HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Array spelar med rumsmätning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/06 :  20:28:53  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Kunde inte hålla mig i dag hämtade in jordan array och satte upp dom på väggen. Passade bra när jag fick tillbaka några prylar som jag håller på sälja, bar dom in i stället för garaget. Så nu spelar dom utan basstöd eller delningsfilter. Så man får välja musik som passar har blivit lite Norah Jones och liknande musik har inte så mycket Flack på datorn, streamar från datorn har inte kopplat upp skivspelaren än.

Men jag tycker dom låter bra, lyssnade på en duett av Johnny Cash & June Carter riktigt hörde hur dom stog. Går spela förvånants värt högt fast dom spelar fullregister F-3db ligger runt 115hz så det sakans kropp men väljer man rätt musik så funkar det. Skall börja bygga basarna i morgom hämtade dom kapade bitarna i dag blev förvånansvärt billigt 700 kr för 28 st små bitar till 4 st små baslådor.



Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2007/03/12 15:39:51

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:04:15  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Snyggt, waf:en är lite högre nu än innan va? :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:12:40  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Skojar du det är som natt och dag, sen med bas kuberna på 330mmX330mm kommer det att bli som en dröm. Setuppen är bara tillfällig skall vända rummet sen så jag får en hel vägg utan fönster till högtalarna, men ska slipa golvet först så det får vara så här ett par veckor. Måste passa på att sälja i väg Linn sakerna under tiden.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/06 :  23:49:00  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Intressant.
Kommer du att köra med ngt filter till dom eller kommer du att köra fullregister + sub?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/07 :  07:44:41  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Aktivt till att börja men sedan med passiva filter, men måste få subbarna klara först

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:59:05  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Vad blev det för baselement?


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/07 :  17:07:23  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Seas H1208 L22RN4X/P 4 st. en i fyra lådor, avstämda till ca 37 hz 2 klara måste bara torka lite till innan jag sätter in elementen och prov spelar

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:16:26  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Det blev alltså seas alu 8"

Hur tänkte du placera dom 4 lådorna?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/07 :  22:35:48  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Tänkte försöka att placera dom så att man minskar rumsnoderna jag har problem strax under 50h och strax under 100hz peakar ca 12db där

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/08 :  20:14:56  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Då var det slut med smekmånaden, jag saknar rymd jag har toppen röster god separation akustiska instrumemt kalas men vart är Coldplay stora ljudet. Kanske ska vänta till elementen släppt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2007/03/08 :  22:33:53  Show Profile Send nusse a Private Message  Reply
Det kanske är en synvilla, men det ser ut som om de högtalarna (elementen) är väldigt kraftigt invinklade. Hur mycket?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:36:46  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Enligt Jordan så skall dom vinklas in kraftigt.

http://213.131.135.6/Luminator/assets/Products/Jordan%20Systems.pdf

Nusse:
Dina gamla basar ligger fortfarande och väntar.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/09 :  07:54:04  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Ja dom är invinklade 60 grader dom ska vara det enligt Ted Jordan ska prova att öka avståndet mellan högtalarna, men först ska jag fortsätta jobba med filter sättninarna prova lite olika delningsfrekvenser.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/09 :  12:51:52  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Här är en bättre bild. Har varit och handlat färg och markskiva ti9ll basarna på lunchen bara att åka förbi Laitis och köpa bitumen på hemvägen. sen hem och färdigställa dom 2 åtrstående lådorna samt stadga upp och dämpa alla 4 och förhoppningsvis måla dom i helgen.


Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2007/03/09 13:28:56
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/09 :  13:35:02  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Riktigt snygga, hur är de byggda?
Topp och botten av massiv körsbär va, men "kroppen" ?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/09 :  17:51:37  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
solid körsbär i den storleken? Ser lite ljus och för körsbär också.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/03/09 :  19:34:39  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
BuffaloBengt: Kör du med arraykompensation? Vilka värden isf?
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/10 :  12:24:07  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Det är solid körsbär och böjd mdf har dubbla terminaler med och utan kompesation ( enligt ted jirdan) men jag använder ett aktivt filter nu så all kompensation ligger där nu

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/03/10 :  13:28:22  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Jag har inte arrayerna själv men har testat de senaste Jxr6'orna med Teds kompensation och tycker de kompenserar för lite. Har du möjlighet att mäta så kan du finjustera själv. Med för lite kompencation faller det för mycket högst upp och du tappar rumd.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/10 :  14:25:30  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag ökar nästan 3db stigande från 10khz till 20khz utöver vad ted rekomenderar

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/12 :  15:39:29  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
ett första försök till rumsmätning efter mycket trixande med filter är detta resultatet. nu får dom spela så här till jag har dom två andra basarna färdiga. Detta är mitt första försök att mäta det är mätt i lysningsposition med båda kanalerna.


Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/03/12 :  15:58:39  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Du har lite problem med kalibreringen.
När den ena gröna stapeln inte har samma
höjd som den andra så kan JustMls inte
kalibrera.

Jag vill inte förringa din mätning men om du tittar
på db-skalan ser du att kurvan svänger mellan omk. 4db.
Vid vanlig upplösning av db-skalan skulle man nästan se ett
rakt streck med lite krusningar på ända ner till 20hz.
Så rakt tror jag inte att högtalarna mäter. Det säger jag utan
att på något vis tycka lådorna är dåliga.
Jag misstänker att du mäter annat än frekvenskurvan.

Använder du mikrofoningången eller linje-ingången för mikrofonen?
Vad är det för mikrofon?
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/12 :  16:21:05  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag tror du har rätt för det låter som skit efter den justering som liger till grund för mätningen gick tillbaka till dom tidigare instälningarna. Skall prova en annan dag.

Jag avänder en dbx mätmic och ett M-audio firewire exernt ljudkort med phantommatning.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/12 :  16:23:07  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jad smotade 1/3 db om du tittar på bilden. vikken upplösning brukar dom använda när dom visar mätdata?

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/03/12 :  21:13:30  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

OK,Du kör alltså med mikrofoningång.

För ett par år sedan, när jag byggde prototypen till Mätro,
mätte jag med JustMls. Jag måste erkänna att jag glömt hur man
kopplade ihop det hela men jag vet att det var på olika sätt
om man använder mikrofoningången eller linjeingången.
Läs manualen för det skall stå där. Vi får väl hoppas att
justMls klarar externt ljudkort dvs att programmerararen
använder Windows meddelandebaserade system så att man får
tillgång till drivrutiner mm. Det är annars ett ganska
vanligt problem att programmerare går direkt på hårdvaran
med sina funktioner. Nåväl, det är en annan historia...

Fabriksmätningar som görs med dator fixas ofta till efteråt
med penna. Jag tror att du kan gå upp till 1 db i smooth om du
vill efterlikna fabrikskurvor. jag kör (nästan) alltid med 1/16-dels.

Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/03/16 :  14:08:12  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Det är besvärligt med möjligheter jag använder ett digitalt filter nu det ger oanade möligheter att skruva bort sig, tror jag är uppe i minst 40 olika setup nu det är omöjligt att lyssna sig till vad som är rätt. Och inte blir det lättare av möjligheten att mäta hellre. När man är nöjd och äntligen fått lyssna ett tag så nästa dag på jobbet så kommer man på vad man ska ändra så fort hem och börja mekla igen. Dessutom så låter arrayen bättre utan det digitala filtret så det blir att bestämma delningsfrekvens och göra ett pasivt filter till topparna och anväda det aktiva filtret till basarna kanske?.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000