HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 DAC: SM Pro Audio ADDA-192S
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:42:15  Show Profile Send Polarity a Private Message  Reply
Edit: OBS Läs mitt andra inlägg angående problem med drops i ljudet

Kände att det kanske skulle uppskattas med bilder och funderingar kring en liten leksak jag har införskaffat.

Det är en alltså en A/D- och D/A-omvandlare det handlar om, och en ganska mångsidig sådan.

SM Pro Audio - ADDA-192S heter den och kostar ca 3500 riksdaler. Den fungerar bl.a även som mikrofonförstärkare (48V fantommatning också m.m.) Kanske kan vara en bra pryl för ljudmätning?
Den har hörlursutgång och individuell reglering av volym och/eller "mix" av de båda insignal-typerna (analogt eller SPDIF).
Bland utgångarna finns traditionell linjeutgång (6,3mm) och balanserat samt SPDIF (koax, optiskt).

...

Tyvärr har jag ingen high-end anläggning och perfekt akustik för att känna att jag kan ge en "riktigt bra" beskrivning av hur den faktiskt presterar.

Äger i grund och botten en äldre Primare anläggning (med stativhögtalare) som är tänkt för hembio men med bra prestanda för stereolyssning. Jag har kastat in några tubetraps och mindre paneler för att få kontroll över basresonanser och få ned efterklangstid, även i det lägre diskantområdet.
Lyssningsrummet är i det närmastekvadratiskt ca <20kvm och symetriskt i möblering och högtalar placering.

Har bara lyssnat en liten stund på den här enheten men vill påstå att den gör rätt bra ifrån sig. Den spelar ganska ledigt i samma klass som min gamla V25 dvd-spelare om inte bättre. Jag har endast kunnat växla manuellt emellan dvd och dac, eftersom jag tyvärr inte har dubbla uppsättningar likvärdiga kablar för att kunna koppla in dem samtidigt på olika ingångar - vilket hade underlättat en jämförelse.
Har lite svårt att beskriva skillnaden emellan V25 och ADDA-192S men ska ändå försöka... Skall jag dra till med något spontant så skulle jag kunna tänka mig att kanalseparationen är större på dacen. S-ljud och cymbaler låter på något sätt roligare men dac:en är en aning svulstig på en konvext sätt (midbas och mid-område)
men inte överdrivet.
Jag gillar sättet som V25 blandar samman ljudet som gör att helheten blir lite lenare, jämn och sammansatt, men ibland aningen grötig av samma skäl. Så spelar däremot inte ADDA-192S som snarare trycker ljudet framför sig lite (midbas och mid-område). Jag har inte märkt att ADDA-192S har några problem att hålla isär instrumenten i ljudbilden.

En riktigt pinsam detalj är dock att de (åtminstone på min upplaga) kastat om vänster och höger märkning av kanalerna på baksidan. Även på kartong osv. Matat via SPDIF så är vänster "höger" och höger "vänster"

Jag var orolig att ADDA-192S skulle låta "ljudkort" eller "billig PA-enhet", men så var inte fallet. Den låter bra. För 3500kr så är den rätt schysst. Synd att jag inte har en bättre anläggning tillgänglig för test-jämförelse.

...

Innuti dac:en hittar man bl.a CS4398-chipset - vilket iofs inte säger så mycket om ljudet. Själva chipset sitter väl i allt ifrån billigare Onkyo dvd-spelare ända upp till Classé-spelare.

Ta en titt själva vetja...









Kanske skulle må bra av en bättre adapter?



Det finns mer info på deras websida. Tyvärr väldigt dålig information om faktisk prestanda.
http://www.smproaudio.com

...

Skriv gärna en rad eller kommentera inlägget. Fyll på med lite dac-snack här vetja


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2007/03/14 20:56:33

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:54:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Hmm...den ser nästan precis ut som Benchmark DAC1 ju.
Nästan exakt samma upplägg...

Hur länge har den här funnits till?

Den verkar lite grym,faktiskt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2007/03/03 :  20:45:59  Show Profile Send Polarity a Private Message  Reply

Den är ganska ny, släpptes hösten 2006 tror jag...

Har svårt att tänka mig att den ens kan jämföras med DAC-1 efter vad jag har sett skrivas om DAC-1.
Har inte testat DAC-1 så jag är emellertid lyckligt ovetande

Edit: Hmmmm...

Har upptäckt efter en stunds lyssnande att det sker någon slags dropouts i ljudet, ungefär som om den digitala sync:en tappas, eller som om det pågår en liten urladdning i kretsen då och då - inte vet jag...

Trodde först att det berodde på min dvd-spelare, så jag började testa - förstås!
Fenomenet uppkommer även med en gammal Jungson-spelare som källa samt även från datorn
Bläh bläh bläh!

Synd för att denna DAC låter rätt bra... Kan vara ett problem med mitt exemplar förstås.

Har returnerat enheten. - Får se vad som händer...


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2007/03/14 20:59:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000