarna och hörnen, högt i tak och en stor tjock matta finns redan) samt kanske testa en bättre signalkälla än squeezebox, antingen en riktigt bra cd-spelare eller vinylspelare. Jag glömde fråga Dan vilken signalkabel han använder mellan SB och BAT:en, samt vilka nätkablar som används.

Bilderna togs med min Sony DSC-W5. De blev riktigt bra, jag är nöjd! Man är ju ingen fotograf som Dan...














- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/05 17:16:44

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/02/05 :  17:13:13  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Går det att köra xlr på klämboxen?

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/02/05 :  17:14:50  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Jag ställer frågan då jag tycker att baten tappar på rca!

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/05 :  17:57:00  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
kris69: Vad jag vet finns inte SB V3 med XLR...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/02/05 :  19:59:02  Show Profile Send Apinator a Private Message  Reply
Vad gör soffan mellan högtalarna? Ta bort!!!
Annars ett par mycket snygga högtalare, dock har jag aldrig lyssnat på dom!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:31:37  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Kul och ha dig här Matte Jag skulle nog beskriva ljudet ungefär som du har gjort. Jag tycker mellanregistret står ut som "outstanding" medan jag uppskattar att diskanten inte känns vass. Basfundamentet räcker. Visst jag har hört djupare bas, men möjligen inte från så pass nätta lådor. De känns väldigt homogena och behagliga. Bra inspelade skivor återges med en naturtrogenhet som heter duga, helt underbart.
De få tillkortakommande som jag har upplevt är att sweetspot är snäv och att jag saknar dynamik på låg lyssningsnivå (vilket jag hade i mina Revel F30) men på normal eller lite högre volym så är de helt fantastiska.

Apinator: Jag drar in min egen bild så får du ett lite annat perspektiv hur det är uppställt. Dock tänkte jag precis som du och har både haft den soffan längre bak och bort-buren helt och hållet, men det är ingen skillnad överhuvudtaget. Däremot om jag vinklar högtalarna tio cm mer toein eller rakare får jag tydliga ljudskillnader. Så trot eller ej, men den är inte i spel, ljudmässigt!


Artphotography
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:34:38  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Ser ut att vara ett riktigt läckert rum, Dan!
Lycka till med nyförvärven!

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:38:12  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Kris69: Du har helt rätt i att BATen tappar i finess med RCA. Jag hade ju en Advantage S1 innan som jag givetvis körde balanserat med BATen och initiellt tyckte jag att det inte var sååå stor skillnaden mot klämboxen, men nu när jag faktiskt lyssnat in mig så vågar jag nog påstå att det var bättre med S1:an....

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:41:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Tack Ola Jag har ett rätt jobbigt schema framför mig jobbmässigt, men det hade varit kul med en träff här med lite hifipågar om en månad eller så....

Artphotography
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:53:17  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Då kan du boka in mig, Dan!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/05 :  22:13:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
nu när jag faktiskt lyssnat in mig så vågar jag nog påstå att det var bättre med S1:an
quote:
Går det att köra xlr på klämboxen?


Bygga en balanserad eoJeud-DAC kanske?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/02/05 :  22:19:51  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Utgångssteget på SB3:an var faktiskt bättre än vad jag hade väntat mig, men i en anläggning av din kaliber så borde du skaffa en dac å det snaraste! Men bägge dacarna jag har testat så var skillnaden högst påtaglig.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/02/05 :  23:48:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Kanske en NOSDAC?

Ser himla trevligt ut! Är avis på enkelheten i systemet.

Lirar du mycke gura?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/06 :  08:09:50  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
En ny träff hos Dan är jag gärna med på, om jag nu kan den aktuella dagen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/06 :  10:27:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Unbeliever: Jag tror också att nästa steg är en bra DAC. Får läsa in mig på vad som skulle kunna vara en bra matchning i mitt system.

Bossebula: Enkelheten, det minimalistiska idealet är mycket medvetet jag gillar bra ljud med ett extremt minimum av apparater. Var faktiskt inne på Meridian aktiva högtalare och en klämbox! men jag var inte helt såld på ljudet, annars tycker jag det hade varit kaxigt!

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/06 :  10:30:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Glömde ju svara ifall jag lirar mycket gura! Svaret är: vaggvisor till tjejerna....hade du satt mig som trubadur på en restaurang en kväll så hade jag tömt lokalen på 7 min

Artphotography
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2007/02/06 :  11:06:14  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Testa en benchmark dac-1 eller liknande till sb´n.. Där borde det finnas en del att hämta!

(för den har väl digitalutgång?)

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2007/02/06 11:06:43
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/06 :  14:23:28  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Kolla även upp den balanserade Lavry DA10.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/14 :  17:59:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Hej Dan när jag på första bilden såg att dina Super novor står med en soffa emellan så trodde jag till att börja med faktiskt att du körde surrounduppställning och då hade ju frågan direkt varit vilka som är front men nu ser jag ju på bilden från dig att så inte var fallet.

Hemma hos mig så står QRS Supernovorna en bit ut i rummet.Men jag använder ju dem som frontar i en surrounduppställning.

Men när jag lyssnar på musik så har jag en skiva av dacrohn över plasmatv:n för att ta bort reflexer som uppstår ljudmässigt i från plasman.MvhKristofer
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/14 :  20:57:01  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Nej, ingen bio här inte. Har inte TV i detta rummet. Dessutom är vår enda TV en 28" tjockTV . Jag vill gärna ha en plattis men jag är inte insatt och tycker priserna ändras varje vecka. Svårt det där!

Hifi'n då. Jag håller med att det ser lite konstigt ut med den soffan där. Det lustiga är att det är mycket liten skillnad ifall jag lyfter bort den helt och hållet eller den är kvar, ljudmässigt. Det blir större skillnad med invinklingen av högtalarna än soffans vara eller icke vara. Dock brukar jag dra tillbaka den 1 meter vilket inte är gjort på bilderna.




Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/14 :  21:00:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
meridian & boombox: har ni provat PS Audio digital Link III? jag tycker den verkar intressant!

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000