HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Linkwitz Orion..modifiering/uppdatering på gång..!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:57:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Hemkommen efter DIY-träffen föreslog tjejen.."Varför inte ha tv'n i hörnet istället..?"
Hmm. De kommer med så dumma idéer ibland.
Jag svarade då.."Nej, men du förstår, jag vill ha bilden centrerad mellan högtalarna, annars fungerar det inte.."

Flytta dem oxo då, blev svaret.

Ok, jag hade ju redan ont i hela kroppen efter träffen, så varför inte fortsätta..

Så här blev resultatet:


Tv'n stod tidigare kloss an mot det vänstra fönstret och högtalarna på var sin sida långt ut i rummet. Dock med olika avstånd till sidoväggarna, högra högtalaren hade kanske en dryg meter till väggen, vänstra kanske fyra..Inte idealiskt, jag vet, men det skall vara beboligt också. Tidigare hade jag även massa dämpull och tunga draperier bakom högtalarna, det åkte bort av bara farten. Dipoler ska ju helst inte dämpas bakom, detta var uppsatt för mina tidigare Revel o Thiel-högtalare vilka mådde gott av detta.

Resultatet då.
Fullkomligt magiskt ljud..
Det lät mycket bra innan, det kan nog de som varit hemma hos mig hålla med om..men denna förbättring var chockerande..!
Rumsåtergivningen blev så mycket bättre att jag bara satt o flinade, röster är så naturliga och klockrent centrerade i mitten att jag trodde jag överdoserat på mina värktabletter och var i nån sorts rus..Efter ett bas-svep så har jag INGA resonanser längre..

Nu skall jag bara snygga till det estetiska, kablar skall gömmas, mattor skall läggas mellan tv och bord m.m.
Men så här kommer rummet att se ut i fortsättningen.

Så, alla som kan, prova att spela diagonalt i rummet, det kan trolla bort mycket (alla?) av rummets dåliga egenskaper..!

Så, nog skrutit..

Det kommer mer bilder här inom kort, hoppas jag.
Nya diskanter är nämligen beställda. Senaste versionen av Orion heter numer Orion+ vilket innebär ännu ett par Seas Millenium riktade bakåt. Pratade med U1 o vemsom på träffen och de hade labbat med detta och enligt dem var det en "måste ha"-grej..så jag litar på det..
Så här ser Sigges version ut..ska försöka göra min snyggare..


Dessutom skall filtret uppdateras till senaste version, det har kommit två mindre revisioner efter mitt byggdes..

Sist, men troligen inte minst, skall alla op-ampar bytas ut i filtret..! Idag sitter där 2134'or, men i en liten påse från DigiKey har jag ett antal LM4562 som väntar..Ljudförbättringen påstås vara dramatisk på alla forum som diskuterar detta..!
Detta är väl nästan samma som "tube-rolling"..

Skall lura upp Bernt hit så han får lyssna och hjälpa till..snart, hoppas jag..
Beernt..läser du....?

Fler bilder och intryck lär alltså komma..

Edited by - CH on 2007/04/27 16:13:36

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:05:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Skoj med en lyckad ommöblering

Dina Orion lät inte alls tråkigt i lördags
Väckte ett stort vill ha begär..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:28:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Härligt CH!
Jag tror inte du blir missnöjd med dipol i diskanten också!
MatsT hade en teori (eller fakta) om att efterklanstiderna sjunker en hel del med dipolkonstruktion. Något som medför stort men precist ljud. Jag är såld!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:35:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Klart det ska vara dipol i diskanten!

Det ska bli intressant att höra detta, det lät ju helt OK även innan ommöbleringen om man säger så...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:27:17  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Efterklangen blir avsevärt mindre med dipoler av den enkla anledningen att de inte strålar särskilt mycket i vissa riktningar. Den största vinsten är i basen där efterklangen är svår att ta ned.
(Fakta...)

En nackdel kan vara att efterklangsfältet blir mindre homogent än med en rundstrålande högtalare och därför är experiment med extra diskanter inte så dumt. Viss försiktighet måste dock iakttagas med direkt-reflexer.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:31:08  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
CH's nuvarande uppställning är inte så dum eftersom direktstudsen i väggen bakom högtalaren försvinner i sidled och vips så har man gjort något som det skulle gå åt en hel del absorbenter eller diffusorer för att åstadkomma annars.

Placering är viktigt men diskuteras väldigt lite tyvärr.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:35:47  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Mats, tack för bekräftelsen på vad mina öron säger mig. Skillnaden är enorm.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:42:49  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Lite dämpning bakom högtalarna (speciellt om man kör Dipol) är riktigt bra.
Prova att experimentera med ett par markskivor som du ställer i hörnet.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/23 :  22:03:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Direkt bakom eller mot bakvägg?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/04/24 :  06:39:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mot bakvägg.

Välkommen i gänget CH! Den möbleringen är inte dum om man spelar dipoler.

Att det spelade på riktigt bra redan innan kan jag också intyga.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/04/24 :  06:45:26  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det ger fördelar med bakreflexerna med den placeringen men man tappar förmodligen en del av dipolfördelarna i basen. Jag har inte provat själv men jag misstänker att man sätter igång dubbelt så många rumsnoder ungefär men kanske blir det tvärtom? Någon borde mäta upp detta.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:07:32  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Det går framåt..

Träbitarna för den bakre baffeln utsågade. Fingrarna fulla av plåster..
Plyfan är liite skev, en spillbit jag hittade i förrådet..tänkte sätta den i press under(?) Orion inatt för att försöka räta upp den.
Eller har ni andra förslag..?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:11:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Låt Bona leka med den en stund!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/24 :  16:55:19  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Gratulerar!

Diagonalt är kul. Då går alla tidiga reflexer vilse i rummet, istället för att studsa rakt mot lyssnaren (som MatsT så snyggt förklarade).

Klart att man inte ska ha en stor ljudreflex (vägg) där artisterna ska stå och uppträda.

Man kan roa sig (smaksak?) med att rita hur reflekterat ljud går vilse:
http://www.webbtjanst.se/lenco/images/speaker_placement11.jpg
(jag ritade ut hur reflekterat ljud från min högra högtalare kunde nå fram till lyssningspositionen). Bara ganska sena reflexer, från långt ifrån högtalarna nådde fram).
(ritade inte ens ut några möjliga vägar för reflekterat ljud att ta mitt emellan högtalarna, eftersom det var som ett svart hål där)
Nu har jag högtalarna fyrkantigt uppställda igen, men i mitten av rummet (lååångt från någon "bakvägg").

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/04/24 16:59:33
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/04/24 :  19:37:50  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag tänker på fyra typer av "dämpning" i området bakom högtalarna:

1. En basabsorbent bakom TV´n... klockren placering då den kommer att försvinna.
2. Absorbering med en markskiva bakom högtalarna på väggen, de kan vara förskjutna in bakom TV´n
3. Diffussering på samma plats som i fall 2, det är ju inte så att reflexen bakom högtalaren försvinner bara för att ljudet måste studsa en extra gång för att nå lyssningspositionen.
4. Oavsett var du placerar en absorbent så kommer du att minska efterklangstiden i rummet, så varför inte kombinera efterklangsabsorbenten i samma absorbent som absorbenten för direktstudsen bakom högtalarna kan man ju resonera.

Det finns flera exempel på absorbenter som är riktigt snygga och effektiva här på forumet.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:00:10  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Rå baffel provmonterad..
Imorgon bör de vara håltagna, målade och med "skrikor" monterade..

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/25 :  07:54:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Vad skall du använda för diskanter?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/25 :  08:24:45  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Samma på båda sidor, Seas Excel Millenium.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/04/25 :  09:51:44  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Ahh, nice! Snygga Orion!

Är mycket nyfiken på denna modifiering. Kommer du att köra diskanterna parallellt eller i serie? Vad jag förstår måste man modda filtret lite för seriekopplingen, eller har jag fått det om bakfoten? Hur mycket förstärkare kan det behövas till parallellade Millenium, är det någon som vet?

Intressant med ommöbleringen! Kan vara värt att tänka på om man har möjligheten till detta när man förhandlar med sambon

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/04/25 :  10:38:52  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message  Reply
quote:

Dina Orion lät inte alls tråkigt i lördags

Väckte ett stort vill ha begär..



tsamma här.

Orion + Berns 12an var klart den bästa jag hörde där (rummet var inte det sämsta heller, verkade som...).

Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/25 :  12:58:32  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Är mycket nyfiken på denna modifiering. Kommer du att köra diskanterna parallellt eller i serie? Vad jag förstår måste man modda filtret lite för seriekopplingen, eller har jag fått det om bakfoten? Hur mycket förstärkare kan det behövas till parallellade Millenium, är det någon som vet?



Det blir parallellkopplat, vilket bör innebära en 3 ohms last för slutsteget, men det lär inte bli några problem. Kör redana basarna parallellt, vilket är betydligt styggare mot steget..
Men jag är otroligt imponerad av 7-kanals Rotel-steget..eller Icepower-steget som det ju egentligen är.. Jag använder till 6 kanaler till Orion och den 7'e till en JBL 18-tums subwoofer..

Japp, filtret skall moddas om du kör seriekopplade diskanter.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/04/26 :  10:04:45  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Hmm, det verkar som att det blir till att beställa sig två Milennium diskanter då Tror att mina UcD180 skall klara den lasten utan större problem. Som sagt - de parallellkopplade basarna utgör ett lite större problem

- never stop exploring -
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/26 :  20:50:42  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Aargh..färgen torkar långsamt..

Men nu har jag lagt de färdiga bafflarna på min Klass A-HTPC så då borde det gå undan..
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/04/26 :  22:25:37  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Vad är det för modell på Jbl en ? Snygga prylar du har .

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/26 :  22:33:04  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för modell på Jbl en ? Snygga prylar du har


2241G i stoor portad låda. Används bara för film. Tack..!
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/04/27 :  10:37:00  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Ska bli väldigt roligt att höra hur det blir efter modifieringen!

Går själv i samma tankar man har inte kommit till skott än.

Eftersom tråden har många Orionbyggare tänkte jag passa på och droppa en fråga, hoppas det är OK!

Är det någon som vet vilket gain delningsfiltret har?

/Fredde

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000