HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Michael's ZAPsolute Mk2 slutsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2007/05/03 :  22:23:22  Show Profile Send Michael a Private Message  Reply
Här kommer bilder och information om mina slutsteg som är baserade på LC Audio's ZAPsolute Mk2 modul, 42W klass A.

Uppbyggda som dual mono konstruktion, gemensam nätbrunn.

Nätdelen är uppdelad med en separat för drivdelen och en för sluttrissorna.
Den lilla består av 30VA trafo på 2x30V. Denna har jag gjort lite special, den är stabiliserad ±37V.
Den stora nätdelen består av 500VA trafo med 2x22V, vilket ger ±35V DC. Detta kopplat till 12 parallellkopplade kondensatorer, 12x15000uF = 180000uF. Plus och minus sidan av nätdelarna har egna bryggor och nollorna kopplas ihop straxt innan förstärkarmodulen.

Vid idle och power-down så är effektförbrukningen ca 17W per kanal (233VAC).

Först en överblicks bild på innehållet i den lite speciella utformade lådan. Tänkta att hänga på väggen. En mycket positiv bieffekt är att det är enkelt att komma åt innehållet när bakplåten är borta.


Mjukstart behövs. Provade först med effektmotstånd i TO220 kapsel, dom luktade inte gott!
Dom två bruna motstånden borde nog varit monterade med lite längre ben (kortet har blivit lite brunt).
Både X-konding och varistor för att minska spänningspulsen som blir vid frånslag. Kommer ihåg att jag mätte upp spännings-spiken (bullen) utan dessa komponenter. Blev flera volt vid modulen, trots att det är en bit dit med många kondingar som kan suga åt sig effekten.


Har anpassat effektmotstånden till den aktuella lasten:


Här syns fyra kort med dioder och kondingar som är till för drivsteg-matningsspänningarna...


...efter dessa så kommer fyra sådanahära kort med stab:


500VA trafo. Notera att jag försökt hålla kablarna mellan trafo - brygga - kondingar så korta som möjligt.


Likriktarbrygga:


o så lite kondingar...


Vid ingången så sker en koppling mellan signaljord och skyddsjord, motstånd och konding.


Ett extra par slut trissor:


Ingångsdelen av modulen. Här är det en del ytmonterat:


Här syns det första paret sluttrissor på huvudkortet, längst där inne i mörkret. Sedan sitter det ett par drivtrissor ovanpå sluttrissorna (lite annorlunda montering). Ytterliggare ett par drivtrissor och en liten TO92'a sitter monterade mot kylflänsen. Trimpotar för DC och BIAS finnes:


Så som jag använder dom just nu så är XLR ingången samma för dom båda kanalerna (mono). Jag har två likadana steg. Jag använder dom till mina basmoduler (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40759). Kör dom i powerdown läget hela tiden.

Byggda 1999.

//Michael

Florian.Daniel
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/05/03 :  22:38:56  Show Profile Send Florian.Daniel a Private Message  Reply
jätteschysst slutsteg, Micke.

Jag fick chansen att dregla över dem vid DIY träffen i Gbg, i rummet med Linkwitz Orion. Tyvärr dem spelade inte då...

Mitt nuvarande system: http://picasaweb.google.com/florian.otel/StereoRoom
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/07 :  05:34:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Imponerande bygge helt klart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/07 :  12:23:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Imponerande bygge helt klart.


Instämmer till fullo!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000