HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Icewall tar tag i vinylen. Pearl Phono!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/20 :  14:38:39  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Japp, då har man alltså fått smittfebran' och sitter ensam på dagarna och försöker hitta på ursäkter för att inte ha maten klar i tid

Nåja, helt trist är det ändå inte att vara hemma. Det finns alltid saker att göra. Speciellt när man köpt en så här...



Snubblade på en beg. Rega P3 i schysst skick i våras. Sen har det blivit flytt med lite strulande med anläggningen. Trango fick ett riktigt gott skratt när han var här och det så ut så här. Spelade gjorde jag på min sambos gamla Sony kompakthögtalare. Lät riktigt hyffsat men någon basåtergivning var det väl inte tal om.




Nåja, nu funkar allt *peppar peppar* och det börjar vara dags att starta upp den här.





Inköp beg. och med en Shure M95-ED längst ut i 300:an så förväntar jag mig inte några mirakel direkt. Fast nu ett litet krux! Mitt Balanced Line Stage har ju ingen phono ingång. Efter en del funderande så föll valet på ytterligare en Nelson Pass konstruktion, nämligen hans Pearl Phono.

Beskrivet i mer detalj här.
http://www.passdiy.com/projects/pearlono1.htm

http://www.passdiy.com/pdf/pearlphono.pdf

Skall drivas av 40VDC och då knåpar man ihop en sån, jag har hållit mig till en enkel konstruktion. Rakt av enligt rekomendationerna i PDF:en.





Sen ligger korten här och väntar på att jag skall tillfriskna. Posten var förbi och retades med lite komponenter som saknas, men eftersom jag inte hade några kontanter hemma och han inte tog kort så ha rjag bara hållit i paketet för att sen se det försvinna i fjärran. Inte ta kort, det är år 2007 nu!!! Vem har kontanter?

Återkommer med mer...




- never stop exploring -

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/20 :  18:17:37  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Kul att du är på gång!

När kan jag komma förbi med LP samlingen?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/20 :  18:25:12  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
När kan jag komma förbi och lyssna på Zen??
Dröjer tyvärr några dagar till, måste få ut det där förb*****e paketet med grejer från den statliga Posten först

- never stop exploring -
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/20 :  19:32:25  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Har fortfarande problem med mina Orion - har inte ens kollat var jag tappar signal. Är troligen snabbare att jag tar med mig Zenen till dig - om den blir klar någon gång vill säga!

Du har en sjukt snygg uppställning måste jag säga. Men vad är det för skokartoger som står i bakgrunden?

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/03/20 :  19:53:23  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Ajdå, låter inte bra det där!

Nåja - jag provspelar gärna en Zen

OK, om du tar med en kamera någon gång och kommer förbi kan vi ta lite bättre bilder till en "hemma hos" tråd men så här skall det se ut! Inga skokartonger mer *peppar peppar*



För nyfikna kan sägas att det är en sån här http://www.lua.de/e/seiten/cd_spieler/appassionato/produkt.htm
Lite moddad med andra rör än standard
Sen en Pass Balanced Line Stage och på det delningsfilter och förstärkare till Orion.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/05/07 :  18:50:22  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Japp, nu spelar den.
Har faktiskt gjort det i snart två veckor Funkade direkt och utan barnsjukdomar - bara det!

Har än så länge bara den PU som satt på när de inhandlades beg. och är väl inte helt perfekt inställd antar jag. Men det låter bra! Första plattan jag lyssande på blev en lite chock, hade helt glömt bort hur roligt vinyl är

Om bara bildarkivet var på lite bättre humör så...

- never stop exploring -
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:30:41  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Nu så....

En sån gör strömmen, 2st 45 VDC.



Så här ser det ut ihop monterat, givietvis under premiärturen...



Och så här blev slutresultatet



Är mer än nöjd med ljudet. Nu har jag på G att byta PU, sen kan man väl få fullt utblommad uppgraditis på spelaren. Det finns massor med grejer som går tweaka

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:38:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
SNYGGT!!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:39:15  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
hur fick du till fronten det var riktigt snyggt!

Edited by - HNK on 2007/05/08 20:39:34
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:41:32  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Fronten är "orginal" på Hifi2000 lådan. Billigaste och enklaste Det gäller bara att inte repa den så mycket under byggtiden

- never stop exploring -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000