HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 XTZ - Högtalare och Förstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas R
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/01/06 :  05:32:51  Show Profile Send Andreas R a Private Message  Reply
Ja, då sitter jag här och lyssnar till mitt nyaste inköp som jag fått hem idag.
Förstärkare: XTZ Class-A100DII
Högtalare: XTZ 99 W2MT

Har sökt ett tag, hittat lite tråkigt med information om högtalarna till en början för. Men hittade senare till detta forum. Hittat svar på det mesta här för att sedan varit tvungen att bjuda på mig själv.
Sitter i det 20Kvm stora rummet just nu som inte alls håller måttet för vad ljudisolering är!
Betongväggar på två långsidor, och på tok för lite kuddar fastspikade på väggar och tak!

Fick hem mina XTZ 99 W2MT (högtalare) för ca 3veckor sedan.

Provade att koppla in dom i min Andersson R1 Hemmabio reciver för att ge upp den idén relativt snabbt om att inte annat få ont i öron och huvud..
Kände redan då att det var ett lyft med högtalarna men ändå inte tillräckligt. Förstärkaren jag beställt var en XTZ Class A 100D. Som dock var tömd på deras lager. Därför fick jag lugna min iver och pga väntan få en "Class A 100DII" istället.
Idag fick jag hem den efterlängtade!
Kopplade in allt, passade som en smäck i tvbänken. 2mm till godo på båda sidor om recivern! =)
När jag sedan plockade upp den lilla fjärrkontrollen" så kände jag att den föll mig i smak! Lättsamm med sin volymkontroll, växling av cd-dvd-aux-tv-digital-mute lägen samt ClassA, ClassAB och Auto.
Dosan i sig är absolut inte känslig gällande riktning.
Det tråkiga är fördröjningen vid höj\sänkning av volymen. Den hinner inte riktigt med ibland och halkar lite efter.
Dom små sakerna jag märkte av var att knapparna på enheten var plastiga, ljudkontrollen var på tok för lättvriden vilket tycker jag är lite synd. Men det är ljudet som lockar. Design är +poäng.

Efter att ha kopplat in allt korrekt och fått igång en låt så satte jag mig ned och började lyssna.
Det lirade på hyffsat bra.
Även om enheten har fått dålig kritik pga värmen som den trycker ur sig. Nu behöver jag inget element istället så, nackdelar kan ge fördelar?
Det är ju ingen bandspelare i miniformat direkt.
Kompitens finns i denna apparat!
Får för mig att förstärkaren klarar av mer än vad högtalarna kanske tillåter.
2st 6.5" högtalare som basar. Dom är snärtiga men ändå djupa i sitt spelande.
Även om jag saknar lite muller i vissa sammanhang så är det inte det jag är ute efter. (Går även att koppla till en aktiv sub bak på förstärkaren om man känner för det)
1st 6.5" som mellanregister. Inget att klaga på.

Sist och kanske minst,
1st banddiskant. Väldigt bra ljud från en tuff designad "skrika". Har hört att banddiskanterna som sitter där kan vara lite skrikiga till en början. Men detta är inget som jag märkt av.

Det var min upplevelse.


Rreciver :

Större bild: http://www.geting.se/viewimage.php?image=21007-XTZ%20DII%20olympliten.jpg
Högtalare:

Större bild: http://www.geting.se/viewimage.php?image=21006-XTZ%2099%20W2MTliten.jpg#http://www.geting.se/viewimage.php?image=21006-XTZ%2099%20W2MTliten.jpg#

//Amatören

MVH Andreas Rudin

Edited by - Andreas R on 2007/02/06 01:58:25

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/06 :  14:00:10  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
I all välmening tror jag du behöver mera luft runt stärkaren...

Jar har ju "urmodellen" av den A-100 och kör man i klass A läge blir den VARM!!! Jag har mätt upp strax över 60 grader på de svarta flänsen.

Men den låter ju helt toppen enligt mig!

Men ge mig lite special studier om DACen i stärkaren och framförallt om högisarna!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/06 :  14:42:07  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Kollade lite på XTZ hemsida.. Den hemsidan är en bedrövelse att titta på. Eller i heter det kanske....

men där såg jag något mycket intresant.. En stärkare i deras Klass A serie samt med DSP..... Den verkade ytters skoj samt BRA till dagens ytterst kassa saker man får för sina kr då man köper skivor i gemen..Nån som har testat denna stärkare med denna funktion?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/07 :  14:17:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Klass A förstärkaren med DSPfunktion har inte kommit ännu.
Nu design på sidan lär dessutom vara på G.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/07 :  17:13:31  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


"dubbel bra" det zalve...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/05 :  20:13:48  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
Är det verkligen en receiver?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/05 :  20:44:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Näe,, Det är en 2 kanalsförstärkare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Andreas R
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/02/06 :  01:13:17  Show Profile Send Andreas R a Private Message  Reply
Ursäkta förvirringarna om mitt skrivfel. Skall ej stå "reciver" utan förstärkare.

MVH//Andreas rudin

Edited by - Andreas R on 2007/02/06 01:16:50
Go to Top of Page

Andreas R
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/02/06 :  01:46:38  Show Profile Send Andreas R a Private Message  Reply
Hejsan!
Ja, då var det ganska precis 1månad sedan jag skrev min lilla recension på förstärkaren och högtalarna av märket XTZ.
Detta får bli en liten "efter-recension".
Har mer eller mindre låtit förstärkare och högtalare lirat på dag som natt, och skall nog vara så gott som instpelade nu.
Värmen förstärkaren ger ifrån sig är inget jag tänker på numera.
Ljudet som förstärkare och högtalare ger ifrån sig är jag mycket nöjd med!
Har tidigare haft ett litet skrapljud som numera inte existerar. Vågar inte säkert säga vad det kommit ifrån, men som sagt. Inte existerar längre!
Den här förstärkaren, tillsammans med dessa högtalare gör att Tunnel Vision med John Petrucci låter otroligt rent och fint.
Finner ej något att klaga på som jag inte nämnt tidigare.
Dessa högtalare har bara blivit bättre med tiden.

Har dock en liten fråga om Klass A och Klass AB.
Klass AB brukar väl oftast innebära att steget jobbar i klass A upp till en viss effekt för att sedan bli ett "B-steg".
Borde det då "ta stopp" om jag spelar på Klass A läge och försöker få ut mer effekt än vad som går?

Mvh//Andreas Rudin

Edited by - Andreas R on 2007/02/06 02:10:29
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/02/06 :  07:32:27  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Om du kör den i "Auto" läget så kuggar den om när du tutar för högt. "A" = 50W "AB" = 110W om jag inte mins helt fel...

Hur upplever du skilnaden mellan "A" och "AB"????

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/06 :  09:24:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Om du har inställningen Klass A så kör förstärkaren till 50 Watt klass a,, sen går den över till AB
Har du inställning AB, så tuffar den på i det hela tiden.

Ställer man in AUTO så är det klass A som gäller upp till 55 grader, då den går över till AB

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Andreas R
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/02/06 :  22:11:47  Show Profile Send Andreas R a Private Message  Reply
Vågar inte påstå att jag hör någon speciell skillnad på klass A och klass AB.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/07 :  11:45:16  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
När jag testade en sådan så tyckte jag att klass AB lät bättre

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/07 :  12:18:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är SMÅ skillnader mellan A och AB. Själv är jag inte säker på om jag skulle höra skullnade,, men märker den på värmen!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Andreas R
Starting Member

22 Posts

Posted - 2007/02/07 :  13:07:43  Show Profile Send Andreas R a Private Message  Reply
Det har du rätt i Zalve! :)
Har verkligen ansträngt mig för att höra skillnaden men det har jag inte lyckats med.
Men oavsett så låter det bra! ;)
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/15 :  10:27:16  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Fusk klass-A
Det är ju inte en riktig singel end i denna stärkare men om det vore så skulle man nog höra skillnaden till fördel klass-A.
Enklast är oftast bäst inte en massa extra trissor för att få en massa effekt som man oftast inte använder.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/15 :  11:53:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
"Fusk" är ju att ta i tycker jag, klass A kan mycket väl vara i push pull.

Läs mer här t.ex: http://www.duncanamps.com/technical/ampclasses.html

eller här: http://www.qscaudio.com/support/library/papers/amptalk.pdf
http://www.angelfire.com/electronic/funwithtubes/Amp-Output.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:22:26  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Givetvis går den i klass-A men den går i PP för att få mera effekt och då blir den mera komplicerad och svårare att få till motför en i singel end koppling där få komponenter sätter spratt på de första viktiga Watten som man spelar på.
Jag menar alltså inte att A100 är fuskbyggd sorry

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:17:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, jag är med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:46:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dom flesta trissestärkarna på marknaden är byggda på det sättet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000